واضح آرشیو وب فارسی:موج: در نشست پژوهشي «طراحي به مثابه تفكر» عنوان شد عصر كنوني دوران انديشه مجرد، تخيل و طراحي است
خبرگزاري موج - در نشست پژوهشي «طراحي به مثابه تفكر» حميد شانس، عصر مدرنيته را دوران تجربه و پژوهش و عصر كنوني را دوران انديشه مجرد، تخيل و طراحي عنوان كرد و آن را همه هدف طراحي دانست.
به گزارش موج به نقل از روابط عمومي مؤسسه فرهنگي ـ هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در اين نشست حميد شانس، كارشناس و صاحبنظر هنري، طراحي را از منظر تفكر بررسي كرد، و به طرح مباحثي چون بازتوليد شيء و موقعيت، رابطه واقعيت و خيال، تكثير مجازي و شبيه سازي، و رابطه هاي بصري در عصر پسامدرن پرداخت.
اين صاحبنظر و كارشناس هنرهاي تجسمي با اشاره به اصالت و الگوي طبيعي در كار طراحي و باز توليد شيء يا موقعيت، به تشريح رمز و رابطه واقعيت و امكانات پرداخت و منطق كيفيت نمادين و ارزشهاي نشانهاي را در منطق كاركرد اشيا بررسي كرد.
وي با بيان ويژگيهاي عصر شبيهسازي و فراگير شدن رسانههاي ديجيتال به اهميت يافتن واقعيتهاي مجازي حاصل از تصاوير سه بعدي در زندگي اجتماعي روزمره اشاره كرد و گفت: در اين دوران وانمايي به گونهاي تازه شكل ميگيرد كه در آن تصوير، جاي خود را به واقعيت ميدهد و در پديده بازتوليد شده ، قابليتهاي تازهاي كشف ميشود.
وي با بيان ويژگيهاي رابطه جعل يا توهم و واقعيت خاطرنشان كرد: در دنياي پست مدرن واقعيتها چنان رمز آلود شدهاند كه ارتباط واقعيت و تصاوير آن از دست رفته است. سر آغاز و ماهيت واقعيتها معلوم نيست و جايگاه واقعيت و خيال و مرز اين دو قطعي و مشخص نيست.
حميد شانس با يك تقسيم بندي تاريخي، عصر مدرنيته را دوران تجربه و پژوهش و عصر كنوني را دوران انديشه مجرد، تخيل و طراحي دانست و افزود: اين دوران عصر واقعيتهاي مجازي است كه همه هدف طراحي هم همين است.
اين مجسمه ساز صاحبنظر و مدرس هنر تأكيد كرد: طراحي به معناي كار با خط وشكل نيست، بلكه عبارت از ديزاين است.
وي با طرح نظريهاي از ژان بودريار ساختار آفرينش هنري را بازنمايي واقعيت عنوان كرد كه اين واقعيت مستقل، به چيز ديگري بيرون از خود اشارت و ارجاع نميدهد و خود را بيان ميكند.
حميد شانس به رابطه بازنمايي و واقعيت و طرح مسئله غياب واقعيت پرداخت و گفت: هنر با بريدن بند ناف واقعيت آغاز مي شود كه در فرآيند خود پديدهاي جديد با قابليتهاي تازه ميآفريند و در اين نگاه طراحي به هر پديده هدفمندي اطلاق ميشود.
وي آنگاه به فاصله طراحي مدرن و پسامدرن از يكديگر اشاره كرد و گفت: در طراحي جديد آنچه مهم است رابطههاي بصري است كه به تصوير خالص و ناب ميانجامد، با دور ريختن همه حاشيهها اطلاعات اضافي ادراكي از تصوير محو ميشود و آنچه ميماند ساختار حسي روابط بصري است.
چهارشنبه 15 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: موج]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]