تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798197419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينما - مردي كه به اسب‌ها شليك كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سينما - مردي كه به اسب‌ها شليك كرد


سينما - مردي كه به اسب‌ها شليك كرد

سوزان كينگ/ ترجمه: پريا لطيفي‌خواه: سيدني پولاك كه دوشنبه گذشته به علت ابتلا به سرطان لوزالمعده درگذشت، كارگردان مولفي نبود. با اين حال داستان‌پردازي عالي بود كه در ژانري به راحتي كار مي‌كرد: درام، كمدي، دلهره‌آور سياسي، حتي وسترن.

نقطه قوت او در مقام كارگردان توانايي خارق‌العاده او براي گرفتن بازي‌هاي پراوج و فرود بود، هر چه باشد او در گذشته معلم بازيگري بود. تعدادي از بهترين فيلم‌هاي پولاك در همكاري او با رابرت ردفورد به وجود آمد، از جمله «خارج از آفريقا» كه در سال 1985 ساخته شد و اسكار بهترين كارگرداني را نصيب او كرد. پولاك همچنين در مقام تهيه‌كننده در به وجود آمدن آثار برجسته‌اي نقش داشته است از جمله در فيلم‌هاي «آمريكايي آرام»، «كوهستان سرد» و «مايكل كلايتون» كه به خاطر اين آخري نامزد اسكار شد (پولاك همچنين در فيلم مايكل كلايتون نقش رئيس قدرتمند موسسه حقوقي كه شخصيت اصلي در آن كار مي‌كرد را بازي كرد.) در اينجا نگاهي داريم به تعدادي از آثار به يادماندني سيدني پولاك، در پشت دوربين يا جلوي دوربين.)
«غنيمت جنگي» (1962- كارگردان: دنيس سندرز)- پولاك در فاصله سال‌هاي 1954 تا 1960 بازيگري را در «نيبرهود پلي‌هاوس» نيويورك فرا گرفت و در اين ميان دو سال را هم به عنوان سرباز وظيفه در ارتش سپري كرد. اولين بار با كارگرداني در سال 1959 آشنا شد، زماني كه جان فرانكنهايمر او را به عنوان مربي دو بازيگر فيلم «پيچاندن پيچ» به كار گرفت. دو سال بعد فرانكنهايمر از پولاك خواست همين كار را براي بازيگرداني بازيگران جوان فيلم «وحشي‌هاي جوان» انجام دهد كه برت لنكستر در آن بازي مي‌كرد. سال بعد پولاك براي اولين بار در فيلمي جلوي دوربين رفت. او در فيلم كم‌بودجه «غنيمت جنگي» كه فيلم جنگي دلهره‌آوري بود و داستانش در جريان جنگ كره مي‌گذشت در كنار رابرت ردفورد بازي كرد. اما به حرفه بازيگري ادامه نداد و ترجيح داد پشت دوربين بماند و كارگردان شود.
«ريسمان باريك» (1965)- لنكستر از كار پولاك در «وحشي‌هاي جوان» چنان تحت تاثير قرار گرفت كه از رئيس مقتدر استوديو يونيورسال، ليو واسرمن، خواست تا به آن مرد جوان امكان كارگرداني بدهد. او هم موافقت كرد. پولاك براي مدت شش‌ماه، هفته‌اي 75 دلار گرفت تا كار عوامل توليد تلويزيون را ببيند و ياد بگيرد. اولين فيلم سينمايي او درامي پرتعليق بود با بازي سيدني پواتيه در نقش دانشجوي داوطلب يك كلينيك پزشكي كه زني با قصد خودكشي به او تلفن مي‌زند. نقش آن زن را آن‌بنكرافت بازي مي‌كرد.
«اين ملك متروك است» (1966) - با آنكه نقدها و يادداشت‌‌هاي ضد و نقيضي درباره دومين فيلم پولاك در مقام كارگردان وجود دارد، اين ملودرام رمانتيك كه در مناطق جنوبي آمريكا در دوران ركود اقتصادي مي‌گذرد، فيلمبرداري زيباي جيمز وانگ‌هو را داشت و بازي ناتالي وود- كه او را نامزد گلدن گلوب ساخت- در نقش زن جواني كه مادر او (كيت ريد) پانسيون كارگران راه‌آهن را اداره مي‌كند. اين همچنين اولين فيلمي بود كه پولاك دوستش رابرت ردفورد- در نقش كارشناس بهره‌وري راه‌آهن- را كارگرداني مي‌كرد.
«آنها به اسب‌ها شليك مي‌كنند، مگر نه؟» (1969) - پولاك اولين نامزدي اسكار كارگرداني خودش را مديون اين درام قدرتمند و رعب‌آور است كه از رمان هوراس مك‌كوي اقتباس كرده است. اين درام كه در دوران ركود اقتصادي بزرگ آمريكا اتفاق مي‌‌افتد، گروهي از آدم‌هاي شكست‌‌خورده و نااميد و كارگران بيكار و از همه‌جا مانده را كه در يك رقابت نفسگير و ماراتون‌مانند شركت مي‌كنند، به تصوير كشيده است. «اسب‌ها...» ركورددار بيشترين اسكارهاي گرفته‌شده- 9 اسكار- بدون گرفتن اسكار بهترين فيلم شد. جين‌فاندا اولين نامزدي اسكار بهترين بازيگر زن را براي اين فيلم به دست آورد.
«جرميا جانسون» (1972) - پولاك و ردفورد بار ديگر در اين درام وسترن قدرتمند همكاري كردند. ردفورد نقشي را كه اسمش عنوان فيلم است به يك شخصيت كامل رواقي‌مسلك تبديل كرد؛ مردي كه تصميم مي‌گيرد از جامعه كناره بگيرد تا در كوه‌هاي راكي با شكار و دام‌گستري زندگي بگذراند.
«آنطور كه ما بوديم» (1973)- تيم دونفره پولاك / ردفورد سال بعد با اين درام رمانتيك به نتايج بهتري رسيد. سه دهه از ماجراي عاشقانه ميان يك روشنفكر راديكال (باربارا استرايسند) و يك مرد نويسنده خوش‌قيافه (ردفورد) در اين فيلم تصوير شده است. پولاك بازي‌هايي خيره‌كننده و جادويي از دو ستاره‌اش گرفت، موسيقي ماروين هامليش و آواز استرايسند به استقبال جهاني از آن فيلم كمك كرد. موسيقي و آواز اسكار گرفتند؛ استرايسند نامزد اسكار بهترين بازيگر زن شد و ردفورد قلب بسياري را ربود.
«سه روز كندور» (1975) - در دهه 1970 فيلم‌هاي دلهره‌آور سياسي فراواني ساخته شد از جمله «خطاي ديد»، «همه مردان رئيس‌جمهور» و اين فيلم پولاك. رد فورد- غير از او چه كسي ممكن بود باشد؟ كارمند عينكي بخش مطالعات سازمان سيا بعد از قتل‌عام همكارانش توسط يك گروه مرموز از دفتر كار مي‌گريزد. في‌داناوي در نقش زني كه نهايتا به او كمك مي‌كند در مقابل ردفورد خوب ظاهر شده است.
«توتسي» (1982)- دومين نامزدي جايزه كارگرداني اسكار را پولاك براي اين كمدي بامزه به دست آورد. راستين هافمن براي بازي در نقش بازيگر نيويوركي بيكار‌شده‌اي كه تصميم مي‌گيرد با شكل و شمايل يك زن كاري براي خود دست و پا كند، نامزد اسكار شد. هافمن هم كار را به دست آورد و هم دلباخته شد و جسيكا لانگ در نقش زني كه هافمن به او علاقه‌مند شد، اسكار بهترين بازيگر زن نقش مكمل را دريافت كرد.
«خارج از آفريقا» (1985)- پولاك اسكار بهترين كارگرداني را براي اين درام رمانتيك جذاب بالاخره به چنگ آورد. اين فيلم براساس خاطرات ايزاك دينسن - نام مستعار خانم كارن بليكسن نويسنده دانماركي ساخته شده است. «خارج از آفريقا»، برنده هفت جايزه اسكار، از جمله بهترين فيلم يكي از آثار محبوب طرفداران ژانر رمانتيك حماسي است. مريل‌استريپ در يكي از بازي‌هاي عالي مبتني بر تقليد لهجه خود، نقش كارن بليكسن را دارد كه يك مزرعه قهوه را در كنيا اداره مي‌كند و ردفورد در نقش شكارچي انگليسي بازي شاهكاري ارائه داد.
«شركت» (1993)- پولاك بعد از درام رمانتيك فاجعه‌باري كه در سال 1990 ساخت و «هاوانا» نام داشت- و آخرين همكاري او با ردفورد بود- به ژانر دلهره‌آور بازگشت و داستان جان گريشام را كه در يك موسسه حقوقي مي‌گذشت مورد اقتباس قرار داد. تام كروز نقش يك فارغ‌التحصيل جوان دانشگاه هاروارد را بازي مي‌كند كه مال و جاه وسوسه‌اش مي‌كند و پا به يك موسسه حقوقي در ممفيس تنسي مي‌گذارد اما نمي‌داند كه اين موسسه روابط محكمي با سازمان‌هاي جنايتكار دارد و فقط در كيسه حمل جنازه ممكن است از اين موسسه خارج شود.
«مترجم» (2005) ـ بازگشت پولاك به ژانر دلهره‌آور سياسي از سوي منتقدان و تماشاگران مورد استقبال گرم قرار نگرفت.
نيكول كيدمن نقش مترجم يك كشور كوچك آفريقايي در سازمان ملل را دارد كه در جريان يك توطئه قتل قرار مي‌گيرد و شان پن يك مامور فدرال است كه معتقد است كيدمن بيش از آنچه مي‌گويد، مي‌داند. در سال 2005 همچنين پولاك اولين مستند خود را ساخت. اين فيلم «طرح‌هاي فرانك‌گري» نام دارد و درباره يك آرشيتكت مشهور مقيم لس‌آنجلس است.
منبع: لس‌آنجلس تايمز، 28 مي 2008
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 493]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن