تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798127777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مفاهيم مهندسي كشاورزي- خاكشناسي/‌١


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مفاهيم مهندسي كشاورزي- خاكشناسي/‌١


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مسائل راهبردي ايران

اشاره:
در ويرايش نخست اولين بخش از مقاله‌ي «مباني خاكشناسي» از مجموعه‌ي متون آموزشي «مفاهيم مهندسي كشاورزي -خاكشناسي» كه ويژه‌ي خبرنگاران سياستي و سياست‌پژوهان بخش كشاورزي تدوين شده است، ضمن معرفي و توضيح رشته‌ي خاكشناسي و گرايش‌هاي آن (1.شيمي، حاصلخيزي و آلودگي 2.بيولوژي 3.فيزيك و فرسايش 4.ژنر، رده بندي و ارزيابي) به بيان اهميت استفاده از كودهاي بيولوژيك به جاي كودهاي شيميايي، الزام بر تدوين قانون خاك و هم‌چنين عوامل موثر در تشديد فرسايش خاك و راه‌هاي جلوگيري از روند فرسايش پرداخته مي‌شود.
سرويس مسائل راهبردي ايران، آشنايي با مفاهيم تخصصي در هر حوزه را مقدمه‌ي ايجاد يك عرصه‌ عمومي براي گفت وگوي دانشگاهيان و حرفه‌مندان با مديران و سياست‌گذاران درباره‌ي سياست‌ها و استراتژي‌ها و برنامه‌ها در آن حوزه مي‌داند و اظهار اميدواري مي‌كند تحقق اين هدف، ضمن مستند سازي تاريخ فرآيند سياست‌گذاري عمومي و افزايش نظارت عمومي بر اين فرآيند، موجب طرح ديد‌گاه‌هاي جديد و ارتقاي كيفيت آن در حوزه‌هاي مختلف شود.
سرويس مسائل راهبردي ايران ضمن اعلام آمادگي براي بررسي دقيق‌تر نياز‌هاي خبرنگاران و سياست‌پژوهان محترم، علاقه‌مندي خود را براي دريافت ([email protected]) و انتشار ديدگاه‌ها و مقالات دانشجويان، پژوهشگران، حرفه‌مندان، مديران و سياست‌گذاران محترم در ارائه‌ي عناوين جديد و يا تكميل يا ويرايش هر يك از گزارش‌ها و مقالات موجود اعلام مي‌كند.
در ادامه متن كامل اين مقاله به حضور خوانندگان تقديم مي‌گردد.

*خاكشناسي*

طبيعت بر 3 ركن اساسي آب، هوا و خاك استوار است؛ بر اين اساس شناخت طبيعت و اركان آن، حفاظت و پاسداري از طبيعت از مسـووليت اجتناب ناپذير انسان‌هاست. كشاورزي و تامين نياز غذايي بشر از دل خاك، ضرورت استفاده‌ي تمام انسان‌ها از غذاي سالم و مغذي، افزايش جمعيت كره زمين و در نهايت روند صعودي تخريب اراضي در اثر عوامل اقليمي و اقدامات نابخردانه‌ي انسان‌ها اهميت شناخت، حفاظت و مديريت اصولي از منابع را چند برابر مي‌كند.
علوم خاكشناسي با اهداف كلي شناخت خاك و اجزاي آن، طبقه‌بندي انواع خاك‌ها، مديريت علمي و جامع نگر اكوسيستم خاك، افزايش حاصلخيزي خاك بر اساس سيستم كشاورزي پايدار به‌منظور افزايش عملكرد در واحد سطح، تامين غذاي سالم و جلوگيري از فرسايش و تخريب خاك به جهانيان معرفي شد.
اين رشته در ايران در حال حاظر داراي 4 گرايش است:
• شيمي، حاصلخيزي و آلودگي
• بيولوژي خاك
• فيزيك و فرسايش خاك
• ژنز، رده بندي و ارزيابي خاك

*شيمي، حاصلخيزي و آلودگي*

مهمترين رسالت كشاورزي، توليد غذاي سالم و مغذي براي جوامع انساني در راستاي دستيابي به امنيت غذايي است. در گرايش شيمي، حاصلخيزي و آلودگي به افزايش حاصلخيزي خاك و عرضه‌ي متعادل عناصرغذايي براي گياهان و بهبود تغذيه گياه اهميت بسزايي مي‌شود و نتيجه‌ي توجه و اجراي علوم مربوط به اين گرايش افزايش عملكرد در واحد سطح، حداكثر استفاده از خاك با توجه به استعدادها و پتانسيل‌هاي آن و هم‌چنين جلوگيري از آلوده شدن خاك و آب‌هاي زيرزميني و مشكلات زيست محيطي است. از ديگر محورهاي اين گرايش توجه به خصوصيات خاك از نظر شيميايي است كه ارتباط نزديكي با حاصلخيزي خاك دارد.

*بيولوژي خاك*

افزايش روزافزون جمعيت به‌خصوص در سده‌ي اخير، افزايش نياز به غذا را در جوامع انساني به‌همراه داشت؛ به‌دليل محدوديت‌هاي موجود در ارتباط با منابع خاك و آب سعي گرديد كه ميزان توليد مواد غذايي در واحد سطح و يا به‌عبارت ديگر عملكرد محصولات كشاورزي افزايش پيدا كند،اما متاسفانه پيدايي اين تفكر منجر به استفاده‌ي بيش از حد كودهاي شيميايي و فشار شديد بر منابع خاكي در طي ساليان متوالي شد؛ از ديگر تبعات افزايش محصولات كشاورزي در واحد سطح مي‌توان به آلودگي خاك، آب، كاهش توان باردهي خاك و مرگ پيش‌رس خاك اشاره كرد. چاره انديشي در زمينه‌ي مشكلات در پيش گفته شده مستلزم شناخت واقع بينانه از خاك و رعايت اصول پايداري در اكوسيستم طبيعي است.
در چنين الگويي، خاك كه توده‌اي از كاني و سنگ‌هاي متلاشي شده است، به‌عنوان سيستم اكولوژيكي، متشكل از جامعه‌ي زيستي متنوع در بستر گسترده‌اي از مواد غير زنده‌ي معدني و آلي تلقي مي‌شود؛ اجزاي اين اكوسيستم با توجه به گستردگي و روابط متعدد پيچيده‌اي كه دارد به شيوه‌اي تلفيق شده‌اند كه سيستم زنده‌ي واحدي را تشكيل مي‌دهند. گفتني‌ست اين سيستم بسيار حساس و آسيب پذير بوده و بهره گيري از آن توسط روش‌هاي رايج امكان پذير نيست.
اصول بنيادين بيولوژي خاك در دهه‌هاي اخير، به‌عنوان الگوي برنامه‌ريزي براي سيستم‌هاي كشاورزي پايدار مورد توجه قرار گرفته است؛ موفقيت اين سازوكار، مستلزم فعال نگه‌داشتن جامعه‌ي موجودات خاكزي و تلاش براي استفاده هر چه بيشتر و كامل‌تر از راه حل‌هاي بيولوژيكي براي تغذيه‌ي گياه و تامين سلامت آن است.
به‌عبارت ديگر بيولوژي خاك به مجموع موجودات زنده موجود در خاك و يا موجوداتي كه دوره‌اي از زندگي فعال خود را در خاك گذرانده‌اند و روابط متقابل اين موجودات گفته مي‌شود؛ بيوتكنولوژي خاك به منظور اعمال مديريتي مناسب با هدف استفاده از پتانسيل موجودات مفيد خاكزي، به‌منظور توليد حداكثر محصول همگام با بهبود كيفيت خاك و رعايت بهداشت و ايمني محيط زيست( حذف سموم و ساير آلاينده‌هاي خاك) و بهره‌گيري از آخرين اطلاعات علمي روز، درحال توسعه و گستردگي‌ست.
از سويي ديگر محاسن استفاده از كودهاي بيولوژيكي شامل تجزيه سريع بقاياي گياهي، بهبود ساختمان فيزيكي خاك، اصلاح خاك‌هاي فرسوده، كمك به حفاظ سلامت گياه است.
شايان ذكر است كودهاي بيولوژيكي شامل مواد نگهدارنده همراه با انبوه متراكم يك يا چند نوع ميكروارگانيسم مفيد خاكزي و يا فرآورده‌هاي متابوليك اين موجودات بوده كه به‌منظور تامين عناصر غذايي مورد نياز گياه، توليد مي‌شوند. انواع رايج اين كودها به نام ميكروارگانيسم مورد استفاده، گياه مورد تلقيح و در بيشتر مواقع با اسامي خاص تجارتي، براي فروش عرضه مي‌شوند.
اولين كود ميكروبي با نام تجارتي نيتراژين يك قرن پيش به بازارعرضه شد؛ گفتني‌ست كودهاي بيولوژيكي توان رقابت با كودهاي كشاورزي رايج كه داراي جاذبه‌هاي گمراه كننده‌اي مانند بهاي ارزان، كاربرد آسان و به‌ويژه درآمدهاي كاذب كوتاه مدت بودند را نداشتند.
اما به مرور زمان و به‌خصوص از سال 1970به بعد با طرح مسائلي اساسي همانند لزوم بر صرفه‌جويي در مصرف سوخت‌هاي فسيلي غيرتجديد شونده، تاكيد بر اثرات منفي ناشي از لزوم مصرف غيراصولي اين كودها بر كيفيت خاك، توليد محصولات زراعي و عوارض زيست محيطي حاصل از توليد ، منجر به پيدايي شرايط و زمينه‌هاي مناسب توليد كودهاي بيولوژيكي را فراهم آورد و در اين‌باره بر اين موضوع تاكيد شد كه ما مي‌توانيم با بهره‌گيري از طبيعت به غذايي سالم دست يابيم علاوه بر آن‌كه كيفيت خاك نيز به‌عنوان منبعي دير تجديد شونده حفظ مي‌شود.
دركشورما، با توجه به مضرات مشخص استفاده از كودهاي شيميايي و تحقيقات علمي و دانشگاهي فراوان در اين باره‌، متاسفانه هنوز نگرش مثبت و تلاش كافي درجهت توليد و كاربرد اين نوع از كودها صورت نگرفته است.

*فيزيك و فرسايش خاك*

در اين گرايش مباحث مربوط به فيزيك و خاكشناسي مورد بررسي قرار مي‌گيرد؛ از ديدگاه علوم كشاورزي، خاك محيط متخلخلي‌ست متشكل از مواد معدني و آلي، آب، هوا و موجودات ريز كه بستر مناسبي را براي رشد ريشه‌ي گياهان فراهم مي‌كند.
علم فيزيك خاك به پيش بيني، اندازه‌گيري و كنترل فرآيندهاي صورت گرفته در خاك، مطالعه‌ي نوع و نحوه‌ي چيدمان مواد تشكيل دهنده‌ي خاك، جابجايي و برهم كنش اين مواد با يكديگر وعواملي همانند آب، هوا و گرما مي‌پردازد؛ بنابراين متخصصان فيزيك خاك بايد از كارشناسان خاكشناسي كه به علم فيزيك آشنائي دارند و يا فيزيكدان‌هائي كه مطالعه درعلوم خاكشناسي داشته‌اند انتخاب شوند. هر چند اكثر پيشگامان فيزيك خاك متخصصان فيزيك بودند، اما امروزه به دلايل كاربرد زياد فيزيك خاك در كشاورزي اكثر متخصصان فيزيك خاك را خاكشناسان تشكيل مي‌دهند.
اهداف كاربردي فيزيك خاك در كشاورزي بسيار زياد است كه دراين‌باره مي توان به مديريت صحيح خاك در زمينه‌هاي آبياري، زهكشي، حفاظت آب و خاك، شخم و انواع خاك‌ورزي و در نهايت به تنظيم دماي خاك و عكس العمل آن نسبت به تنش‌هاي مكانيكي اشاره كرد؛ گفتني‌ست فيزيك خاك در تداخل با علوم ديگري مانند زمين شناسي، هيدرولوژي، اكولوژي، اگرونومي، اقليم شناسي، مهندسي و رياضيات نيز است.
به‌دليل تركيب ناهمگون خاك مطالعه‌ي فيزيكي آن مشكل‌تر از اجسام يكنواخت مي‌باشد زيرا خاك به‌طور مرتب گرم و سرد، متراكم و متورم شده و يا ترك مي خورد، گازها و يون‌هاي گوناگون را جذب يا آزاد، نمك‌ها را حل يا رسوب مي كند، اسيدي و قليائي شده و با ايجاد شرايط هوازي و بي‌هوازي فرايندهاي اكسيداسيون و كاهش در آن صورت مي‌گيرد. مجموعه‌ي اين شرايط همراه با پويائي ريشه‌ي گياهان در داخل خاك باعث مي‌شود كه وضعيت خاك طي زمان متغير بوده و نتوان شرايط متعادلي براي آن درنظر گرفت،به‌دليل آن‌كه برخي از جنبه‌هاي فيزيك خاك از نظر مطالعه، وضعيت احتمالاتي و غير قطعي دارد تعيين دقيق حالات فيزيكي خاك امكان پذير نيست، بنابراين در مطالعات فيزيك خاك بايد به روش‌هاي ساده سازي و بررسي عواملي كه بيشترين تاثير را دارند استفاده كنيم.
در بسياري از مطالعات فيزيكي، خاك به‌عنوان جسمي يكنواخت و ايزوتروپ (همروند) درنظر گرفته مي‌شود، حال آن‌كه در عمل هيچ يك از اين فرضيات در مورد خاك‌ها صادق نيست، بنابراين مدل‌هاي مطالعاتي خاك گوياي واقعيت نبود و درجه‌ي اعتبار هر مدل بستگي به نوع و تعداد فرضياتي دارد كه براي ساده سازي درنظر گرفته شده است؛ مدل‌هاي مطالعات فيزيكي خاك توانسته‌اند در بسياري از موارد عملي به نتايج قابل قبول برسند و امروزه مدل سازي و كاربرد مدل‌ها در مطالعات خاك نقش بسيار اساسي دارند.
خاك، تركيب پيچيده‌اي است كه در شاخه‌هاي گوناگون علمي، مورد بررسي قرار مي گيرد. پديده‌ي فرسايش خاك يكي ازعوامل قابل توجه در كشاورزي و دليل اصلي نابودي بسياري از زمين‌هاي حاصلخيز و تبديل آن به مكان‌هاي غيرقابل كشت است.
فرسايش عبارت است از فرسودگي و از بين رفتن مداوم خاك سطح زمين (انتقال يا حركت آن از نقطه‌اي به نقطه ديگر در سطح زمين) توسط آب يا باد؛ فرسايش پيش از بهره برداري آن نيز صورت مي‌گرفت ( فرسايش طبيعي ) اما اين پديده پس از انجام فعاليتهايي همانند كشت و زرع ، دامداري و غيره بيش از حد سريع و شديد شد. بر اساس محاسبات صورت گرفته تشكيل يك سانتيمتر از خاك نيازمند 500 تا 800 سال است در نتيجه خاك زراعتي با عمق 25 سانتيمتر طي 20 هزار سال در طبيعت بوجود آمده است.
فرسايش خاك ازجمله نگراني‌هاي عمده زيست محيطي قرن حاضراست، بر اساس برآوردهاي انجام شده بر اثرفرسايش خاك ساليانه چندين ميليون هكتار از اراضي كشاورزي جهان به كام نابودي كشيده مي شود، برپايه‌ي همين برآورد پيش بيني مي‌شود تاسال 2010 ميلادي يك سوم تا يك پنجم اراضي كشاورزي براثرفرسايش خاك نابارور وغيرقابل استفاده مي‌شوند.

*عوامل موثر در تشديد فرسايش*

يكي ديگر از مسائلي كه باعث فرسايش خاك درايران وجهان شده است سيلاب است. جنگل‌ها طي قرن‌هاي متوالي موجب پايداري خاك، ذخيره سازي آب و رونق فعاليت‌هاي گوناگون كشاورزي بوده‌اند اما با نابودي تدريجي جنگل‌ها و پوشش‌هاي گياهي جاري شدن سيلاب متداول شده است، به عبارت ديگر هنگامي‌كه پوشش جنگلي براثرقطع بي رويه‌ي درختان تراكم خود را از دست دهند، خاك آن منطقه به‌دليل كمبود شاخ و برگ درختان و فواصل ايجاد شده ميان آنها دربرابر باران‌هاي شديد و رگبارهاي تند بي‌دفاع مانده، بنابراين باران مي‌تواند علاوه برشستن خاك تبديل به روان آب شده و توانايي نفوذ به داخل زمين را ازدست مي‌دهد. مهم‌ترين پيامد بوجود آمدن روان آب وعدم نفوذ درخاك، پائين آمدن سفره‌هاي آب زيرزميني (اصلي ترين منبع آبياري گياهان درمناطق خشك) است؛ به مرروزمان آن‌قدر آب وخاك وجود نخواهد داشت كه كشاورزان بتوانند نيازهاي روزانه خود را تامين كنند، در نتيجه مهاجرت به شهرها شدت بيشتري خواهد گرفت كه اين موضوع نيز پيامدهاي خاص خودرا به دنبال خواهد داشت.
متاسفانه دركشورما تخريب جنگل‌ها روند سريعي را درپيش گرفته است، عرياني بيش ازحد دامنه‌ي شمالي كوه‌هاي البرزكه درروزگاري نه چندان دورپوشيده ازجنگل بوده است درحال حاضر به‌دليل بي توجهي انسان‌ها درمعرض نابودي قرارگرفته است، از سويي فرسايش خاك، تراكم حرارتي ناشي ازتغييرات جوي، كاهش رطوبت وازهمه مهمترتقليل ونابودي پوشش گياهي (به علت قطع بي رويه وعدم كاشت همزمان درخت ) ازپيامدهاي نامطلوب اين بي رحمي انسان نسبت به طبيعت اطراف خود است.
يكي ديگر از عوامل فرسايش آبي در كشورما، كشت بر روي اراضي شيبدار است، با توجه به‌آن‌كه كه كشورما كوهستاني و شيب زمين‌ها به‌طورعمده به سوي بالاست با افزايش شيب ميزان آب نفوذي كاهش مي‌يابد و منجر به پيدايي رواناب مي‌شود؛ متأسفانه بعضي افراد با هدف كسب درآمد اين اراضي را به‌منظور كشت ديم شخم مي‌زنند كه اين مسئله بستر را براي فرسايش و تخريب بيشتر زمين و خاك فراهم مي‌كند.
گفتني‌ست عواملي همانند شخم عميق، عدم كاربري صحيح اراضي كشاورزي، استفاده نادرست ازمنابع آبي و دربرخي مواقع احداث خطوط جاده‌اي و بهره‌برداري غيرفني ازمعادن و... ،فرسايش خاك را ازحالت طبيعي و معمول خود خارج ساخته و برشدت آن مي‌افزايد.
با بررسي تاريخچه‌ي كشاورزي در كشورهاي توسعه يافته مي‌توان دريافت كه در اين كشورها برنامه‌ريزي صحيح در بخش كشاورزي اعمال مي‌شود و آن‌ها كمبود بودجه‌ي بخش صنعت خويش را ازدرآمدهاي بخش كشاورزي تامين مي‌كنند، و كشورهايي همانند آمريكا، فرانسه و ژاپن علاوه برخودكفايي دربخش كشاورزي داراي صنعتي توسعه يافته نيزهستند.
ميزان سالانه‌ي فرسايش خاك در جهان 75ميليارد تن است كه سهم ايران از آن بيش از دو ميليارد تن و حدود سه برابر فرسايش خاك در آسيا گزارش شده است.
شايان ذكر است ميزان فرسايش خاك در مناطق شمالى ايران، 15 تا 25 ميليون تن در سال بوده، اين در حالى‌ست كه ميزان سرانه‌ي جنگل در ايران دو دهم هكتار و در جهان هشت دهم هكتار است.

تحقيقات نشان مى‌دهد انسان مهمترين عامل فرسايش خاك است، بر اساس يافته‌هاى پژوهشگران، ارزش اقتصادى خسارات سالانه‌ي فرسايش خاك در كشور 10 هزار ميليارد ريال معادل تخريب يك ميليون هكتار زمين كشاورزى برآورد شده است. به گزارش منابع رسمى بخش كشاورزى و آبخيزدارى وزارت جهاد كشاورزى سالانه يك درصد از حجم مخازن سدهاى موجود در كشور با رسوب ناشى از فرسايش خاك پر مى شود؛ زيرا سيل، باعث پيدايي رسوب در مجاري آب است كه نمونه آن‌را مي توان در تجميع رسوب و خاك در مخازن سدها مشاهده كرد. هم اكنون مرداب انزلي دستخوش چنين تغيير و تحولاتي شده و رسوبات وارد شده به اين مرداب آن را آلوده كرده است.
ميزان بارندگي در كشور بين 50تا 2هزار ميلي‌متر گزارش شده است، گفتني‌ست روند كنونى فرسايش در مناطق جنوبى ايران به دليل نبود پوشش گياهى مناسب و سازنده‌هاى تبخيرى زمين بيش از ساير مناطق در كشور است؛ مناطقي از جمله حوزه‌ي سد كرخه، سد گلستان، سد كارون، دشتياري سيستان و بلوچستان و بخشي از استان فارس از مناطق بحراني فرسايش خاك در كشور هستند.

*راهكارهاي پيشگيري از فرسايش خاك*

1. تقويت پوشش گياهي
2.عدم شخم در جهت شيب در اراضي كشاورزي
3.در مناطقي كه زمين آن هرسال شخم زده مي‌شود بايد محصولات جايگزين و درختان متناسب با هر منطقه كه نياز به شخم و دخل و تصرف هر ساله نيست كاشته شود
4. تعريف كاربري مناسب براي اراضي زراعي و تقويت پوشش گياهي در مراتع و جنگل‌ها
5. كنترل دام در بيشه‌زارها و جنگل‌ها مي‌تواند نقش مؤثري در كاهش فرسايش و كنترل روند صعودي فرسايش خاك داشته باشد
6.تقويت پوشش بيولوژيك و همراه با اقدامات مهندسي و مكانيكي مي تواند بخش عمده‌اي از فرسايش را كاهش دهد به نحوي‌كه عمليات مديريتي، تقويت پوشش گياهي و عمليات مهندسي در اندازه‌ي كوچك مي‌تواند فرسايش خاك را به صفر رساند.
7.رسانه‌ها مي توانند به‌عنوان آگاهي دهنده به عموم مردم نقش مهمي داشته باشند
8. از ارزنده ترين اقدامات مبارزه با فرسايش خاك تدوين قانون جامع خاك در كشور است.

*ژنز، رده‌بندي و ارزيابي خاك*

خاك محيطي طبيعي براي نگه داري ريشه و تامين رشد گياه و شامل بخشي از پوسته زمين با تركيبات معدني و آلي تجزيه شده است كه در اثر عوامل مختلفي همانند پستي و بلندي، اقليم، زمان، مواد مادري و موجودات زنده به صورت لايه‌هايي قرار گرفته‌اند.
پيدايي خاك علمي‌ست كه در مورد چگونگي تشكيل و تكامل خاك از مواد مادري و رسوبات بحث كرده و رده بندي خاك بيشتر درپي طبقه‌بندي كردن اطلاعات بدست آمده از مطالعات خاك است و خاك‌هاي گوناگون را به‌منظور ايجاد نظم، سازمان دهي كردن اطلاعات و انتقال تكنولوژي درگروه‌هاي گوناگون قرار مي‌دهد. در ابتدا خاك را به‌منظور پيشبرد اهداف مالياتي همانند خاك‌هاي پرتوليد و كم توليد طبقه‌بندي كرده و در دوره‌هاي بعد ويژگي‌هاي ديگري از جمله نوع مواد مادري موردنظر قرار گرفت تا جايي‌كه امروزه براي طبقه‌بندي خاك از ويژگي‌هاي خود خاك از جمله مورفولوژي(خصوصيات ظاهري) و ژنز استفاده مي‌كنند.
ارزيابي اراضي، بررسي درجه و ارزش اراضي داراي اهميت بسياري مي‌باشد به‌نحوي‌كه بدون ارزيابي اراضي بهره‌گيري از خاك‌ها باعث تخريب اراضي و فرسايش خاك و يا هدر رفتن خاك با پتانسيل توليد بالا مي شود؛ امروزه از روش‌هاي گوناگوني براي ارزيابي اراضي استفاده مي‌شود كه در اين‌باره مي‌توان به روش‌هاي سنجش از راه دور، GIS اشاره كرد كه متاسفانه در كشورما استفاده‌ي زيادي از اين روش‌ها نمي شود و متاسفانه هنوز نقشه‌هاي مدون خاك تهيه نشده و از اراضي بدون توجه به پتانسيل آنها استفاده مي‌شود.
در حال حاضر تغيير كاربري اراضي بدون توجه به ويژگي‌هاي اراضي باعث ايجاد مشكلات متعددي از جمله مشكلات زيست محيطي مي‌شود، براي نمونه تبديل اراضي زراعي به مناطق مسكوني و كاهش سطح سبز باعث افزايش دي اكسيد كربن هوا شده كه اين امر باعث آلودگي محيط زيست و گرم شدن كره زمين مي‌شود.
بنابراين بايد تدبيري درجهت تدوين قوانين به منظور جلوگيري از تخريب اراضي باغي و زراعي و تخريب جنگل‌ها انديشيد.

انتهاي پيام

مهندس مجتبي مهربانيان دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي خاكشناسي دانشگاه تهران
خبرنگارمهندسي كشاورزي سرويس مسائل راهبردي خبرگزاري دانشجويان ايران
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 394]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن