تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798107623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درباره «آسمان محبوب» استاد که انتظارات‌مان را برآورده نکرد


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: اما عجیب‌ترین نکته درباره «آسمان محبوب» این است که فیلم به شدت از اجرایش لطمه می‌خورد. اتفاقی که در سینمای مهرجویی شاید برای اولین بار است که رخ می‌دهد. فیلم پر از تک‌سکانس‌هایی است که ایده بی‌نظیری دارند، اما.... مرواریدی که سنگ شد «آسمان محبوب» از هر دوره فیلمسازی داریوش مهرجویی تکه‌ای را برداشته است: حال و هوای روستایی و فاقد المان‌های زندگی مدرن و شهری را از دوره «گاو»، شیوه روایت مدرن، درگیر شدن در کابوس‌های شخصیت اصلی و سکانس‌های خواندن خاطرات را از دوران «هامون»، دغدغه‌های فلسفی یا عرفانی (مثل دغدغه ابرانسان یا انسان کامل) را از دوره «پری» و نمایش آدم‌های مهربانی که به هم کمک کرده و برای هم غذا می‌آورند را از دوره «مهمان مامان». یکی از مشکلات اصلی فیلم همین تکه‌پاره بودنش است. این که مهرجویی و محمدی‌فر هر تکه از مظروف خود را در ظرفی ریخته‌اند و این امر، تجانس و تعادل کار را از بین برده است. به عنوان مثال روایت مدرن، استفاده از نریشن شخصیت اصلی و تلفیق کابوس و واقعیت در برخی از لحظات، برای فیلم شخصیت‌محوری چون «هامون» که در آن با روایتی از درونیات و دغدغه‌های یک فرد روبه‌رو بودیم و کاراکترهای دیگر با او معنا پیدا می‌کردند،‌ کاملاً مناسب است اما در «آسمان محبوب» که بیشتر به روابط بین آدم‌ها می‌پردازد تا درونیات شخصیت اصلی،‌ جواب دلچسبی نمی‌دهد. از طرف دیگر فیلم پر از سوالاتی است که بی‌جواب می‌ماند. البته قرار نیست هر فیلمی به همه ابهامات پاسخ دهد. آثار برادران مارکس هم مثلاً سوالات منطقی بسیاری را ایجاد می‌کنند! اما لازمه آن سبک دیوانه‌وار، ابهامات منطقی است. در مورد «آسمان محبوب» مشکل این است که فیلم بین دو قطب معلق است. نه آنقدر منطقی است که ابهامات ایجاد شده را برطرف کند و نه آنقدر جفنگ است که ابهامات منطقی به نقطه قوت فیلم بدل شود. اما عجیب‌ترین نکته درباره «آسمان محبوب» این است که فیلم به شدت از اجرایش لطمه می‌خورد. اتفاقی که در سینمای مهرجویی شاید برای اولین بار است که رخ می‌دهد. فیلم پر از تک‌سکانس‌هایی است که ایده بی‌نظیری دارند، اما با اجرای ضعیف بر باد می‌روند. از جمله سکانسی که عمو غریب از داخل آب مروارید بیرون می‌کشد و دکتر شایان از این کار ناتوان است. ایده‌ای که یادآور همان بحث انسان کامل و ابرانسان است که در ابتدای نوشته به آن اشاره شد اما این صحنه حس و حال لازم را ندارد. حالا اجرای این ایده را با ایده ماهی‌هایی که در «پری» از آب بیرون می‌پرند مقایسه کنید تا ببینید چرا اجرای ضعیف را عامل خراب شدن این صحنه می‌دانم. یا مثلا‌ ایده درجه یک برق شیطانی چشم عمو غریب از دید دکتر شایان که با اجرای نچسبش بیشتر یادآور سکانس‌هایی از فیلم «بتمن می‌آغازد» کریستوفر نولان است که در آن شخصیت‌ها با استشمام گاز مسموم، چهره شخصیت مترسک (سیلیان مورفی) را شبیه چیزی می‌بینند که از آن می‌ترسند! ضمن اینکه زوم‌ها، زوم‌بک‌ها و تکان‌های دوربین روی دست در «آسمان محبوب» عذاب‌دهنده‌اند. اما بی‌انصافی است که به نکته مثبت و فوق‌العاده دوست‌داشتنی فیلم هم اشاره نکنیم. مهرجویی نگاه ‌بی‌طرفانه و دوست‌داشتنی خود به شخصیت‌های آثارش را در «آسمان محبوب» هم حفظ کرده است. نگاه مهرجویی در این فیلم امتداد نگاهی است که در آثار متاخرش دیده بودیم. اگر مهرجویی در «طهران: ‌روزهای آشنایی» نشان می‌داد که فقر و غنا هیچ‌کدام به تنهایی نکته منفی یا مثبتی به شمار نمی‌روند،‌ در «آسمان محبوب» ایده مشابهی را درباره آدم‌های شهری و روستایی مطرح می‌کند. در اینجا نه شهری بودن قرار است امتیازی به شمار رود و نه روستایی بودن. آنچه در این فیلم شخصیت‌ها را می‌سازد، داشته‌هایشان نیست، بلکه انتخاب‌هایشان است و این باعث می‌شود تا «آسمان محبوب» (فارغ از خوب یا بد بودن کیفیتش)‌، همچون ساخته‌های اخیر مهرجویی، به اثری متفاوت و یکه در سینمای ایران از حیث جهان‌بینی تبدیل شود. به هر حال فراموش نکنید که «آسمان محبوب» کار یک استاد است. حتی اگر در حد بهترین‌های مهرجویی نباشد. منبع: tehrooz.com




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 356]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن