تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 اسفند 1402    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

وکیل کرج

نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

تعمیرات مک بوک

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

نرم افزار حضور و غیاب انیگما

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1791718342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفت خوان درمان ریشه دندان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: عصب‌كشی، اسمی كه به غلط برای عملیات درمان ریشه دندان باب شده است، همواره ما را به یاد یكی از دردناك‌ترین، طولانی‌ترین و چه‌بسا ناشناخته‌ترین عملیات‌های دندانپزشكی می‌اندازد؛ مجموعه درمانی كه معمولا قبل از آغاز نیز با درد همراه است و زیاد شنیده‌ایم كه زمان درمان هم دردناك خواهد بود. مهم‌تر از همه اینكه نمی‌دانیم در حین درمان قرار است چه اتفاقی بیفتد. دندانپزشك با مقدار زیادی وسایل عجیب و غریب سوهان مانند و یك متر كوچك به سراغ دندانمان می‌آید. مرتب این سوهان‌های كوچك را داخل دندانمان بالا و پایین می‌برد و بعد آنها را جلوی متر كوچكی كه در دست دارد، اندازه‌گیری می‌كند. هر از گاه عكسی می‌گیرد و... اگر یكی از دندان‌هایتان تحت درمان ریشه قرار گرفته باشد، این مراحل را خیلی خوب می‌شناسید و به یاد دارید.
درمان ریشه دندان به درمان قسمت داخلی دندان كه حاوی عصب و رگ‌های داخلی دندان است، گفته می‌شود. به عبارتی، اگردر دندان شما پوسیدگی ایجاد شده و مدت طولانی در دندان شما جا خوش كرده، مینا و عاج دندانتان را درگیر كرده و مقاومت آنها را در برابر میكروب‌ها از بین برده است. اكنون به ناحیه داخلی دندان (پالپ) یا به اصطلاح عصب یا مغز دندان نفوذ كرده و آنها را درگیر خواهد كرد. خاصیت پالپ دندان این است كه اگر تنها از یك نقطه كوچك هم به محیط خارج از دندان باز شود، به دلیل نفوذ میكروب‌ها و پخش شدن آنها، قابلیت دفاع خود را از دست می‌دهد.
به عبارتی، در دندانی كه پالپ آن به علت پوسیدگی یا شكستگی تاج دندان به محیط خارجی دندان باز می‌شود، عملیات درمان ریشه اجتناب‌ناپذیر است. تمام رگ‌ها و اعصاب داخل پالپ باید خارج شوند تا كانون عفونت را به همراه خود خارج كنند و سپس اتاقك خالی پالپ شكل‌دهی شده، به كمك مواد مخصوصی پر شود تا راه ورود میكروب‌ها را ببندد.
دندانی كه پالپ آن خارج شده باشد، به دلیل قطع اعصاب و رگ‌های داخلی آن آب زیادی از دست می‌دهد و به زودی خشك و شكننده می‌شود. از طرفی از آنجا كه معمولا پوسیدگی‌های بزرگی در دندان ایجاد می‌شود و به دنبال آن پالپ دندان درگیر می‌شود، برای درمان این دندان باید تمام پوسیدگی‌های تاج حذف شود. به همین دلیل، مقدار زیادی از نسج دندان از دست می‌رود. ترمیم چنین دندانی معمولا به كمك روكش‌ها و میله‌های داخل ریشه‌ای انجام می‌شود تا عمر پركردگی‌ها بیشتر شود.
● اكنون این شكل‌ها را به ترتیب دنبال كنید تا با آنچه در طول درمان ریشه اتفاق می‌افتد، آشنا شوید:
۱ـ یك عفونت عمیق: یك پوسیدگی بزرگ و عمیق در تاج دندان اتفاق افتاده است. پوسیدگی به حدی عمیق است كه به ناحیه پالپ دندان وارد شده است. در عكس دقت كنید. پالپ یك اتاقك نسبتا بزرگ در تاج دندان دارد و ادامه آن به صورت كانال‌های باریكی داخل ریشه‌ها كشیده شده است. دندان‌ها بسته به نوعشان تعداد ریشه‌های مختلفی دارند و داخل هر كدام از ریشه‌ها ممكن است یك تا دو كانال وجود داشته باشد. دندانپزشك باید تمام كانال‌ها را پیدا كرده، آنها را تمیز و برای پر كردن آماده كند.
۲ـ مسیری به سمت ریشه: در اولین مرحله، دندانپزشك ناحیه دندان مورد نظر را بی‌حس می‌كند. معمولا از ناحیه پوسیدگی به كمك وسایل چرخنده دندانپزشكی به دندان وارد می‌شود و بعد از برداشتن تمام پوسیدگی‌ها مسیر مستقیم و مناسبی به سمت ریشه‌ها و اتاقك پالپ باز می‌كند. گاهی اوقات ممكن است عفونتی كه در ناحیه پالپ دندان اتفاق افتاده، آبسه یا ضایعه‌ای هم در قسمت ته ریشه دندان ایجاد كند. در ریشه سمت چپ این عكس یك آبسه در نوك ریشه دیده می‌شود. معمولا با درمان ریشه به مرور زمان این ضایعه ها برطرف می‌شوند.
۳ـ عفونت‌ها خارج می‌شوند: بعد از ایجاد مسیر به سمت ریشه تمام محتویات داخل كانال‌ها كه شامل رگ‌ها و اعصاب هستند به كمك وسایل مخصوصی كه مهم‌ترین آنها <فایل> است، خارج می‌شوند. فایل وسیله‌ای سوهان مانند با یك دسته پلاستیكی است كه دندانپزشك با حركت‌های رفت و برگشتی آن به داخل كانال علاوه بر تمیز كردن كامل كانال، به كانال‌های ریشه شكل مناسبی می‌دهد تا برای پر شدن آماده شوند. دندانپزشك به كمك رادیوگرافی و یك متر كوچك طول كانال‌ها را تعیین و براساس طول تعیین شده كانال‌ها را برای پر شدن آماده می‌كند.
۴ـ كانال‌ها برای پر شدن آماده‌اند: بعد از آنكه همه كانال‌ها تمیز و آماده شدند، به كمك یك ماده پركننده دائمی - كه معمولا ماده‌ای الاستیك به نام "گوتاپركا" است - پر می‌شوند. پر شدن كانال‌ها به كمك این ماده، كانال‌های دندان را مهروموم می‌كند و راه را بر نفوذ میكروب‌ها می‌بندد و دندان را برای پر شدن تاج آماده می‌كند.
۵ـ بازسازی موقت دندان: بعد از آنكه كانال‌ها پر شدند معمولا به مدت یك تا دو هفته دندان با یك پانسمان موقت تاج باقی می‌ماند. بعد از آنكه تمام علامت‌های دندان درگیر شده، مثل درد، تورم و... برطرف شد، دندان به صورت دائم پر می‌شود. معمولا روكش‌دندانی بهترین درمان برای دندان‌های درمان ریشه‌شده‌اند.
۶ـ قرارگیری میله داخل كانالی: معمولا دندان‌های عصب‌كشی شده مقدار زیادی از تاج خود را از دست داده‌اند و برای پر كردن آنها احتیاج به وسایل كمكی است كه پست ‌(post) نامیده می شود. پست‌ها میله‌هایی هستند كه یك سر آنها داخل كانال دندان و سر دیگر آن، داخل حفره تاجی قرار می‌گیرد و ماده پركننده یا قسمتی از روكش در اطراف آن قرار می‌گیرد. به این ترتیب، پركردگی تاج به كمك پست به ریشه متصل می‌شود.
۷ـ اگر لازم باشد روكش روی دندان قرار می‌گیرد.‌





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن