تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803020500




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چهره قرآنی سال در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد ملبس شدن برای برآورده کردن آرزوی دیرینه پدر/ برگزاری جلسه تفسیر در دوران خفقان ستم‌شاهی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: چهره قرآنی سال در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد
ملبس شدن برای برآورده کردن آرزوی دیرینه پدر/ برگزاری جلسه تفسیر در دوران خفقان ستم‌شاهی
از کودکی به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند بود اما برای اینکه آرزوی دیرینه پدرش را برآورده کند، از زنجان به حوزه علمیه قم رفت. پس از ملبس شدن به لباس روحانیت با وجود خفقان حاکم در دوران ستم‌شاهی اقدام به برگزاری جلسات تفسیر کرد.

خبرگزاری فارس: ملبس شدن برای برآورده کردن آرزوی دیرینه پدر/ برگزاری جلسه تفسیر در دوران خفقان ستم‌شاهی



خبرگزاری فارس- مریم سادات آجودانی: حجت‌الاسلام «سید ابوطاهر موسوی» در سال 1317 در زنجان متولد شد. وی از کودکی به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند بود اما برای اینکه آرزوی دیرینه پدرش را برآورده کند در سال 1338 به حوزه علمیه قم رفت تا ضمن کسب توانمندی و مهارت در عرصه‌های دینی و قرآنی بتواند لباس پیغمبری بر تن کند. حجت‌الاسلام موسوی پس از بهره‌گیری از محضر علما و مطالعه کتاب‌های دینی مختلف به تفسیر قرآن کریم علاقه‌مند شد به همین جهت برای کسب دانش در این عرصه در جلسات تفسیر آیات عظام حضور می‌یابد. وی در حین حضور در کلاس‌های مختلف دینی، با وجود خفقان دوران ستم‌شاهی بدون ترس از رژیم طاغوت جلسات قرآنی نیز برگزار می‌کرد. این چهره قرآنی پس از اینکه از قم به زنجان بازگشت همواره سعی در تربیت فعالان قرآنی کرد تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و توسعه برنامه‌های قرآنی فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کرد. وی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی در کشور و جهان، می‌گوید: امام خمینی(ره) از مهجوریت قرآن پرده برداشت و پس از ایشان نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی راه ایشان را ادامه دادند تا جایی که در هفته‌های اخیر با نوشتن نامه‌ای به جوانان اروپا و آمریکا آنها را با حقیقت دین اسلام آشنا کردند.

  در ادامه گفت‌وگوی فارس با حجت‌الاسلام «سید ابوطاهر موسوی» مفسر قرآن کریم که در نهمین دوره تکریم چهره‌های قرآنی مورد تقدیر قرار گرفت، می‌خوانیم. خودتان را معرفی کنید؟ سید ابوطاهر موسوی معروف به علوی متولد دوم مردادماه سال 1317  در زنجان هستم. برای همسالان خود بر روی بلندی قرآن می‌خواندم از فعالیت‌های قرآنی خودتان بگویید. من از کودکی به فعالیت‌های قرآنی علاقه داشتم تا جایی که حتی از همان زمان با دوستانم تقلید علما را در می‌آوردم و بالای بلندی می‌رفتم و برای آنها قرآن می‌خواندم یا داستان‌های قرآنی تعریف می‌کردم. البته در آن دوران مثل اکنون فعالیت‌های قرآنی و برنامه‌های دینی در جامعه نهادینه نشده بود و کمتر کسی با قرآن مأنوس بود اما من به دلیل علاقه به پیشرفت در این عرصه در سال 1338 از زنجان به قم رفتم تا در حوزه علمیه قم تحصیل کنم.

بیش از 13 سال تحصیل برای فهم آیات الهی در 13 سال تحصیل در حوزه علمیه و مطالعه دروس سطح 1، 2 و 3 از محضر اساتید آن زمان نیز بهره بردم. البته در ان دوران بیشتر کتاب‌های فلسفی و اسلامی آیت‌الله مکارم شیرازی، مشکینی، مفتح، انصاری شیرازی و علامه طباطبایی را مطالعه می‌کردم چرا که با خواندن آثار این بزرگان به ویژه کفایتین آیت‌الله مکارم و سلطانی بیشتر می‌توانستم خدا و حقیقت دین را بشناسم. پس از اتمام دروس حوزوی چگونه فعالیت‌های دینی و قرآنی خود را ادامه دادید؟ پس از یادگیری دروس خارج فقه در سال 1351 به زنجان بازگشتم. از آن پس حس کردم مسئولیتم در عرصه‌های قرآنی و دینی سنگین‌تر شده و باید آنچه در این مدت آموختم به دیگران نیز آموزش دهم تا زکات علمم را بپردازم به همین جهت پس از اینکه به زنجان برگشتم هفته‌ای چهار جلسه مذهبی و تفسیر قرآن برگزار می‌کردم. فعالیت‌های روشنگرانه بدون ترس از اقدامات رژیم طاغوت دهه 1350 با توجه به فضای حاکم بر کشور فعالیت در عرصه‌های قرآنی و روشنگری مردم به سختی صورت می‌گرفت؛ شما چگونه در آن خفقان به برگزاری جلسات قرآنی می‌‌پرداختید؟ در آن زمان، رژیم شاهنشاهی اجازه فعالیت‌های روشنگرانه نمی‌داد اما من از هیچ کسی ترس نداشتم و برای رضای خدا کار می‌کردم به طوری که شب‌های جمعه در مسجد به آموزش قرآن و بیان تفاسیر آیات الهی می‌پرداختنم و حتی در منزل هم جلسه قرآن برگزار می‌کردم.

  البته به یاد دارم امام خمینی(ره) در آن زمان دستور ایجاد حس نیاز به قرآن و اهمیت به آن را صادر کرده بودند به همین جهت روحانیون بیش از سایر افراد خود را مکلف به عمل کردن به دستورات ایشان می‌دانستند بر همین اساس من نیز با اقتدار هر چه تمام‌تر و بدون ترس از برنامه‌های طاغوت به برگزاری جلسات قرآن ادامه دادم و حتی پس از توصیه‌های امام راحل برنامه‌های قرآنی را پرشورتر برگزار می‌کردم. امام خمینی(ره) به قرآن و برنامه‌های قرآنی اهمیت بسیاری می‌دادند و می‌فرمودند: قرآن کتاب انسان‌ساز، تحرک در مقابل بیگانگان، دعوت به خوبی‌ها و جامع‌الحقایق است. وقتی وارد عرصه‌های قرآنی شدید چه تغییری در زندگی شما ایجاد شد؟ تمامی خوبی‌ها از قرآن و خالق هستی نشأت می‌گیرد بنابراین وقتی وارد عرصه‌های قرآنی می‌شویم ثمرات بسیاری در زندگی حس خواهیم کرد که غیرقابل وصف است. والدین من از کودکی مرا با قرآن آشنا کرده بودند و می‌دانستم که کلام وحی برنامه جامعی برای انسان دارد به همین جهت وارد عرصه‌های قرآنی شدم تا به نیازهایم پاسخ داده و بتوانم قطره‌ای از اقیانوس قرآن را درک کنم. شما در عرصه‌ تفسیر قرآن فعالیت گسترده‌ای دارید، از نحوه ورود به این عرصه بفرمایید. قرآن کهنه‌شدنی نیست و برای هر زمانی قابل استناد است چرا که با فطرت انسان‌ها عجین شده است به همین خاطر خداوند متعال می‌فرمایند: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» (روم/ 30)

  قرآن کریم جاودانه‌ترین کتاب آسمانی است و هر چه دشمنان سعی کنند با سیاه‌نمایی آن و دین اسلام را تخریب کنند، نمی‌توانند چرا که خداوند حافظ اسلام و قرآن است و می‌فرماید: «انَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ ما این قرآن را به تدریج نازل کرده‏‌ایم و قطعا نگهبان آن خواهیم بود» (حجر/ 9). من در اوایل به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند بودم و با مطالعه کتاب‌های دینی بیشتر تشویق به پیشرفت در این عرصه می‌شدم تا جایی که وقتی قرآن می‌خواندم، دوست داشتم معنا و شأن نزول آن را نیز درک کنم به همین جهت به مرور زمان از جزء 30 قرآن کریم در کنار حفظ برخی آیات قرآن معنا و تفسیر آن را نیز مطالعه می‌کردم تا اینکه علاقه به تفسیر قرآن مرا وارد این وادی کرد. حافظانی عامل به قرآن تربیت کنیم رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1390 مطالبه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم کرده‌اند؛ شما به عنوان یک چهره قرآنی و مفسر قرآن کریم چه اقداماتی برای محقق شدن این مطالبه داشته و دارید؟ از وقتی که مقام معظم رهبری چنین مطالبه‌ای را مطرح کردند دغدغه من برای نحوه تدریس قرآن و بیان تفسیر آیات الهی دگرگون شده است به طوری که در جلسات قرآن همواره قرآن‌آموزان را به حفظ معنامحور آیات الهی تشویق می‌کنم چرا که معتقدم به طور حتم منظور رهبری تربیت حافظانی مسلط به معانی آیات الهی و عامل به آنها است بر همین اساس من نیز سعی می‌کنم طوری قرآن را تفسیر کنم که افراد با آیات الهی مأنوس شده و به سمت فعالیت در این عرصه تشویق شوند. به نظر من اگر در بازه زمانی مناسبی این مطالبه رهبری محقق شود به طور حتم جامعه اسلامی از هر خطر و تهاجمی مصون می‌ماند چرا که وجود حافظان عامل به قرآن سبب آبادانی کشور و جهان خواهد شد. درباره زندگی شخصی خودتان بگویید؛ چه سالی ازدواج کردید؟ پس از اینکه از قم به زنجان بازگشتم به فکر تشکیل خانواده افتادم به همین جهت در سال 1342 ازدواج کردم که به حمد خداوند زندگی خوبی را با قرآن آغاز کردیم و همسرم نیز با من برای پیشرفت در امور قرآنی همکاری می‌کرد. امام خمینی(ره) از مهجوریت قرآن پرده برداشت نظرتان درباره برنامه‌های قرآنی که هم‌اکنون در کشور اجرایی می‌شود، چیست؟ در گذشته هیچ تشویقی برای فعالیت‌های قرآنی وجود نداشت به طوری که همه افراد به دلیل عطشی که دارند وارد این عرصه می‌شدند اما اکنون وضعیت به گونه‌ای دیگر است یعنی آموزش‌ها و تبلیغ‌هایی که برای شرکت در برنامه‌های قرآنی وجود دارد برای ارتقای برنامه‌های بسیار اثرگذار هستند.

  البته در گذشته از تفسیر قرآن خبری نبود و کمتر مورد توجه قرار داشت. من در آن زمان در کلاس‌های آیت‌الله خزعلی و نوری همدانی شرکت می‌کردم تا بتوانم با تفسیر قرآن آشنا شوم اما اکنون موقعیت پیشرفت  در عرصه‌های مختلف قرانی بسیار زیاد است به همین جهت جوانان باید از این فرصت به طور شایسته‌ای بهره بگیرند و این فرصت را غنیمت بشمارند چرا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی اهمیت دادن به قرآن و اهل‌بیت(ع) بسیار مورد توجه قرار گرفت و افرادی که مشتاق فعالیت در این عرصه بودند به ویژه امام خمینی(ره) با برگزاری برنامه‌های مختلف سعی در مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم کردند. رهبری با نوشتن نامه به جوانان اروپا اسلام را به جهان معرفی کرد پس از امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز راه قرآن و عترت(ع) را در پیش گرفتند و با توجه به اهمیت دادن به برنامه‌های قرآنی سعی در ارتقای فعالیت‌ها کردند به طوری که امروز دیگر شاهد بیداری اسلامی کشورهای منطقه هستیم. همچنین مقام معظم رهبری در نامه اخیرشان به جوانان اروپا و آمریکا آنها را با اسلام ناب محمدی آشنا کردند و امروز می‌توانیم بگوییم ایران و اسلام جهانی شده است و به زودی افراد حقیقت‌جو و حق‌طلب با شناخت اسلام به این دین گرایش پیدا کرده و به نوعی سفیر قرآنی می‌شوند. جوانان تشنه شناخت حق هستند/ اسلام را به جهان معرفی کنیم در انتها اگر صحبتی دارید، بفرمایید. امیدوارم همه افراد برای ارتقای برنامه‌های قرآنی در کشور و فراگیر شدن اسلام ناب محمدی و آموزه‌های قرآن کریم در جهان تلاش کنند چرا که تمامی جوانان جهان تشنه شناخت حق هستند و اگر ما آیات الهی را به درستی تفسیر و تبیین کرده و اسلام ناب محمدی را به جهان معرفی کنیم می‌توانیم عطش و نیاز آنها را به درستی پاسخ دهیم. در پایان هم از فعالان قرآنی می‌خواهم همواره برای کسب رضای خداوند متعال فعالیت داشته باشند و هیچ‌گاه از آنچه خداوند به آنها عطا کرده است، سوء استفاده نکنند و یا نسبت به این نعمت انس با قرآن به کسانی که از ما و ثروت دنیا به جایگاهی رسیدند، غبطه نخورند چرا که دنیا زودگذر است و قرآنیان نعمتی بزرگ دارند که اگر به درستی از آن بهره بگیرند تمامی بشریت به آن غبطه خواهند خورد. انتهای پیام/

93/12/17 - 10:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن