تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803342664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌وگوی فارس با چهره قرآنی سال اجازه ندهیم رشد فناوری‌ها ما را از انس با قرآن غافل کند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگوی فارس با چهره قرآنی سال
اجازه ندهیم رشد فناوری‌ها ما را از انس با قرآن غافل کند
برای یادگیری قرآن کریم سختی‌های بسیاری را متحمل شد به همین جهت معتقد است نباید به این راحتی اجازه دهیم امکانات و رشد فناوری‌های نوین جایگزینی برای جلسات سنتی قرآن شوند و جوانان ما را از انس با کلام وحی غافل کنند.

خبرگزاری فارس: اجازه ندهیم رشد فناوری‌ها ما را از انس با قرآن غافل کند



خبرگزاری فارس- مریم سادات آجودانی: «سیدمحمد حسینی‌نژاد» در سال 1331 در شهرستان شاهرود متولد شد. وی از دوران کودکی به تشویق خانواده به جلسات سنتی قرآن کریم رفت و از همان‌جا به فعالیت در این عرصه علاقه‌مند شد. حسینی‌نژاد جلسات سنتی قرآن را یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیشرفت در عرصه‌های قرآنی عنوان می‌کند و می‌گوید: امروزه پیشرفت فناوری اطلاعات جوانان به مانعی برای حضور جوانان در جلسات قرآن کریم تبدیل شده است به همین جهت اساتید قرآن موظف هستند با روش‌های نوین و جذابیت‌های قرآنی جلساتی مفرح برگزار کنند تا این فناوری‌ها جایگزین توسعه برنامه‌های قرآنی نشود. این استاد قرآن کریم توجه به معانی و عمل به دستورات قرآن کریم را یکی از مهم‌ترین آثار انس واقعی با قرآن کریم می‌داند و می‌افزاید: وقتی با قرآن انس بگیریم دیگر شادی و ناراحتی‌های زندگی تأثیری در زندگی نخواهند داشت چرا که تمامی وجود ما توجه به معنویت و معرفت الهی می‌شود. در ادامه گفت‌وگوی فارس با «سیدمحمد حسینی‌نژاد» استاد قرآن کریم که در نهمین دوره تکریم چهره‌های قرآنی سازمان دارالقرآن مورد تقدیر قرار گرفت، می‌خوانیم. خودتان را معرفی کنید؟ سیدمحمد حسینی‌نژاد متولد دوم خردادماه سال 1331 در شهرستان شاهرود استان سمنان هستم. از دوران کودکی با قرآن مأنوس بودم تا اینکه در سال 1356 در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استخدام شده و فعالیت‌های خود را در آنجا پیگیری کردم. با پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های قرآنی رشد قابل توجهی داشت به همین جهت من نیز تحت تأثیر فضای حاکم رشد خوبی در زمینه‌های مختلف قرآنی داشتم تا جایی که حتی نخستین‌ دارالقرآن شاهرود را به صورت مجهز تأسیس کردیم. به انس با قرآن از دوران کودکی اشاره کردید، چگونه این انس ایجاد شد؟ من از دوران کودکی در جلسات قرآن شرکت می‌کردم و به نوای آیات الهی گوش می‌دادم اما حدود 10 سال داشتم که به صورت جدی در جلسه قرآنی که در نزدیکی منزل‌مان بود حضور پیدا می‌کردم. استاد جلسه یک روحانی بود که صدای دلنشینی داشت. ایشان پس از خانواده مهم‌ترین مشوق من برای پیشرفت در این عرصه بود. ویژگی‌های یک قاری موفق استاد جلسه قرآن چه ویژگی‌هایی داشت و چگونه شما را به پیشرفت تشویق می‌کرد؟ رفتار ایشان الهام‌گرفته از مضامین قرآن کریم بود به همین جهت زودتر بر روی ما تأثیر می‌گذاشت. ایشان همواره به ما تأکید می‌کردند که تنها به ظواهر قرآن توجه نکنیم بلکه باید معرفتی از آیات قرآن کسب و برای عملی کردن دستورات خداوند برنامه‌ریزی کرد. ما در جلسات قرآن علاوه بر آشنایی با ظواهر و فنون تلاوت آیات کلام وحی با معرفت الهی نیز مأنوس می‌شدیم و می‌آموختیم که یک قاری موفق باید در کنار توجه به الحان و معانی آیات الهی، رفتاری قرآنی نیز داشته باشد به همین جهت هیچ‌گاه به فکر کسب رتبه نبودیم بلکه تلاش می‌کردیم با یادگیری فنون تلاوت و زیباخواندن قرآن متناسب با آیات الهی رفتار کرده و با اخلاق قرآنی سایر افراد را نیز به فعالیت در این عرصه تشویق کنیم.

اجازه ندهیم امکانات و تجهیزات آموزشی جایگزینی برای جلسات سنتی قرآن شوند در گذشته شرکت در جلسات قرآنی چه اهمیتی داشت و با توجه به تغییر فضای قرآنی جامعه و رشد امکانات این جلسات چه جایگاهی در تربیت افراد دارند؟ در گذشته بیشتر جلسات قرآن در خانه و مساجد برگزار می‌شدند و جنبه عمومی داشت. در جلسات استاد به تلاوت قرآن‌آموزان گوش می‌داد و نکاتی برای بهتر شدن تلاوت آنها مطرح می‌کرد. اینچنین جلساتی هنوز هم به برکت وجود اساتید قرآن برگزار می‌شود اما البته در برخی مناطق و استان‌ها کمتر مورد توجه قرار دارد بر همین اساس باید سعی کنیم جلسات قرآنی را که نقش مهمی در تربیت قرآن‌آموزان موفق داشته است توسعه بخشیم و اجازه ندهیم امکانات و تجهیزات آموزشی جایگزینی برای جلسات سنتی قرآن شوند. البته در جلسات قرآن باید قرآن‌اموزان را طوری با قرآن مأنوس کرد که آنها هدف از شرکت در جلسات و یادگیری قرآن را کسب قهرمان قرانی ندانند بلکه با فراگیری قرآن کریم در پیشرفت جامعه نقش مؤثری ایفا کنند. دوست داشتم روزی بتوانم همچون «عبدالباسط» تلاوت کنم نخستین باری را که به صوت تلاوت قرآن گوش دادید، به خاطر دارید؟ من از دوران کودکی به تلاوت قرآن گوش می‌دادم. در آن زمان با قاریان و سوره‌های قرآن آشنایی نداشتم اما به یاد دارم صوت تلاوت «استاد «عبدالباسط» نقش مهمی در پیشرفت و علاقه‌مندی من به قاری‌شدن داشت به طوری که وقتی کودک بودم و به صدای تلاوت این قاری مصری گوش می دادم همواره دوست داشتم روزی بتوانم همچون ایشان قرآن بخوانم.

قرآن وصیت الهی برای بشریت است البته وقتی وارد بزرگ‌تر شدم و با نغمات آیینی آشنایی پیدا کردم بیشتر سعی در عمل به آیات الهی داشتم چرا که قرآن برای نغمات و تجوید نازل نشده بلکه قرآن وصیت الهی برای بشریت است که در آن برای هر لحظه برنامه دارد. تهیه نوار تلاوت قاریان مصری بسیار سخت بود صوت تلاوت قرآن را از صدا و سیما گوش می‌دادید یا نوار قرآن تهیه می‌کردید؟ اوایل که رادیو و تلویزیون نداشتیم در جلسات قرآن نوارهای اساتید و قاریان مصری پخش می‌شد و ما هم از آنها الگو می‌گرفتیم. البته تهیه نوارهای قاریان مصری به این راحتی هم نبود به طوری که حتی گاهی برای تهیه یک نوار تلاوت قرآن مجبور بودیم کیلومترها راه را طی کنیم تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های قرآنی مورد توجه قرار گرفت. در همان سال‌های اوایل دهه 60 بود که اردوهایی قرآنی برگزار شد و من هم حدود 20 روز در این اردوها شرکت کردم. در اردوهای قرآنی آن زمان استاد «سیدمحسن موسوی‌بلده»، «احمد حاجی‌شریف»، «بهروز یاریگل» و «خدام حسینی» فنون تخصصی قرائت قرآن کریم را به ما آموزش می دادند و ما را برای حضور و فعالیت در این عرصه تشویق می‌کردند.

  پس از سپری کردن این اردوها به ما گواهینامه پایان دوره‌ای از سازمان تبلیغات اسلامی دادند. در آن زمان جنگ ایران و عراق شدت گرفته بود به همین جهت من بر اساس تکلیفی که داشتم به خط مقدم می‌رفتم و برای رزمندگان جلسات قرآن برگزار می‌کردم.

  سپس به سازمان فنی‌وحرفه‌ای رفتم و در آنجا فنون تلاوت را آموزش می‌دادم تا اینکه بعد از مدتی دارالقرآن ثامن الائمه شاهرود را تأسیس کردم. تجربه تدریس قرآن در جبهه‌ها/ جوانانی که با رفتار خود به ما درس قرآن می‌دادند از دوران جنگ تحمیلی و فعالیت‌هایی که در آن زمان داشتید، بگویید. حدود دو سال در جبهه‌ها کلاس قرآن برگزار می‌کردم. در آنجا تخته تعبیه می‌کردیم و رزمندگان را با اصول مقدماتی تلاوت و معانی آیات الهی آشنا می‌کردم که حال و هوای عجیبی داشت به طوری که بسیاری از رزمندگان قبل از حضور در عملیات‌ها سعی می‌کردند در جلسات قرآن شرکت کنند تا از برکت قرآن در نبرد با دشمن پیروز شوند.

  به یاد دارم «ابراهیم ذبیحی» نوجوان 17 ساله‌ای که با شوق فراوان به جبهه آمده بود در جلسات قران شرکت می‌کرد اما یک روز که قرار شد رزمندگان به عملیات بروند ابراهیم در جلسه قرآن شرکت نکرد و به من گفت خط مقدم به من نیاز دارند و من می‌خواهم به دستورات قرآن عمل کنم اگر برگشتم حتما آموزه‌های بیشتری از آیات الهی را درک خواهم کرد. این را گفت و به خط مقدم رفت و دیگر بازنگشت. برای یادگیری تلاوت قرآن از تلاوت کدام اساتید مصری الگوگیری کردید؟ اوایل که به صوت تلاوت استاد «عبدالباسط» گوش می‌دادم بعد هم از تلاوت اساتیدی همچون «منشاوی» و «محمد شحات‌انور» الگو می‌گرفتم اما اکنون سبک تلاوتم تلفیقی از سبک تلاوت قاریان مصری است.

رشد فناوری اطلاعات نباید جوانان ما را از فعالیت‌های قرآنی دور کند هم اکنون در جلسه قرآن از چه شیوه‌ای استفاده می‌کنید؟ من همواره سعی می‌کنم در جلسات به نشاط روحی توجه کنم تا جوانان از جلسات خسته نشوند. در عصر حاضر امکانات و رشد فناوری اطلاعات ممکن است بسیاری از جوانان ما را سرگرم کند و دیگر آنها رغبتی به حضور در جلسات نشان نمی‌دهند به همین جهت اساتید قرآن وظیفه دارند با ایجاد جذابیت و تنوع در آموزش جوانان را به یادگیری علوم قرآنی تشویق کنند. فعالیت‌های قرآنی کشورمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ هم اکنون سازمان‌ها و نهادهای مختلفی اقدام به فعالیت در عرصه‌های قرآنی می‌کنند که هر کدام به نوعی برنامه‌ریزی دارند اما برای بهتر شدن و ثمربخشی بهتر است هر کدام از سازمان‌ها وظایف مشخصی برای رسیدن به یک هدف مشترک داشته باشند تا تداخلی در برنامه‌ها ایجاد نشود. هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین حس آرامش با قرآن شود فعالیت در امور قرآنی چه تأثیری در زندگی‌تان داشت؟ من از دوران کودکی با قرآن انس داشتم و به هر موفقیتی که رسیدم آن را از قرآن و توکل به خدا می‌دانم. وقتی در زندگی برای همه امور از قرآن کمک بگیریم آرامشی حس می‌کنیم که هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین آن شود. خداوند در قرآن نیز به انسان وعده می‌دهد که اگر برای رسیدن به اهداف خود از آیات نورانی قرآن کریم بهره بگیرد راه کمال و سعادت را به او نشان می‌دهد یعنی قرآن کریم انسان را از تاریکی‌ها به نور هدایت می‌کند.

  من از وقتی که سعی کردم روزانه آیاتی از قرآن کریم را به همراه معانی آن بخوانم و برای عمل به دستورات الهی تلاش کنم تغییرات شگرفی در زندگی‌ام حس کردم تا جایی که حتی خوبی‌ها یا سختی‌های زندگی دیگر برایم معنایی ندارد و تأثیری در رفتارم ایجاد نمی‌کند که امیدوارم خداوند این لطف خود را همواره شامل حالم کند. درباره زندگی شخصی‌تان بگویید. چه سالی ازدواج کردید؟ من سال 1356 با دختر عمویم ازدواج کردم که حاصل آن نیز دو دختر و یک پسر است. برای تربیت قرآنی فرزندانتان چه اقداماتی کردید؟ من و همسرم هر دو به فعالیت‌های قرآنی می‌پردازیم و به تلاوت قرآن و پخش صوت آیات الهی در منزل اهمیت بسیاری می‌دهیم البته هیچ‌گاه فرزندان‌مام را مجبور به فعالیت در امور قرآنی نکرده‌ایم اما به لطف خداوند آنها به حرکت در این عرصه علاقه‌مند هستند و به صورت خودجوش در جلسات و محافل قرآنی شرکت می‌کنند. برای کسب عناوین دنیوی وارد عرصه قرانی نشویم چه توصیه‌ای به افرادی که می‌خواهند وارد عرصه‌های قرآنی شوند، دارید؟ از همه فعالان قرآنی و کسانی که قصد پیشرفت در امور قرآنی دارند، می‌خواهم که با اخلاص و قصد قربت الهی قدم در این راه بگذارند و بدانند اگر برای رسیدن به اهداف مادی یا دنیوی وارد این عرصه شوند راه به جایی نخواهند برد بنابراین امیدوارم با معرفت بیشتر الگویی برای سایر اقشار جامعه هم باشند. در انتها اگر صحبتی دارید، بفرمایید. امیدوارم همه مردم با عمل به دستورات الهی دل امام زمان(عج) را خشنود کنند و به زودی روز موعود و ظهور حضرتش میسر شود. انتهای پیام/

93/12/12 - 08:42





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن