تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798134954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاتنگاهي به كارنامه سيدني پولاكبرداشت آخر؛ مرگ


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: كاتنگاهي به كارنامه سيدني پولاكبرداشت آخر؛ مرگ
علي طجوزي - «بسياري فكر مي‌كنند وقتي شما كاري مانند من در هاليوود داريد، ساختن فيلم‌هاي شخصي با استوديوهاي بزرگ و ستارگان مشهور بسيار مشكل است، اما تصور مي‌كنم من با فيلم‌هاي شخصي كه ساخته‌ام همه را فريب داده‌ام.»


جملات فوق نكاتي هستند كه سيدني پولاك در خلال سال‌هاي كارش به زبان آورده است؛ كارگردان، نويسنده، تهيه كننده و بازيگر بزرگ آمريكا كه روز 6 خرداد (26 مه) پس از ده ماه درگيري با سرطان پيشرفته‌اش درگذشت.
پولاك در ايران چهره‌اي شناخته شده براي دوستداران سينما و بسياري هنوز هم طعم خوب «توتسي» با بازي «داستين هافمن» را از ياد نبرده‌اند.
سيدني پولاك در اول ژوئن 1943 در آمريكا متولد شد.
پولاك كار در تلويزيون را به عنوان كارگردان با دو سريال «فراري» و «آلفرد هيچكاك تقديم مي‌كند» در سال 1960 آغاز كرد كه براي وي بسيار اعتبار آورد. اما پنج سال پس از آن بود كه به طور رسمي با فيلم «ريسمان باريك» كه نامزد دو جايزه اسكار در سال 1965 شد، وارد سينما شد.
«ريسمان باريك» علاوه بر موفقيت در گيشه با نقدها و تحسين منتقدان نيز روبه‌رو شد. «ريسمان باريك»، نويدبخش ظهور كارگردان مولف ديگري در سينماي آمريكا شد. موفقيت «ريسمان باريك» سبب شد تا وي در همان سال فيلم ديگري با عنوان «ملك متروك» را كارگرداني كند.
فيلمنامه فيلم را فرانسيس فورد كاپولا براساس نمايشنامه مشهوري از تنسي ويليامز نوشته بود. فيلم درباره دوران بحران و ركود اقتصادي آمريكا و كشورهاي غربي بين سال‌هاي 1930 – 1920 بود. در اين فيلم بازيگران مشهوري نيز مانند ناتالي وود، رابرت ردفورد حضور داشتند كه ناتالي وود براي بازي در «ملك متروك» نامزد اسكار شد. پولاك در سال 1969 يكي از فيلم‌هاي كلاسيك هاليوود در اين دهه را ساخت؛ «آنها به اسب‌ها شليك مي‌كنند، مگر نه» كه باز هم درباره دوره ركود اقتصادي در آمريكا است. فيلم پس از آن كه با نقدهاي مثبت بسياري روبه‌رو شد در 9 رشته از جمله بهترين كارگرداني، نامزد اسكار شد.
منتقدان فيلم نيويورك نيز جايزه بهترين بازيگر زن را به جين فوندا براي بازي در همين فيلم اهدا كردند و جايزه منتقدان فيلم آمريكا براي بهترين فيلم در سال 1969 به اين فيلم تعلق گرفت. پولاك موفقيت خود را «با آن طور كه بوديم» با بازي باربارا استريند و رابرت ردفورد در سال 1972 تكرار كرد؛ داستان عاشقانه پرتنشي كه بر اساس فلاش‌بك ساخته شد. ترانه‌هاي فيلم علاوه بر خود فيلم به سرعت به شهرت و محبوبيت رسيد و جايزه اسكار بهترين موسيقي و ترانه را از آن خود ساخت و استريند نيز نامزد دريافت جايزه اسكار شد.
بعد از آن پولاك با فيلم «سه روز كندر» وارد صحنه سياست آمريكا شد؛ فيلمي كه پس از رسوايي واترگيت و جنگ ويتنام درباره يك مامور سازمان سيا ساخته شد. «ياكوزا» نام فيلم بعدي پولاك بود كه يك فيلم نوآر به حساب مي‌آمد و به سرعت در ميان دوستداران اين ژانر جايگاه مهمي پيدا كرد. در سال 1982 پولاك با فيلم «توتسي» بار ديگر باعث برانگيخته شدن تحسين منتقدان شد. فيلمي كمدي درباره بازيگري كه هيچ شركتي حاضر به كار با او نيست و او به اجبار در قامت يك زن ظاهر مي‌شود تا نقشي در يك سريال عامه‌پسند را به دست آورد. داستين هافمن براي اين فيلم كه به ظاهري زنانه درآمده بود، نامزد اسكار شد و پولاك براي نخستين بار نامزد اسكار بهترين كارگرداني.
اما سال 1985 براي پولاك سال ديگري بود. وي در آن سال فيلم «از درون آفريقا» با بازي رابرت ردفورد و مريل استريپ را ساخت. فيلمي درباره عشقي نافرجام در كنيا. «از درون آفريقا» توانست به همراه شش اسكار ديگر جايزه بهترين كارگرداني را نيز كسب كند. شركت، سابرنيا (بازسازي فيلمي به همين نام در دهه پنجاه) عشق اتفاقي، مستندي به نام‌ طرح‌هاي فرانك گري (كه اخيرا در ايران به نمايش درآمد) از فيلم بعدي او بودند كه همگي همراه با موفقيت تجاري بودند. آخرين كار او فيلم تلويزيوني بازشماري شنبه شب بود كه وي در آن تهيه‌كننده بود.
فيلمي مربوط به انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا در سال 2000 است كه در آن ال‌گور به رقابت با بوش پرداخت و بازشماري آرا در ايالت فلوريدا به مناقشات بسياري منجر شد. اين فيلم را قرار بود خود پولاك كارگرداني كند، اما وخامت حالش اين اجازه را به او نداد و حتي زماني پخش شد كه وي نتوانست به خاطر دردي كه داشت، فيلم را نگاه كند. پولاك همچنين يكي از اعضا موسسه انستيتو ساندنس و بنياد فيلم آمريكا نيز بود كه بيش از هفتاد فيلم بلند سينمايي و تلويزيوني را به عنوان كارگردان، تهيه‌كننده و بازيگر در كارنامه خود دارد. جورج كلوني همبازي وي در فيلم مايكل كلايتون در بيانيه‌اي به مناسبت مرگ پولاك نوشت: «سيدني جهان راكمي بهتر، سينما را كمي بهتر و حتي شام را كمي بهتر ساخته بود.»
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن