تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798073056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروری بر حوادث جهان در سال 1389(3)، سیل پاکستان بدتر از سونامی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
[تصویر: qy7v6uevhqgo7mzkvul.jpg]

مردم پاکستان در سال 1389 متحمل بدترین سیل 80 سال گذشته در کشور خود شدند که بنا بر آمار باعث قربانی شدن 1600 نفر و خسارتی معادل 43 میلیارد دلار گردید.
17 میلیون پاکستانی آواره شده و 2 میلیون نفر اسهال گرفته و 92 مورد وبا نیز در بین آنها مشاهده شد. عمق فاجعه طبیعی-انسانی در پاکستان به حدی زیاد بود که حوادث تابستان 1389 را تحت تاثیر خود قرار داد.سیل از مرداد 1389 شروع شده و بعد از گذشت 6 ماه از پایان این حادثه و فروکش کردن سیل در اواخر شهریور، هنوز برخی از مردم با مشکلات پس از سیل دست به گریبانند.
برای اینکه حادثه مذکور را به صورت خلاصه ورق زنیم، گاه شماری را در ذیل می آوریم تا سلسله حوادث و سیر آن کاملا مشخص گردد.
گاه شمار حادثه سیل پاکستان
2 مرداد 1389: بارشهای سیل آسا در برخی مناطق شمالی پاکستان زندگی مردم را فلج کرده و آنها را به خراب کردن خانه هایشان برای ایجاد آب بند وادار کرده است.
7 مرداد 1389: آغاز بارشهای سیل آسا و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها در شمال غرب پاکستان و طغیان رودخانه های فرعی و نیز تخریب دهکده های گلی و خشتی اطراف رودخانه ادامه دارد.
8 مرداد 1389: مسئولان امدادرسانی و مقامات دولتی پاکستان اعلام کردند شمار تلفات سیل در کشور طی سه روز گذشته به دست کم دویست و شصت و هفت تن رسیده است.
9 مرداد 1389: سازمان ملل اعلام کرد سیل پاکستان از بدترین ها در نوع خود است که باعث قربانی شدن 800 نفر تا این لحظه شده است. سیل همچنان در حال وسعت گرفتن در رودخانه سند است.
11 مرداد 1389: مقامات پاکستانی مرگ 1110 نفر را تایید کردند. همچنین 30 هزار نیروی ارتش به امدادگران پیوستند تا در روند امداد رسانی تسریع شود.
12 مرداد 1389: جاری شدن سیل در پاکستان این کشور را با خطر وقوع فاجعه بهداشتی از جمله بیماری های واگیر دار روبرو کرده است. ژان مرک فاورا عضو کمیته بین المللی صلیب سرخ اوضاع مناطق سیل زده در پیشاور پاکستان را بسیار بغرنج و آشفته خواند و گفت کمیته بین المللی صلیب سرخ با همکاری صلیب سرخ پاکستان مناطق مختلف از شمال گرفته تا شمال غرب و شرق این کشور را تحت پوشش قرار می دهند.
13 مرداد 1389: کمیته حوادث غیر مترقبه در انگلیس برای کمک به امداد رسانی به سیل زدگان تشکیل شد (توسط انگلیسی ها و پاکستانی های مقیم این کشور)
15 مرداد 1389: سازمان ملل مرگ 1600 پاکستانی را در سیل اخیر تایید کرده و اعلام کرد 14 میلیون نفر از پاکستانی ها از این حادثه آسیب دیده اند.
17 مرداد 1389: وقوع موج جدید سیل در جنوب پاکستان آغاز شده و عملیات امداد رسانی را دچار وقفه نمود. سیل از خط قرمز خطر عبور نمود.
18 مرداد 1389: ایالت سند نیز دچار سیل در سطح بالاتر از خط قرمز قرار گرفت و این ایالت را دچار بحران نمود.
20 مرداد 1389: سازمان ملل برای امداد رسانی سریع به سیل زدگان درخواست مالی 459 میلیون دلاری را بین کشورهای عضو مطرح کرد.
21 مرداد 1389: وزیر کشاورزی پاکستان اعلام کرد اغلب محصولات کشاورزی این کشور در ایالتهای سیل زده نابود شده است.
23 مرداد 1389: یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان رسما اعلام نمود 20 میلیون نفر از مردم پاکستان از سیل آسیب دیده اند.
24 مرداد 1389: با کی مون دبیر کل سازمان ملل سیل پاکستان را در نوع خود بدترین حادثه ای دانست که تا کنون دیده است.
29 مرداد 1389: پاکستان از کمک های هند برای سیل زدگان استقبال کرد. موج دوم سیل در پاکستان با طغیان رودخانه سند در منطقه کوتی شروع شد.بر این اساس مناطق حیدر آباد و تاتای پاکستان تحت تاثیر سیل قرار گرفت.
سیل تا 7 شهریور ادامه داشت که با فروکش کردن بارشها سیل نیز کم کم قدرت خود را از دست داده و فروکش کرد. البته چند ماه طول کشید تا سیلابها در مناطق سیل زده نشست کرده و خانه و کاشانه ویران مردم را ترک کند.
خسارت سیل به بیش از 6 میلیون پاکستانی
مانوئل بیسلر رئیس دفتر هماهنگی امور انسانی در سازمان ملل متحد در پاکستان گفت : " بیش از شش میلیون نفر به نوعی از سیل و رانش زمین ناشی از بارانهای فصلی خسارت دیده‌اند ".وی به خبرگزاری فرانسه گقت: " ما شاهد یک فاجعه بزرگ هستیم". وی از وخیم شدن اوضاع ابراز نگرانی کرد و گفت بارانهای موسمی هنوز تا اواخر آگوست ادامه می یابد. بر اساس آمار سیل در ایالت سرحد پاکستان شدیدترین سیلاب در منطقه از سال 1929 بوده است.

[تصویر: u8sg2lephodkc1q9hwt.jpg]

سیل پاکستان بدتر از سونامی
این سازمان در بیانیه ای، این رویداد را پس از حادثه سونامی سال 2004 که در آن بخشی از سواحل کشورهای حاشیه جنوبی اقیانوس آرام آماج حمله امواج بلند قرار گرفت بدتر دانسته است. یک مقام سازمان ملل متحد گفت: در حادثه سیل پاکستان 13.8 میلیون نفر آسیب دیده اند و این رقم نشان می دهد که عمق فاجعه از سونامی بدتر بوده است. "ماریزو جولیانو" سخنگوی دفتر سازمان ملل متحد در امور انمور انسانی و هماهنگی (OCHA) به این خبرگزاری گفت: سیل اخیر در پاکستان از رویدادهای دیگر از جمله سونامی شبه قاره هند، و زلزله سال 2005 پاکستان و زلزه اخیر در هائیتی بدتر است. سازمان ملل متحد با فاجعه بار خواندن سیل اخیر پاکستان، خسارت وارده به این کشور را در نتیجه این حادثه بیشتر از سونامی سال 2004 در شبه قاره هند دانست.

خشم پاکستانی ها از کمک رسانی ناقص
بسیاری از سازمانها و کشورها قول کمک مالی و .. را به پاکستان کردند و سازمان ملل قول داد تا 160 میلیون دلار اعانه برای پاکستان جمع اوری و در اختیار این کشور قرار دهد که با انجام نشدن این وعده وعیدها مقامات پاکستانی عصبانی شدند. سازمانهای خیریه جهان نیز علی رغم تلاششان برای جمع اوری اعانه بدلیل عدم استقبال مردم جهان از این موضوع، شوکه شدند.
تاخیر در رسیدن کمک های بشردوستانه به منطقه سیل زده پاکستان خشم ساکنان این منطقه را نیز برانگیخت. سازمان ملل در وهله اول از کشورهای عضو درخواست کرده تا رقم 460 میلیون دلار کمک نقدی به پاکستان را در دستور کار خود قرار دهند. امریکا قول داد تا با پرداخت 60 میلیون دلار دیگر رقم کمک مالی خود را تا 150 میلیون دلار افزایش دهد. اتحادیه اروپایی نیز با رقم 180 میلیون دلار کمک مالی فوری توافق کرد.عربستان نیز اعلام کرده 100 میلیون دلار کمک می کند. عملا بسیاری از این وعده ها محقق نشد و یا با تاخیر کمک های غیر مالی صورت گرفته و مانند لباس بعد از عروسی شد.
الجزیره در این باره نوشت: همچنان شمار زیادی از ساکنان منطقه، از روستاهای در معرض خطر سیل فرار می کنند. عملیات گشت برای یافتن افراد محاصره شده در روستاهای دور دست در منطقه سند پاکستان ادامه دارد. با وجود آنکه بالگردها مواد غذایی را برای محاصره شدگان پخش می کند ولی همه آنان از گرسنگی شکایت کرده و خواستار کمک های بیشتر هستند. آوارگان ساعت های طولانی در برابر ساختمان های حکومتی و راه های مواصلاتی برای دستیابی به کمک ها منتظر می مانند. فرانس 24 نیز گزارش داد ، سیل در پاکستان، ساکنان دره سوات را که گروه طالبان پیشتر کنترل آن را در دست داشت با مشکلات عدیده ای روبرو ساخت. سیل تنها راه مواصلاتی دره سوات با روستاهای اطراف را خراب کرد و ساکنان دره سوات برای زنده ماندن و تهیه مواد غذایی مجبور شدند ساعت ها و حتی روزها با پای پیاده مسیر را طی کنند. نیروهای ارتش پاکستان از بیم حملات گروه طالبان و غارت کمک های بین المللی به طور گسترده در این منطقه حضور یافتند.
خسارات سیل، 43 میلیارد دلار
نخست وزیر پاکستان خسارتهای سیل این کشور را حدود چهل و سه میلیارد دلار اعلام کرد. العربیه نوشت: یوسف رضا گیلانی گفت خسارتهای سیل پاکستان به حدود چهل و سه میلیارد دلار رسید. در این حال هزاران نفر از سیل زدگان در میان مصیبت ها و خطرهای زیاد به خانه های خود بازگشتند اما بازگشت آنها سخت و دشوار به نظر می رسد چرا که سیل زدگان با بازگشت به مناطق خود خانه های خود را ویران شده یافتند که خطر خانه های ویران شده برای آنها کمتر از خطر سیل نیست. در حالی که مقامات پاکستان و سازمانهای بشردوستانه تلاشهایی برای کمک رسانی به سیل زدگان انجام دادند، اسلام آباد برآورد کرد برای بازسازی زیرساخت ها و کمک به آسیب دیدگان سیل به میلیاردها دلار نیاز است و نخست وزیر پاکستان هشدار داد رشد اقتصادی این کشور دو و نیم درصد کاهش خواهد یافت. وی پیش بینی کرد جبران خسارتهای ناشی از سیل در پاکستان سالها به طول انجامد.
ایران در صدر کشورهای کمک کننده به سیل زدگان پاکستانی
وزیر کشور ایران با حضور در مناطق سیل زده و دیدار با مقامات پاکستانی به دستور مقام معظم رهبری اعلام کرد 500 پزشک و امداد رسان تا 40 روز به مردم سیل زده کمک می کنند. کمک 30 میلیارد تومانی مردم ایران در روز همبستگی با مردم سیل زده ستودنی بود. ایران همچنین 1200 تن کالا و مایحتاج ضروری برای مردم پاکستان ارسال نمود. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در روز همبستگی با مردم پاکستان، 20 میلیارد تومان کمک غیر نقدی و 10 میلیارد تومان نیز کمک نقدی جمع‌آوری شد. حسین باقری گفت: دو کمیته برای کمک‌ به مردم سیل‌زده پاکستان تعریف شد که کمیته جمع‌آوری، هدایت و توزیع کمک‌های مردمی، نخستین کمیته ای بود که ریاست آن را هلال‌‌احمر بر عهده گرفت.
این کمیته یک‌هزار و 200 تُن کالا به پاکستان ارسال کرده و سه ماه مأموریت برای آن تعریف شد. بیش از 16 کمپ و اردوگاه اضطراری و 8 مرکز درمانی در پاکستان توسط جمعیت هلال‌احمر دایر شد. کمیته دوم، کمیته بازسازی و بازتوانی است که 8 اقدام مؤثر را در پاکستان در دستور کار داد. ایران همچنین اعلام کرد: برای بازسازی مراکز درمانی، مزارع، مساجد، حسینیه‌ها، ‌مدارس، معابر، مخابرات، آب و برق اقدام می‌کنیم.
موج دوم مرگ و میر در پاکستان بدلیل شیوع بیماری عفونی
ابعاد فاجعه بقدری مهیب بود که سازمان ملل از موج دوم مرگ ومیر خبر داد. این بار نه بدلیل مستقیم سیل، بلکه وقوع بیماری های عفونی بین سیل زدگان بخصوص کودکان که زنگ خطر در پاکستان و کشورهای منطقه بصدا در آمد.
سازمانهای بین المللی از همان روز اول نتوانستند به خوبی کمکهای مردمی و دولتی را به سیل زدگان برسانند.روزهای اول خبر از احتمال کوچ 500 هزار پاکستانی به کشورهای اطراف شد و کشورهای منطقه نیز به نوبه خود سعی کردند به هم کیشان مسلمان خود کمک نمایند. سفر مقامات ایرانی و اسکان چادر در نقطه مرزی و ارسال کمک های نقدی و جنسی هلال احمر نشان داد کشورمان در امداد رسانی به سیل زدگان راسخ است.
در این بین انتشار فراخوان از سوی آیات عظام و تشویق برای کمک بیشتر به مردم مسلمان پاکستان باعث تسریع در ارسال کمک های مالی و غیر مالی شد. استفاده از سهم امام برای کمک به مردم مسلمان توسط مراجع عالیقدر توصیه شد.
57 کشور مسلمان تحت عنوان کشورهای عضو کنفرانس اسلامی کمی با کمی تاخیر سعی کردند به روند امداد رسانی شتاب بخشند. سازمان ملل هر چند کمک رسانی را بعدا قطع نمود اما کشورهای مسلمان با اتحاد و برگزاری کمپین ها دست به تقویت امدادر رسانی زدند.
کودکان قربانیان اصلی سیل شدند. مطابق آمار 7 میلیون نفر از آوارگان کودک بوده و احتیاج مبرمی به غذا و دارو داشتند. اسهال یکی از شایعترین بیماریها بین کودکان سیل زده بوده و گزارشاتی مبنی بر شیوع وبا منتشر شد.
کشورهایی مانند امریکا که قول داده بودند یک میلیارد دلار کمک برای نابودی طالبان به دولت پاکستان داده اند در بحث سیل چندان فعال نبوده و حتی زمانی که مردم با سیل دست و پنجه نرم می کردند، هواپیماهای بدون خلبان امریکایی مشغول حمله به مواضع طالبان در شمال پاکستان بوده و مردم را به خون و خاک می کشیدند.
ظاهرا برای امریکا جنگ با طالبان در الویت بوده و جان مردمی که در حال تلف شدن بودند، خیلی نمود نمی یافت. سفر بی موقع مقامات پاکستانی به انگلیس نیز خشم مردم محلی را برانگیخت و مردم گفتند شاهد غرق شدن هم وطنان خود بودند، در حالی که مقامات رسمی کشورشان به اروپا و انگلیس سفر کرده بودند.
مقامات ایرانی در سفرهای بعدی خود به پاکستان اهدای کمک 10 میلیون دلاری را به مردم سیل زده اعلام نمودند. هر چند سیل فروکش کرد، اما مردم برای تهیه غذای روزانه خود از نیروهای امدادی باید با یکدیگر می جنگیدند.
ایالتهای پنجاب و کشمیر و خیبر بیشترین آسیبها را از سیلی که ظرف 80 سال اخیر بی سابقه بوده، دید و بدلیل شسته شدن اطراف رودخانه زندگی ساحل نشینان نابود شد.
گفته می شود سالها وقت لازم است تا زمین کشاورزی اطراف رودخانه به حالت طبیعی برگردد و کشاورزان بتوانند مجددا به کشت و کار بپردازند. تا انوقت دولت پاکستان که منبع درآمد خوبی هم ندارد باید دست بدامن کشورهای اسلامی شده و از انها تقاضای کمک نماید. کشورهای مسلمان نیز بر حسب وظیفه خود را مقید به کمک دانسته و در این امر به هم کیشان کمک نمایند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن