تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803935626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برداشت از میادین مشترک در اولویت قرار گیرد/ سرمایه ملی را نباید هدر داد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گزارش/
برداشت از میادین مشترک در اولویت قرار گیرد/ سرمایه ملی را نباید هدر داد
میادین مشترک خشکی و دریایی و اکثر پروژه های حیاتی صنعت نفت در برهه کنونی تشنه سرمایه هستند، بایستی در این خصوص حمایت جدی از سوی تدبیرپردازان اتخاذ شود، حمیت و تدبیری که هم در صنعت نفت و هم در خارج از دروازه های صنعت نفت باید تبیین گردد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ جذب سرمایه حرف اول و آخر پارس چنوبی است چه اینکه برای توسعه سریع و پرشتاب این منطقه استراتژیک گازی به شدت نیازمند منابع پولی هستیم، به طوریکه و بنا بر اظهارات وزیر نفت فقط برای امسال باید به میزان 10 میلیارد دلار در عروس گازی خلیج فارس جذب شود.
 
بنابراین در برهه کنونی که بیشتر پروژه های حیاتی صنعت نفت اعم از میادین مشترک خشکی و دریایی تشنه سرمایه است، بایستی در این خصوص حمایت جدی از سوی تدبیرپردازان اتخاذ شود، حمیت و تدبیری که هم در صنعت نفت و هم در خارج از دروازه های صنعت نفت باید تبیین گردد.
 
در این میان نقش مجلس شورای اسلامی در درک درست واقعیت های امروز صنعت نفت و تبیین و وضع قوانین تسهیل کننده برای دستیابی صنعت نفت به منابع مالی، نقشی بسیار راهبردی است. 
 
برخی آمارها حکایت از آن دارد که حدود 120 میلیارد دلار از منابع فروش نفت ایران در بانک‌های خارجی بلوکه شده است و تنها بر اساس توافق ژنو حدود 5 میلیارد دلار آن آزاد شده است و 115 میلیارد دیگر همچنان در بانک‌های خارجی خاک می خورد و نمی تواند راهی بازار تشنه صنعت نفت کشورمان شود.   
 
به نظر می رسد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی یکی از راهکارهای کلیدی برای کمک به صنعت نفت باشد. بدون شک حضور تصمیم گیران تزریق سرمایه به صنعت نفت در پروژه های این صنعت به درک درست آنان از وضعیت کنونی کمک شایان توجهی خواهد کرد.
 
توسعه پارس جنوبي اولويت نخست فعاليت هاي صنعت نفت است، صحبت از پارس جنوبي يعني گفتن از گنجي معادل، ١٥٥ هزار و ٩٩٢ تن طلا، از اين روست كه براي حفظ اين ثروت ملي همه دست به كار شده اند.
 
از طرفي توسعه ميدان پارس جنوبي مي‌تواند باعث ايجاد صدها هزار شغل جديد و اشتغال تعداد چشمگيري از جوانان و متخصصان كشور در اين حوزه شود. نكته ديگر اين كه ميدان پارس جنوبي در شرايط كنوني افزون بر تأمين حدود پنجاه درصد گاز مصرفي كشور، گاز مورد نياز تزريق به چاه‌هاي نفتي استان خوزستان (به منظور افزايش برداشت از چاه‌هاي نفتي و ذخيره‌سازي گاز براي مصارف نسل‌هاي آتي) را تأمين مي‌كند و به ‌طور مستمر، محصولات با ارزشي نيز به بازارهاي جهاني صادر مي‌كند كه ميزان توليد ناخالص ملي و در تراز بازرگاني كشور اثرگذار است.
 
اگر به نقش و اهميت اقتصادي و اجتماعي توليدات ميدان پارس جنوبي و موضوع ايجاد فرصت‌هاي اشتغال و كارآفريني آن، مقوله ديپلماسي نفت و افزايش قدرت چانه‌زني كشور در مبادلات و مناسبات بين‌المللي و افزايش نقش و اقتدار ايران در بازارهاي توليد و تجارت انرژي را نيز اضافه كنيم، ارزش ميدان پارس جنوبي بيش از بيش آشكار مي‌شود.
 
بي گمان با كمي تامل در مورد اعداد و ارقام ياد شده، جايگاه و نقش بسيار مهم و تعيين كننده ميدان گازي پارس جنوبي در اقتصاد كلان و تحقق چشم انداز بيست ساله و سرنوشت ساز كشور بيش از پيش مشخص مي شود.

 سیدمهدی موسوی نژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: تعامل گسترد‌ه‌ای بین مجلس و وزارت نفت حاکم است، بطوری که مجلس در سال جاری تلاش کرد که بودجه زیادی را برای این وزارتخانه اختصاص دهد. همچنین 14.5 درصد اعتبارات را برای توسعه طرح‌ها و تولید تخصیص داد.  
 
وی تاکید کرد: مجلس بعنوان یک دستگاه نظارتی  ماموریت دارد که  به اجرای طرح‌ها و مصوبات نظارت کند تا موانع موجود بر سر راه طرح‌ها را برطرف کرده و بتواند بر اساس سرفصل‌ها در جهت اخذ مطالبات نفتی حرکت کند.  
 
موسوی نژاد خاطرنشان کرد: با تغییر رئیس کمسییون تغییری در رویکرد و حرکت فعالیت نمایندگان ایجاد نمی‌شود بلکه با انتخابی شایسته، نمایندگان می‌توانند در جهت حل مشکلات و منافع ملی کمک کنند.  
 
وی افزود: متاسفانه در توسعه میادین مشترک، عدم انتقال پول در قبال فروش نفت و نوع برخورد برخی از مسولان در اجرای پروژه‌ها و نبود حمایت از توان داخلی باعث شده این صنعت با موانع مواجه شود و با نوع رفتارها تغییر پیدا کند، چراکه هم‌اکنون کشورهای همسایه از جمله عراق و قطر از میادین مشترک برداشت می‌کنند. بایستی مسولان وزارت نفت و کمیسیون انرژی عزم خود را جزم کنند تا بتوانیم به سمت اقتصاد مقاومتی که منویات مقام معظم رهبری است حرکت کنیم. در غیر این صورت اگر مسایل حوزه نفت را به سمت فضای سیاسی حرکت دهیم موفق نخواهیم بود.  
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: باید دیدگاه‌ها عوض شود. مجلس و دولت اتحاد خود را دوچندان کنند تا بتوانیم در مقابل  توطئه‌های بیگانگان سربلند باشیم. چراکه ایران توانایی این را دارد که در عرصه‌های مختلف علمی و دانش فنی و تولید انواع قطعات پیروز باشد به شرطی که توان داخلی را باور کنیم.  
 
سید هاشم بنی هاشمی گفت: کمیسیون انرژی برای اینکه برنامه‌های مورد نظر خود را در جهت رسیدن به تعاملات بیشتر و رسیدن به اهداف چشم انداز 1404 به اجرا درآورد، باید برنامه‌های جدیدی را در سرلوحه کاری خود قرار دهد.  
 
عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: سیاست کمیسیون انرژی مانند روال قبل ادامه خواهد داشت و این کمیسیون از جنبه‌های مختلف و با ابزارهای نظارتی به وزارت نفت کمک می‌کند. همچنانکه در سال گذشته توجه ویژه‌ای در تخصیص بودجه برای توسعه طرح‌های نفت صورت گرفت.  
 
وی خاطرنشان کرد: امید است که با برنامه‌ریزی درست و منطقی بتوانیم به پیشرفت پروژه‌های نفتی کمک کرده و بستر را برای گسترش تعاملات اقتصادی بین مجلس و وزارت نفت و دولت فراهم سازیم و عرصه را به مناقشات سیاسی تبدیل نکنیم، چرا که در این موقع ما از توسعه و پیشرفت کشور و تحقق اقتصاد مقاومت غافل خواهیم شد.  
 
بر اساس اين گزارش، توسعه طرح هاي پارس جنوبي در شرايط تحريم هاي بين المللي عليه ايران آغاز شد و همزمان با ادامه روند توسعه، عرصه با تشديد اعمال تحريم هاي غرب روز به روز تنگ تر و شرايط سخت تر شد و با هجرت شركت هاي خارجي فعال در پارس جنوبي و كنار گذاشتن نيروهاي خارجي، شركت ملي نفت ايران با اتكا به پيمانكاران و متخصصان داخلي در تمامي بحران هاي موجود در دوران هاي متفاوت با وجود مشكلات و تنگناها همواره در راستاي تحقق اهداف ملي گام هاي موثر برداشته است.

انتهای پیام/




اخبار مرتبط

صرفه‌جویی قابل ملاحظه در مصرف سوخت مایع نیروگاهی
راه‌اندازی مرکز فوریت‌های سوختگی در صنعت نفت/ جذب 15 رشته تخصصی در منطقه بهداشت و درمان نفت استان بوشهر
داخلی سازی تجهيزات پالايشگاهی در پيشروترين فاز پارس جنوبی
کاهش43 میلیون تن CO2 از میزان آلاینده‌های زیست محیطی با اصلاح موتورخانه‌ها
افزایش 10 میلیارد دلاری به درامد دولت در سال 94/ درآمدزایی 3هزار میلیارد تومانی با راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی
احداث 8 پالایشگاه توسط بخش خصوصی در پارس جنوبی




۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن