تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى‏شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798143954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از حضور دانشجويان بسيجي در اردوهاي جهادي/2جهادگران دانشجو؛ مرهمي بر التيام درد محرومان و مستضعفان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: گزارشي از حضور دانشجويان بسيجي در اردوهاي جهادي/2جهادگران دانشجو؛ مرهمي بر التيام درد محرومان و مستضعفان
گروه سياسي: طبق گفته مردم برخي مسئولان محلي در اين روستا (روستاي ليلكي در استان گيلان) نمي‌آمدند زيرا اساساً نمي‌دانستند كه اين روستا نيز در قلمرو آنان قرار دارد به ياد سخن علي(ع) افتادم كه به استاندار خود فرمود: «خوب است حاكم حداقل حيطه نفوذ خود را بداند.»
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) 50 خبرنگار و اصحاب رسانه از تاريخ 22 مردادماه الي 25 مرداد ماه جهت انعكاس فعاليت‌هاي جهادگران دانشجو در اردوهاي جهادي هجرت (3) در مناطق محروم استان گيلان حضور يافتند. .

هدف اين تيم خبري و تصويري آن بود كه با امكانات خود گوشه‌اي از دو ماه فعاليت دانشجويان بسيجي استان گيلان در چندين روستاي اين استان را به سراسر كشور منعكس كنند.

دانشجويان بسيجي در قالب تيم‌هاي عمراني، فرهنگي، بهداشتي، ديني، پزشكي و دام‌پزشكي طبق يك برنامه‌ريزي از پيش‌تعيين شده از اوايل تابستان در اين روستاها مستقر شدند.

گيلان در نگاه اول براي همه مردم ايران با سرسبزي، باران فراوان، كشتزارهاي برنج و چاي و امكانات رفاهي شناخته مي‌شود تيم خبري اصحاب رسانه نيز همين تصور را داشتند، اما به روستاها كه نزديك مي‌شديم چنين تصوري كم‌رنگ مي‌شد.

البته نمي‌توان منكر آن شد كه طبيعت سرسبز منطقه هر محروميتي را از ذهن‌ها مي‌زدايد زيرا ما هر جا كه قدم نهاديم سرسبزي و لطافت بود نمي‌خواهم گيلان را هم با سيستان و بلوچستان مقايسه كنم، اما در روستاهاي اين ديار مشكلاتي بود كه امكان داشت به فراموشي سپرده شود، مانند بيماري كه درد در جان او ريشه دوانده و هر روز او را نحيف‌تر مي‌كند و چه بسا چهره‌اي گلگون داشته باشد.

اصحاب رسانه آمده بودند تا فقط به مسئولان بگويند اگر در همه نقاط كشور كاستي هست در گيلان نيز مردم علي‌رغم سخت‌كوشي مشكلاتي دارند اما اينجا بايد مي توانستيم محروميت‌ها را براي ديگر مردم ايران نشان دهيم.

در يكي از روستاهايي كه قدم در آن نهاده بوديم مردم مشكل برق و آب داشتند اما در روبروي آن روستا عده‌اي سرمايه‌دار در دل كوه وجنگل ويلاهايي درست كرده بودند تا قشر مرفه در تابستان در آنجا ساكن شوند و بقيه سال خالي بود. و اين دو تصوير گوياي آن بود كه مردم به اشتباه آن ويلاها را دليل رفاه اين روستائيان مي‌پندارند.

در هر صورت ساعت 11 صبح سه‌شنبه به همراه مسئولان بسيج دانشجويي گيلان به روستاي كولاك محله عريمت كرديم اين روستا زادگاه يكي از سرداران بزرگ استان گيلان به نام شهيد مفقودالاثر سردار حسين املاكي جانشين فرماندهي لشگر 52 قدس گيلان است.

اين سنت پسنديده كه در ابتدا بر مزار نمادين اين شهيد حاضر شده و فاتحه‌اي قرائت كنيم از رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به ارث رسيده است كه ايشان در هر شهري كه وارد مي‌شوند ابتدا بر مزار قهرمانان واقعي يعني شهيدان انقلاب اسلامي حاضر مي‌شوند و اداي احترام به مقام شامخ آنها مي‌كنند.

و به راستي اين بچه‌هاي جهادگر نيز غيرت آنان را به ارث برده بودند تا بتوانند در حد وسع خود محروميت را از اين ديار بزدايند و اي كاش اساتيد دانشگاه نيز دانشجويان را حداقل براي چند روز همراهي مي‌كردند.

سردار هامون محمدي فرمانده سپاه قدس گيلان بر مزار اين شهيد به گوشه‌اي از دلاوري‌هاي او اشاره مي‌كند و مي‌گويد رهبر معظم انقلاب از اين شهيد به عنوان قهرمان ياد كردند.

سردار، دانشجويان بسيجي شركت‌كننده در طرح هجرت براي آباداني روستاها را ادامه‌دهندگان راه اين شهدا مي‌داند و مي‌گويد: اگر قدري از درياي بيكران گذشت و ايثار اين شهدا را سرمشق كار خود قرار دهيم بسياري از مشكلات كشور حل مي‌شود.

ناگاه به ياد سخني از رهبر معظم انقلاب مي‌افتم كه فرمودند:« من گزارش‌هاي متعددي داشته‌ام از جوان‌هايي كه در تابستان، تعطيلات دانشگاهي يا دبيرستاني خود را در نقاط دور دست گذرانده‌اند و براي روستايي‌ها مسجد، درمانگاه، راه، حسينيه، جاده و پل ساخته‌اند. عكس‌هاي اين فعاليت‌ها را براي من آورده‌اند و من آنها را ديده‌ام. پيغمبر طبق روايتي فرمود: «انما سياحة امتي الجهاد في سبيل‌الله»

جوان‌هاي ما سياحتشان را هم از اين راه تامين مي‌كنند؛ سياحتشان هم در ضمن كار براي مردم است؛ اين ارزش دارد و جواني خود را قدر بدانيد.»

گروه خبري سپس به روستاي زيار از توابع رحيم‌آباد رودسر عزيمت مي‌كند تا در مدرسه راهنمايي اين روستا كه محل اسكان جهادگران بسيج دانشجويي است در افتتاحيه شركت كنند. توسط مسئول علمي بسيج دانشجويي استان گيلان منطقه هدف و مورد عمليات بسيج دانشجويي تشريح مي‌شود.

وي مي‌گويد آل‌بويه كه حكومت شيعي در شهر‌ري داشتند برخاسته از روستاي بويه اين استان هستند و اين افتخاري براي مردم گيلان است و سپس برنامه اين چند روز را اعلام مي‌كند.

در روستاهاي اين منطقه چشمه‌هاي زيبا و خروشان كه از كوه‌هاي پر‌برف سرچشمه گرفته و از ميان جنگل‌هاي انبوه مي‌گذرد در مسير خودنمايي مي‌كرد.

تيم خبري در اين روستا به گزارش و عكس از مردم روستا پرداختند و اين مردم ساده و روستايي با صداقتي كه در گفتارشان بود به بيان مشكلات خود پرداختند.

نكته جالب آن بود كه در اين روستا و هر روستايي كه مي‌رفتيم مردم وجود دانشجويان جهادگر بسيجي را مايه اميد براي خود مي‌دانستند يكي از روستاييان مي‌گفت: اين بچه‌ها يك اعتماد خاصي بين مردم روستا ايجاد كرده‌‌اند و در تقويت وحدت و همدلي و همكاري اهالي روستا تأثير شگرفي داشته‌اند.

بعد‌از‌ظهر سه‌شنبه به سمت روستاي ليلكي حركت كرديم تصور اوليه ما اين بود كه روستاهاي گيلان فاصله كمي با شهر دارند اما پا به روستايي مي‌نهاديم كه ماشين‌هاي سپاه نيز به سختي مي‌توانستند جاده‌هاي پر پيچ و خم و صعب‌العبور آن را طي كنند.

يكي از بچه‌هاي دانشجوي بسيجي مي‌گفت چند روز پيش اين جاده به علت بارش باران آنقدر لغزنده شده بود كه به سختي مي‌شد با ماشين از آن گذشت و روستاييان در زمستان و بهار امكان تردد به شهر ندارند.

غروب به روستاي ليلكي رسيديم اين روستا چندين هزار متر بالاتر از سطح دريا قرار دارد. به واقع محروميت را در ميان اين طبيعت بكر و سرسبز مي‌ديديم. جاده‌اي كه به اين روستا منتهي مي‌شد به دليل عرض كم فقط يك ماشين مي‌توانست عبور كند زير‌سازي اين جاده توسط گروه عمراني دانشجويان شروع شده بود و عده‌اي نيز مشغول تعريض آن بودند.

مشكلات آب و برق در اين روستا وجود داشت آب آشاميدني فقط يك ساعت در روستا بود و بقيه روز قطع مي‌شود و برق نيز همين حكايت را داشت.

آن طور كه اهالي مي‌گفتند هيچ كدام از وام‌هاي روستايي كه مصوب هيأت دولت است بهره‌مند نشده‌اند. اما وضعيت ديني و فرهنگي روستا علارغم بي‌سوادي اكثر مردم در وضعيت خوبي قرار دارد.

يك مسجد در روستاي ليلكي وجود دارد كه عكس ابوذر زمان يعني آيت‌الله طالقاني در آن خودنمايي مي‌كرد در اين روستا چند روزي يكي از روحانيون در اين مسجد كوچك و ساده آمده بود تا احكام و مسائل ديني را به بچه‌ها و اهل روستا بياموزد.

در ميان اين همه مشكلات اين روستا وجود نوجواناني كه پر از استعداد و خلاقيت بودند مايه اميدي براي اهالي و ما بود. آنها فضاي مسجد را بسيار زيبا تزئين و روي ديوار آن نيز تصوير سه تن از شهيد‌انشان را نصب كرده بودند.

طبق گفته مردم برخي مسئولان محلي در اين روستا نمي‌آمدند زيرا اساساً نمي‌دانستند كه اين روستا نيز در قلمرو آنان قرار دارد به ياد سخن علي(ع) افتادم كه به استاندار خود فرمود: «خوب است حاكم حداقل حيطه نفوذ خود را بداند.»

يكي از روستاييان به ما مي‌گفت شما ما را كشف كرديد و پشت اين سخن دريايي از معني وجود داشت البته نمي‌خواهم تلاش‌هاي دولت را كم‌رنگ كنم اما اين شايد از لطف اهالي نسبت به ما و دانشجويان بود.

به هر حال شب را مهمان اهالي روستا بوديم و به جز سردار محمدي فرمانده سپاه استان هيچ مسئول ديگري در جمع خبرنگاران حضور نيافت اين سردار واقعا جاي همه را پر كرده بود و بسيجي‌وار با آنكه دستش باندپيچي بود به همراه اهالي براي تعريض جاده كلنگ مي‌زد چند تن از بچه‌هاي خبرنگار نيز به كمك اهالي شتافتند.

شب به محل اسكان خود بازگشتيم و دوباره تمام اين جاده خطرناك را در دل شب پايين آمديم اما هنوز طبيعت بكر اين روستا كه هنگام غروب تلفيق جنگل و كوه و ابر شاهكار طبيعت را به ما نشان مي‌داد. در ذهن ما مجسم بود و مهمتر چهره‌هاي باصفاي روستائيان و آن بچه‌هاي معصوم.

صبح روز چهارشنبه گروه خبري به روستاي زيباي ديورود از توابع شهرستان رودسر رسيدند امروز پل حضرت علي‌اكبر اين روستا به مناسبت روز جوان با حضور رضا سراج رئيس سازمان بسيج دانشجويي افتتاح شد.

نكته جالب آن بود كه اين پل كه نقش حياتي را در عبور و مرور اهالي داشت توسط گروه عمران دانشجويان طرح‌ريزي و ساخته شد و هزينه بسيار كمتري نسبت به مبلغ پيشنهادي پيمانكار داشت همچنين دانشجويان بسيجي در حال طرح‌ريزي پل ديگري براي اين روستا بودند.

در اين روستا و ساير روستاها طبيعت زندگي ايجاب مي‌كند زنان در كنار مردان در شاليزارها و ساير كارها كار كنند امري كه در اكثر روستاهاي ايران وجود دارد.

بعد‌ازظهر چهارشنبه به منطقه اشكورات رسيديم اين منطقه با وجود جنگل، تپه، كوهپايه و مرتع‌هاي زيبا يكي از نقاط ديدني گيلان است باز هم يادآوري كنم اين جا نيز محروميت بود بهتر بگويم مردم مطالبه امكانات داشتند. مردم ساده‌دل و خونگرم اينجا استقبال گرمي از تيم خبري ما كردند. روستاي زيار نيز در اين منطقه قرار دارد.

در ادامه اين روز در مدرسه راهنمايي شهداي اشكورات زيار مراسمي به مناسبت روز جوان برگزار شد قبل از اين مراسم مسابقه فوتبال بين دو تيم روستايي برگزار شد و در پايان يكي از روحانيون به ويژگي‌هاي جواني پيامبر اكرم (ص) و خصائل حضرت علي اكبر پرداخت. در ادامه يكي از دانشجويان بسيجي به منطقه اشكورات اشاره كرد و گفت: اين منطقه با 700 روستا فاقد امكانات اوليه است.

اين را هم بگويم چند سال قبل فيلم «مدرسه بچه‌هاي همت» در اين مدرسه ساخته شد و آنطور كه از دانش آموزان شنيديم خودشان يك ويلاگ به نام همين مدرسه طراحي كرده‌اند كه مطالب متنوعي از معرفي روستاهاي منطقه گرفته تا اخبار منطقه در آن هست.

اين را بگويم بچه‌هاي اين منطقه واقعا با استعداد هستند در چندين روستاي ديگر اين منطقه نيز بچه‌ها در فعاليت‌هاي فرهنگي حضور فعالي دارند البته در اين روستاها قاري قرآن نيز زياد است.

روز پنجشنبه گروه خبري به همراه مسئولان بسيج دانشجويي و سپاه گيلان به روستاي پوده از توابع املش عزيمت كردند در اين روستا يك مسجد با كمك دانشجويان بسيجي در حال ساخت بود.

اين روستا با تقديم سه شهيد به انقلاب اسلامي و چندين جانباز از روستاهاي منحصر به فردي بود كه ما ديديم آخرين شهيد آنها پارسال در درگيري با گروه تروريستي پژاك شهيد شده بود.

يكي از روستائيان مي‌گفت: اين روستا و چند روستاي همجوار هر سال مراسم يادواره شهدا دارند و هر سال در يك روستا مراسم باشكوهي براي 14 شهيد اين چند روستا برگزار مي‌شود و مسئولان محلي نيز در آن شركت مي‌كنند.

يكي ديگر از روستائيان نكته عجيبي را به ما گفت كه تعجب كرديم مي‌گفت اداره برق براي مزار سه شهيد اين روستا كنتور برق تعبيه كرده كه هر ماه مبلغي را از خانواده شهدا مي‌گيرد و اين مساله در بازديد ما از مزار شهدا ديده شد كه خبرنگاراني موضوع را پي‌گيري كردند و مسئول اداره برق شهرستان اظهار بي‌اطلاعي كرد.

در بعدازظهر اين روز مراسم اختتاميه اردوي ساري استان گيلان در بالاي يكي از تپه‌هاي روستاي پوده برگزار شد كه استاندار گيلان، فرمانده سپاه گيلان و چند تن از دانشجويان شركت‌كننده در طرح هجرت صحبت كردند.

در پايان نيز از دانشجويان شركت كننده در طرح هجرت قدرداني شد.

با غروب آفتاب تيم خبري به محل اسكان خود بازگشت.

روز جمعه نيز در محل اسكان به جمع‌بندي رويدادهاي اين 4 روز پرداخته شد احمدي مسئول روابط عمومي سازمان بسيج دانشجويي كه بين او و بچه‌ها رابطه‌اي صميمي ايجاد شده بود از بچه‌هاي رسانه‌اي خواست هر خبر يا تصويري كه از اين روستاها بر روي سايت‌ها مي‌نهند. سازمان را در جريان بگذارد تا سازمان نيز خبررساني براي اين روستاها انجام دهد.

ديگر كار خبري تمام شده بود و بچه‌هاي خبرنگار و تصويربردار كار سختي را پيش رو دارند زيرا بايد از دل اين همه سرسبزي و طبيعت بكر با ظرافتي كه خود مي‌دانند محروميت‌ها و مطالبات اين مردم كوشا را براي مردم كشورمان منعكس كنند.

اين حركت منسجم كه براي اولين بار مجموعه‌اي از خبرنگاران و تصويربرداران تلاش‌هاي جهادي عده‌اي دانشجو را منعكس كنند يك تجربه معنوي براي همه اصحاب رسانه بود.

و بالاخره ساعت 9 شب روز جمعه پرواز هواپيماي 140 اصحاب رسانه را به تهران رساند آنها مناطق گيلان را ترك كردند اما سخاوت و سادگي مردمان آن در كنار طبيعت زيبايش هميشه در يادشان خواهد ماند.

در فرودگاه گروه تلويزيوني «در شهر» منتظر ما بودند و اين بار خود خبرنگاران به جاي آن مردم از مشكلات و مطالبات آنها براي برنامه «در شهر» سخن گفتند.
 جمعه 1 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 605]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن