محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832917075
نگاهی به پدیده زندگی مجازی؛ زندگی به سبک صفر و یک
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به پدیده زندگی مجازی؛
زندگی به سبک صفر و یک
انسان مدرن با وجود اینکه از جهان حقیقی به درون عالم ذهنی خویش غلتیده، اما همچنان نیازهای اساسی خویش را از یاد نبرده است. او همچنان به ارتباط با دیگران، طبیعت و جهان خارج نیازمند است. اما به این نیازهای اساسی در عالم مدرن چطور باید پاسخ داد؟
نگارنده در این مقاله می کوشد تا پدیدهی زندگی دوم (Secend Life) یا زندگی مجازی را مورد تأمل قرار دهد؛ پدیدهای که ریشه در تحولات معرفت شناختی دارد و سرانجام توانسته سطوح مختلف زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار بدهد.
انقلاب معرفت شناختی
تا پس از قرون وسطا، جریان عمومی فلسفه بر هستیشناسی متمرکز بود؛ اما در عصر روشنگری و پس از رنسانس، با یک انقلاب در تاریخ اندیشهی بشر روبهرو میشویم که معرفت را به جای هستی موضوع تأمل فلسفی خود قرار میدهد. هستیشناسی و معرفتشناسی سابقاً در هم تنیده بودند و معرفت در برابر هستی به طور مستقل قرار نمیگرفت؛ اما در این برهه، این دو مقوله از هم جدا شدند و جریان اصلی فلسفه را به کلی دگرگون کردند. از عوارض این تفکیک و نظر استقلالی به مقولهی معرفت، هر چه ذهنیتر شدن و فاصله گرفتن از جهان عینی است. فرورفتن در سوبژه، به جای پرداختن مستقیم به ابژه، به گسترش شکگرایی در مغربزمین دامن زد و منجر به تخریب پل ارتباطی میان عین و ذهن گردید. از نتایج مستقیم این تحولات، تقلیل جهان عینی به برساختههای ذهن انسان بود. دور از انتظار نیست که در دنیای مدرن، جهان مجازی بر جهان عینی سایه افکنَد و مجاز جای حقیقت را بگیرد.
انسان مدرن با وجود اینکه از جهان حقیقی به درون عالم ذهنی خویش غلتیده، اما همچنان نیازهای اساسی خویش را از یاد نبرده است. او همچنان به ارتباط با دیگران، طبیعت و جهان خارج نیازمند است. اما به این نیازهای اساسی در عالم مدرن چطور باید پاسخ داد. انقلاب در ارتباطات و فناوریهای نوین، مزید بر علت گشته و انسان را هر چه بیشتر از جهان عینی به جهان مجازی سوق داده است. حجاب صفر و یکهای دیجیتال میان روابط انسانی حاکم شده و روابط مجازی جایگزین روابط سنتی گشته است. نه تنها روابط انسانی تخریب گردیده، بلکه روابط انسان با طبیعت نیز دچار دگرگونی شده است. انسانِ امروز، تشنهی طبیعت بکر و دستنخورده است؛ چیزی که دیگر شاید اثری از آن نباشد. کودکان و نوجوانانِ عصر ما، طبیعت را از خلال مستندهای راز بقا شناختهاند، بر خلاف کودکان دیروز که در متن طبیعت زندگی کردهاند.
سایه ی مجاز بر زندگی دینی
این تحولات و دگرگونیهای معرفتشناختی به جغرافیای مغربزمین محدود نماند و دیری نپایید که سراسر دنیا از جمله عالم اسلام را نیز متأثر ساخت. سبک زندگی ما در پرتو امواج مدرنیسم دستخوش تغییرات اساسی شده است؛ به طوری که حتی رابطه با خداوند، طاعات، عبادات و معنویات نیز از این دگرگونیها بینصیب نبودهاند. به عنوان نمونه، امروزه میتوان به جای شرکت مستقیم در مراسم مذهبی، دعا و عزاداری، از رهگذر رسانه هایی چون تلویزیون و رایانه، این خلأ را پر نمود.
این امکانات علیرغم برکاتی که داشتهاند، اثر حضور فیزیکی و عینی را کمرنگتر نمودهاند و فیض زیارت و عزاداری را به حداقل رساندهاند؛ به طوری که ساحت عینی و فیزیکی انسان از فیض عبادت محروم میشود و صرفاً ساحت ذهنی انسان درگیر این مراسم میگردد. حضور به هم رساندن در مراسم مذهبی و قرار گرفتن در میان برادران ایمانی، طبق تعالیم اسلامی، آثاری دارد که هیچ چیز دیگری نمیتواند خلأ آن را پر نماید. اثر مداحی، مرثیهسرایی و هنر عاشورایی به صورت زنده، با شنیدن آنها از رهگذر تکنولوژیهای چند رسانهای قابل قیاس نیست. چه بسا بعضی از این شنیدنها اثر معکوس بگذارد و به جای طراوت قلب، قساوت قلب به همراه داشته باشد، چون همهی اجزای پیچیدهی این هنر، که به مثابهی یک کل پیوسته است، تقلیل پیدا کرده به یک سری امواج صوتی که بر روی حافظههای دیجیتالی ضبط گردیده است و دوباره بازخوانی میشود. فناوریهای ارتباطی نوین نمیتوانند اثر حضور را منتقل کنند.
امروزه شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای به صورت زنده، مکانهای زیارتی را پوشش میدهند. میتوان از طریق اینترنت به زیارت مجازی عتبات عالیات رفت یا مثلاً با استفاده از موبایل از فاصلهای دور به امام رضا (علیه السلام) سلام داد؛ اما وقتی در احوال گذشتگان مطالعه میکنیم و مشقت و تلاش ایشان را در باب زیارت خانهی خدا و زیارت قبور مطهر ائمه (علیهم السلام) مشاهده مینماییم، تازه متوجه وجوه متعددی میشویم که جایش در زیارتهای امروزهی ما خالی است. چه برسد که همین حد از زیارت نیز تبدیل به زیارت مجازی گردد. آن زیارتهای پرسوزوگداز که صدرالمتألهین را هفت سفر با پای پیاده به کعبه میکشاند کجا و زیارتهای امروزهی ما کجا؟ زائران امام حسین (علیه السلام) در دوران متوکل حاضر بودند دست و پای خویش را قطع کنند و تحویل مأموران حکومتی بدهند، اما توفیق زیارت امام حسین را از دست ندهند. ولی امروزه زائران مدرن تا چه حد حاضرند این میزان مشقت و سختی را بر خود هموار کنند؟ یا ترجیح می دهند به جای رنج و مشقت بدنی، صرفاً پرندهی خیال خود را روانهی زیارت کنند؟ خلاصه اینکه مدرنیسم به فاصلهی بین جهان عینی و جهان ذهنی انسانها دامن زده، میان او و عالم واقع هزار و یک حجاب مجازی برپا نموده و ایشان را هر چه بیشتر در بحر دنیای مجازی مستغرق ساخته است.
شبکههای اجتماعی، به ویژه فیسبوک، علیرغم فوایدی که داشتهاند، آفتهای قابل توجهی برای کاربرانشان به همراه آوردهاند. اصالت یافتن فضای مجازی، اعتیاد اینترنتی، استحالهی شخصیتی، میانمایگی، رشد فردگرایی و دوستیهای کمعمق از جملهی این آفتهاست.
آسیب شناسی روابط مجازی
گسترش شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر، تغییرات شگرفی در سبک زندگی انسانها ایجاد کرده است. فیسبوک، توئیتر، گوگلپلاس و... هر کدام با سبک و سیاق خود، محیطی جذاب و خیرهکننده برای افراد فراهم نمودهاند و بخش قابل توجهی از اوقات روزانهی ایشان را به خود اختصاص دادهاند. حجم بالای کاربران این شبکهها و افزایش روزافزون آنها، سایرین را نیز ترغیب میکند تا به این شبکهها بپیوندند. همین گسترهی کاربران باعث میشود افراد در بدو ورود، با تعداد زیادی از آشنایان و دوستان خود، که در اقصی نقاط عالم پراکنده هستند و چه بسا سالها هم از آنها خبری نداشتهاند، روبهرو گردند. امکان کسب خبر از دوستان، اشتراک گذاشتن افکار و احساسات در قالب متن، تصویر، صدا و... به جذابیتهای خیرهکنندهی این شبکهها افزوده است.
شبکههای اجتماعی، به ویژه فیسبوک، علیرغم فوایدی که داشتهاند، آفتهای قابل توجهی برای کاربرانشان به همراه آوردهاند. اصالت یافتن فضای مجازی، اعتیاد اینترنتی، استحالهی شخصیتی، میانمایگی، رشد فردگرایی و دوستیهای کمعمق از جملهی این آفتهاست که در ادامه به آنها میپردازم.
طبق آمارهایی که منتشر شده است، پس از گذشت مدتی حضور در محیط فیسبوک، رفتارهای اعتیاد گونه در افراد بروز پیدا میکند. به طور مثال، نیمی از کاربران فعال، هر روز به فیسبوک سر میزنند. 48 درصد از افراد بین 18 تا 34 سال، صفحهی فیسبوک خود را درست زمانی که از خواب بیدار میشوند چک میکنند. حدود 28 درصد فیسبوک خود را با موبایل و قبل از خارج شدن از رختخواب چک میکنند. به طور کلی، مجموع فعالیتهای کاربران فعال فیسبوک، بیش از کاری است که در دنیای واقعی انجام میدهند. به همین دلیل، به تدریج فیسبوک برای کاربرانش اصالت پیدا میکند؛ به طوری که حتی بخشی از فعالیتهای فیزیکی و روزانهی افراد به آماده کردن مطلب، عکس و... برای به اشتراکگذاری در فیسبوک اختصاص می یابد.
یکی دیگر از آفتهای فیسبوک، استحالهی شخصیتی افراد است. فضای شبکههای اجتماعی طوری طراحی شده است که کاربران را به سمت انحلال در هنجارهای عرفی و «همرنگ جماعت شدن» سوق میدهد، زیرا ملاک ارزیابی افراد در فضای مجازی، تعداد «لایک»هایی است که دریافت میکنند. کاربران تلاش دارند با به اشتراک گذاشتن مطالبی که بیشتر از همه مورد پسند بقیه قرار میگیرد، لایک های بیشتری دریافت کنند و همین فرآیند به تدریج، مقدمات استحالهی اعتقادی و شخصیتی ایشان را فراهم میکند.
حجم بالای دادهها، سرعت افزایش پستها و پراکندگی مطالب نه تنها متناسب با نیاز مخاطبان نیست، بلکه این پراکندگی، قدرت تمرکز را از ایشان میگیرد و بعضاً منجر به اختلالات روانشناختی می گردد. کاربران فیسبوک با حجم زیادی از مطالب سطحی و بیربط مواجه هستند که غالباً هیچ گونه فایده و جذابیتی نیز برایشان ندارد، صرفاً ذهنشان را درگیر مطالب غیر ضروری میکند و باعث به تحلیل رفتن توان ذهنیشان میشود. ضمن اینکه خو گرفتن به مطالب سطحی، عمق تحلیل مخاطبان را نیز کاهش میدهد. هویت انسانها در فیسبوک به پروفایلشان تقلیل پیدا میکند و تصور افراد از یکدیگر تنها مبتنی بر چند دادهی معدود، از صفحات شخصیشان است. دوستیهای شکلگرفته عمدتاً کمعمق و گذراست و با آنچه مطلوب است، زمین تا آسمان فاصله دارد.
یکی از دلایل پناه آوردن انسانهای عصر ما به فضاهای مجازی، پر کردن خلأ نیازهای اجتماعی خویش است که به علت سستی پیوندهای اجتماعی و رشد فردگرایی، با ناکامی مواجه شده است. فضاهای مصنوعی مثل دنسینگ، پارک، کارناوال و... برای این ابداع گردیدهاند تا این نیازها را در بستری مصنوعی و در قالب اجتماعات ساختگی برطرف نمایند، اما از آنجا که این فضاهای مصنوعی نیز نتوانستهاند پاسخگوی نیازهای حقیقی انسان باشند، جهان مدرن به سمت فضاهای مجازی تمایل پیدا کرده است.
فضای مجازی ضمن اینکه فرصتهای بسیاری را پیش پای بشر قرار داده، آفتهای جبرانناپذیری را نیز پیش روی او گذاشته است. در جهان امروز، غالباً به وجوه مثبت و فواید فناوریهای نوین ارتباطی پرداخته میشود و کسی از این قبیل آفتها سخنی به میان نمیآورد. یکی از رسالتهای ما، آگاهیبخشی نسبت به وجوه تاریک علم و تکنولوژی مدرن است؛ وجوهی که معمولاً به دلیل استغراق ما در دریای فناوری، نادیده گرفته میشود.(*)
* علی عزیزی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفهی علم دانشگاه شریف
منبع: برهان انتهای متن/
93/12/24 - 00:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
برنامههای اتحادیه مؤسسات قرآنی در سال آینده تشریح شد تربیت بیش از ۱۰۰۰ معلم سبک زندگی قرآنی/ تهیه اطلس قرآنی
برنامههای اتحادیه مؤسسات قرآنی در سال آینده تشریح شدتربیت بیش از ۱۰۰۰ معلم سبک زندگی قرآنی تهیه اطلس قرآنیمدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور با اشاره به برنامههای این اتحادیه در سال آینده از تربیت بیش از 1000 معلم سبک زندگی قرآنی و تهیه اطلس فعالیتهای قرآنی خبر داد به گزارش- صدیقی:سبک زندگی اسلامی باید بر اساس سیره پیامبر (ص) ترسیم شود
صدیقی سبک زندگی اسلامی باید بر اساس سیره پیامبر ص ترسیم شود مشهد - ایرنا - امام جمعه موقت تهران توسعه مبانی دینی در جامعه را ضروری دانست و گفت سبک زندگی اسلامی باید بر اساس سیره پیامبر اکرم ص ترسیم شود حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی عصر دوشنبه در مدرسه عالی برادران مشهدسبک زندگی ما سبک زندگی قرآن نیست
سبک زندگی ما سبک زندگی قرآن نیست رئیس قوه قضاییه با بیان ضرورت عمل به قرآن گفت باید اذعان کنیم که سبک زندگی ما سبک زندگی قرآن نیست به گزارش فرهنگ نیوز آیتالله آملی لاریجانی در ادامه سخنانش در اختتامیه دومین مسابقات سراسری قرآن کریم به کارکنان دستگاه قضا با بیان اینکه مابررسی تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی؛ استحالهی هویت ایرانی با حیازدایی
بررسی تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی استحالهی هویت ایرانی با حیازداییفضای مجازی و اینترنت در دنیای امروز ما به گونهای نفوذ کرده است که نمیتوان زندگی بدون آن را تصور کرد اما همین فضا آسیبهای متعددی را با خود به دنبال داشته است که یکی از اصلیترین آنها تغییر سبک زندگی و شکستنضرورت توجه به انقلاب فرهنگي / سبک زندگي ما سبک زندگي قرآني نيست
۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰ ۴۸ق ظ رئيس قوه قضائيه ضرورت توجه به انقلاب فرهنگي سبک زندگي ما سبک زندگي قرآني نيست رئيس دستگاه قضا با بيان ضرورت انجام فعاليتهاي فرهنگي در کشور گفت بحث انقلاب فرهنگي را بايد جدي گرفت رهبر معظم انقلاب هم بارها به آن تأکيد کردهاند و منشأ تمام چالشهاي ما- امام جمعه توسرکان: مدارس کانون نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی باشند
امام جمعه توسرکان مدارس کانون نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی باشند تویسرکان- ایرنا- امام جمعه تویسرکان گفت مدارس باید در سطوح مختلف تحصیلی کانون نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی باشند به گزارش ایرنا حجت الاسلام مرتضی موحدی روز شنبه در آیین تجلیل از طلایه داران تعلیم و تربیت مدارسزیارت بامعرفت نیازمند بهرهگیری از سبک زندگی شهداست
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۱ سبک زندگی شهدای ما برگرفته از سبک زندگی اهل بیت ع است و برای ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه باید از اهل بیت ع و شهدا در این راستا استمداد بگیریم و سبک زندگی آنان را در جامعه پیاده کنیم به گزارش ایسنا حجتالسلام و المسلمین میثم امرودی معاون اموردر نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب عنوان شد زندگی به سبک شهدا نیاز ساخت آثار هنری با موضوع راهیان نور
در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب عنوان شدزندگی به سبک شهدا نیاز ساخت آثار هنری با موضوع راهیان نوربیست و هشتمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی با حضور ابوذر اسدی مشاور سابق ستاد مرکزی راهیان نور مهدی شیخصراف فعال فرهنگی و علی اخوان کارگردان مستند نفوذیها برگزارامینیان در گفتوگو با فارس عنوان کرد عرضه ۵ هزار عنوان کتاب در نخستین «نمایشگاه ملی سبک زندگی اسلامی»
امینیان در گفتوگو با فارس عنوان کردعرضه ۵ هزار عنوان کتاب در نخستین نمایشگاه ملی سبک زندگی اسلامیرئیس نخستین نمایشگاه ملی کتاب سبک زندگی اسلامی ایرانی از ارائه ۵ هزار عنوان کتاب با تخفیف ۱۵ درصدی خبر داد و گفت در این نمایشگاه غرفهای با نام بهار فاطمی به ارائه آثاری درباره حض- تحقیق و مطالعه سیره عملی حضرت فاطمه (س) موجب دستیابی به سبک زندگی اسلامی می شود
تحقیق و مطالعه سیره عملی حضرت فاطمه س موجب دستیابی به سبک زندگی اسلامی می شود شهرقدس-ایرنا- یک کارشناس مذهبی گفت تحقیق و مطالعه در خصوص سیره عملی و زندگی حضرت فاطمه س موجب تحقق سبک زندگی اسلامی می شود به گزارش ایرنا حجت الاسلام علی سخنور روز جمعه درهمایش هماهنگی برگزاری ایحجت الاسلام والمسلمین رشاد در نشست نقد دانشنامه فاطمی/1 ماجرای دیدار با رهبری پیش از نگارش دانشنامه فاطمی/برای
حجت الاسلام والمسلمین رشاد در نشست نقد دانشنامه فاطمی 1ماجرای دیدار با رهبری پیش از نگارش دانشنامه فاطمی برای تبیین سبک زندگی فاطمی تلاش کردیمرئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت پیشنهاد تدوین دانشنامه فاطمی ابتدا از سوی آیتالله جوادی آملی و سپس هم مقام معظم رهبری مطرح شد وسبک زندگی، بهانه برای نمایشگاهی که فقط برگزار شد!
گزارش از مظلومیت فرهنگ سبک زندگی بهانه برای نمایشگاهی که فقط برگزار شد برنامهها و تولیدات با موضوع سبک زندگی بیشتر از آن که در پی تحقق این مهم در جامعه مبتنی بر نظام فکری رهبری باشد دستآویزی برای رزومه سازی مسئولین شده و عملا هیچ گونه محصول مفیدی در پی ندارد به گزار- نماینده مجلس: سبک زندگی اسلامی مانع انحطاط جامعه می شود
نماینده مجلس سبک زندگی اسلامی مانع انحطاط جامعه می شود تویسرکان- ایرنا- نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی جامعه را از خطر انحطاط و سقوط در بخشهای مختلف مصون نگه می دارد به گزارش ایرنا محمد مهدی مفتح شامگاه جمعه در نشست مجمع بسیج تویسدر برنامه کوی محبت عنوان می شود سبک زندگی حضرت زینب (س) به روایت رجبی دوانی
در برنامه کوی محبت عنوان می شودسبک زندگی حضرت زینب س به روایت رجبی دوانیبرنامه کوی محبت امروز جمعه ۸ اسفند در قالب پرونده طرح اهل بیت ع برای فردای بشریت به سبک زندگی حضرت زینب س میپردازد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس محمدحسین رجبی جمعه میهمان «کبرگزاری گفتمانهای دینی دانشجویی سبک زندگی فاطمی در زنجان
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۴ 12 مرکز دانشگاهی در زنجان میزبان گفتمانهای دینی دانشجویی سبک زندگی فاطمی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان نشستهای معرفتی و گفتمانهای دینی دانشجویی سبک زندگی فاطمی به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان همزما- همایش علمی پژوهشی سبک زندگی اسلامی برگزار می شود
دو خبر ازحوزه معارف همایش علمی پژوهشی سبک زندگی اسلامی برگزار می شود تهران - ایرنا - رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی از برگزاری همایش علمی پژوهشی سبک زندگی اسلامی در اردیبهشت سال آینده خبر داد به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام«پنجشنبه فیروزهای» منتشر شد رمانی دینی به مثابه یک اثر امروزی و شبهروشنفکرانه/ رودرویی سبکهای مخت
پنجشنبه فیروزهای منتشر شدرمانی دینی به مثابه یک اثر امروزی و شبهروشنفکرانه رودرویی سبکهای مختلف زندگیپنجشنبه فیروزهای از حیث بیان رویدادهای داستانی اثری به شدت امروزی است به عبارت سادهتر این رمان در زمره آثار آپارتمانی و لوکس و شبهروشنکفرانه است و نه آثاری که به تمامی در-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها