تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798568098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیاهی که از دور سپید است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سیاهی که از دور سپید است
امروزه کمتر خانواده‌ای پسرش را برای مرد با مسئولیت آینده یا دخترش را برای مادر نمونه‌بودن تربیت می‌کند که...
امروزه کمتر خانواده‌ای پسرش را برای مرد با مسئولیت آینده یا دخترش را برای مادر نمونه‌بودن تربیت می‌کند که این عامل در بروز پدیده مانند ازدواج سپید بی‌تاثیر نیست، این پیوند برخلاف ازدواج دائم و موقت نه در شرع و نه در عرف ما ایرانیان جایی ندارد، چون دختر و پسر بدون برگزاری مراسم عقد و به خاطر منافع اقتصادی و عاطفی، زیر یک سقف می‌روند، اما آسیب‌های را در پی دارد.   خداوند متعال در کتاب وحی الهی ازدواج را یکی از آیات کمال و عظمت و قدرت الهی دانسته است و می‌فرماید« وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ » و از نشانه‌های قدرت الهی این است که برای شما از جنس خودتان، جفتی بیافرید تا در برابر او آرامش یابید و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود همانا در این امر برای مردم با خرد، علم و حکمت حق آشکاراست.(سوره روم آیه 21) همه ما با عبارت‌های «ازدواج دائم»، «ازدواج موقت»، «ازدواج صوری» و ... آشنا هستیم و کم و بیش از احکام شرعی آن‌ها اطلاع داریم، اما کمتر پدیده «ازدواج سپید» به گوشمان خورده است. این پیوند برخلاف ازدواج دائم و موقت نه در شرع و نه در عرف ما ایرانیان جایی ندارد، چون دختر و پسر بدون برگزاری مراسم عقد و به خاطر منافع اقتصادی و عاطفی، زیر یک سقف می‌روند. به سراغ یکی از پدیده‌های ازدواج به نام «ازدواج سپید» رفتیم که در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری در کشور و حتی استان کرمان افزایش یافته است. دکتر سوده مقصودی دکتری جامعه‌شناسي با بیان تعریفی از ازدواج گفت: ازدواج پیوند و رابطه بین دو نفر غیرهمجنس (زن و مرد) که بین آنها مبادله احساسی - عاطفی، اقتصادی و فرهنگی وجود داشته و توسط قانون و عرف آن جامعه به رسمیت شناخته شده باشد. این استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: خواستگاری مرد از زن و تشکیل خانواده مورد تأیید قانون و پذیرش افراد جامعه امری بود که تا پیش از قرن بیستم به‌صورت گسترده در سراسر دنیا انجام می‌شد اما به مرور زمان به علل اقتصادی و فرهنگی، شیوه‌ی جدیدی از ازدواج و تشکیل خانواده در کشورهای غربی بوجود آمد که تحت‌عنوان «ازدواج سپید» یا «هم‌باشی» یا «زندگی پارتنری» شناخته می‌شود. وی با بیان اینکه این نوع ازدواج ابتدا در آمریکا و به‌دنبال فعالیت‌های جنبش‌های آزادیخواهانه زنان پدید آمد تا زنان از قید و سلطه مردان بیرون آیند، اظهارکرد: «ازدواج سپید» از زندگی بدون ازدواج دو فرد غیر هم‌جنس تشکیل می‌شود، گفته می‌شود. این دو فرد بدون ازدواجی رسمی و قانونی با یکدیگر زیر یک سقف زندگی می‌کنند و هرگاه به توافق برسند از یکدیگر جدا می شوند. این دکتری جامعه‌شناسی تصریح‌کرد: این نوع ازدواج تا سالهای دهه 1970 در ایالات متحده آمریکا نیز غیرقانونی بود اما در فاصله سالهای 1960 تا 2000 به طور فاجعه‌آمیزی 10 برابر شد، بطوری که اکنون «ازدواج سپید» به عنوان پیش شرط شناخت دو نفر از یکدیگر در آمریکا و برخی کشورهای غربی به رسمیت شناخته شده است و این به رسمیت شناخته‌شدن توسط خانواده و قانون صورت می‌گیرد. ازدواج هم‌باشی؛ سپید است؟ وی تاکید کرد: ازدواج هم‌باشی که در ایران تحت عنوان ازدواج شناخته می‌شود معمولا چندان هم سپید و عاری از آسیب نیست. شاید دلیل نام‌گذاری آن عدم دوام و مغایرتش با هنجارهای اجتماعی باشد. به این دلیل که هنوز در ایران ازدواج دائم پذیرفته شده‌ترین نوع ازدواج است و هنوز اکثریت افراد جامعه به دلایل عرفی و قانونی حتی ازدواج موقت (صیغه) را به رسمیت نمی‌شناسند، چه برسد به ازدواج سپید! علل و پیامدها این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: چند صباحی است که به دلایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی متاسفانه «ازدواج سپید» مورد اقبال برخی جوانان قرار گرفته و احتمال دارد در سالهای آینده گسترش چشمگیری پیدا کند مگر اینکه بتوانیم عوامل پدید آورنده آن را حذف یا کاهش دهیم. وی با اشاره به عوامل رشد این پدیده گفت: چندین عامل برای رشد این پدیده در ایران وجود دارد که مهمترین آن عدم تمایل افراد جهت قبول مسئولیت در زندگی زناشویی است که شاید ریشه آن را باید در دوران کودکی و نحوه تربیت خانواده‌های ایرانی جست و جو کرد که چندین سال است متحول شده است. حذف آموزش مهارت‌های زندگی مقصودی ادامه داد: متاسفانه امروزه کمتر خانواده‌ای پسرش را برای مرد یا شوهر با مسئولیت آینده یا دخترش را برای مادر نمونه بودن تربیت می‌کند. عمده توجه خانواده‌ها به امور تحصیلی، درسی و آینده شغلی فرزندان‌شان است بطوری که آموزش مهارت‌های زندگی کاملا حذف شده است. وی با اشاره به کوچکی بعد خانواده ایرانی بیان‌کرد: شاید یکی از دلایل دیگر افزایش پدیده «ازدواج سپید»، امر کوچکی بعد خانواده‌های ایرانی است. درگذشته 10 تا 12 نفر در خانواده‌ها زندگی می‌کردند و عملا بچه‌های بزرگتر باید در امر تربیت یا نگهداری بچه‌های کوچکتر به والدین خود کمک می‌کردند. این امر آنها را برای پذیرش نقش‌های مادری و پدری یا زنی و شوهری آماده می‌کرد. در حقیقت آنها می‌دانستند که باید این مسئولیت‌ها را بپذیرند. این استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: اما امروزه با وجود خانواده‌های سه یا چهار نفره عملا آن تک فرزند یا دو فرزند شانس آموختن و تجربه کردن این موضوع را از دست می‌دهد و به فردی تبدیل می‌شود که مرتب توسط والدینشان حمایت مالی، عاطفی و عملی می‌شوند. مقصودی ادامه داد: بنابراین فرد نیازی نمی‌بینند که مسئولیتی بپذیرد. به این دلیل است که آن شخص سالها غیرمستقل باقی می‌ماند و این فرد تا 30 سالگی یا بیشتر به پول تو جیبی والدین خود وابسته شده است. زمانی که به سن ازدواج می‌رسد با ترس از آینده شخصی یا عدم اطمینان از جنس مخالف تصمیم به ازدواج سپید می‌گیرد که آینده نامعلومی دارد. این دکتری جامعه‌شناسی تصریح‌کرد: این افراد عملی را انجام می‌دهند اما عواقب آن را نمی‌پذیرند زیرا از کودکی عواقب همه چیز بر عهده والدینشان بوده است. بنابراین از ازدواجی که قرار باشد مانند والدینشان مجبور به انجام کارهای سخت باشند ترس دارند و به دنبال ازدواجی آسان‌تر می‌روند که نخواهند در آن بار مسئولیت را بر دوش بکشند. تفاوت ازدواج سپید در ایران و کشورها غربی وی با اشاره به نکته حائز اهمیت تفاوت ازدواج سپید در ایران و خارج از کشور گفت: اگر در خارج از کشور این ازدواج مشاهده می‌شود دو نفر مسئولیت مالی و اجتماعی آن را بر عهده می‌گیرند. در حقیقت افراد در کودکی تحت حمایت عملی، عاطفی و مالی والدین قرار می‌گیرند اما از سنین نوجوانی به لحاظ مالی و اجتماعی مستقل می‌شوند. این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: نوجوان وادار به انجام کار می‌شود یا نوجوان گرفتن پول توجیبی از والدینش را نامطلوب می‌داند و به دنبال استقلال مالی می‌رود البته والدین هم نمی‌توانند در تصمیمات آنها دخل و تصرفی کنند. وی با اشاره به اتفاقی که در ایران رخ می‌دهد اظهارکرد: در ایران این اتفاق برعکس است. افراد تشکیل خانواده می‌دهند اما هنوز به لحاظ مالی مستقل نیستند حتی اگر دو نفر توافق به ازدواج سپید بکند همچنان برای تامین مخارج‌شان به والدین خود وابسته اند. اکثر ازدواج‌های سپید در ایران در دوران دانشجویی افراد رخ می‌دهند که عدم تمایل به مسئولیت‌های آینده اما در عین حال وابستگی به درآمد والدین افراد همچنان وجود دارد و پایه‌های این ازدواج را می‌لرزاند. عدم اطمینان از آینده اقتصادی مقصودی با بیان اینکه عدم اطمینان از آینده اقتصادی یکی از عوامل رشد ازدواج‌های سپید در جامعه است گفت: جوانان می‌ترسند خانواده تشکیل دهند زیرا نمی‌داند درآمد شغلشان خود یا فرد مقابل را حمایت می‌کند یا خیر؟ بنابراین در عین حالی که مایل هستند با غیرهمجنس خود رابطه داشته باشند اما مطمئن نیستند بتوانند از عهده تقاضاهای اقتصادی او از جمله پرداخت مهریه، نفقه و ... برآیند. وی افزود: بنابراین به سمت ازدواج سپید می‌روند زیرا در این نوع ازدواج آسوده خاطر خواهند بود که هر لحظه مایل باشند می‌توانند از او جدا شوند. به این دلیل که ممکن است شخص کارش را از دست بدهد و درآمدی نداشته باشد. البته این عامل از سوی مردان عامل مهمتری برای ازدواج سپید تلقی می‌شود. ترس از موانع طلاق این استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان درباره دلایل تمایل دختران به ازدواج سپید اظهارکرد: ترس از موانع قانونی برای طلاق یکی از دلایلی است که دختران برای کشیده شدن به سمت ازدواج سپید مطرح می‌کنند. آنها مایلند با کسی ازدواج کنند که اگر دچار مشکلات و اختلالات اخلاقی، شخصیتی، ناتوانی‌های اقتصادی و جنسی بود بتوانند به راحتی از او جدا شوند و دیگر نیازی به طی کردن مراحل قانونی برای طلاق و بلاتکلیفی نباشد. بیشترین ضرر متوجه چه کسی است؟ وی تصریح کرد: این موضوع به هر حال به ضرر دختران است. زیرا حتی در آمریکا نیز بیشترین خشونت‌های خانگی بین همین نوع ازدواج‌ها متوجه دختران و زنان شده، این در حالی است که افراد نتوانسته‌اند به دلیل خانواده نبودن و به رسمیت شناخته‌نشدن شخص مقابل را وادار به پرداخت مخارج منزل و جلوگیری از بدخلقی، آزارهای جنسی، جسمی، عاطفی یا حتی قتل نشوند. این دکتری جامعه‌شناسی معتقد است: آسیب‌های این موضوع برای دختران ایرانی فراتر از خارج کشور است. در ایران هنوز خانواده‌ها و بیشتر مردان مایل به ازدواج یا حتی هم خانگی با دختری هستند که قبلا با کسی رابطه نداشته است. وی با اشاره به اینکه این دختران بعد از این ازدواج به شدت شانس ازدواج‌های آتی را از دست می‌دهند افزود: از سوی دیگر ممکن است با نوعی از بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی مثل ایدز نیز مواجه شوند زیرا ممکن است علاوه بر این با زنان دیگری نیز رابطه جنسی داشته باشد و به هیچ وجه مجبور به پاسخگویی به همسرش نباشد. این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: در برخی از کشورها بیش از 25 درصد زندگی‌های مشترک زن و مرد در قالب این نوع ازدواج است و مقررات آن نیز تنظیم شده و ضمانت اجرایی لازم را هم دارد اما در ایران این موضوع حتی جرم هم محسوب می‌شود و شخص تحت پیگرد قرار می‌گیرد. ازدواج سفید از دیدگاه جامعه‌شناسی وی گفت: اگر بخواهیم از منظر جامعه‌شناسی به موضوع بنگریم باید بگوییم که هر پدیده در جامعه کارکرده و کژکارکردهای خاص خود را دارد. یک جامعه‌شناس و پوزیتیویست این پدیده را معضلی اجتماعی می‌داند که برای جامعه ضررهایی دارد اما اگر از منظر جامعه‌شناسی تفسیرگرا به این پدیده بنگریم و معنای رفتار این افراد را درک کنیم متوجه می‌شویم که هر کدام از آنها دلیلی مطرح می‌کنند که متناسب با شرایط و تغییرات اجتماعی ایران است. مقصودی ادامه داد: در حقیقت عدم توانایی جوانان در تامین مراسم سنتی ازدواج و تعهدات مادی و غیرمادی آن یا ترس از تعهداتی مانند رفت و آمدهای خانوادگی و فامیلی (نه تنها برای جوانان بلکه حتی برای سالمندان یا میانسالان)، ترس از طلاق و ناهمخوانی‌های اخلاقی و رفتاری دختر و پسر، رشد رسانه‌های همگانی مانند اینترنت و ماهواره در ایران و تبلیغ مطلوب و ارزشمندبودن این نوع روابط و ازدواج‌ها در بین دختران و پسران قبل از ازدواج اصلی و نهایی از جمله مهمترین دلایل این امر از دید صورت دهندگان این نوع از ازدواج است. وی تصریح‌کرد: اگر فارغ از دید اخلاقی به موضوع حاضر که این پدیده تا چه حد باعث انحراف و فشارهای اخلاقی یا کاهش موالید در آینده نزدیک می‌شود یا بچه‌های متولد شده این نوع ازدواج‌ها چه هویت نامعلومی دارند یا دختران پس از این نوع ازدواج‌ها امکان ازدواج مجدد دارند یا خیر، باید آن را کاملا شناخت و اگر منافاتی با هنجارهای اجتماعی غالب ایرانی دارد در جهت حذف یا کاهش عوامل پدید آورنده آن اقدام کرد. این استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: به نظر می‌رسد که تا زمانی که مشکل بیکاری و اشتغال جوانان حل نشود یا موانع قانونی طلاق برای زوجین برداشته نشود یا اختلافات زوجین توسط مراجعه ذی‌صلاح به راحتی حل نشده و به جای سازش به طلاق بینجامد و تا زمانی که مطلوب بودن یا ارزشمند بودن این امر روز به روز افزایش یابد باید منتظر گسترش این پدیده بود. وی بیان کرد: البته نباید در مورد اپیدمی‌شدن آن نیز بیش از حد نگران بود زیرا خانواده‌ها و اکثر دختران هنوز ازدواج رسمی و قانونی دایم را بیش از این نوع ازدواج‌ها می‌پذیرند و تا زمانی که این موضوع به یک مساله اجتماعی با شیوع بالا تبدیل شود مدتی طول خواهد کشید. مقصودی خاطر نشان کرد: اما اگر نگرانی مسئولان برای هجوم این پدیده به هنجارها و ارزش‌های اجتماعی جامعه زیاد است و اگر اکثریت مردم جامعه ایران از شیوع آن واهمه دارند که ممکن است جلوی تشکیل خانواده و فرزند را بگیرد باید راهکارهای عملی را برای کنترل آن در نظر گرفت و برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای کاهش آن صورت داد.

منبع : ايسنا



تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن