تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799142948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گنبد سلطانیه زنجان + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مکان‌های تاریخی ایران/
گنبد سلطانیه زنجان + تصاویر
شهر سُلطانیه یکی از شهرهای استان زنجان است که در ۴۳ کیلومتری شهر زنجان واقع است. به گواهی منابع تاریخی موجود، شهر سلطانیه نخستین بار در دوره ایلخانان مغول بنا شده‌است که از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی در شهر سلطانیه، می توان به گنبد سلطانیه اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شهر سُلطانیه یکی از شهرهای استان زنجان است که در ۴۳ کیلومتری شهر زنجان واقع است. به گواهی منابع تاریخی موجود، شهر سلطانیه نخستین بار در دوره ایلخانان مغول بنا شده‌است. از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی در شهر سلطانیه، گنبد سلطانیه است.

شهر سلطانیه پایتخت آن زمان ایلخانیان بود و اولجایتو معروف به سلطان محمد خدابنده پادشاه مغول، در سال ۷۰۲ هجری قمری دستور به ساخت این گنبد را داد و بوسیله ۳۰۰۰ کارگر طی ۱۰ سال توسط ( در سال ۷۱۲ هجری قمری ) این بنا را به اتمام رساند.


بعضی از مورخان در مورد علت ساخت این گنبد و بنای عظیم سلطانیه این را عنوان کرده اند که سلطان محمد خدابنده  قصد داشت اجساد مطهر امام علی (علیه السلام) و امام حسین( علیه السلام) را از آرامگاه های خود به آنجا منتقل کند ولی به علت خوابی که دید از کار خود منصرف شد.


دیگر ابهاماتی که درباره این گنبد در کتب تاریخی به چشم می خورد، حدس هایی هست که به علت وجود دالان های تو در تویی در سردابه گنبد سلطانیه است به احتمال زیاد محل اجرای مراسم خاصی بوده است.


حتی گمان ها به این حد رسیده است که سلطان محمد خدابنده  را پس از مدتی از اسلام دور شده فرض میکنند و گفته می شود دوباره شمن (نوعی بت پرست) شده و این دالان ها و فضاها برای اجرای مراسم مذهبی خاص پس از مرگ وی بوده است، که پر بیراه نیست. البته جسد وی در کوه های اطراف دفن شده است، به جای دفن در سردابه!


بزرگترین گنبد آجری جهان ، همین گنبد سلطانیه است، گنبدی عظیمی که یک پوشش سراسری دارد که از دور به رنگ نیلگون در پهنه دشت وسیع سلطانیه دیده می شود. بدنه اصلی گنبد سلطانیه و کل بنا از آجر ساخته شده که هشت ضلعی است و طول هر ضلع آن ۸۰ گز است. تزیینات گنبد با روکش کاشی های فیروزه ای و لاجوردی و به شیوه معرق کاری است.


بنا شامل فضای گنبدخانه، تربتخانه و سردابه است و پلان بنا در طبقات همکف و اول با احتساب فضاهای اطراف مرتبط ، شبیه به مستطیل است اما ادامه مجموعه در طبقات دوم و سوم دارای پلان هشت ضلعی است.


گنبدخانه بصورت دو جداره است که نخستین گنبد بدین شکل و سیاق در جهان به حساب می آید. ضخامت گنبد ۱۶۰ سانتی متر و فضای خالی بین دو پوسته ۶۰ سانتی متر است. در هر زوایه از اضلاع در طبقه سوم که همان پشت بام گنبدخانه است، مناره ای ساخته شده که با توجه به هشت ضلعی بودن پشت بام هشت مناره وجود دارد.


تربتخانه با طول ضلع ۶۰/۱۷ متر و عرض ۸/۷ متر بصورت یک مستطیل در آمده است که ارتفاعش ۱۶ متر و محراب در این قسمت وجود دارد.
سردابه  که ورودی آن در ایوان جنوبی تربتخانه است سومین فضای این بنا به شمار می آید. وسط سردابه محل قبر و در طرفین آن دو فضای کوچک وجود دارد.


تزیینات مختلفی که در گنبد سلطانیه بکار برده شده اعم از گچ بری، کاشی کاری، کتیبه نویسی، تزیینات رنگ و نقاشی، تزیینات سنگی و چوبی، فوق العاده دقیق و ظریف انجام شده و این بنا را از این حیث نیز در بالاترین رتبه ها قرار داده است. در سقف ایوان های ۲۴ گانه طبقه دوم بنا، تزیینات گچ بری کار شده است که در بناهای اسلامی از زیباترین نمونه ها به شمار می رود.


سطح پیچیده و مفصل از هنر کاشی کاری برای نخستین بار در تاریخ معماری اسلامی نیز، در آرامگاه سلطانیه، استفاده شده است.
ساعت آفتابی در اسکلت گنبد سلطانیه  وجود دارد که مختصات هشت ضلعی این ساختمان را به همین خاطر می دانند که زمان اذان ظهر بوسیله تابش نور از سوراخ گنبد اصلی حساب می شد و همچنین نور پنجره های بزرگ ساعت و نوری که از پنجره های کوچک می تبد حدود دقیقه را مشخص می سازد. که علت اصلی ساخت چنین ساعتی مقید بودن مسلمانان برای اندازه گیری دقیق زمان جهت اجرای مراسم مذهبی می توان دانست.


گنبد کلیسای سانتاماریا دلفیوره در شهر فلورانس مهمترین اثریست که به تقلید از گنبد سلطانیه بیش از صد سال بعد از آن ساخته شده است.


میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۰۵ میلادی شهر و همچنین گنبد سلطانیه  در فهرست خود به ثبت رسانده است.









/files/fa/news/1394/1/11/3070277_694.jpg

/files/fa/news/1394/1/11/3070278_416.jpg

/files/fa/news/1394/1/11/3070279_377.jpg

/files/fa/news/1394/1/11/3070280_794.jpg










انتهای پیام/

منبع:agencytravel.ir



اخبار مرتبط

باغ دولت آباد میراث سرسبز كويرنشينان
جاذبه گردشگری خانه ابریشمی+تصاویر
باغ عفیف آباد معروف به باغ گلشن+تصاویر
خانه مناف زاده بیانگر هویت فرهنگی شهر اردبیل+تصاویر




۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن