تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834353139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌و گو با محمدرضا مداحیان نباید مخاطب را از باورهایش دور کرد/ در کار دینی انواع و اقسام انگ‌ها به کارگردان زده می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌و گو با محمدرضا مداحیان
نباید مخاطب را از باورهایش دور کرد/ در کار دینی انواع و اقسام انگ‌ها به کارگردان زده می‌شود
مداحیان با اشاره به این نکته که معمولاً بازیگران حرفه‌ای به نمایش‌های آئینی اعتماد نمی‌کنند گفت: در جامعه اسلامی وقتی کار دینی اجرا می‌کنیم انواع و اقسام انگ‌ها را می‌زنند.

خبرگزاری فارس: نباید مخاطب را از باورهایش دور کرد/ در کار دینی انواع و اقسام انگ‌ها به کارگردان زده می‌شود



به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، از 5 اسفندماه نمایشی به روی صحنه رفته است که نظر تماشاچیان را به خود جلب کرده است این نمایش آئینی در شرایطی روی صحنه رفته که در حال حاضر روزهای پایانی سال را سپری می کنیم و اکثر مردم خود را برای فرارسیدن سال نو آماده می کنند اما نمایش «غبار» در این ایام مورد توجه قرارگرفته است. سرمای و برودت هوا، تاخیر سه ساعته و... هیچ یک باعث نشده است که مردم این نمایش را از دست بدهند. این نمایش که از حضور بازیگران حرفه ای بهره برده است از حضور صابر خراسانی و حامد زمانی استفاده کرده است. ممکن است به لحاظ اجرا این نمایش دچار مشکلاتی باشد اما حضور پرتعداد مخاطب و همذات پنداری تماشاچی با این اثر ما را بر آن داشت تا گفت و گویی با محمدرضا مداحیان که سالهاست در حوزه نمایش‌های آئینی فعالیت می کند ترتیب دهیم و صحبت‌هایش را درباره نحوه انتخاب متن، بازیگران و نوع طراحی اجرای بشنویم که در ذیل از نظرتان می گذرد: کارهای آئینی کمتر برای بازیگران حرفه ای جذاب است/ بخش از لذت مخاطب بازی خوب بازیگران است  اغراق نیست اگر بگوییم غبار اولین نمایش «آئینی» است که از حضور بازیگران شاخص تئاتر بهره برده است وتعدد بازیگران و اجرای خوب آن‌ها مثال زدنی است. معمولاً اساتید بازیگری اعتماد به کار، خوب بودن متن آثار و اجرای درست واصولی کارهای آئینی نمی‌کنند  و همین امر یکی از دلایلی است که متاسفانه کارهای دینی فارغ از فضاهای نمایشی تولید می‌شود و اساس و اصول تئاتر در کارها رعایت نمی‌شود.  بخشی از کارها  بیشتر از روی دل و اعتقادات قلبی افراد به روی صحنه می‌رود و  وقتی این امر محقق می‌شود کم کم فاکتور تخصص که باید در کنار اعتقادات قرار گیرد کم کم حذف می‌شود.  همین امر باعث شده است آثار آئینی کمتر برای بازیگران  حرفه‌ای این عرصه جذابیت داشته باشد. من در کارهای قبلی تلاش کردم با بازیگران حرفه‌ای تئاتر کارهای آئینی را به اجرا ببرم در کارهای متعدد از آقایان  ساربان، قاسم زارع و همراهی اردلان شجاع کاوه و فرهاد بشارتی بهره‌مند شدم. نزدیک به دو سال است که تلاش می‌کنم هرچه بیشتر به سمت بازیگران حرفه ای این عرصه بروم و برای رسیدن به موقعیتی که بتوان بازیگر حرفه‌ای را با کار همراه کرد باید همه جزئیات را در نظر گرفت تا بتوان نظر بازیگر را به متن و اجرا جلب کرد. میرطاهر مظلومی از آن دسته بازیگران سخت‌گیری است که کار را راحت نمی‌پذیرند و این عزیزان صرفاً به خاطر پول وارد کار نمی‌شوند اکثر بازیگران حرفه‌ای تئاتر کاملاً کار را انتخاب می‌کند و برایشان متن، اجرا، گروه و فضای کار بسیار مهم است. از سوی دیگر در این کار حضور جهانگیر الماسی و کیفیت بازی‌شان در صحنه مبرهن و مشخص است و  فاصله زیادی بین ایشان و بازیگران آماتور صحنه وجود دارد. تخصص ایشان، ایست‌های منحصر به فرد، نگاه و میمیک صورت‌شان به صورت بارز تفاوت داد . سیروس کهوری‌نژاد، آتش تقی‌پور و... به یک کار آئینی  و گروه نسبتاً جوان ما کمک بسیار بزرگی است. بخشی از لذت مخاطب  به دلیل بازی‌های بسیار خوب گروه بازیگری است . متن اولیه تغییرات بنیادی کرد چقدر متن نمایشنامه با نظرات مختلف تغییر کرد و به موقعیتی رسید که بتواند نظر بازیگران حرفه‌ای را به خود جلب کند؟ متن، فاکتور اولیه و مهمی است که پایه اجرا  قرار می‌گیرد. وقتی گروه کارگردانی تحلیل را وارد متن می کند بازیگر برایش جذابیت به وجود می آید تا در کنار کار قرار گیرد.  نحوه اجرا و تحلیلی که از سوی کارگردان در روی میز دور خوانی شکل می گیرد هم از اهمیت خاصی برخوردار است.  وقتی تحلیل اجرا به میان آمد چهار یا پنج بار کار توسط انوش معظمی بازنویسی شد. تحلیل نوع اجرا در کنار حضور بازیگران و پیشنهاداتی که ارایه می‌دادند  باعث تغییر متن و رو به بهبود رفتن آن شد. اتفاقاتی که در متن پیش بینی شده بود و  بنیان و اساس اجرایی نداشت از متن اولیه حذف شد.  متن اولیه انوش معظمی  براساس نوع اجرایی که گروه کارگردانی و بازیگران پیشنهاد دادند به گونه‌ای تغییر کرد که اگر او قصد داشته باشد متن اولیه را برای اجرا به کارگردان دیگری بسپارد امکانش وجود دارد. بی رحمانه متن را شلاق زدیم با این اوصاف متن اولیه به صورت کامل تغییر کرد؟ بله اما همه تغییرات براساس اجرایی که در ذهن ما شکل گرفته بود و با درایت و سعه صدر انوش معظمی اتفاق افتاد. باور اولی که متن آماده شد غالب و شکل اجرا در ذهن من شکل گرفت براساس آنچه که می‌خواستم با گروهی که همیشه با آن‌ها کار می‌کنم پیام حسین سوری (طراح صحنه)،بهرنگ قدرتی (آهنگساز) و حمید جوکار و عامر مسافر آستانه (طراح حرکت) در میان گذاشتم من با این گروه نگاه و طبع مشترکی دارم و به دلیل فعالیت طولانی مدت توانستیم به این نگاه مشترک برسیم. طرح و تصویری که از آن داشتم را به گروه دادم، تصویر ذهنی اجرا و قابلیت‌هایی که وجود داشت را با هم صحبت کردیم و آنچه که قابل اجرا بود و به یک نقطه مشترک رسیدیم را به انوش معظمی انتقال دادیم. درباره تک تک شخصیت‌ها با آقای معظمی بحث و تبادل نظر کردیم یکی از شخصیت‌ها در متن اولیه یک طنازی خاصی داشت اما من طنازی در این نمایش را نمی‌دیدم بهتر دیدیم این فرد حماقت داشته باشد و یک فرد متعصب بی‌جا به تماشاچی معرفی شود تحلیل‌ها من و معظمی در برخی از شخصیت‌ها متفاوت بود و گاهی با تضاد اساسی در ارایه تحلیل درباره شخصیت‌ها داشتیم اما انوش معظمی با سعه صدر کار را به نگاه ما نزدیک کرد و  آن را بازنویسی کرد. کار بعد از بازنویسی توسط بازیگران از جمله  آقایان الماسی، مظلومی و.. نقد می‌شد و دوباره تغییراتی در آن شکل می‌گرفت . به عقیده من تا جایی که میسر بود گروه و علی الخصوص آقای معظمی وقت گذاشت و تا جایی که می‌شد بی‌رحمانه به متن شلاق زده شد. انوش معظمی در این کار از خواسته هاش گذشت و به ما اعتماد کرد. در اجرا خودم را در جایگاه مخاطب قراردادم/نباید مخاطب را از باورهایش دور کرد  فضای سورئال اثر به گونه‌ای طراحی شده است که برای مخاطب کاملاً قابل باور است و از آن دور نیست. برایم جالب بود آقای الماسی در یکی  از مصاحبه‌ها به وضوح گفت در این کار فضای سورئال نداریم . ما در کار یک برزخ ذهنی می‌بینیم اما معتقدیم برزخ وجود دارد و سورئال نیست زیرا منبع و منشا دارد. ما  در ارائه تصویر از برزخ به باورها و سلایق خودمان اکتفا نکردیم . من به شخصه تلاش کردم خودم را در جایگاه مخاطب قرار دهم و براساس باورها و تحقیقات و مطالعاتی که داشتیم  برزخ را روایت کردیم. ما دوست نداشتیم یک فضای سورئال و به دور از باور مخاطب به او ارایه دهیم شاید به لحاظ فرم و نمایشی می‌توانستیم کاری دیگر انجام دهیم اما من معتقدم در این نوع کارها باید خودمان را در جایگاه مخاطب قرار دهیم  زیرا در این آثار مخاطب با باورها و اعتقاداتی که دارد با کار همراه می‌شود و نباید با ارایه کاری که به لحاظ اجرا پیچیده است او را از باورهایش دور کرد. مخاطب در سالن اجرا باید خود را در یک برزخ ببیند و  باورهای دینی که دارد تضادی نداشته باشد زیرا اگر با نگاه و باور مخاطب نزدیک نباشد کار را پس می‌زند و حالش را بد می‌کند. این کار را تلاش کردیم با نگاه مخاطب تولید کنیم مخاطب از این حیث لذت می‌برد اگر تضاد ایجاد می‌شد ممکن بود مخاطب را اذیت کند ما قصد نداشتیم مانیفستی صادر کنیم  که برزخ این است که ما آن را تصویر کردیم ما با نگاه مخاطب همراه شدیم. تم اصلی قصه «حسادت» بود/ انواع و اقسام انگ‌ها در یک اثر دینی به کارگردان زده می شود رفت و برگشت‌های تاریخی در برخی از کارها مخاطب را آزار می‌دهد و تماشاچی در مقاطع مختلف تاریخی زمان را گم می‌گند و کار را از دست می‌دهد برای این که دچار این مشکل نشوید چه راهکاری ارایه دادید. یک زمان قصه‌ای انتخاب می‌شود که بیشتر حالت «شو» دارد همین باعث می شود در رفت و برگشت‌های تاریخی دچار  مشکل و ضربه می‌شویم. در این کار در ابتدا  با سازمان بشارت یک دغدغه مشترک پیدا کردیم که از آن رنج می بریم  آن هم انتخاب دنیا در برابر عقبی بود. این نکته مهمی است  و انتخاب عقبی نیازمند ممارست بیشتر است.  نکته مهم دیگر که در  تم قصه تعریف شده است حسادت است. متاسفانه  ما با همه فرهنگ و  هوش و عشق و علاقه ای که خداوند به  ایرانی ها عطا کرده است حسادت  در وجودمان پررنگ شده است. این رذیلت (حسادت) مسری است  و در اتفاقات و احوالات اجتماعی اشاعه یافته است. حسادت یکی‌ از معضلات اجتماعی است . در دنیا هیچ کس جای کسی نیست اما متاسفانه به آن توجه نمی‌شود. به احوالات خودمان توجه نمی‌کنیم . همه مفهوم این اثر این است که خیرخواهانه به اجتماع توجه کنیم. در جامعه اسلامی وقتی کار دینی اجرا می‌کنیم انواع و اقسام انگ‌ها را می‌زنند اما اگر کار روشنفکری به دور از دغدغه‌های مردم کار کنیم با تشویق‌های فراوان مواجه می‌شویم.  اما متاسفانه به این دست کارها که نگاهی مذهبی دارد و مخاطب به خوبی از آن استقبال می‌کند کارهای اتوبوسی گفته می شود اما همانطور که می دانید در اسفندماه دیگر نمی توان به چنین کاری اتوبوسی اطلاق کرد در شرایطی که همه مردم در تلاش هستند تا روزهای آخر سال را به کارها و مشغله‌های خود برسند و برای سال جدید آماده شوند کار مخاطب خوبی دارد.  فهم اجرای نمایشی خراسانی مثال زدنی است  چگونه به اجرای صابر خراسانی و مرثیه خوانی ایشان رسیدید که بسیار هم خوب جای گذاری شده و اجرای درستی با حضور بازیگران آن بخش صورت گرفته است و مخاطب هم تاثیر بسیار خوبی از کار می‌گیرد. حضور آقای صابر خراسانی در اثر به پیشنهاد آقای خداپرست تهیه کننده کار بود که من در ابتدا برای حضور ایشان بخشی را در نظر نگرفته بودم اما در تحلیل صحنه اول سقیفه به نگاهی مشترک رسیدیم . ما همیشه در کارهای مذهبی به خارج از خانه حضرت و ماجرای شکسته شدن پهلوی حضرت و سوخته شدن در خانه اکتفاء کردیم اما هیچ وقت به داخل خانه و احوالات  امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و... توجه نشده است. دوست داشتم این بار با ورود به این بخش حداقل خودم از دیدن این ماجرا لذت ببرم. در این نقطه بود که حضور آقای خراسانی معنا گرفت . ایشان خیلی باهوش هستند و فهم اجرای نمایشی بسیار بالایی دارند. استقامت و ممارستی  در ایشان وجود دارد که به خوبی و با صبر و تامل به تحلیل‌های ما توجه کردند 7 یا 8 جلسه تحلیل را شرکت کردند و  باور نمی‌کردم که در جلسات تحلیل‌ها حاضر شوند. بعد از تمرینات، صابر خراسانی یک هفته وقت گذاشت و خودش شعر سرود. واقعا به یک صحنه مثال زدنی و  نمونه بدل شده است. همه گروه (اعم از بازیگران، طراح صحنه و نور و... )صابر خراسانی را همراهی کرد تا این شرایط بسیار خوب در تالار وحدت شکل بگیرد و حس همذات پنداری مخاطب همراه با گریه و اندوه در سالن دیده می‌شود. در بخشی از اجرا حامد زمانی روی صحنه حاضر شد اما در روزهایی ایشان غایب این صحنه بودند. پیشنهاد تیتراژ  من محمد علیزاده بود اما متاسفانه در این یک مورد با تهیه کننده اتفاق نظر نداشتم.  حامد زمانی از سوی تهیه کننده پیشنهاد شد . ایشان متاسفانه قائل به اجرا نبود و شاید در کل اجرا 10 روز روی صحنه آمده باشد. تعهدی به اجرا ندارد. تئاتری که با این حجم اجرا می‌شود و درباره لحظه به لحظه آن اندیشه شده است  متاسفانه در این بخش لطمه خورده است بودجه کار چقدر در نظر گرفته شده بود؟ سازمان فرهنگی هنری بشارت در این کار واسطه را حذف کرد و  عرفان خداپرست که  در این سازمان هم فعال است را به عنوان تهیه کننده معرفی کرد برای ما  مایه مباهات است که برای اولین بار در فضای نمایشی واسطه ا ز کار حذف شده است و سفارش دهنده وارد کار شده است با این درایت  بودجه ای که در کار آئینی ارایه شد  مستقیم به گروه تزریق شد هیچ غل و غشی هم وجود نداشت و با رضایت کار پیشرفت. انتهای پیام/

93/12/23 - 15:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن