تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798165497




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مبداء و سرچشمه بازی های كودكانه از كجاست؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: مبداء و سرچشمه بازی های كودكانه از كجاست؟
امروزه، بازي «قائم باشك» هنوز خيلي بين بچه ها محبوب و متداول است. چون بازي تفريحي و سرگرم كننده اي است. اما اصل و مبدأ اين بازي به زمان هاي خيلي خيلي دور بر مي گردد كه در آن زمان ها، اين بازي معني ديگري براي مردم داشته است.

در حقيقت، در عهد قديم، اين بازي بيشتر به وسيله ي بزرگترها بازي مي شده است. در بعضي از نقاط اروپايي، عادتي متداول بود كه بر حسب اين عادت و رسم، در فصل بهار مردم براي يافتن پرندگان و گل هاي بخصوصي كه همراه با آغاز فصل ظاهر مي شدند، به جنگل ها و نواحي اطراف شهرها مي رفتند.

سپس اين نشانه ها را همراه خود به دهكده مي آوردند، تا هر كس ببيند كه بهار واقعاً رسيده است. جستجو براي پيدا كردن اين نشانه هاي فرا رسيدن بهار، كه در جنگل ها مخيفانه خودنمايي مي كردند، در حقيقت آغازي براي به وجود آمدن بازي قائم باشك بود. بنابراين امروزه با وجود گذشت زماني طولاني، هنوز در بعضي از كشورها موقع اين بازي ، كسي كه پنهان مي شود صداي پرندگان را تقليد مي كند.

نكته جالب توجه، خصوصاً در مورد تمام بازي هاي كودكان اين است كه هر كدام از اين بازي ها در ابتدا ي امر، به صورت يك بازي شروع نشده است، بلكه مثلاً يا به عنوان چيزي كه در تاريخ اتفاق افتاده يا يك افسانه اي كه بين مردم شايع شده و بالاخره بعضي از اين بازي ها بعضي اوقات هم، با يك واقعه شيرين يا يك تراژدي غم انگيز و تلخ شروع شده است.

بازي «پل لندن فرو مي ريزد» كه بين بيشتر بچه هاي اروپائي متداول است، در ابتدا خيلي جدي شروع شده است. البته بايد بدانيد كه اين بازي اصلاً ربطي به شهر لندن ندارد! و اصل آن به زمان هائي بر مي گردد كه مردم معتقد بودند كه بعد از مرگ از روي پلي خواهند گذاشت. بعضي ها از روي يك پل طلائي كه به بهشت ختم مي شود، بعضي ها هم از روي پلي كهنه و لرزان كه شيطان آن طرفش ايستاده است. اين بازي امروزه در بيشتر دنيا بازي مي شود كه البته در هر كشور، اسم مخصوصي دارد.

شما ممكن است كه فكر كنيد كه اسكي ورزش جديدي است. ولي بايد بدانيد كه اسكي يكي از قديمي ترين طرق مسافرت بود كه بشر شناخت. خود كلمه «اسكي» از كلمه ايسلندي scidth مي آيد كه معني «كفش برف» را مي دهد.

بعضي از تاريخ نويسان عقيده دارند كه حتي مبدأ و پيدايش اسكي به عهد حجر باز مي گردد و حجاري هائي پيدا شده كه بشر را در حال اسكي کردن نشان مي دهند.

اولين چوب هاي اسكي تا آنجا كه به خاطر مي آيد ، چارچوب خميده اي داشته كه از استخوان حيوانات درست مي شده و آن را با تسمه چرمي بپا نگاه مي داشتند. در اين مورد تصويري موجود است كه روي سنگ حجاري شده و مربوط به نهصد سال قبل است كه يك اسكي كننده را نشان مي دهد.

اسكي به عنوان يك ورزش، براي نخستين بار در نروژ شروع شد. در حقيقت، شهر «مورگدال» در اين كشور، به عنوان «مهد ورزش اسكي» شهرت دارد، زيرا اين منطقه براي زمان هاي درازي منطقه بسيار برف گيري بوده است.

در زمستان موقعي كه اهاي بومي، براي شكار يا مسافرت به كوه ها مي روند يا براي خريد يا ديد و بازديد به دهكده يا بازار مي روند، مجبورند كه براي راه رفتن از چوپ اسكي استفاده كنند.

بالاخره اگر فكر مي كنيد كه مسابقات اسكي يك پديده جديد است، بايد بدانيد كه در نروژ حدود سال 1767 مسابقاتي بين حريفان زبردست، ترتيب داده مي شده است. تعريف دوئل، به مفهوم امروزي آن، عبارت است از مواجهه دو جانبه بين دو نفر در مواقعي كه پاي اعاده حيثيت در بين باشد، كه هر كدام از اين دو نفر، اسلحه گرم همراه داشته و مجبور به رعايت مقررات خاصي هستند. پس با اين تعريف، بعضي از مبارزات معروف تن به تن، واقعاً يك دوئل محسوب نمي شده اند.

براي مثال، نبرد تن به تن معروف هكتور و آشيل كه هر كدام مي خواسته ديگري را شكست دهد، يك دوئل نبوده است.

دليل اين موضوع آن است كه در زمانهاي قديم، يك نوع دوئل بود كه به اسم «دوئل شرعي» ناميده مي شده كه يك نوع مبارزه قانوني بود، بدين معني كه وقتي جنگي در شرف وقوع بود، يك نماينده از قبيله دشمن مأمور مي شد كه با قهرمان طرف ديگر مبارزه و دوئل كند. طرف غالب و برنده در اين دوئل نشان هاي براي پيروزي قبيله مربوط در نظر گرفته مي شد. يعني قبيله مزبور، استحقاق پيروزي در اين جنگ را داشت.

ولي در آن موقع، اين نوع دوئل كم كم منسوخ شده و دوئل شرافتي پديد آمد. اين نوع دوئل ها، در حدود قرن شانزدهم، متداول بود. رسم دوئل كردن بين سالهاي 1601 و 1609 آنقدر شايع شد كه بيشتر از 2000 نجيب زاده فرانسوي، در دوئل جان خود را از دست دادند. در اين موقع كليسا و بعضي از مقامات رسمي شديداً به اين رسم معترض شده و در سال 1602، پادشاه فرانسه فرماني صادر كرد كه به موجب اين فرمان، هر كس كه رقيبي را به دوئل دعوت كرده و يا دعوت دوئل، محكوم به مرگ خواهد شد. اين سختگيري براي جلوگيري از دوئل همچنان پا برجا بود، تا اين كه در سال 1609 اين فرمان كمي تعديل گرديد و قرار شد كه هر كس بخواهد دوئل كند بايد از پادشاه كسب اجازه نمايد. رسم دوئل در انگلستان هم خيلي محبوبيت پيدا كرد ولي در آنجا هم به علت اعتراضاتي، اين رسم غير قانوني اعلام شد. در آلمان هم دوئل بين دانشجويان، قسمتي از زندگي جدي دانشجويان آلماني را حتي تا سالهاي اخير هم، تشكيل مي داد. يعني حتي اين افتخاري بزرگ براي هر دانشجوئي بود كه در دوئلي شركت مي كرد. بازي باورق، به زماني خيلي دور در تاريخ، باز مي گردد. ولي هيچ به درستي نمي داند كه اين بازي، اولين بار در كجا و چه وقت انجام شده است. بسياري از متخصصين عقيده دارند كه اين بازي احتمالاً از آسيا به جاهاي ديگر دنيا برده شده است.

روايت شده است كه هم هندوهاي قديم و هم مسلمانان به عنوان يك سرگمي، باروقهائي كه شكل آنها گرد بوده است، ورق باز مي كرده اند اما سابقه اي از اين موضوع در دست نيست. و سابقه اي که داريم مربوط به قرن چهارده به بعد است. چيني ها ادعا مي كنند كه حتي در سال 1120 هم در چين ورق بازي وجود داشته است كه در زمان حكومت يكي از امپراطوري هاي چيني كه «سيون – هو» نام داشته است، براي سرگرمي امپراطور و درباريان اختراع شده بود.

هر چه به پايان قرن چهارده مي رسيم، بازي با ورق در فرانسه محبوبيت بيشتري پيدا مي كند، به طوري كه اين محبوبيت به جائي رسيده و آنقدر زياد شد كه دولت ناچار شد فرماني صادر كند كه به موجب آن، مردمي كه كار مي كردند، ديگر حق نداشتند در روزهاي كار، ورق بازي كنند. ورق هاي بازي معمولاً به شكل مربع مستطيل يا مربع بوده و بعضي اوقات هم دايرده شكل بوده است.

جعبه هاي اوليه، حاوي 86 كارت بوده است و يك نوع ورق هم بوده كه شماره نداشته و به اسم فو معروف بوده كه از قول انليس به معني احمق مي آيد. همان ورقي كه امروزه آن را «ژوكر» مي ناميم. در قرن پانزدهم، كه هنر گراورسازي در اروپا معرفي شد، قبل از آن چون ورق هاي بازي تماماً با دست نقاشي شده و نوشته مي شدند، بدين جهت قيمت آنها خيلي گران بود و جزو چيزهاي كولس محسوب مي شد، بنابراين فقط ثروتمندان مي توانستند صاحب ورق بازي باشند. اما با روي كار آمدن گراورسازي، قيمت ورق بازي خيلي ارزان شد و براي اولين بار طبقه فقير هم توانست، به ورق بازي دست يافته و از بازي ورق لذت ببرد. در قرن شانزدهم در فرانسه، چهار نوع خالي كه امروزه براي ما آشناست، دل، پيك، خشت و خاچ براي اولين بار به كار رفت.

چگونگي پيدايش بازي گلف!
همانطور كه امروزه مي شناسيم، احتمالاً منشأ بازي گلف، از اسكاتلند است. ولي اگر بخواهيم رد پاي آن را بگيريم. شروع اين بازي به صدها سال پيشتر باز مي گردد. در اوايل امپراطوري روم، يك نوع بازي وجود داشته و به نام «پاگانيكا» معروف بوده است؛ كه با يك توپ چرمي پر از پرهاي نازك پرندگان و يك چوب خميده كه به عنوان چوگان بوده، بازي مي شده است.

دلايلي وجود دارد كه در انگلستان هم، يك بازي كه خيلي شبيه بازي گلف بوده، در اواسط قرن چهاردهم وجود داشته است، و در موزه بريتانيا تصويري در يك كتاب متعلق به قرن شانزدهم وجود دارد كه سه بازيكن اين بازي را نشان مي دهد و هر كدام، يك توپ و يك چوب چوگان دارند، كه سعي مي كنند توپ را به كمك اين چوگان، به داخل سوراخي بيندازند.

در قرن پازندهم، گلف به قدري در اسكاتند عموميت يافت كه قوانيني گذاشتند كه اين بازي را قدغن كرد. زيرا، خيلي از وقت مردم را مي گرفت! گذشته از اين، علاقه زياد به گلف، حتي باعث شده بود مردم مثلاً تيراندازي را هم فراموش كرده، و يا اين كه يكشنبه ها به كليسا نيايند.

گلف از قديم هم، به عنوان يك بازي «اشرافي و باستاني» معروف بوده است. براي اين كه به نظر مي رسيد، اشراف خيلي به اين بازي تمايل داشته اند. جيمز چهارم، جيمز پنجم و ماري استورات، از علاقه مندان بازي گلف بوده اند. اولين كلوپها ي گلف، در قرن هجدهم تأسيس شدند. در امريكا گلف از سال 1799، كم و بيش بازي مي شده است. اما تقريباً يك صد سال گذشت تا اين كه اين بازي به صورت يك ورزش مرتب و منظم در آمريكا در بيايد. اولين كلوب گلف، در آمريكا در سال 1888 در نيويورك تأسيس شد.

اولين موسيقي چه بود؟
افسانه هاي گوناگوني بين مردم در مورد اين كه موسيقي چطور آغاز شده است وجود دارد. انجيل مي گويد كه «جوبال» پدر موسيقي بوده است. كتب قديمي اسپانيائي حكايت مي كنند كه وقتي جوبال داشته به آهنگ سندان كوفتن «توبالكن» گوش مي داده، متوجه شده كه چطور اين صداها، انعكاس موزوني پيدا مي كنند.

سپس او سعي كرد اين صداها را تقليد كند، و به زودي توانست با پرده بلند و كوتاه آواز بخواند. در افسانه هاي يوناني آمده است كه «پن» مخترع ني چوپاني بوده است. روايت شده كه «پن» موقعي كه داشته تصادفاً، توي اين ني كنار رودخانه اي، آه مي كشيده، متوجه شد كه نفس هاي او به صورت نواي غم انگيز و محزوني، در اين ني ها منعكس مي شود. بنابراين، پن با اين تجربه هايي كه كسب كرده بود. اين ني ها را به طول هاي نامساوي بريده و به هم چسباند و به اين ترتيب يك آلت موسيقي درست كرد.

البته اين داستانها، غالباً تخيلي هستند، به نظر مي رسد كه انسان هاي اوليه هم نوعي آهنگ و موسيقي از بعضي چيزها، به وجود مي آوردند. موسيقي عاميانه به عنوان نوع باستاني موسيقي از زماني آغاز شد كه آواز خوانان تعليم نديده، پيش خودشان آوازهائي ساخته و مي خواندند. يوناني ها موسيقي را با شعر و داستان هاي نمايشي ( شبيه خواني) مربوط كرده بودند. و اسباب هاي موسيقي كه به كار مي بردند، عبارت از چنگ، بربط، فلوت و اين نوع چيزها بود.

هنر موسيقي، پيشرفت خود را به مقدار زيادي مديون كليساهاي مسيحي مي داند. چون اين موسيقي كليسائي بود كه باعث شد انواع ديگر موسيقي پديد آمده و وسايل موسيقي اختراع شوند و خلاصه موسيقي به صورت يك هنر قطعي جاي خود را در ميان انواع هنرهاي ديگر باز كند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 544]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن