واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: این موضوع که ناخود اگاه کلیه حوادث و رویدادهای گذشته و حال ما را در خود انباشته و نگهداری میکند از نظر علمی مشخص شده است .به عبارت دیگر
کلیه آن حوادث و وقایع از بین نرفته بلکه در مخزن ناخود اگاه انباشته گردیده است و هر موقع که بتوانیم دریچه ای به جهان ناخوداگاه باز کنیم قادر خواهیم بود
به این وقایع دسترسی پیدا کنیم.
حال میخواهیم بگوییم که کلیه حوادث و وقایع اعم از وقایع گذشته ،حال و اینده ؛هم چنین صورت کلیه موجودات عالم همه یکجا و با هم در جهانی عظیم و
برتر از جهان ماده وحود دارند . در این جهان گذشت زمان وجود ندارد و ماده را در آن راهی نیست .
فلاسفه اسلامی میگویند در جهان برتر از ماده ، جهان دیگری است بنام جهان" مثال و برزخ" که صورتهای کلیه موجودات در آن قرار دارد ودر آنجا زمان مفهومی ندارد ...
دکتر الکسیس کارل پزشک و جراح و دانشمند فرانسوی میگوید
"میدانیم تمام واقعیاتی که در مدت عمر ما و بعد از ما واقع میشوند در حال حاضر در جهان وجود دارند
پس موضوع گذشت زمان که ما آن را بعد چهارم مینامیم عبارت است از گذشتن روزها و ساعتی که یکی پس از دیگری جلو میرود؛ ولی تمام وقایعی که در
روزهای بعد به وقوع میپیوندد از اول وجود داشته است ".
واقعیت اینست که چون ما در زمان مادی زندگی میکنیم تصور جهان بدون زمان کمی دشوار به نظر میرسد. برای درک ان بهتراست مثالی بزنیم
برای این منظور میتوانیم به ماهیت یک فیلم سینمایی از دو جنبه مختلف نگاه کنیم یکی از جنبه "پخش فیلم " و دیگری از جنبه "خود فیلم" .
برا ی تماشاچی که مشغول نگاه کردن فیلم است حوادث فیلم یکی پس از دیگری و در طول زمان روی صحنه می اید بعبارت دیگر تماشاچی باید منتظر بماند
تا با گذشت زمان صحنه ها یکی پس از دیگری پخش شود ولی اگر حلقه فیلم را در نظر بگیریم کلیه تصاویر و صحنه ها را در خود دارد بدون اینکه زمان در حلقه
فیلم تاثیر گذارد . در واقع زمان در فیلم وقتی مفهوم دارد که در حال پخش شدن است
حال شخصی را در نظر بگیرید که به حلقه فیلم دسترسی دارد شخص مذکور میتواند هر زمانی هر قسمت از فیلم را ببنید.
این حالت را همچنین میتوانیم به عالم خواب و رویا تشبیه کنیم بسیار اتفاق میافتد که در دقایقی اندک که به خوابی عمیق میرویم حوادث و رویدادهایی را در
خواب میبینیم که به گذشت ساعتها و بلکه سالها نیاز است و یا حتی در عالم بیداری در خاطرات خویش غرق میشویم و چه بسا خاطرات سالها و ماهها را
پشت سرهم در یک لحظه از ذهن ما عبور میکند .
علامه سید حسین طهرانی در این باره میگوید
"انسان اگر در این دنیا بخواهد از خیابانی عبور کند باید به دقت به اطراف بنگرد . در عالم خواب و برزخ اینطور نیست یک مرتبه اراده کنی میتوانی تمام عالم را
مشاهد کنی تفاوت این دو کیفیت تفاوت عالم برزخ و این عالم ر ا نشان میدهد"
جهان مادی که در ان بسر میبریم و آن را مشاهده میکنیم و از طریق حواس پنجگانه آن را در میکنیم تنها نمنونه کوچکی است از جهان برتر و حوادث و وقایعی
که در .ان رخ میدهد نمونه های از وقایع موجود در آن جهان است با این تفاوت که در طول زمان نازل میشود .
علامه طهرانی همچنین میگوید "هر چه از عوالم محدود رو به جلو برویم عوالم وسیعتر و عظیم تر میگردد و بالعکس هرچه رو به پایین بیایم و تنازل کنیم
عوالم ضعیفتر میشود "
بنابراین هرچه از عالم ماده به جلوتر رویم به عالم ملکوت نزدیکتر میشویم
از نظر قران انسان دارای دو وجه است یکی دنیوی و یکی ملکوتی . وجه دنیوی انسان اینست که در طول زمان شکل میگیرد و به تدریج از قوه به فعل در می
اید و تکامل می یابد ولی وجه ملکوتی غیر تدریجی است فعلیت تمام است به طوری که تمامیت انسان را در بر دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]