تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798129575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت‌الله مرعشي شوشتري؛ فقيه حقوق‌دان/ 4رئيس دانشگاه سوره:آيت‌الله مرعشي شوشتري داراي حريت علمي بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آيت‌الله مرعشي شوشتري؛ فقيه حقوق‌دان/ 4رئيس دانشگاه سوره:آيت‌الله مرعشي شوشتري داراي حريت علمي بود
گروه انديشه: آيت‌الله مرعشي شوشتري بيشتر عقل‌گرا بود و هر تئوري‌اي را ـ از هر تئوريسين فقيه و غير فقيه ـ بدون توجه به اين‌كه صاحب تئوري كيست، اظهار مي‌كرد و خودش را در قيد و بند مشرب خاصي قرار نمي‌داد؛ او داراي حريت علمي بود.
سرويس انديشه و علم خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، جهت آشنايي بيشتر با شخصيت علمي مرحوم آيت‌الله «سيدمحمدحسن مرعشي شوشتري»، گفت‌وگويي را با «محمد روشن»، دكتراي فقه و حقوق خصوصي، رئيس دانشگاه سوره و عضو هيئت علمي پژوهشكده خانواده دانشگاه شهيد بهشتي كه از شاگردان مرحوم مرعشي شوشتري بود، انجام داد كه آن‌چه در پي مي‌ايد، حاصل اين گفت‌وگو است.

ايكنا: سابقه آشنايي شما با مرحوم آيت‌الله مرعشي شوشتري از چه طريقي بود؟

سابقه آشنايي من با ايشان بر مي‌گردد به اين‌كه من از سال 63 براي تحصيل به مدرسه عالي شهيد مطهري راه پيدا كردم. در آن زمان، ايشان يك‌سالي بود كه از شوشتر به تهران آمده بودند و در تهران حلقه درس حوزوي خود را تشكيل داده بودند.

آن سال‌ها به خاطر اين‌كه طلاب مدرسه عالي شهيد مطهري هنوز دروسي را مي‌خواندند كه در سال‌هاي اول، دوم و يا حداكثر سوم حضورشان در مدرسه بود، ايشان هم درس‌هايي را متناسب با نياز آن دسته از طلابي كه در مدرسه حضور داشتند، ارائه مي‌فرمودند. يكي از نكته‌هاي جالب و ويژگي‌هاي بسيار مثبت ايشان اين بود كه وقتي طالب علم نزد ايشان مي‌رفت و درخواست مي‌كرد كه درسي را بگذارند، اگر ايشان آن فرد را فردي مستعد مي‌يافت و در واقع او را طالب محسوب مي‌كرد و او را طلبه مي‌دانست، درس را تشكيل مي‌داد.

اين‌كه مرحوم مرعشي شوشتري چه عنوان درسي‌اي را تدريس كند، هيچ‌گاه براي خودش يك شأن اين‌گونه قائل نبود؛ مثلا براي او جالب نيست كه «صرف مير» بگويد يا «صمديه». من خاطرم هست كه در مدرسه عالي شهيد مطهري ايشان هم صمديه تدريس كردند و هم بارها و بارها درس خارج فقه و اصول. من به واسطه راه‌يابي به مدرسه عالي شهيد مطهري با اين استاد بزرگوار آشنا شدم و در آن زمان ايشان عضو شوراي عالي قضايي سابق بودند.

ايكنا: آيا در مورد سابقه سياسي و فعاليت‌هاي سياسي ايشان در گذشته اطلاعاتي را در دست داريد؟

اطلاعاتي كه من مي‌دانم از طريق آيت‌الله موسوي جزايري شنيدم و خود ايشان گاهي اشاره مي‌كردند، اين بود كه به لحاظ جانبداري از مرحوم حضرت امام(ره) و اعتراض به تبعيد ايشان به نجف اشرف، گاهي اوقات تلاش‌هايي را در شهرستان شوشتر انجام داده بودند و همين تلاش‌ها برخي اوقات سبب شده بود كه براي ايشان از سوي رژيم پهلوي هم مزاحمت‌هايي ايجاد شود. ولي به تفصيل و دقيق اطلاعات خاصي ندارم.

ايكنا: با توجه به اين‌كه ايشان خوزستاني بودند و غالبا طلبه‌هاي خوزستاني وارد حوزه نجف اشرف مي‌شوند، چرا ايشان در حوزه نجف كم ماندند؟

يكي از ويژگي‌هايي كه مرحوم آيت‌الله مرعشي شوشتري را جزو نوادر مي‌كند، اتفاقا همين است كه ايشان در حوزه‌اي مثل شوشتر شروع به تحصيل مي‌كنند، ولي الحمدلله درخشندگي علمي كه پيدا مي‌كنند، حتي در برخي از تئوري‌ها و نظريه‌هايي كه دادند، جهان تشيع را هم توانسته است تحت تأثير قرار دهد. اين در واقع نشان از اين دارد كه آن مرحوم سرچشمه‌هاي علمي و معنوي فقهي، اصولي و كلامي كه در شوشتر وجود داشت، خوب توانسته بود از آن سرچشمه‌هاي علمي و معنوي خودش را سيراب كند و از آن‌ها استفاده‌هاي خوب ببرد.

از سوي ديگر اساتيد ايشان هم‌چون مرحوم آيت‌الله حكيم، مرحوم آل طيب هم وقتي ايشان را قابل تشخيص داده بودند، از هيچ چيزي براي اين شاگردشان دريغ نمي‌كردند. من در خاطرات ايشان از خودشان شنيدم كه گاهي اوقات در روزهاي گرم تابستان كه ايشان به علت گرماي بيش از حد شوشتر نمي‌توانستند به محضر درس استاد حاضر شوند و با توجه به صغر سني كه داشتند، استاد ترجيح مي‌داد كه بيايد نزد شاگرد و درس را ارائه كند كه اين نشان از اين دارد كه استاد هم فهميده بود كه اين طلبه، طلبه قابلي است.

ايكنا: چه شد كه مرحوم شوشتري به سراغ ترجمه كتاب «فلسفتنا»ي شهيد سيدمحمدباقر صدر رفتند؟ و آيا اساسا ارتباطي ميان شهيد صدر و ايشان وجود داشت؟

بيشتر از لحاظ معنوي مي‌توان اين رابطه را تعريف كرد و از سوي ديگر نياز نسل جوان به فلسفه اسلامي. اگر شما برگرديد، مي‌بينيد در زماني اين كتاب ترجمه شده است كه ما نياز داشتيم تا تئوري‌هاي فلاسفه اسلامي معاصر را تبيين كنيم و عدم آشنايي برخي از دانشجويان و جوانان اين مرز و بوم با زبان عربي، مانع از اين شده بود كه از اين سرمايه معنوي بهره بگيرند و لذا ايشان به عنوان تشخيصي كه داشتند، آمدند و اين كار را انجام دادند.

البته ايشان تنها كتاب «فلسفتنا» را ترجمه نكردند، بلكه كتاب «بدايةالحكمة» و «نهايةالحكمة» علامه طباطبايي را هم به زبان عربي شرح كردند و علاقه‌مند به فلسفه بودند و برخلاف برخي از حوزويان كه به فلسفه نزديك نمي‌شوند، ايشان از آن گروهي بودند كه به فلسفه نزديك مي‌شدند و اعتقاد داشتند و به دليل احاطه‌اي كه به فلسفه داشتند به كلام هم تسلط خوب و مناسبي پيدا كرده بودند و از سوي ديگر با همين تفكر، اصول فقه را هم بسيار خوب تبيين مي‌فرمودند.

ايكنا: ارزش پاورقي‌هايي كه مرحوم شوشتري بر كتاب «فلسفتنا» زده‌اند و در واقع بيشتر مقايسه بين «اصول فلسفه و روش رئاليسم» علامه طباطبايي و كتاب «فلسفتنا» هست، چه اندازه است؟

البته من چنين مقايسه‌اي را خودم انجام ندادم كه ببينم چه تفاوت‌هاي آشكاري دارد، اما به هر شكل ايشان از هر دو سرچشمه استفاده كرده بودند تا جايي كه در دوره‌اي كه ما نزد ايشان بوديم، وقتي كه آراي علامه طباطبايي را نقد مي‌كردند، معلوم بود كه ايشان تسلط خوبي بر آراي علامه دارد، اما اين‌كه چه تفاوت‌هايي بين اين‌ها هست، آن را من مقايسه‌اي نداشتم.

ايكنا: آيا مرحوم شوشتري مستقلا در فلسفه صاحب نظر خاصي بود؟ ايشان اصولا از چه مكتبي در فلسفه پيروي مي‌كردند؟

بيشتر مي‌توان گفت كه ايشان در حوزه فلسفه احاطه كامل داشتند، اما آن چيزي كه ايشان در آن صاحب نظر بودند بيشتر در زمينه‌هاي فقه و بعد هم فقه جزايي شيعه بود.

ايكنا: ايشان در فقه اسلامي تربيت‌يافته چه مكتبي بودند و در اين مسير بيشتر از چه كساني پيروي مي‌كردند؟

يكي از ويژگي‌هايي كه باز فكر مي‌كنم مرحوم آيت‌الله سيدمحمدحسن مرعشي شوشتري را از ديگران متمايز مي‌كند، اين است كه او بر آراي هيچ‌كس جمودي نداشت و او با يك آزادانديشي كامل، آرا را بررسي و اظهار نظر مي‌كرد. استنباط من از تفكر ايشان اين است كه ايشان بيشتر عقل‌گرا بود و هر تئوري‌اي را، از هر تئوريسين فقيه و غير فقيه، وقتي كه مطالعه مي‌كرد، بدون توجه به اين‌كه صاحب تئوري كيست، اظهار مي‌كرد و به نظر من خودش را در اين قيد و بندها كه حتما تابع يك مشرب خاصي باشد، نمي‌دانست.

اين گفت‌وگو ادامه دارد ... .
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 453]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن