تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836441330




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چه کسي سارق ادبي‌ست!؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چه کسي سارق ادبي‌ست!؟تحليلِ داريوش معمار* بر جنبه‌هاي مختلف سرقت ادبي شكي نيست سرقت ادبي كاري غيراخلاقي است، اما هر تشابه و نزديكي سرقت ادبي محسوب نمي‌شود و اتفاقا در شعر نو به سبب اولويت‌يافتن نقش عاطفه شخصي و خلاقيت‌هاي بنيادي، امكان تقليد‌هايي از آن نوع كه در شعر كلاسيك و قديم مرسوم بوده بسيار كمتر است.
چه کسي سارق ادبي‌ست!؟
انتحال يا سرقت ادبي: «چيز کسي را جهت خود دعوي کردن، شعر ديگري را بر خود بستن، شعر يا سخن ديگري را براي خود دعوي کردن، سخن کسي را بر خويشتن بستن است.» (دهخدا)، اين عبارت مبين تعريفي روشن از سرقت ادبي‌ است. محتواي بخش اول اين تعريف تحت تاثير مشخص شدن اين موضوع ا‌ست که چه چيزي (محتوا يا مضموني) مي‌تواند اختصاصا در اثر ادبي متعلق به مولف باشد؟ اين موضوع را با پرداختن به آنچه اختصاصي هيچ مولفي نيست، تحليل مي‌کنم؛ اول: تمامي مضامين در شکل کليشان؛ در مقام مفاهيم اخلاقي باشند، موضوعات فلسفي و نشانه‌هاي اسطوره‌اي در طول تاريخ بارها در آثار ادبي استعمال شده‌اند، تا آنجا که مي‌توان مدعي شد: هيچ مفهوم تازه‌اي آفريده نمي‌شود، بلکه مفاهيم در اشکال متنوع و تحت تاثير عواطف شخصي هنرمندان تکرار مي‌شوند. دوم: معمولا مفاهيم کلان و معروف: ازجمله نشانه‌هاي اسطوره‌اي و آييني مرتبا توسط نويسندگان مختلف با روش‌هاي مختلف در معرض تکرار و بازآفريني قرار دارند، اين موضوع به منزله سرقت اين مفاهيم از مبدع اوليه يا مولف متقدم‌تر نيست. سوم: در تاريخ ادبيات فارسي و ادبيات جهان نمونه‌هاي فراواني از آثار شاعران و نويسندگان بزرگ خلق شده که طي آن آثار يا اثر هنرمند ديگري منشاء خلاقيت و بازآفريني بوده، يا از آن ايده براي بازآفريني اخذ شده است، يا نويسنده‌اي درخصوص داستان، افسانه، مضمون (و...) مشترک با نويسنده متقدم‌تر اقدام به خلق اثري کرد که اين بهره‌گيري شامل تکرار کلمات مشابه، تعبير‌ها و ترکيب‌هاي خيالي مشترک نيز شده است که به سبب وجود مايه‌هاي خلاقه فردي، بروز عاطفه شخصي شاعر و گاه تيزبيني او در کشف موقعيتي بديع در ترکيب‌ها که توسط شاعر قبلي مدنظر قرار نگرفته، بسيار خلاقانه‌تر ديده شده و مورد توجه قرار گرفته است، البته عکس اين موضوع هم صادق است، با اين تعبير که بازآفريني و خلق دوم کم‌مايه‌تر از خلاقيت نخستين بوده و نتوانسته خللي در جايگاه اثر قبلي وارد کند. چهارم: در ادبيات معاصر فارسي نمونه‌هاي فراواني از بهره‌گيري شاعران از فرم و مضامين استفاده‌شده توسط شاعران معاصر يا قديم ديده شده و شاعران معاصر بارها با هم ديگر در بازآفريني و خلق مفاهيم مشترک به‌خصوص از جنس آييني و اسطوره‌‌اي رقابت داشته و آثاري در اين زمينه عرضه کرده‌اند.معمولا مفاهيم کلان و معروف: ازجمله نشانه‌هاي اسطوره‌اي و آييني مرتبا توسط نويسندگان مختلف با روش‌هاي مختلف در معرض تکرار و بازآفريني قرار دارند، اين موضوع به منزله سرقت اين مفاهيم از مبدع اوليه يا مولف متقدم‌تر نيستبخش دوم تعريف فوق از انتحال (سرقت ادبي) به موضوع بستن شعر ديگري بر خود اشاره دارد- که شامل انتشار شعر فردي ديگر (که پيش‌تر با نام او انتشار يافته يا به ترتيبي مولف ديگري به آن دسترسي پيدا کرده) با همان ترکيب عينا با نام خود است که در اين صورت قطعا سرقت ادبي رخ داده و کاري نکوهيده است، البته نهايتا چنين عملي هيچ آسيبي به آفريننده اصلي که خالق صد‌ها اثر مشابه است و در آينده قطعا منتقدان به راحتي متوجه سرقت اثر او خواهند شد، نمي‌زند.
چه کسي سارق ادبي‌ست!؟
بخش آخر تعريف ارائه‌شده از سرقت ادبي موضوع بستن سخن کسي بر خود را مطرح مي‌کند که بيشتر شامل نوشته‌هايي که جنبه علمي دارند و موجب کشف روش جديد، رابطه‌اي جديد يا وسيله‌اي تازه شده‌اند، بوده است. شخصا باور ندارم، اگر ما سخن را برابر جزئيات محتوايي و مضموني بگيريم بخش آخر تعريف فوق درمورد آثار ادبي صادق باشد. زيرا همانطور که پيشتر مطرح شد هيچ مضموني آفريده نمي‌شود بلکه بازآفريني مي‌شود و مضامين در ادبيات و هنر محل تقليد هستند.  اما اگر منظور از سخن «فرم بياني» سخن باشد، اين فرم اساسا قابل تقليد نيست و دليل آن را بايد در مشخصه‌هاي ذاتي آن که وابستگي به عاطفه شخصي هنرمند است جست، عاطفه شخصي هنرمند مانند اثر انگشت او در خلاقيتش مشخص مي‌شود و قابل تقليد نيست، اما مي‌شود از آن گرته‌برداري کرد، يا آن را محلي براي گسترش‌دادنش در شرايط خلاقيتي ديگر قرار داد که اگر حامل توان خلاقه‌اي برابر يا بيشتر از هنرمند پيشين نباشد عملا توفيقي نيافته و در صف دامنه‌هاي هنر مي‌ماند.در جمع‌بندي اين يادداشت بايد بگويم شكي نيست سرقت ادبي كاري غيراخلاقي است، اما هر تشابه و نزديكي سرقت ادبي محسوب نمي‌شود و اتفاقا در شعر نو به سبب اولويت‌يافتن نقش عاطفه شخصي و خلاقيت‌هاي بنيادي، امكان تقليد‌هايي از آن نوع كه در شعر كلاسيك و قديم مرسوم بوده بسيار كمتر است و اگر هم تقليدي در كار باشد نيازي به اينكه عنوان سرقت به آن بدهيم وجود ندارد، زيرا در صورت نداشتن مايه‌هاي شخصي خود به خود مورد توجه قرار نگرفته و از سوي مخاطبان طرد مي‌شود.جواب سوال را در اينجا  بيابيد. پي‌نوشت:* داريوش معمار (متولد نهم ارديبهشت 1358- آبادان ) شاعر، منتقد روزنامه نگار ايراني. فرآوري: مهسا رضاييبخش ادبيات تبيانمنابع: روزنامه فرهيختگان، ويکي‌پديا 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 823]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن