تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819251967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون میراث فرهنگی کرمان خبر داد ارسال پرونده 3 قنات کرمان برای ثبت جهانی به یونسکو


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: معاون میراث فرهنگی کرمان خبر داد
ارسال پرونده 3 قنات کرمان برای ثبت جهانی به یونسکو
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: پرونده 3 قنات استان کرمان برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد.

خبرگزاری فارس: ارسال پرونده 3 قنات کرمان برای ثبت جهانی به یونسکو



محسن موحدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با بیان اینکه استان کرمان از استان‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود که دارای قنوات ارزشمند تاریخی است، اظهار داشت: قنات جوپار و دو قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات به لحاظ دارابودن شرایط ثبت جهانی، پرونده آن‌ها به یونسکو ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه قنات، میراث ارزشمند جهانی محسوب می‌شود که پایه و بنیانگذار آن ایران است، افزود: قنات مخصوص مناطق خشک است که در طول تاریخ به هنگام خشکسالی برای تامین آب از آن بهره می‌بردند، بنابراین اگر به این تکنولوژی ارزشمند بها داده نشود با حفر چاه‌های غیرمجاز و عدم مراقبت از آن‌ها، این میراث ارزشمند به خطر می‌افتد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: استخراج آب‌های زیرزمینی به صورت قنات یکی از شگفت انگیزترین ابداعات بشری است که از دیرباز تاثیر بسزایی در سرنوشت کشاورزی فلات ایران داشته است.

موحدی تصریح کرد: اکثر صاحب‌نظران، تاریخ‌نویسان و محققان فن قنات‌سازی را به ایرانیان نسبت داده‌اند و فلات ایران را زادگاه قنات می‌شناسند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 27 هزار رشته قنات در ایران وجود دارد و استان کرمان سهم عمده‌ای در این میراث ارزشمند ایفا کرده است، بیان داشت: نظر به اینکه این استان جزو استان‌های کوهستانی و کویری است بنابراین به واسطه همین ویژگی‌های اقلیمی و نیاز فراوان به آب، قنوات زیادی احداث شده و آب و آبادی‌های زیادی در مناطق کویری به‌وجود آمده‌اند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: قنوات نه‌تنها در شهرهای مانند کرمان، ماهان، جوپار و شهرهای دیگر استان احداث شده، بلکه در فواصل بین شهری نیز قنوات دایر که موجب سرسبزی روستاهای زیادی شده‌اند.

وی ادامه داد: به دلیل عدم رسیدگی کافی و لاروبی قنوات، بسیاری از آن‌ها دچار تخریب و به مرور بایر شده‌اند، البته قنواتی که هنوز ساختار آن‌ها سالم است با لاروبی اصولی قابل احیا شدن هستند، اما قنواتی که ساختار آنها تخریب و مسیر آنها مسدود شده است، امکان احیای آنها وجود ندارد.

موحدی گفت: برخی قنوات شهر کرمان به‌دلیل ساخت و سازهای مسکونی جدید و آپارتمان سازی به کلی مسدود شده و به هیچ‌وجه قابل بازگشت نیست.

وی خاطرنشان کرد: امروزه با تغییرات اقلیمی که تدریجا در حال وقوع است، ضروری است که به حفظ قنوات به‌طور جدی توجه شود. انتهای پیام/2446/ل30

93/11/29 - 13:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن