تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798159405




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگو با عصام العماد ( وهابي اي که به مذهب تشيع گرويده است )


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

  دکتر عصام العماد ، شيعه شناس ، متخصص در علم رجال و حديث و تاريخ ، مدرس مجمع جهاني اهل بيت عليهم السلام و فارغ التحصيل دانشگاه محمد ابن سعود مذاهب عربستان سعودي است . وي که خود زماني پيرو وهابيت بوده و به مذهب تشيع گرويده است ، در گفتگوي تفصيلي به تشريح شکل گيري فرقه وهابيت و افشاي ماهيت آن پرداخته است . وي با بيان اينکه مبناي فقهي وهابيون بسيار مصلحتي است ، گفت که نگاه فرقه وهابيت فقط در مورد قبور است و انفجار قبوري که در دنيا صورت مي گيرد ناشي از اين تفکر است . العماد ، بزرگ ترين مشکل دنياي اسلام را حرکت وهابيت دانست و با بيان اينکه وهابيون به مقوله اي به نام « تقريب مذاهب » اصلاً اعتقادي ندارند ، پيشنهاد داد که علماي شيعه و سني در مقابل صدور فتاوي تکفيري وهابيون بيانيه اي مشترک صادر کنند . وي با اشاره به اينکه فتواي وهابيون ناشي از تاثيرات عناصر اسرائيلي در ميان آنان است ، آن را در راستاي متوقف کردن حرکت حزب الله لبنان و اخوان المسلمين دانست . دکتر عصام العماد که يمني الاصل و 39 ساله است و تحصيلات خود را در دانشگاه هاي عربستان گذرانده و روزي خود در زمره پيروان وهابيت بوده و امروز به عنوان يک شيعه شناس در ايران به تدريس و تاليف مشغول است ، در گفتگويي تفصيلي با خبرنگار فقه و حقوق خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا ) اظهار داشت : صدور فتواي تکفيري 38 نفر از علماي وهابي عربستان چيز غريب و جديدي نيست ؛ چرا که وقتي ما به تاريخ وهابيت از بدو تاسيس آن نگاه مي کنيم ، مشاهده مي کنيم که وهابيت در بستر تکفير به وجود آمده و بر طبق آن رشد و حرکت کرده است . وي گفت : گمان نمي کنم هيچ مذهبي همانند وهابيت در فضاي تکفيري تبلور يافته باشد و متاسفانه اين گونه تندروي آنان ناشي از جهل به معني تکفير و خصوصيات آن است . العماد اظهار داشت : بنده از آن زمان که به ايران آمدم مشغول تاليف کتب و نقد روش وهابيت شدم که يک نمونه از مناظراتم با يکي از مفتي هاي کويت صورت گرفت و آن در مجموعه کتاب « الزلزال » چاپ شده است که به فارسي نيز ترجمه شده است . موسس فرقه وهابيت اطلاع کاملي از علوم اسلامي چون منطق و اصول و لغت نداشته است . وي ادامه داد : شيخ محمد عبدالوهاب موسس مذهب وهابيت است و فردي است که در خانواده ي علمي رشد و در نزد پدر و برادر خود تحصيل کرده است و ليکن متاسفانه انحرافات بزرگ فکري داشته است . معتقدم شيخ عبداالوهاب با دو مشکل بسيار بزرگ دست و پنجه نرم مي کرد که البته اين دو مشکل را از مطالعات مکرر کتاب وي ، کشف کرده ام . مشکل اول وي کمبود علم بوده است . او اطلاع کاملي از علوم اسلامي چون منطق و اصول و لغت و ... نداشته است . وي گفت : شيخ محمد عبدالوهاب هرگز نتوانسته است تحصيلي کامل و جامع از علوم ، در يک دانشگاه معتبر داشته باشد و هرگز نتوانسته به شکلي ملازم نزد شخصيتي علمي تلمذ کند . عصام العماد افزود : متاسفانه شيخ محمد عبدالوهاب قبل از اينکه تحصيلات خود را به طور کامل تکميل کند ، عهده دار امر تبليغ دين شد ؛ اين در حالي بود که وي داراي روحيه ي تندرويي بود . مشکل اساسي و بزرگ موسس وهابيت انحراف سلوکي نبوده بلکه مشکل فکري بوده است . وي مشکل دوم شيخ محمد الوهاب را انحراف فکري و عقيدتي برشمرد و عنوان کرد : مشکل اساسي و بزرگ وي ، مشکل فکري بوده است که نمونه چنين مساله اي در ميان خوارج در زمان امام علي (ع) وجود داشته است . عبدالوهاب علاوه بر شيعه ، اهل تسنن معتدل را نيز مورد هجمه قرار داد . وي اضافه کرد : از بدو ظهور شيخ محمد عبدالوهاب ما شاهد افکار خطرناکي از وي بوديم که متاسفانه وي فقط بر ضد شيعه عمل نکرد بلکه تمام اهل تسنن مخلص و معتدل را نيز مورد هجمه فتوايي خود قرار داد . عصام العماد گفت : شيخ محمد عبدالوهاب معناي حقيقي و ضوابط اصلي تکفير را پي نبرده بود ؛ بنابراين جمع کثيري از مسلمان شيعه و سني را داخل در دايره شرک و تکفير نمود و اين همان خطر بزرگ است . وي هر کس که تابع افکارش نبود را ضد توحيد مي انگاشت . وي ادامه داد : اين شخصيت با فکر شخصي خود قواعدي را در زمينه ي توحيد تدوين کرده بود و هر کسي را با اين چهارچوب مخالفت يا نقد مي کرد ، کافر مي شمرد و بر اين اساس مشاهده مي کنيم بزرگان علمي عالم اسلام را رد کرده است ؛ مثلاً کتاب توحيد زمخشري ، تفسير آيات توحيد امام فخررازي و امام ابوحامد غزالي ، طبرسي و عسقلاني ، ثعلبي و حتي طبري که از علماي بزرگ اهل سنت است ، در نظر شيخ محمد عبدالوهاب مصداق کتب مضله است و نويسنده آن کتاب ، کافر است . اين محقق تاريخ اسلام خاطر نشان کرد : شيخ محمد عبدالوهاب يک نوع حساسيتي در مساله توحيد داشت و درصدد بود با فکر خودش اين مساله را حل کند غافل از اينکه کميتش در اين زمينه لنگ بود و او با کارش نه فقط مشکل در عربستان ، بلکه در تمام جوامع اسلامي از اندلس تا ايران و پاکستان و در ميان تمام فرق اعم از اشعري ، معتزله ، سلفيه و شيعه و ... ايجاد کرد .وي باعث شد جنبش هاي بزرگ اسلامي به چند دستگي مبدل شوند و از حرکت باز ايستد . موسس وهابيت مي خواست توحيد ساختگي خويش را بر ديگران تحميل کند . عصام العماد تاکيد کرد : بنده درصدد اين نيستم که نيت شيخ محمدالوهاب را در اين کار بيابم ؛ چرا که نيت ، امري دروني و فقط خداوند متعال از آن مطلع است . آنچه براي من مسلم است ، اين است که شيخ با عملکردش مي خواست توحيد ساختگي خويش را بر ديگران تحميل کند، بدون اينکه درک جامعي از آن داشته باشد . او به قدري تعصب داشت که در نامه هاي خويش به ديگران ، آنان را مشرک خطاب مي کرد و مي گفت ( من محمد عبدالوهاب الي المشرکين ) وي معتقد بود جان و مال و زنان مخالفش براي طرفدارانش مباح است . وي ادامه داد : حتي شيخ سليمان عبدالوهاب برادر شيخ محمد عبدالوهاب نيز به مقابله با اوپرداخت و روزي به او گفته بود : « تو هرگز کتاب هايي را که خوانده اي به درستي درک نکرده اي » . وي تاکيد کرد : بسياري از مسايلي را که شيخ محمدالوهاب متعرض آن شده است ، به قدري تند است که بسياري معتقدند : « ابن تيميه » که او هم يکي از شخصيت هاي افراطي در تاريخ بوده است ، از وي معتدل تر بوده است ؛ چرا که در باب بدعت ، کثيري از امور هستند که شيخ محمد عبدالوهاب آن را داخل در شرک دانسته ، ولي « ابن تيميه » چنين نکرده است . دکتر عصام العماد ، فتواي تکفيري 38 تن از علماي وهابي را متاثر از فتاواي شيخ محمد عبدالوهاب عنوان و اضافه کرد : تا زماني که راه حلي براي اين معضل نيابيم ، مشکل جهان اسلام حل نخواهد شد . بزرگ ترين مشکل دنياي اسلام حرکت وهابيت است . وي گفت : شيخ محمد سعيد رمضان لوطي که از فقهاي بزرگ است ، گفته بود « حدود 200 متفکر اسلامي از سراسر جهان اجتماعي تشکيل داديم تا مشکلات جهان اسلام را بيابيم و حل کنيم . پس از بحث به اين نتيجه رسيديم که بزرگترين مشکل که دنياي اسلام با آن دست و پنجه نرم مي کند حرکت وهابيت است » اينان مشکلاتي در تمام دنيا اعم از آمريکا و فرانسه ، آلمان و چين و تمام جاهايي که در آن نفوذ کرده اند ، ايجاد نموده اند . دکتر العماد از قول دکتر علامه يوسف قرضاوي نقل کرد : در دنياي اسلام کسي اعم از مرده و زنده وجود ندارد مگر اينکه وهابيت کتابي در لعن آن نوشته است چه شيعه باشد چه سني ، چه زيدي و چه ... وي خاطر نشان کرد : به عنوان مثال يک وهابي کتابي در رد سيد جمال الدين اسدآبادي به نام « تحذير الامم من کلب العجم = بر حذر داشتن امت از ... فارسي » نوشته است . يک وهابي ديگر کتابي در رد صاحب « تفسير المنار»به نام «صواعق من النارعلي صاحب المنار:هجوم شعله هاي آتش بر سرصاحب کتاب «المنار»نوشته است . ديگري کتابي به نام « الکلب العالي يوسف القرضاوي : ... بزرگ يوسف قرضاوي » نوشته است . عصام گفت : بنده قبل از شيعه شدنم نزد فردي به نام « المدخلي » درس مي خواندم که نزد اين شيخ قريب 100 کتاب در لعن و رد بزرگان اسلام اعم از « سيد محمد قطب » ، « شيخ محمد غرالي » ، « آيت الله خويي » ، « شيخ محمد عبده » و ... وجود داشت . اين در حالي است که ما در ميان کتب وهابيون کتابي در رد مارکسيست ، بودائيسم ، بهائيت و تفکرات اسرائيلي و آمريکايي نمي بينيم . تمام نوشته هاي آنان فقط و فقط عليه مسلمانان است . وي تاکيد کرد : فتواي وهابيون ناشي از تاثيرات عناصر اسرائيلي در ميان آنان است و بايد توجه داشت که اين فتوايي است که از قصر سعودي صادر شده است زيرا تمام علماء و مفتي هاي عربستان کارگزارحکومت هستند . اين فتوا در جهت منافع اسرائيل و براي متوقف کردن حرکت حزب الله لبنان و حماس و اخوان المسلمين و ... صادر شده است . عصام العماد ، ظهور وهابيون معقول در عربستان را از پديده هاي مبارک ياد کرد و به خبرنگار فقه و حقوق ايسنا گفت : شيخ سليمان العوده ، سردمدار وهابيون معقول از جمله کساني است که شجاعت نقد شيخ محمد عبدالوهاب را يافت و او را به خطا منتسب کرد . وي ، دليل تحقق چنين امري را داراي ريشه ي تاريخي عنوان کرد و گفت : پس از آنکه بين « ملک فيصل » و « جمال عبدالناصر » درگيري پيش آمد ، « ملک فيصل » جهت انتقام گيري ، جمعي از علماي اهل تسنن مصر از جمله « سيد محمد قطب » و « شيخ محمد غزالي » را به عربستان دعوت کرد تا آنان را بر ضد « جمال عبدالناصر » به کار گيرد وليکن وقتي آنان وارد عربستان شدند چون از تفکرات « سيد جمال الدين اسدآبادي » و « شيخ محمد عبده » تاثير پذيرفته بودند ، تفکرات « شيخ محمد عبدالوهاب » را مورد انتقاد شديد قرار دادند . عصام العماد گفت : وقتي اينان وارد عربستان شدند « شيخ ربيع مدخلي » و « بن باز » تعبيري کرده و گفته بودند ورود اينان به منزله ي بمبي است که موجب انفجار تفکر وهابي خواهد شد . وي ادامه داد : « سيد محمد قطب » پس از محکوميت به اقامت اجباري در عربستان مشغول تدريس شد و شاگردان معقولي چون « سليمان العوده » را پرورش داد . در شرايطي که امام علي (ع) و عمر بن خطاب در عربستان نقد مي شدند ، کسي حق نقد عبدالوهاب را نداشت عصام العماد گفت : من به ياد دارم زماني در دانشگاه هاي عربستان نقد امام علي (ع) و حتي عمر بن خطاب به راحتي صورت مي گرفت ولي هيچ کس حق نقد شيخ محمد عبدالوهاب را نداشت . در اين ايام با ظهور بزرگاني شجاع چون « سيد محمد قطب » و « شيخ محمد غزالي » اين وضعيت افول يافت . وقتي بزرگان وهابي نتوانستند با قدرت علمي « قطب » مقابله کنند ، او را به شورش عليه ولي امر خود متهم کردند . وي ادامه داد : وقتي بزرگان وهابي نتوانستند با قدرت علمي « سيد محمد قطب » مقابله کنند ، او را متهم کردند به اينکه عليه ولي امرخود شورش کرده است که او نيز در جواب گفته بود اگر امري براي من باشد ، او « جمال عبدالناصر » است . حرکت وهابيت در جهت اهداف انگليس ، آمريکا و اسرائيل است . نگاه فرقه وهابيت فقط در مورد قبور است و انفجار قبوري که در دنيا صورت مي گيرد ناشي از اين تفکر است . عصام العماد ، حرکت وهابيت را در جهت اهداف انگليس و آمريکا و اسرائيل برشمرد و گفت : اين مذهب نگاهش فقط در مورد قبور است و به امور ديگر اهتمام ندارد و معتقدند زيارت قبور شرک است و به امور ديگر اهتمام قبوري که در دنيا صورت مي گيرد ناشي از اين تفکر است . اين تا جايي بوده است که برخي از علماء گفته بودند ، گويي شيخ محمد عبدالوهاب در مقبره متولد شده و بنابراين عقده اي دروني در اين مورد دارد . وهابيون چون درک درستي از معارف ندارند امور عرفي را داخل در مفهوم بدعت مي دانند . وي ، بناي قبور و اشکال مختلف مقبره را از جمله امور عرفي برشمرد و اضافه کرد : وهابيون چون درک درستي از معارف ندارند امور عرفي را داخل در مفهوم بدعت مي دانند .و به اعتقاد عبدالوهاب ، مشرکين مسلمان از مشرکين دوران پيامبر مانند ابولهب و ابوجهل بدتر و ملعون ترند . مرض تکفيرامري است که بايد نسبت به آن هوشيار بود . وي  تصريح کرد : معتقدم هر جا تکفيري صورت گيرد پس از آن انفجاري در عالم رخ خواهد داد و مرض تکفير امري است که بايد نسبت به آن هوشيار بود . اين محقق و پژوهشگر تاريخ و حديث تاکيد کرد : بايد مومنين کاملاً مواظب و هوشيار باشند چرا که پشيماني پس از تحقق مشکلات سودي نخواهد داشت . عصام العماد ابراز عقيده کرد : وهابيون هرگز در انفجار حرمين عسگريين و کربلا و نجف متوقف نخواهند شد بلکه اگر فرصت يابند ، حرم ديگر ائمه اطهار را نيز منفجر خواهند کرد . مبناي فقهي وهابيون بسيار مصلحتي است . وي درعين حال خاطر نشان کرد : متاسفانه مبناي فقهي وهابيون بسيار مصلحتي است به گونه اي که اگر مصلحت خود را در ارتباط با شيعه ببينند صدها کتاب در اسلاميت شيعه مي نويسند . عصام العماد عنوان کرد : علماي عربستان وقتي ديده اند ايران به عنوان رهبر فکري دنياي اسلام شناخته شده است ، درصدد هجمه ي ايران برآمده اند و آنان وقتي انفجارات در کشور خود را ديدند به جهت تحقق چنين انفجاراتي در ايران ، با صدور فتواهاي تکفيرانه افکار را به چنين سمتي هدايت مي کنند . شيعه شدنم هديه ي آسماني بود . دکتر عصام العماد ، شيعه شدنش را هديه ي آسماني برشمرد و گفت : من در نزد « بن باز » در عربستان مشغول تحصيل بودم و با خود در اين انديشه بودم که پس از قرن ها ارادات خالصانه نسبت به امام علي و امام حسين (ع) و ديگر امامان بزرگوار ، همچنان در قلوب عده اي موج مي زند و کهنه نشده است و از طرف ديگر نقدهاي شديد نسبت به امام علي (ع) و امام حسين (ع) را در مجالس علمي عربستان مشاهده مي کردم و مي ديدم ظلم هاي يزيد و معاويه توجيه مي شود ولي به راحتي امامان شيعه نقد مي شوند . مشاهده مي کردم در عربستان کتاب هايي در دفاع از يزيد و ... نوشته شده و هيچ گونه انتقادي بر آنان وارد نکرده اند . وي ادامه داد : بنده مجالسي را مشاهده مي کردم که به راحتي امام علي (ع) را نقد مي کنند ولي وقتي فضايل امام ـ که حتي در خود کتاب هايشان نيز هست ـ مي شنوند ، قدرت تحمل ندارند . مشاهده مي کردم کتاب هاي متنوعي در دفاع از يزيد و عمر و عاص و ... نوشته شده است و هيچ گونه انتقادي بر آنان وارد نکرده اند . دکتر عصام العماد روز يکشنبه ( يکم ديماه 1387 ) با حضور در دانشگاه تهران ، در ميان جمع بزرگي از دانشجويان و استادان به افشاگري عليه فرقه وهابيت پرداخت . منبع:راه قرآن .         /1001/ /div>





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 422]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن