واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ششمین دور گفتگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی در بیروت
ترکمان:ترویج اعتدال گرایی از عوامل مقابله با افراط گرایی دینی است/آرام کشیشیان اول: هیچ گونه افراطیگری را نمیپذیریم
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ششمین دور از گفتگوهای دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی، گفت:ترویج اعتدال گرایی از عوامل مقابله با افراط گرایی دینی و خشونت است.
به گزارش خبرگزاری فارس، ششمین دور گفتوگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی تحت عنوان «همکاری مسلمانان و مسیحیان برای ایجاد صلح عادلانه در منطقه» امروز 12 اسفندماه با حضور آرام کشیشیان اول، «رهبر ارامنه حوزه سیلیسی»، شخصیت های دینی ارامنه لبنان، هیئتی از ارامنه کشورمان به همراه اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، «خلیفه کل ارامنه تهران و شمال ایران» در محل کلیسای ارامنه سیلیسی لبنان برگزار شد. دکتر ابوذر ابراهیمیترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ششمین دور از گفتگوهای اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی، با اشاره به موضوع «ترویج اعتدالگرایی و عقلگرایی دینی با هدف مقابله با افراطی گرایی دینی و خشونت»، گفت: در سال 1939 میلادی نظریهای با عنوان «ناکامی-پرخاشگری» از سوی جان دولارد و لئونارد دبلیو دووب در دانشگاه ییل مبنی بر اینکه «رفتارهای افراطگرایانه همواره در پی ناکامیهای قبلی بروز میکنند»، مطرح شد. وی افزود: این نظریه، علت رفتارهای افراطگرایانه را در ناکامیهای قبلی که ممکن است ناکامیهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و یا حتی فرهنگی باشد، جستجو میکند. ابراهیمیترکمان ادامه داد: وجود موانعی اعم از آنچه برشمردیم میان فرد و اهدافش، ممکن است او را به سوی رفتارهای خارج از دایره عقلانیت سوق دهد و نهایتاً منجر به رفتارهای افراطگرایانه شود. وی ادامه داد: این نظریه اگرچه در ابتدا توانست توجهات را به خود جلب کند، امّا در مطالعات میدانی سالهای اخیر به ویژه در میان افراطگرایان روشن شد که بسیاری از گروههای سلفی افراطیگرا از میان ثروتمندان برخاستهاند و نه از فقیرترین کشورهای جهان سوم. ابراهیمیترکمان در ادامه یادآور شد: میانگین سنی آنان 26 سال و سه چهارم آنها متأهل و دارای تحصیلات دانشگاهی بودهاند؛ بنابراین نمیتوان ناکامی را به طور مطلق به عنوان ریشههای افراطیگرایی پذیرفت، بلکه احساس ناکامی میتواند منجر به بروز رفتارهای خشونتآمیز شود. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر وجود موانع متعدد در روند تبدیل شدن هویت فکری ایدئولوژیک افراطگرایان به هویت و قدرت سیاسی غالب، سبب شده است تا افراطگرایان با توسل به خشونت علیه «هویتهای دیگر» که به عنوان مانع، فرض شدهاند؛ براین باور باشند که تنها راه انحصاری رفع موانع، دستیابی به هویت و قدرت سیاسی غالب از طریق بروز رفتارهای خشونت آمیز است. همین عامل منجر به تشکیل جبهه متحدی شده و شبکههای قدرتمند تکفیری و فرقهگرا در دنیا پدید آمده است. وی افزود: مرزهایی میان افراطگرایان و دیگران پدید آید که این مرزها دیگر از تعاملهای معتدل خالی شدهاند و جای خود را به تنفر، تکفیر و تهدید دادهاند. ابراهیمیترکمان با اذعان اینکه منازعات فرقهای - مذهبی به خشنترین و خطرناکترین منازعات عصر حاضر تبدیل شده است، گفت: از این رو جای خرد ورزی در این میان به شدت خالی و بازگشت به عقلانیت و خردگرایی از نظر اندیشمندان و رهبران دینی به یک نیاز ضروری تبدیل شده است. وی تاکید کرد: باید پذیرفت که نظام باورهای دینی به صورت هسته معنایی فرد دیندار، عمل میکند و زندگی را برای وی قابل پیش بینی ساخته و اعتماد و اتکای مضاعفی به او میبخشد که فرد با تکیه به همین باور، احساس آرامش و امنیت میکند. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه گفت: اگر چنین امنیت مقدسی در سایه خرد و عقل پدید نیامده باشد و یا حتی در پناه خرد و عقل متعادل و تأثیر نپذیرفته از احساسات، نبالیده باشد ممکن است انسان را به موجودی تبدیل کند که از افراطگرایی خویش از آن جهت که حس رضایت از عمل به وظیفه دینی را به او میبخشد، لذت ببرد. وی یکی از دلایل مشروعیت بخشی جعلی را فاصله گرفتن افراطگرایان از رهبران اصیل دینی، عنوان کرد و گفت: آنان را به عافیت طلبی متهم میکنند و برداشتهای صحیح و متقن دینی رهبران اصیل ادیان از متون ونصوص دینی را وانهاده و به برداشتهای عجولانه و ناصحیح از متون ونصوص دینی روی میآورند. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: بنابراین دعوت به تعقل و خردورزی یکی از عوامل مقابله با افراطیگرایی است که میتواند از مشروع جلوه دادن انگیزههای نامشروع جلوگیری کند و از جلوه دادن انگیزههای بزهکارانه به شکل انگیزههای مقدس جلوگیری کند. وی اظهار کرد: دومین عامل مقابله با خشونت را میتوان از درون متون دینی دریافت؛ دعوت ادیان به همزیستی مسالمتآمیز و رحمت و رافت و احترام به باورهای دیگران امروزه از دایره برداشتهای افراطگرایان از متون ونصوص دینی خارج شدهاند؛ رهبران ادیان با تکیه به این دعوتها میتوانند برداشتهای ناصحیح افراط گرایان را تخطئه کنند. ابراهیمیترکمان در سخنان پایانی خود، خاطرنشان کرد: اگر رهبران ادیان الهی سریعتر اقدام نکنند، پروژههایی از این دست برای ادیان آسمانی دیگر هم رقم خواهد خورد؛ اکنون زمان فراخواندن پیروان ادیان به خردورزی و پایبندی به نصوص پایدار دینی و رویآوری به رحمت است. براساس این گزارش، همچنین در ادامه این نشست رهبر ارامنه حوزه سیلیسی اظهار داشت: اسلام و مسیحیت هر دو به عنوان ادیان الهی دارای ریشههای مشترک و متعدد معنوی بوده و همواره باید حفظ این ریشههای مشترک از الویتهای اصلی ما باشد. وی با اشاره به اینکه درطول تاریخ همکاریهای خوبی بین پیروان اسلام و مسیحیت برقرار بوده است، گفت: اگر چه ممکن است در حوزه عقیدتی اختلافاتی با هم داشته باشیم، اما همواره باید روی مشترکات تاکید داشته باشیم. آرام کشیشیان اول، موضوع بعدی مورد نیاز پیروان ادیان الهی را صلح اعلام کرد و افزود: زمانی که از صلح صحبت میکنیم باید از عدالت را هم مطرح کنیم، چرا که صلح بدون عدالت امکانپذیر نیست. وی عدالت و صلح را از برکات الهی خواند و گفت: طبق نص صریح انجیل و قرآن این نعمات به عنوان برکات الهی به انسان محسوب شده و انسانها حق ندارند در ازای این نعمت از خشونت استفاده کنند، چرا که تجاوز و خشونت نسبت به صلح و عدالت قطعاً گناه است. رهبر ارامنه حوزه سیلیسی لبنان ادامه داد: امروزه اگر صلح نباشد عدالتی هم وجود ندارد، به وضوح مشاهده میشود صلحی در خاورمیانه وجود ندارد، چرا که عدالت در مورد فلسطین رعایت نشده و برای ایجاد صلحی واقعی در خاورمیانه حتما باید با عدالت در مورد مردم فلسطین برخورد گردد. وی با انتقاد از افراط گرایی گفت: امروز ما شاهد هستیم جامع انسانی با خشونت و افراطگیری روبرو شده و اسلام و مسیحیت خشونت را به طور مشترک مردود شمرده و هر دو بهدنبال صلح هستند. آرام کشیشیان اول افزود: هیچ گونه افراطیگری را نمیپذیریم و تمام عواملی که ادامه حیات هر دو دین را به خطر بیاندازند را محکوم میکنیم، چرا که اسلام و مسیحیت باید برای ادامه حیات خود مجبور به رد خشونت هستند. انتهای پیام/
93/12/13 - 20:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]