تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803150232




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارسال پرونده 11 قنات ايراني براي ثبت جهاني به يونسکو


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ بهمن ۱۳۹۳ (۱۱:۳۳ق.ظ)
معاون ميراث فرهنگي خبر داد: ارسال پرونده 11 قنات ايراني براي ثبت جهاني به يونسکو پرونده 11 قنات زنده کشور، براي ثبت جهاني به يونسکو ارسال شده است.
به گزارش خبرگزاري موج، محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي، با اعلام اين خبر افزود: 11 قنات ايراني با داشتن قابليت‌هاي منحصربه‌فرد به‌زودي در فهرست ميراث جهاني يونسکو قرار مي‌گيرند.
وي درباره قنات‌هايي که در فهرست ميراث جهاني يونسکو قرار خواهند گرفت؛ اظهار داشت: قنات قصبه در جنوب خراسان، قنات بلده در خراسان جنوبي که فردوس و سيراف را مشروب مي‌کند. دو قنات زارچ و حسن‌آباد مشير مهريز از يزد، قنات جوپار کرمان و دو قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات که بيش از يک سده از عمر آن‌ها مي‌گذرد.
طالبيان افزود: قنات ابراهيم‌آباد در استان مرکزي و 2 قنات‌هاي وزوان و مزد آباد در اصفهان که سد زيرزميني دارند و همچنين قنات اردستان که دو طبقه است.
وي هر يک از قنات‌ها را داراي ويژگي خاصي دانست و اظهار داشت: مثلاً زارچ با 80 کيلومتر يکي از طولاني‌ترين قنات‌ها در سطح جهان است. بلده قنات جالبي است که درست پشت سياه کوه قرار دارد، باغات و.. را مشروب مي‌کند.
معاون ميراث فرهنگي بابيان اين مطلب که بسياري از قنات‌ها از دوره هخامنشيان ايجادشده است گفت: نمي‌توانيم تاريخ‌گذاري دقيقي روي قنات‌ها بکنيم ولي سفال‌هايي که در خاک‌ريزهاي منطقه به دست مي‌آيد، دوره تاريخي آن را مشخص مي‌کند. وي افزود: هر کدام از قنات‌ها يک فنّاوري و ويژگي خاصي دارد و نشان مي‌دهد که قنات ايراني با خلاقيت و نبوغ بشري روبرو بوده است، يک قنات مادر چاهش بيش از 300 متر است و 2600 سال پيش احداث‌شده است.
طالبيان در ادامه با عنوان اين‌که احداث قنات نوعي پرستاري از زمين بوده است اظهار کرد: 4 سال است که براي ثبت جهاني قنات‌ها با مرکز قنات يونسکو، جهاد کشاورزي و وزارت نيرو همکاري مي‌کنيم.
وي افزود: امروز که در بحران خشک‌سالي و بحران زيست‌محيطي هستيم قنات‌ها اهميت بسزايي دارند؛ مثلاً جنوب خراسان 17 سال است که دچارخشکسالي است ولي به دليل وجود قنات تراز آب هيچ تغييري نکرده است، اين به معناي توسعه پايدار و راه‌حلي براي بحران خشک‌سالي است.
وي با اعلام اين‌که براي قنات‌ها برنامه مديريتي نوشته‌شده و برايشان پايگاه تعريف‌ شده است، گفت: وظايف سه دستگاه جهاد کشاورزي، وزارت نيرو و سازمان ميراث فرهنگي در اين راستا مشخص‌ شده است.
طالبيان با اشاره به اين‌که احداث قنات از ابتکارات ايرانيان است، تأکيد کرد: مديريت سنتي قنات خيلي اهميت دارد که خوشبختانه اين مديريت فعال است و ما بايد غيرمستقيم کمک کنيم تا اين نوع مديريت ادامه پيدا کند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن