تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805389868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش چين براي سلطه اقتصادي در آسيا/ جاده ابريشم احيا مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ اسفند ۱۳۹۳ (۱۰:۵۹ق.ظ)
تلاش چين براي سلطه اقتصادي در آسيا/ جاده ابريشم احيا مي شود موج - مقامات چين، طرح "يک کمربند، يک جاده" را طي يک سخنراني مطرح کردند و در حال حاضر اين طرح با جديت از سوي پکن پيگيري مي شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، دبير کل حزب کمونيست چين و شي جين پينگ رئيس جمهور اين کشور، طرح احياي کمربند جاده ابريشم را اولين بار در يک سخنراني در 7 سپتامبر سال 2013 ميلادي در دانشگاه نظربايف قزاقستان، اعلام کردند.
مهم اينکه؛ يک ماه بعد از آن نيز مقامات چين طرح جاده ابريشم دريايي را مطرح کردند، به گفته کارشناسان احياي جاده ابريشم که چين به صورت جدي آن را پيگيري مي کند، علاوه بر افزايش نفوذ چين در محيط و اقتصاد بين الملل، يک راه جديد انجام تجارت نيز در آسيا منطقه محسوب مي شود.
به دليل اهميت اين طرح، روزنامه آسيا تايمز طي مقاله اي به بررسي ابعاد اين طرح پرداخته است که در ادامه مطرح مي شود.
پيامدهاي احياي جاده ابريشم براي همسايگان چين
ابتکار عمل "يک کمربند، يک جاده" داراي چندين مفهوم براي همسايگان نزديک چين و از جمله هند است.
گفتني است؛ کمربند اقتصادي جاده ابريشم، چين را به آسياي ميانه و سپس اروپا با محوريت سين کيانگ متصل مي کند.
مهم اينکه؛ سين کيانگ در طرح هاي مشابه مانند بنگلادش-چين-هند-ميانمار (BCIM) و کريدور اقتصادي چين و پاکستان نيز اهميت دارد و در هر سه راهرو اقتصادي هند نفوذ مستقيم يا غير مستقيم دارد و در کريدور اقتصادي BCIM، هند عضو رسمي است.
در مورد کمربند اقتصادي جاده ابريشم از طريق آسياي مرکزي نيز هند نماد حسن نيت و قدرت نرم در منطقه است که از روابط اقتصادي و سياسي زيادي در منطقه برخوردار است.
راهرو اقتصادي چين و پاکستان نيز به ناچار بايد به بازار بزرگ هند به منظور رسيدن به پتانسيل کامل اقتصادي آن توجه کند.
به نظر برخي کارشناسان، زيرساخت هاي اقتصادي پاکستان در حال حاضر براي بلوغ اقتصادي در اين کشور ناکافي است و چين تلاش مي کند در عرصه اقتصادي اين کشور نقش مهمي را بر عهده بگيرد.
اما؛ در شرايطي که تلاش مي شود به وسيله توسعه اقتصادي، ثبات سياسي در پاکستان به وجود آيد، هند بهتر مي تواند اين نقش را ايفا کند.
اگر مشکلات ميان پاکستان و هند حل شود و جاده ابريشم نيز احيا شود، پاکستان مي تواند بدون واسطه و از طريق مرزهاي دريايي و زميني کالاهاي هندي را وارد کند.
در اين ارتباط، محمد اسحاق دار، وزير امور دارايي و اقتصاد پاکستان اظهار کرده است که تجارت بين المللي تنها گزينه براي حفظ رشد اقتصادي و توسعه است و احياي جاده ابريشم راهکار مهمي براي توسعه منطقه اي کشورهاي مرتبط با اين جاده محسوب مي شود.
همچنين، يک تحليلگر پاکستاني اذعان کرده است که در طرح جديد جاده ابريشم، کريدور چين-پاکستان-افغانستان-هند و جاده ابريشم دريايي (چين-ميانمار-بنگلادش و هند)، با يکديگر ادغام شده اند.
گفتني است؛ جاده ابريشم نزديک به 3 ميليارد نفر را به يکديگر مرتبط مي کند و به همين دليل، دولت چين و شرکت هاي دولتي و خصوصي آن به احياي جاده ابريشم و ارتباط بيشتر با هند، به صورت يک فرصت نگاه مي کنند.
پيش بيني مي شود، راه آبي ابريشم از چين به سمت غرب امتداد يابد و شهرستانهاي مهم هند را به غرب آسيا و آفريقا متصل کند. البته در اينجا لازم است به اتصال کشورهاي جنوب شرق آسيا به هند نيز اشاره کرد.
مهم اينکه؛ از ديرباز کشورهاي جنوب شرق آسيا روابط فرهنگي و تاريخي گسترده اي با هند داشته اند و گسترش روابط اقتصادي و سياسي هند و کشورهاي جنوب شرق آسيا در دستور کار قرار گرفته است.
به اين ترتيب، اگرچه دهلي نو هيچ ادعايي در اقيانوس هند ندارد، اما؛ در جاده آبي ابريشم ناچاراً براي حفظ نظم و همبستگي حضور هند الزامي است و تمامي کشورها به نقش هند در روابط سواحل شرق آفريقا و شمال آسيا اذعان دارند.
لازم است به منظور احياي جاده ابريشم علاوه بر ديدگاه هاي امنيتي، به مسائل اقتصادي اين منطقه نيز توجه شود.
در اين ارتباط مي توان گفت که چين و کره جنوبي به عنوان ابراقتصادهاي آسيا، از بزرگترين سازندگان کشتي در آسيا هستند و توجيه کافي براي احياي جاده آبي ابريشم را دارند.
در اين شرايط، گمان مي رود، بنگلادش، فيليپين و ويتنام نيز به عنوان بزرگترين همکاران چين به احياي جاده دريايي ابريشم کمک کنند و کشور اندونزي نيز در چارچوب تشکيل "تکيه گاه دريايي جهاني" به اين طرح بپيوندد.
به اين ترتيب، چين اين توانايي را پيدا مي کند که با ناديده گرفتن ايالات متحده و با همکاري کشورهايي مانند هند، ژاپن، کره جنوبي و اندونزي در راستاي توسعه اقتصاد منطقه گام بردارد.
نگاهي به دهلي نو
به نظر مي رسد، چين تلاش کافي به منظور متقاعد کردن سياستمداران هندي براي ورود به پروسه احياي جاده ابريشم انجام نداده است.
هندي ها هنوز در مورد جدي گرفته شدن و پيدا کردن جايگاه واقعي شان در آسيا مطمئن نيستند و آنها به طرح "يک کمربند، يک جاده"، به چشم طرحي از سوي پکن نگاه مي کنند که منافع چين را برآورده مي کند و در راستاي مخالفت چين با آمريکا قابل تحليل است.
به نظر سياستمداران هندي، براي کشور بزرگي مانند چين، رفع مشکلات با همسايگان و از جمله با هند کار سختي نيست، اما؛ به نظر مي رسد، چين تمايلي به تنش زدايي در منطقه ندارد و با احياي جاده ابريشم به دنبال ايجاد نوع جديدي از سلطه در آسيا است.
اگرچه، ابتکار عمل "يک کمربند، يک جاده"، پتانسيل عظيمي براي همکاري بين چين و هند و توسعه روابط دو کشور با کشورهاي ثالث به وجود آورده است، اما؛ موضوع اساسي براي دهلي نو اين است که آيا چين تمايلي به پذيرفتن نقش تاريخي هند در طرح جديدش دارد يا خير و چگونه چين نقش و جايگاه هند را در اين طرح درک خواهد کرد.
به اين ترتيب، مقامات هندي معتقدند که در "قرن آسيا" که پيش رو داريم، هند و چين نه تنها با يکديگر بلکه بايد با همسايگانشان در راستاي ايجاد صلح، توسعه و رفاه همکاري کنند.
تفسير تاريخي جاده ابريشم
جاده ابريشم به مسيري گفته مي شده است که غرب آسيا را به چين و شرق آسيا مرتبط مي کرده است و از آن طرف کشورهاي شرق آسيا نيز به غرب آسيا و اروپا متصل مي شده است.
در اين جاده پنبه هندي از اهميت ويژه اي برخوردار بوده است و به نظر برخي نام جاده ابريشم تحت تأثير اين کالاي هندي انتخاب شده است.
البته، بايد گفت نام "جاده ابريشم"، اولين بار توسط کاشف آلماني فرديناند فون ريشتهوفن در اواخر قرن 19 ابداع شد.
از سويي ديگر اين جاده در گسترش بوديسم از هند به چين نيز موثر بوده است، با توجه به مباحث گفته شده، جاده ابريشم مدرن مي تواند در راستاي تبادل ايده ها و گفت و گو بين مردم و جوامع نيز مورد استفاده قرار گيرد.
همچنين در طرح جديد جاده ابريشم برخي شهرها و استان هاي جديد نيز مطرح مي شوند، مانند استان ساحلي فوجيان هند که سابقه اي طولاني در تجارت و بازرگاني دريايي دارد و به عنوان مسير ادويه در سال 2014 مطرح شد.
اين مسير معمولاً تجار عرب و هند را از يک طرف به چين و آسياي جنوب شرقي و از طرف ديگر به اروپا و آفريقا متصل مي کند.
به نظر برخي کارشناسان، احياي جاده ابريشم مستلزم ايجاد فلسفه سياسي جديدي در منطقه است که مردم مختلف را با فرهنگ ها و سليقه هاي مختلف در يک خط تجاري کنار يکديگر حفظ کند.
تلاش چين براي سلطه اقتصادي در آسيا
چين با ابتکار عمل "يک کمربند، يک جاده"، در واقع مسئوليت مهمي را در منطقه آسيا برعهده گرفته است، همچنان که پيشتر نيز پکن با طرح هايي مانند بانک سرمايه گذاري در زيرساخت هاي آسيايي، صندوق جاده ابريشم و ترويج بانک توسعه جديد سعي کرد که نقش مهمي در عرصه اقتصادي آسيا به عهده بگيرد.
شواهد نشان مي دهد، چين در طرح هاي خود براي ناديده گرفتن ايالات متحده و سلطه اقتصادي در آسيا تا حدودي موفق عمل کرده است.
در اين ارتباط مي توان به درخواست انگليس براي پيوستن به بانک سرمايه گذاري در زيرساخت هاي آسيايي که توسط چين اداره مي شود، اشاره کرد.
جرج آزبورن، وزير دارايي انگليس، پنجشنبه (21 اسفند ماه/ 11 مارس)، درخواست کشورش را مبني بر عضويت در بانک آسيايي سرمايه گذاري در زير ساخت ها، که رياست آن را چين برعهده دارد، مطرح کرد.
گفتني است؛ چين در سال 2013 ميلادي پيشنهاد تاسيس اين بانک را با عنوان "ساختار سرمايه گذاري در زيرساخت هاي آسيا" موسوم به AIIB مطرح و هدف از تشکيل اين نهاد را سرمايه گذاري در پروژه هاي راه سازي و ساير زيرساخت هايي که تجارت را در کشورهاي آسيايي تسهيل کند، اعلام کرد.
مهم اينکه؛ 21 کشور ديگر از جمله هند، نيوزلند و تايلند نيز خواستار حضور در اين طرح شده اند و چين متعهد شده است که بالغ بر 50 ميليارد دلار براي سرمايه گذاري ابتدايي اين طرح تقبل کند.

سنگاپور، ويتنام، فيليپين، مغولستان، لائوس، کامبوج، عمان، ازبکستان، سريلانکا، قطر، پاکستان، نپال، بنگلادش، برونئي، قزاقستان، کويت، مالزي و ميانمار نيز در اين نهاد حضور خواهند داشت.
شايان ذکر است؛ ايالات متحده از اين درخواست انگليس عصباني شده و با آن مخالفت کرده است، اما؛ سخنگوي نخست وزير انگليس از درخواست لندن دفاع و اعلام کرده است، پيوستن انگليس به اين بانک به روابط لندن-واشنگتن لطمه اي وارد نمي کند.
به اين ترتيب، ايالات متحده از هژموني منطقه اي و جهاني چين هراس دارد و تلاش مي کند که با آن مقابله کند.
نويسنده: شهربانو علي جمعه پور















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن