محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843130123
کارگردانی که ۵۰ نابازیگر را به روی صحنه برد/فرهاد تجویدی: صفر کیلومتر نیستم
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
کارگردانی که ۵۰ نابازیگر را به روی صحنه برد/فرهاد تجویدی: صفر کیلومتر نیستم فرهنگ > تئاتر - فرهاد تجویدی میگوید با نمایش خود سعی کرده منیت آدمها را به چالش بکشد.
مهری سادات صفوی: فرهاد تجویدی امسال در جشنواره سی و سوم تئاتر فجر، با نمایش «من» حضور داشت. نمایشی با گروهی پرشمار از بازیگران. این نمایش با واکنشهای مختلفی نیز روبرو شد که دربارهاش با این کارگردان گفتوگو کردهایم. آقای تجویدی منظور شما از «من» در نمایشی که امسال در جشنواره سی و سوم اجرا کردید چیست؟ منظورم منیتهاست. شما هیچ وقت نمیتوانید کسی را رد کنید یا بپذیرید مگر این که از نقش من خود در اجتماع آگاه باشید. اما وقتی کسی بدون توجه به جمع فقط دنبال خواستههای خودش میرود باید منیت آن فرد را نفی کرد. ذات تئاتر حاصل جمعگرایی است و درست از جایی شکل گرفت که آدمها برای حل معضلی طبیعی یا غیرطبیعی دور هم جمع میشدند. من این جمعگرایی را ذات و جوهره اصلا تئاتر میدانم اما متاسفانه بعضی از منتقدین متوجه این موضوع نشدند و در مورد نمایشم نوشتند که این من به ما تبدیل نمیشود. به نظرم آن منتقد محترم هنوز در منیت خودش غرق است و دایره آگاهی و دانشش را محدود به همان چند نمایشنامه کلاسیکی کرده که خوانده و چشمش را به روی دنیای جدید نمایش بسته است. به خاطر همین فکر میکند همه چیز را درست میبیند. چرا تصمیم گرفتید با بیش از پنجاه جوان هنرآموز این نمایش را به روی صحنه ببرید؟ گروه من عاشقان تئاتر هستند و برای ویترین شدن به این عرصه پا نگذاشتهاند. البته خاص بودن هیچ اشکالی ندارد ولی این خاص بودن باید در خدمت جمع بیاید چون در تئاتر عشق با هم بودن نکته بسیار مهمی است. مثل کاری که گروتفسکی میکرد. او آدمهای مختلفی را از کشورهای متفاوت در یک پروژه دو ساله جمع میکرد و شرایطی را مهیا میساخت که آنها با هم زندگی کنند. من البته خودم را با او مقایسه نمیکنم و یکی از افتخارات بزرگان دنیا در رابطه با اجرای نمایش صحنهای این است که مردم عادی یا همان صفر کیلومترها را برای تئاتر میپذیرند و خروجی آنان انسانهایی هستند با یک دستاورد معنوی درست. بله، صفرکیلومترها در کار من بودند اما کسی که آنها را نظارت میکرد صفر کیلومتر نبود. من سعی کردم از عشق و علاقه بازیگران استفاده کنم و اصلا به همین دلیل گروه را تشکیل دادم. به همین خاطر شرکتکنندگان خارجی جشنواره بعد از دیدن نمایش به من میگفتند آیا واقعا بازیگران این نمایش کسانی هستند که فقط در یک ورک شاپ کردهاند یا دانشجویان سال های بالای رشته تئاترند؟ این کار دو وجه داشت: نخست این که هر فرد در خدمت جمع بود و دیگر این که دردها و شادمانیهای آدمهای این نمایش مشترک بود. درد آدمی که پدر و مادرش کشته میشوند تنها درد او نیست، درد ماست. پس من در این نمایش به غیر از با هم بودن دردها و شادمانیهای مشترک را فریاد کردهام چون معتقدم اگر کسی در یک گوشه از این مملکت دچار دردی شود آن رنج به من هم ربط دارد. میخواستم با این نمایش به تماشاگر بگویم قدرت و فردیتش را بشناسد ولی در خدمت جمع باشد. چرا برای این کار از فضای خالی استفاده کردید؟ در فضای خالی هر اتفاقی برای شما جذاب به نظر میآید. یعنی شما در روی صحنه فقط و فقط خود انسان را میبیند و این «انسان» برای من جذاب بود. هر اثری روی صحنه یک اتفاق را به ذهن متبادر میکند و من در این فضای خالی فهمیدم که چقدر حضور انسان پررنگتر به نظر خواهد رسید. در فضای خالی بازیگر دیگر نمیتواند برای فریب تماشاگر از دکور یا لباس یا گریم استفاده کند. اینجا باید حضور او حرف اول و آخر را بزند. در صحنه خالی هر صدا و هر حرکت به صورت هر کنش بسیار تاثیرگذار است و تماشاگر را مجبور میکند بیشتر وقتش را صرف تماشا کند مثل خود زندگی. متاسفانه بعضی از منتقدین ما هنوز تماشاچی را نمیشناسند و البته امیدوارم این حرفها را دال بر بیاحترامی نگذارند. به هماهنگی بازیگران چطور رسیدید؟ کاترین ون گوردن کسی که مسئول ورک شاپ کمدیا د لارته در ایران بود بعد از دیدن این نمایش گفت ما نوعی از مفهوم جمع را در این نمایش دیدیم بدین معنا که همه بازیگران تک تک روی شانههای خود غم و شادی را حمل میکردند. اولین چیزی که برای هماهنگی متوجه شدم این بود که باید همه از لحاظ روانی و اخلاقی آماده باشیم. اگر کسی آماده نباشد نمیتواند حسش را منتقل کند. پس با بچهها درباره این مسائل صحبت کردم. به آنها گفتم باید اخلاق هنری را سرلوحه کاری خود قرار دهند. باید درست باشند تا درست بازی کنند. بعد اتود زدن شروع شد و رفته رفته بچهها متوجه شدند که در حال انجام دادن یک کار بزرگ هستند. شروع به پیدا کردن بدنشان کردند. همین بدنی که ما در زندگی روزمره مدام از آن استفاده میکنیم و به سمت کشف این موضوع رفتند که آیا میتوانند آن را در اختیار خود قرار دهند؟ با استفاده از حرکات تایچی و آمادهسازی بچهها از نظر روحی و معنوی این آمادگی را پیدا کردیم وگرنه ممکن نبود در عرض دو هفته به این هماهنگی رسید. کلاسهای من هیچ وقت بازگویی خاطرات استاد به شاگرد نیست، یک نوع ارتباط جدید با خانواده و اجتماع در بطن خود دارد که وقتی روی صحنه اجرایی میشود بر تماشاگر هم تاثیر مستقیم میگذارد. همیشه به من این ایراد را میگیرند که فقط با جوانها میتوانم کار کنم ولی خیلی از دوستان حرفهای هستند که بارها اظهار تمایل کردهاند با من کار کنند و این البته باعث افتخار است اما من به دنبال انرژی نهفته در این جوانان و خواست بکر آنها بودم. بدن و ذهنهایی که آماده هر نوع نرمش روحی و فکری هستند و به خاطر همین میگویم ژیمناست روی صحنه نیاوردم. نظر منتقدین درباره کار شما چه بود؟ یکی از ویژگیهای هنر این است که سلائق مختلف را پوشش میدهد و همین هنر را زیبا میکند. بعضی از منتقدین من را محکوم به شعار دادن کردند در حالی که من بر علیه شعار دادن اقدام کردهام. اما با ید بدانید در یک اجرای این گونه که با یک ازدحام دسته جمعی شروع میشود لاجرم حرف هر فرد به مثابه شعار دیده خواهد شد و این در ذات اجرا نهفته است و چیزی به آن تحمیل نشده و جدا از کل کار نیست. اما من اگر تصویری نشان نمیدادم از این ازدحام و فقط بیان مطلب میکردم آن گاه شعار میبود. آنها متوجه نیستند که اثر من یک نوشته ـ اجرا نیست بلکه اجرایی است که لاجرم نوشته میشود. سبکی برگرفته از برشت که لایههایی از پست مدرن را در خود جای داده است. کار من نوآوری است. در نمایش سنتی زبان به مثابه بخشی از سیستم در نظر گرفته میشود ولی در نمایش جدید زبان، ریشه است. به نظر من بعضی از منتقدان دست به قلم ما با اجرا آشنا نیستند. من نمیفهمم چرا یک منتقد به بازخوردهای یک نمایش لااقل توجه نمیکند. خانم گلاب آدینه بعد از دیدن نمایش من گفتند اگر این نمایش تا هشت ساعت هم ادامه پیدا میکرد باز مشتاق دیدنش بودم. ما لااقل به بازتابهای جشنوارهای اثر من هم نگاه کرد. بعضی از منتقدین ما با توجه به منیتهای خودشان قلم میزنند برای همین هیچ کس با نقد یک منتقد نمیرود تئاتری را ببیند. فقط بین خودشان جنگ و جدل دارند و در جامعه تاثیرگذار نیستند. بین تماشاچای با روشنفکر و منتقد ما فاصله زیادی است و اینها آسییبهایی است که باید به آن پرداخته شود. از آن طرف میبینیم خبرنگاری که در نقش یک روزنامهنگار مصاحبه میکند، بعد هنگام پیاده کردن خودش به عنوان یک منتقد وارد صحنه میشود و این عجیب است. کار من همان طور که پیشبینی میکردم توسط تماشاچیان داوری شد و جایزه آن را گرفتم. ۵۷۲۴۴
کلید واژه ها: جشنواره تئاتر فجر - تئاتر -
شنبه 11 بهمن 1393 - 08:00:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
توسط کارگردان جوان بستکی «منطقه صفر سخیداد» نیمه دوم بهمن به روی صحنه میرود
توسط کارگردان جوان بستکیمنطقه صفر سخیداد نیمه دوم بهمن به روی صحنه میرودسرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بستک گفت نمایش منطقه صفر سخیداد توسط کارگردان و هنرمند جوان بستکی نیم دوم بهمن ماه جاری به روی صحنه میرود به گزارش خبرگزاری فارس از بستک حجتالاسلام عبدالرضا شیبانیپس از انتشار آلبوم خواجه امیری «پاییز، تنهایی» را روی صحنه میبرد
پس از انتشار آلبومخواجه امیری پاییز تنهایی را روی صحنه میبرداحسان خواجه امیری که به تازگی آلبوم تازهاش با عنوان پاییز تنهایی منتشر شده نهم و دهم اسفندماه در تالار وزارت کشور به روی صحنه میرود و قطعات آلبوم تازهاش را اجرا میکند به گزارش خبرنگار موسیقی فارس آلبوم«پاناگفتههای کارگردان «نردبان» از اجرای نمایش در ایران / جسورانهترین کار ما، بردن نمایش روی صحنه است
ناگفتههای کارگردان نردبان از اجرای نمایش در ایران جسورانهترین کار ما بردن نمایش روی صحنه است فرهنگ > تئاتر - مهرداد خامنهای کارگردان نمایش نردبان روی صحنه بردن یک نمایش را جسورانهترین کاری دانست که یک هنرمند انجام میدهد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین خامنهسبك زندگي ايراني- اسلامي روي صحنه جشنواره تئاتر فجر
سبك زندگي ايراني- اسلامي روي صحنه جشنواره تئاتر فجر علي موسويان با نمايش ساعت بيست در بخش تازههاي ايران جشنواره سيوسوم تئاتر فجر حضور پيدا كرده است نمايشي با محوريت خانواده ايراني و اسلامي كه دو سانس 18 30 و 20 30 پنجشنبه 9 بهمنماه امروز در سالن چهارسو اجرا ميرود بهابراهیمی: شیوه برد ایران به هیچ وجه دلچسب نبود/ رویارویی با اردن یا عراق برای ما بهتر است
ابراهیمی شیوه برد ایران به هیچ وجه دلچسب نبود رویارویی با اردن یا عراق برای ما بهتر است پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت بدون شک باید عنوان کنم روش برد ایران را نمیپذیرم و به هیچ وجه باز دلچسبی از تیم ملی کشورمان ندیدیم ناصر ابراهیمی پیشکسوت کشورمان در خصوص ارزیابی از عملکرد فنی بامید ابراهیمی: مقابل امارات برای برد به میدان میرویم
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۵ هافبک تیم ملی فوتبال ایران گفت امیدوارم در روز بازی با امارات هوای بریزبان بهتر شود به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا از استرالیا امید ابراهیمی پیش از تمرین تیم ملی فوتبال ایران در جمع خبرنگاران در باره گرمای شدید شهر بریزبان اظهار کرد اینجا هوا بسیار گرپیشروی یک کیلومتری ارتش اطراف فرودگاه دیرالزور/آزادسازی شهرک جفره+نقشه
پیشروی یک کیلومتری ارتش اطراف فرودگاه دیرالزور آزادسازی شهرک جفره نقشهجدیدترین تحولات میدانی استان دیر الزور از پیشروی یک کیلومتری ارتش سوریه در محور شرقی اطراف فرودگاه نظامی دیر الزور و آزادسازی شهرک جفره در این منطقه حکایت دارد به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق نیروهای ااز لهستان تا مریوان روی صحنه/ در نهمین روز جشنواره تئاتر فجر چه نمایشهایی میبینید؟
از لهستان تا مریوان روی صحنه در نهمین روز جشنواره تئاتر فجر چه نمایشهایی میبینید فرهنگ > تئاتر - نهمین روز از سی و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با اجرای نمایشهایی از لهستان و شهرهایی مثل مریوان و ایلام دنبال میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این روزبه مناسبت دهه دهه فجر انقلاب اسلامی صورت میگیرد بهرهبرداری 190 کیلومتر راه روستایی حوزه راه و شهرسازی ایرانش
به مناسبت دهه دهه فجر انقلاب اسلامی صورت میگیردبهرهبرداری 190 کیلومتر راه روستایی حوزه راه و شهرسازی ایرانشهرمدیرکل راه و شهرسازی ایرانشهر گفت با آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی 190 کیلومتر راه روستایی در شهرستانهای جنوب سیستان و بلوچستان افتتاح و به بهرهبرداری میرسد ایوب۵ نمایش در دومین روز جشنواره تئاتر معلولان زاگرس روی صحنه رفت -
در ایلام صورت گرفت ۵ نمایش در دومین روز جشنواره تئاتر معلولان زاگرس روی صحنه رفت شناسهٔ خبر 2467402 یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۲ استانها > ایلام ایلام-در دومین روز برگزاری سومین جشنواره منطقه ای تئاتر تواتخواهان زاگرس پنج نمایش صحنه ای و خیابانی اجرا شد به گزارش خبرگزاری مهر ومصطفی پاشایی:آقای رشید پور مظلوم نمایی نکن؛تو آبروی خانواده ما را برده ای+عکس
مصطفی پاشایی آقای رشید پور مظلوم نمایی نکن تو آبروی خانواده ما را برده ای عکس صفحه شخصی مصطفی پاشایی مصطفی پاشایی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام در پاسخ به اظهارات رضا رشیدپور درباره مستند مرتضی پاشایی به نام سیب نوشت متاسفانه مدتی است از گوشه و کنار اظهار نظرها و قضاوت هایی ددو نمایش دیگر بخش بینالملل روی صحنه میروند/ برنامههای چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر
دو نمایش دیگر بخش بینالملل روی صحنه میروند برنامههای چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر چهارمین روز از سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با هفت نمایش صحنهای هفت اجرای خیابانی و یک اثر رادیویی میزبان مخاطبان خود میشود به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابطبرپايي کارگاه فناوري ارتباطات خودرويي و کاربردهاي آن در ايمني تردد و مديريت ترافيک
۲۷ دي ۱۳۹۳ ۱۲ ۲۸ب ظ برپايي کارگاه فناوري ارتباطات خودرويي و کاربردهاي آن در ايمني تردد و مديريت ترافيک کارگاه آموزشي معرفي فناوري ارتباطات خودرويي و کاربردهاي آن در ايمني تردد خودروها مديريت ترافيک و حفظ محيط زيست اول بهمن ماه همزمان با نخستين همايش سيستم هاي حمل و نقل هوشمنددر دیدار صالحی با نمایندگان اقلیتهای دینی مجلس مطرح شد قول ارشاد برای برداشتن موانع پیش روی فعالیتهای فرهنگی
در دیدار صالحی با نمایندگان اقلیتهای دینی مجلس مطرح شدقول ارشاد برای برداشتن موانع پیش روی فعالیتهای فرهنگی اقلیتهاسید عباس صالحی معاون امور فرهنگی با نمایندگان اقلیتهای دینی در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه 29 دیماه دیدار و گفتگو کرد به گزارش خبرگزاری فارس سید عباس صالحیعالیم قاسیم اف دیشب بدون دخترش و با یک ساعت و نیم تاخیر روی صحنه رفت
عالیم قاسیم اف دیشب بدون دخترش و با یک ساعت و نیم تاخیر روی صحنه رفت فرهنگ > موسیقی - ایرنا نوشت تهران - ایرنا - عالیم قاسیم اف خواننده مشهور آذربایجانی شب گذشته در حالی به کار خود در تهران پایان داد که به تنهایی و بدون حضور دخترش به عنوان همخوان روی صحنه رفت سومیاز ارمنستان تا خمین روی صحنه تئاتر/ چهارمین روز جشنواره فجر به روایت تصویر
از ارمنستان تا خمین روی صحنه تئاتر چهارمین روز جشنواره فجر به روایت تصویر فرهنگ > تئاتر - بازدید علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد از چند نمایش و اجرای کار مشترکی از ایران و ایتالیا از جمله اتفاقاتی بود که در چهارمین روز جشنواره ۴ بهمن رخ داد سی و سومین جشنوارهنمایش شیندار پوفنیک... به روی صحنه رفت
پانا گزارش می دهد نمایش شیندار پوفنیک به روی صحنه رفت خبرگزاری پانا نمایش شیندار پوفنیک که به مشکلات مربوط به ازدواج و دیدگاه های آرمانی قبل و بعد ازدواج می پردازد در نی ریز به روی صحنه رفت ۱۳۹۳ جمعه ۲۶ دي ساعت 17 00 به گزارش خبرگزاری پانا نمایش شیندار پوفنیک به ن-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها