تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805609633
نقدی بر ادعاهای فیلم «رخ دیوانه» تضاد طبقاتی و سرنوشت محتوم نسل جوان ما
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقدی بر ادعاهای فیلم «رخ دیوانه»
تضاد طبقاتی و سرنوشت محتوم نسل جوان ما
هر مدیومی اقتضائات خاص خودش را دارد و سینما مدیومی است عینی و ابجکتیو. سینما با ادبیات فرق دارد. ما در سینما باید همه چیز را ببینیم تا باور کنیم. هرگونه اطلاعاتی که قرار است به ما داده شود باید تبدیل به تصویر سینمایی شود.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سوره اندیشه، «رخ دیوانه» فیلمی متظاهر و فریبکارانه است که مخاطبش را دست میاندازد. فیلم نه تعلیق ندارد، نه دلهره و فقط در لحظاتی باعث میشود که تماشاگر جا بخورد. در تعلیق همه اطلاعات به مخاطب داده میشود و این چگونگی وقوع اتفاقات است که موضوعیت دارد و مخاطب به دنبال کشف آن است. در واقع چگونگی اصل است نه چیستی. اما ساختار روایی «رخ دیوانه» مبتنی بر حذف اطلاعات از تماشاگر است. برای همین هر وقت اراده میکند یک روایت جدید از ماجرا ارائه کرده و به مخاطب رودست میزند و او را غافلگیر میکند. از آنجایی هم که مخاطب اطلاعی نسبت به واقعیت ماجرا ندارد، به صد جور دیگر میتواند آن را روایت کند و مخاطب را دچار غافلگیری چندباره کند. در فیلم «باغبان آبپاشیشده»، که برادران لومیر آن را در سالهای اولیه شکلگیری سینما ساختهاند، درحالیکه باغبان در حال آب دادن به درختها است، جوانی پایش را روی شلنگ آبیاری باغبان میگذارد و آب قطع میشود. باغبان آبپاش را بررسی میکند، آب ناگهان به صورتش پاشیده میشود. نکته این است که ما پسر را هنگامی که پایش را روی شلنگ آب باغبان گذاشته است، میبینیم و با این «آگاهی» از ماجرا است که این دلهره در ما ایجاد میشود که ممکن است هر لحظه پایش را از روی شلنگ آب بردارد و آب بپاشد روی صورت باغبان. یعنی اینکه ما جلوتر از شخصیت قرار داریم، ایجاد تعلیق میکند؛ وگرنه اگر ما او را نمیدیدیم و بعد از پاشیدن آب به صورت باغبان متوجه میشدیم، فقط در ما شوک لحظهای ایجاد میکرد و نه چیزی بیشتر. دقیقا مثل کاری که «رخ دیوانه» با مخاطب میکند. ضمن اینکه چنین فیلمهایی فقط برای بار اول میتوانند مخاطب را با خودشان همراه کنند و سر کار بگذارند و برای بار دوم اثرشان را از دست میدهند. برای اینکه مخاطب قصه را میداند و دیگر فریب نمیخورد! مشکل دیگر رخ دیوانه در شخصیتپردازی است. هیچ کدام از شخصیتها پرداخت درست و کاملی ندارند و ما آنچنان که باید به آنها نزدیک نمیشویم. شخصیتپردازیها مبتنی بر دیالوگ است تا کنش؛ شخصیتپردازیها صرفا در کلام است و ما بیشتر اطلاعاتمان را از شخصیتها میشنویم؛ درحالیکه سینما یعنی دیدن. شخصیتپردازی بر مبنای دیالوگ سادهترین و سطحیترین شکل شخصیتپردازی در سینما است. جدای از قصههای متفاوتی که ما از «کاوه» و «غزل» و «ماندانا» میشنویم و باید آنها را از هم متمایز کند، در کنشهایشان تفاوت معناداری که آنها را از هم متمایز کند و شخصیت بدهد، نمیبینیم. کنشها و رفتارهای مشترک در موقعیتهای مختلف یعنی عدم شخصیتپردازی جدی. هنر با مسئله شکل میگیرد. مسألهای درونیشده و عمقیافته. «رخ دیوانه» اما برخلاف ظاهر جوانانهای که دارد، ربطی به جوانها و مسائلشان ندارد. استفاده از چند واژه عرفشده امروزی و نشان دادن شبکههای اجتماعی و چت کردن دو تا از شخصیهای فیلم هم، کاملا دکوراتیو و بیرون از چارچوب اثر است. هر مدیومی اقتضائات خاص خودش را دارد و سینما مدیومی است عینی و ابجکتیو. سینما با ادبیات فرق دارد. ما در سینما باید همه چیز را ببینیم تا باور کنیم. هرگونه اطلاعاتی که قرار است به ما داده شود باید تبدیل به تصویر سینمایی شود. اینکه پدر «غزل» ناگهان به «کاوه» میگوید که مادر غزل آن کسی نیست که تا الان غزل فکر میکرده و آن قصهای هم که از ازدواج شان میگوید، هنوز سینما نیست. ممکن است که احساس مخاطب را در لحظه برانگیزاند، اما در او حسی عمیق و جدی ایجاد نمیکند. حس با احساس متفاوت است. احساس، واکنش خودآگاه ما به پدیدههای محسوس است؛ اما حس واکنش یا حالتی است که بر قلب ما رخ میدهد. احساس به راحتی برانگیخته میشود، اما حس به سختی تحریک میشود. «رخ دیوانه» در ایجاد حس ناتوان است. تضاد طبقاتی و سرنوشت محتوم نسل جوان ما و ... ادعاهای گندهای هستند که فیلم از پسشان برنمیآید. نه میتواند به درستی و بیلکنت مطرحشان کند و نه قطعا پاسخی به آنها بدهد. تنها با شعارهایی طرف هستیم که بهجای طرح مسئله، آن را کاریکاتوریزه و روتین میکند. انتهای پیام/
93/11/19 - 10:19
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]
صفحات پیشنهادی
گزارش فارس از نشست فیلم سینمایی «کوچه بینام» علیمردانی: سعی کردیم به سمت واقعگرایی برویم/ کلاری: &
گزارش فارس از نشست فیلم سینمایی کوچه بینامعلیمردانی سعی کردیم به سمت واقعگرایی برویم کلاری کوچه بینام تضاد میان نسلها را به تصویر میکشدهاتف علیمردانی کارگردان فیلم سینمایی کوچه بینام گفت ما سعی کردیم فضای ناتورالیستی را حفظ کنیم و به سمت واقع گرایی برویم ضمن آنکه سعی کر«رخ دیوانه» فیلمی مسالهگو به دور از سادهانگاریهای رایج
رخ دیوانه فیلمی مسالهگو به دور از سادهانگاریهای رایجداوودی ریشههای معضل ارتباطات اینترنتی را به درستی واکاوی کرده است و فیلمساز از سادهانگاریهای رایج در آثار اجتماعی پرهیز کرده و به درستی با نمایههای هوشمندانه ریشهها را به نمایش میگذارد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس سینگاهی به پنجمین روز جشنواره فجر روز فیلمهای خنثی، بیبو و بیخاصیت/استثناء:«رخ دیوانه»
نگاهی به پنجمین روز جشنواره فجرروز فیلمهای خنثی بیبو و بیخاصیت استثناء رخ دیوانهپنجمین روز جشنواره فیلم فجر با 4 فیلم اصلی همراه بود فیلمهایی که به جز یکی از آنها درباره بقیه اساساً نمیتوان سخنی گفت خبرگزاری فارس ـ سجاد اسلامیان پنجمین روز جشنواره فجر آن هم نسخه سی«رخ دیوانه» صدرنشین سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر شد
رخ دیوانه صدرنشین سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر شدفیلمهای سینمایی رخ دیوانه عصر یخبندان و کوچه بی نام به ترتیب برترین آثار مردمی در روز پنجم جشنواره سیوسوم فجر شدند به گزارش خبرگزاری فارس با شمارش 41656 رای در روز پنجم جشنواره فیلم رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داحاشیهنگاری فارس از پنجمین روز جشنواره فیلم فجر بالاخره یک کارگردان اعتراف کرد/ رونمایی از «رخ دیوانه
حاشیهنگاری فارس از پنجمین روز جشنواره فیلم فجربالاخره یک کارگردان اعتراف کرد رونمایی از رخ دیوانه با رنگ و لعاب فضای مجازیدر پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر هومن سیدی بالاخره اعترفات ذهن خطرناک خود را با اهالی رسانه و منتقدان در سالن اصلی میلاد در میان گذاشت به گزارش خبرنگار سیگزارش فارس از نشست رسانهای «رخ دیوانه» اتفاقات «رخ دیوانه» در جامعه موجود است/ پس از
گزارش فارس از نشست رسانهای رخ دیوانهاتفاقات رخ دیوانه در جامعه موجود است پس از تقاطع سعی کردم بیشتر جوانان را بشناسمابوالحسن داودی کارگردان فیلم سینمایی رخ دیوانه در نشست رسانهای این فیلم گفت پس از تقاطع سعی کردم بیشتر جوانان را بشناسم و مهمتر اینکه سلیقه خودم را در این کار اامکانیان در گفتوگو با فارس: ایجاد برنامهریزی برای ورود جوانان به سینما/«رخ دیوانه» مسائل را بدون ش
امکانیان در گفتوگو با فارس ایجاد برنامهریزی برای ورود جوانان به سینما رخ دیوانه مسائل را بدون شعارزدگی مطرح میکندبیژن امکانیان گفت باید برای جوانان به سینما و فیلمسازی برنامه ریزی صورت بگیرد و این خیلی مهم است که بر اساس برنامه این کار صورت بگیرد بیژن امکانیان تهیه کننده فیمردم چه فیلمی را پسندیدند؟ / رقابت «رخ دیوانه» و «عصر یخبندان» در دو روز نخست جشنواره فیلم
مردم چه فیلمی را پسندیدند رقابت رخ دیوانه و عصر یخبندان در دو روز نخست جشنواره فیلم فجر فرهنگ > سینما - فیلم های سینمایی رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داودی در دومین روز جشنواره فیلم فجر در صدر فهرست ارای مردمی جشنواره قرار گرت به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین- تفاوت های فکری و تضاد بین نسل ها دستمایه فیلم کوچه بی نام
در نشست نقد و بررسی تفاوت های فکری و تضاد بین نسل ها دستمایه فیلم کوچه بی نام تهران - ایرنا - دو خانواده در همسایگی هم در جنوب تهران زندگی می کنند و تفاوت های فکری آنها باعث ایجاد تنش و بحران می شود این داستان دستمایه کارجدید هاتف علیمردانی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر است اتودیع معارفه معاون ارزشیابی سازمان سینمایی برگزار شد ایوبی: ارتباط موثر با نسل جوان شاخص مدیریت احسانی/ سند ما
تودیع معارفه معاون ارزشیابی سازمان سینمایی برگزار شدایوبی ارتباط موثر با نسل جوان شاخص مدیریت احسانی سند مالکیت فیلم رونمایی شدرییس سازمان سینمایی گفت ارتباط موثر با نسل جوان از شاخصهای مدیریت محمد احسانی به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بود و امیدوارم حبیب ایلهمراه با افتتاحیه سیوسومین جشنواره فیلم فجر همراهی «کشاورز» بر روی صحنه توسط فرخنژاد و رادان/امید
همراه با افتتاحیه سیوسومین جشنواره فیلم فجرهمراهی کشاورز بر روی صحنه توسط فرخنژاد و رادان امید همه ما به جوانهاستمحمدعلی کشاورز در مراسم تجلیل از 6 دهه فعالیت هنری خود گفت ای جوانها امید خود را از دست ندهید امید همه ما به جوانهاست به گزارش خبرنگار سینمایی فارس بخش انتهای- انتقادات جوانان از فیلم «تقاطع» را در «رخ دیوانه» لحاظ کردم
ابوالحسن داوودی انتقادات جوانان از فیلم تقاطع را در رخ دیوانه لحاظ کردم تهران - ایرنا - کارگردان فیلم سینمایی رخ دیوانه گفت پس از ساخت فیلم تقاطع جوانان انتقاداتی داشتند که سعی کردم از این انتقادات برای بهتر شدن فیلم رخ دیوانه استفاده کنم به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرننظام کیایی در گفتوگو با فارس: «رخ دیوانه» از بهترین کارهای دوران صدابرداری من است
نظام کیایی در گفتوگو با فارس رخ دیوانه از بهترین کارهای دوران صدابرداری من استصدابردار پیشکسوت سینما با اشاره به ورود جوانان به عرصه سینما تاکید کرد جوان کسی است که وقتی میخواهد فیلم اولش را بسازد 10 بار سرش به سنگ میخورد تا فیلم اول خود را کلید بزند اما برای کارگردانان صاحب نگزارش فارس از نشست فیلم سینمایی «موقت» عزیزی: امیدوارم عدم اعتماد به جوانان کمتر جلوه کند/ مسئولین ب
گزارش فارس از نشست فیلم سینمایی موقتعزیزی امیدوارم عدم اعتماد به جوانان کمتر جلوه کند مسئولین به اکران فیلمهایی مثل موقت کمک کنندامیر عزیزی کارگردان فیلم سینمایی موقت گفت مسئولین سینما چاره ای جز این ندارند که به اکران فیلم هایی از این دست کمک کنند امیدوارم عدم اعتماد به جوحجتالله ایوبی: ارتباط موثر با نسل جوان از شاخصهای مدیریت «محمد احسانی» بود/ رونمایی از سند مالکیت فیلمها
برگزاری مراسم تودیع و معارفه معاون ارزشیابی سازمان سینمایی حجتالله ایوبی ارتباط موثر با نسل جوان از شاخصهای مدیریت محمد احسانی بود رونمایی از سند مالکیت فیلمها رییس سازمان سینمایی گفت ارتباط موثر با نسل جوان از شاخص های مدیریت محمد احسانی به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سدر پایان سومین روز «رخ دیوانه» صدرنشین آرای مردمی فجر سیوسوم شد
در پایان سومین روزرخ دیوانه صدرنشین آرای مردمی فجر سیوسوم شدطبق شمارش آرامی مردمی فیلمهای سینماهای مردمی سی و سومین جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی رخ دیوانه با میانگین امتیاز ۳ ۲۳ در صدر آرامی مردمی قرار گرفت ------------------------------- به گزارش خبرگزاری فارس بنا به شمارشدر گفتوگو با فارس: افشار: سینما به نگاه فیلمساز جوان احتیاج دارد/«عصر یخبندان» را دوست داشتم
در گفتوگو با فارس افشار سینما به نگاه فیلمساز جوان احتیاج دارد عصر یخبندان را دوست داشتممهناز افشار بازیگر سینمای ایران گفت سینما به نگاه فیلمساز جوان احتیاج دارد فیلمسازانی که امروز دغدغههای کشور و دنیا را میدانند و باید به آنها خیلی فرصت داد مهناز افشار بازیگر سینما در-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها