تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804722797




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناسان اقتصادي در مركز تحقيقات عنوان كردند؛ رشد اقتصادي در سال جاري تغيير نمي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: كارشناسان اقتصادي در مركز تحقيقات عنوان كردند؛ رشد اقتصادي در سال جاري تغيير نمي‌كند
دكتر طباطبائي: سه ماه است كه شاخص انتظارات مصرف كننده محرمانه شده و در دسترس ما قرار نمي‌گيرد و از آن آگاه نيستيم ولي اميدواريم روزي برسد كه جز مسائل نظامي در حوزه‌هاي ديگر، موضوع محرمانه نداشته باشيم.
آفتاب: گروه پژوهشي شاخص سازي و آينده پژوهشي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با تهيه گزارشي با عنوان اقتصاد ايران در سال 87، پيش بيني كرد: «رشد اقتصادي ايران در سال جاري در حدود سال گذشته خواهد بود».

به گزارش خبرنگار سرويس اقتصاد و صنعت آفتاب دكتر محمد باقر نوبخت معاون پژوهشهاي اقتصادي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در ميزگرد پيش‌بيني اقتصاد ايران در سال 87 گفت: «شاخص تركيبي آينده نگر با تكنيك‌هاي پذيرفته شده نشان از اين دارد كه حركت اقتصادي در سال 87 بر پايه اطلاعات 9 ماهه سال 86 حدودا در همان سطح رشد اقتصادي سال 86 است».

وي ادامه داد: «وضعيت خشكسالي، افت وضعيت بخش كشاورزي و افزايش قيمت‌هاي وارداتي محصولات كشاورزي كه عامل مهمي در رشد اقتصادي است، ممكن است يك عامل بازدارند در رشد اقتصادي كشور در سال جاري محسوب شود».

دكتر طباطبايي: سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي به مرز يك ميليارد تومان نمي‌رسد
همچنين دكتر رويا طباطبايي يزدي مدير گروه پژوهشي شاخص سازي و آينده پژوهي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از سخنان دكتر نوبخت به تشريح گزارشي در خصوص وضعيت اقتصاد ايران در سال 87 كه بر پايه اطلاعات منتهي به 9 ماه اول سال 86 تنظيم شده پرداخت.

مدير گروه پژوهشي شاخص‌ سازي و آينده پژوهي مركز تحقيقات گفت: «شاخص تركيبي آينده ‌نگر به منظور پيش ‌بيني كوتاه ‌مدت حركت كلي اقتصاد از تركيب 6 نماگر آينده‌نگر نقدينگي به قيمت‌هاي ثابت، قيمت نفت، شاخص قيمت سهام، تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادره براي واحدهاي مسكوني، شاخص انتظارات مصرف‌ كننده و تعداد بيكاران (معكوس) به صورت ماهيانه حاصل مي‌شود».

وي ادامه داد: «با كمك شاخص تركيبي آينده‌نگر و نرخ تغيير شش ماهه‌ آن، مي‌توان به اطلاعات زودهنگام از نقاط برگشت فعاليت كلي اقتصاد (دوره‌هاي رونق و ركود) دست يافت».

وي با اشاره به اينكه متغيرهاي اقتصادي به هم ارتباط دارند، متغيرها را بر پايه تئوري سيكل‌ها و ادوار تجاري بر سه دسته آينده‌نگر، همزمان و گذشته‌نگر تقسيم كرد و افزود: «اگر متغيرهاي مرجع مد نظر باشند خيلي راحت مي‌توان پيش بيني را با دقت و براي آينده كوتاه‌ مدت انجام داد».

او از توليد ناخالص داخلي و رشد آن به عنوان يكي از متغيرهاي مرجع نام برد و اذعان ‌كرد كه اين اطلاعات به ويژه در كشورهاي در حال توسعه با تاخير به دست مي‌آيد.

وي اظهار داشت: «تنها برآوردهايي از توليد ناخالص داخلي در سال 86 به ما ارائه شده و اطلاعات وافر و كافي در اختيار ما قرار نگرفته است».

طباطبايي در اين باره به پروانه‌هاي ساختماني صادره براي واحدهاي مسكوني اشاره كرد و گفت: «وقتي كشوري اقدام به صدور جواز ساخت و ساز در زمان حال مي‌كند، مي‌تواند نسبت به بهبود وضعيت اقتصادي‌اش در آينده خوشبين‌ باشد».

مدير گروه پژوهشي شاخص‌سازي و آينده پژوهي تصريح كرد: «متغيرها به تنهايي نمي‌توانند پيش‌بيني دقيقي از اقتصاد آينده به ما رائه دهند چرا كه همواره نوسانات فصلي و بي‌قائده وجود دارند اما با تركيب تعدادي از متغيرهايي كه نسبت به GDP و يا متغير مرجع حالت پيش‌نگري و آينده نگري دارند به يك متغير تركيبي مي‌رسيم كه حتي اگر يكي و يا دو مورد از متغيرها دچار نوسان شوند باز هم مي‌توان به نماگر و يا شاخص ديگر تكيه كرد».

وي گفت: «در حال حاضر از 11 متغير آينده نگر، چهار متغير هم زمان و هفت متغير گذشته نگر به عنوان مهمترين نماگرهاي سيكل‌هاي تجاري نام برده مي‌شوند و البته بين شاخص‌هاي آينده‌نگر كشورهاي توسعه يافته با كشورهاي در حال توسعه تفاوت‌هايي وجود دارد».

او معتقد است كه شاخص‌هاي تركيبي به منظور ارتباط با سري‌هاي مرجع ساخته مي‌شوند و GDP و شاخص توليد صنعتي از مهمترين سري‌هاي مرجع هستند.

وي پيش‌بيني دوران رونق، ركود و نقاط برگشت حركت كلي اقتصاد را براي تعريف نماگرهاي آينده نگر ارائه كرد كه به طور معمول نيز در بيشتر كشورهاي پيشرفته بين 9 ماه تا يك سال اين ارتباط وجود دارد يعني اينكه اين متغيرها اگر كه حالت صعودي داشته باشند جلوتر از GDP حركت مي‌كنند.

وي ادامه داد: «نقدينگي به قيمت‌هاي ثابت، قيمت نفت، شاخص قيمت سهام، تعداد پروانه‌هاي ساختماني براي واحدهاي مسكوني، شاخص انتظارات مصرف كننده و تعداد بيكاران شش مولفه‌اي هستند كه مركز تحقيقات استراتژيك به عنوان شاخص تركيبي آينده‌نگر در ايران سال‌هاست از آن استفاده مي‌كند».

طباطبايي در مورد شاخص تعداد بيكاران خاطرنشان كرد: «در كشورهاي پيشرفته بجاي تعداد بيكاران،

” در توليد ناخالص داخلي سرانه در حالي كه با چهار هزار دلار توليد پايين‌تر از قطر، امارات و كويت هستيم و توليد تركيه به 9 هزار و 629 دلار مي‌رسد... “

آمار افرادي كه به موسسات كاريابي مراجعه مي‌كنند را مورد استفاده قرار مي‌دهند و ما از آنجا كه به طور منسجم اين داده‌ها را نداريم از متغير مشابه‌اش يعني تعداد بيكاران استفاده مي‌كنيم و البته به شكل معكوس يعني اينكه در شاخص‌هايي نظير قيمت نفت، انتظارات مصرف كننده و پروانه ساخت و ساز ساختمان، افزايش آنها را حساب مي‌كنيم ولي در بيكاري كاهش آن را به حساب مي‌آوريم كه اين گونه ارتباط سبب مي‌شود همه در يك جهت ختم شوند».

وي اظهار داشت: «رشد نقدينگي بيش از نرخ تورم مي‌تواند منتج به بسط (رونق) اقتصادي در آينده كوتاه مدت شود و البته اگر چنانچه رشد نقدينگي كمتر از نرخ تورم باشد مي‌تواند ركورد اقتصادي را همراه داشته باشد و به همين علت است كه از اين نماگر به عنوان نماگر آينده‌نگر استفاده مي‌شود».

طباطبايي درباره چرايي استفاده از قيمت نفت به عنوان يك نماگر گفت: «از آنجايي كه در اقتصاد ايران تغييرات قيمت نفت يك عامل مهم در پديد آمدن دوره‌هاي رونق و ركود اقتصاد ملي است و اثرگذار بر اقتصاد كشور است، مي‌تواند در زمره شاخص‌هاي آينده‌نگر قرار گيرد».

او براي اينكه فعاليت‌هاي ساختماني خود يك فعاليت اقتصادي پيشگام در حركت دادن انواع ديگر فعاليت‌هاي اقتصادي هستند، عامل قرار گرفتن نماگر تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادر شده براي واحدهاي مسكوني را در كنار ديگر شاخص‌هاي آينده‌نگري فرض كرد.

وي تخريب قيمت سهام را به عنوان علامت هشدار دهنده براي وضعيت آينده اقتصاد كشور دانست و افزايش و كاهش شاخص يك سهام را نيز انعكاس دهنده اين‌گونه سرمايه‌گذاران و هم انعكاس حركت نرخ بهره‌ عنوان كرد كه مي‌تواند در آينده كوتاه مدت بر اقتصاد كشور تاثيرگذار باشد.

طباطبايي به همين ترتيب شاخص انتظارات مصرف كننده را كه بر مبناي نظر سنجي از خانوارها در مورد وضع اقتصادي كشور بدست مي‌آيد و افزايش تعداد بيكاران به صورت معكوس را از ديگر شاخصه‌هايي خواند كه مي‌توانند در اقتصاد آينده كوتاه مدت كشور موثر عمل كنند.

وي درباره متغير شاخص انتظارات مصرف كننده اضافه كرد: «متاسفانه سه ماه است كه شاخص انتظارات مصرف كننده محرمانه شده و در دسترس ما قرار نمي‌گيرد و از آن آگاه نيستيم ولي اميدواريم روزي برسد كه جز مسائل نظامي در حوزه‌هاي ديگر، موضوع محرمانه نداشته باشيم».

او معتقد است ‌چشم‌انداز 9 ماهه 86، نمودار اقتصاد سال 87 را براي ما ترسيم مي‌كند، همان‌طور كه 9 ماهه 85 وضع اقتصادي سال 86 را براي ما روشن كرد كه

” ايران بعد از قطر، فلسطين، امارات، بحرين و بسياري كشورهاي ديگر در انتهاي جدول وضعيت قدرت خريد قرار دارد و نا مناسب‌تر از آن اين است كه به لحاظ نرخ تورم و بيكاري در صدر جدول هستيم ... “

البته مواجه بودن با مشكلات كشاورزي از جمله خشكسالي ممكن است كمي اين معادله را به هم بزند.

مدير گروه پژوهش شاخص‌سازي و آينده پژوهي با تشريح آمارهاي بانك مركزي و صندوق‌بين المللي پول توليد ناخالص داخلي ايران را به ترتيب بعد از تركيه و عربستان در جايگاه سوم معرفي كرد و گفت: «توليد ناخالص تركيه دو برابر ايران است و البته دليل جايگاه بهتر عربستان نسبت به ايران نيز به جمعيت كمتري كه نسبت به ما دارد، باز مي‌گردد. در توليد ناخالص داخلي سرانه هم به ترتيب آذربايجان، قطر، ارمنستان و كويت در راس قرار دارند و ايران در انتهاي اين جدول قرار مي‌گيرد و به لحاظ جمعيتي نيز از تركيه كمي رشد ما بالاتر و نسبت به پاكستان رشدمان كمتر است».

او با بيان اينكه پاكستان و مصر نيز به لحاظ جمعيتي پيش از ما قرار دارند تاكيد كرد: «درباره توليد ناخالص داخلي خوب است بدانيم كه اين مولفه قدرت اقتصادي يك دولت را نشان مي‌دهد و سبب بهبود وضعيت اقتصادي و درآمد ملت مي‌شود».

وي اذعان كرد: «در توليد ناخالص داخلي سرانه در حالي كه با چهار هزار دلار توليد پايين‌تر از قطر، امارات و كويت هستيم و توليد تركيه به 9 هزار و 629 دلار مي‌رسد. اين آمار هر شش ماه يك بار عرضه مي‌شود و متاسفانه بيانگر آن است كه حتي از ارمنستان و قزاقستان نيز پايين‌تر هستيم».

او همچنين وضعيت قدرت خريد در ايران را نامناسب ‌خواند و تصريح كرد: «ايران بعد از قطر، فلسطين، امارات، بحرين و بسياري كشورهاي ديگر در انتهاي جدول وضعيت قدرت خريد قرار دارد و نا مناسب‌تر از آن اين است كه به لحاظ نرخ تورم و بيكاري در صدر جدول هستيم در حالي كه تركيه، پاكستان، فلسطين و كويت بعد از ما قرار دارند».

طباطبايي افزود: «در بهره‌وري نيروي كار ما به عدد 107.8 رسيده‌ايم تا رتبه هفتم را براي خود كنيم در حالي كه بهترين وضعيت به ترتيب از آن فلسطين، تركيه و پاكستان است. در جريان سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي نيز تركيه 20، عربستان 18 و مصر 10 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كرده‌اند در حالي كه سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي ايران حتي به مرز يك ميليارد تومان هم نمي‌رسد و در آخر اينكه از نظر محيط كسب و كار بين 82 كشور جهان رتبه هشتادم داريم در صورتي كه امارات بيست و چهارم و تركيه پنجاه و دوم هستند».

وي تهيه اين گزارش‌ با متدهاي علمي و تهي بودن آن از هر تحليل سياسي و اجتماعي و همراه بودنش با سازوكارهاي كشور‌هاي پيشرفته در كنار اخذ اطلاعات رسمي‌ از سوي بانك مركزي را چند ويژگي‌ مهم اين گزارش خواند.

دكتر زنوز: رشد 6.2 درصدي نيز تحقق پيدا نمي‌كند!
در ادامه اين ميزگرد دكتر هادي زنوز، اقتصاددان و عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي، روش تهيه گزارش گروه پژوهشي شاخص‌سازي و آينده پژوهي

” در شرايطي كه صنعت ما به علت تحريم و تورم نياز به سرمايه‌گذاري بيشتري دارد منابع بانك‌ها مسدود شده است... “

را روشي معتبر خواند و مشكلات آماري در كشور را سبب دشواري تهيه اين گزارش و آينده نگري، عنوان و از شوك‌ها و بي‌ثباتي‌هاي محيطي به عنوان مشكلات ديگر در اين راه ياد كرد.

وي رونق نفتي و ساخت‌وساز مسكن شهري را با وجود عوامل منفي نظير خشكسالي و تحريم‌هاي اقتصادي كه سبب گراني واردات و استفاده از ظرفيت در بخش صنعت مي‌شود مثبت دانست.

او معتقد است در اقتصاد ايران، روند نزولي نرخ رشد تشكيل سرمايه در ماشين‌آلات نگران كننده است چرا كه نشان از رشد و حركت نزولي دارد.

وي همچنين تنگناهاي انرژي كه بر اثر خشكسالي بوجود مي‌آيد را نگران‌كننده دانست.

زنوز در ادامه از بحران نظام بانكي به علت افزايش مطالبات آنها سخن گفت و ادامه داد: «در شرايطي كه صنعت ما به علت تحريم و تورم نياز به سرمايه‌گذاري بيشتري دارد منابع بانك‌ها مسدود شده است».

زنوز تنزل كيفيت سياست‌گذاري و آزاد سازي بي‌رويه واردات در بخش صنعتي و كشاورزي كه حتي به 50 ميليارد دلار هم مي‌رسد را موجب ركود دانست و افزود: «اگر اين عوامل در كنار شوك‌هاي سياسي مطرح شوند، آن رشد 6.2 درصدي نيز تحقق پيدا نمي‌كند از همين رو بايد اهداف و شاخصه‌هايمان را تغيير دهيم».

دكتر فردريك ملك: شوك و بي‌ثباتي در نظر مردم
دكتر فردريك ملك، پژوهشگر گروه پژوهشي آينده پژوهي مركز تحقيقات نيز در ادامه صدور جواز ساختمان‌سازي را اگر با افزايش قيمت مسكن همراه باشد، آنچنان مثبت در مسير رونق اقتصادي كشور ندانست و اظهار داشت: «دو مولفه شاخص قيمت سهام و انتظارات مصرف كننده بسياري از مسائل مانند شوك‌ها و بي‌ثباتي‌هاي محيطي را در نظر مردم نشان مي‌دهد».
مهندس الويري: وضعيت تاريخي در اقتصاد ما دخيل است
مهندس الويري عضو گروه برنامه و بودجه مركز تحقيقات استراتژيك مجمع در ادامه گزارش ارائه شده از سوي اين گروه را بيشتر در يك برش جغرافيايي خواند كه نزول و صعود ما را ترسيم مي‌كند. او معتقد است كه برش تاريخي نيز بايد با آن تلفيق شود.

الويري تاكيد كرد: «چون اقتصاد ما دولتي و هم عنان با سياست‌ ماست بايد به طور حتم وضعيت تاريخي نيز در آن دخيل باشد، بويژه وضعيت سال‌هاي 56 ‌و 67 و دوره هشت ساله رياست جمهوري آقايان رفسنجاني و خاتمي و همچنين اين سه ساله اخير كه بايد همه اين سال‌ها را مورد بررسي قرار دهيم تا به تصوير جامع‌تري از اقتصاد كشور برسيم».

دكتر طباطبايي در پايان با بيان اينكه تورم جزو شاخص تركيبي آينده‌نگر در هيچ جاي دنيا نيست، خاطرنشان كرد: «اگر افزايش نقدينگي با كاهش بيكاري همراه باشد، مي‌تواند به وضعيت اقتصادي بهبود بخشد».
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن