تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804785687




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا حاتمي‌كيا ديده نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چرا حاتمي‌كيا ديده نمي‌شود
روزنامه الحيات در گزارشي از حضور جشنواره‌اي سينماي ايران با اشاره به دو فيلم مطرح در خارج از كشور مي‌نويسد گويا تأثيرپذيري از كارگرداناني چون كيارستمي و فرهادي براي حضور در جشنواره‌هاي خارجي كافي‌ است.


 روزنامه الحيات در گزارشي از حضور جشنواره‌اي سينماي ايران با اشاره به دو فيلم مطرح در خارج از كشور مي‌نويسد گويا تأثيرپذيري از كارگرداناني چون كيارستمي و فرهادي براي حضور در جشنواره‌هاي خارجي كافي‌ است.
روزنامه فرامنطقه‌اي الحيات در گزارشي با اشاره به موج جديد حضور فيلم‌هاي ايراني در فضاي خارج از ايران به حضور دو فيلم «قصه‌ها» و «ملبورن» در كشورهاي عربي و موفقيت اخير «ملبورن» در جشنواره فيلم قاهره پرداخته است.  گزارشگر اين روزنامه در حالي كه بسياري از سينماگران ايران در دوران احمدي‌نژاد در جشنواره‌هاي خارجي حاضر شدند و حتي اسكار گرفتند، مي‌نويسد: حضور مجدد سينماي ايران در جشنواره‌هاي خارجي پس از غيبتي طولاني است كه به دليل فشارها و محدوديت‌هاي سياسي نمي‌توانستند وارد عرصه فيلمسازي شوند.  اين روزنامه افزوده است: در اين دوران سخت سينمايي! سينماي رسمي ايران اجازه حضور روي پرده‌هاي خارجي نداشته و حتي در اين بين سينماي مستقل ايران به دليل نظارت‌ها از اين امر محروم بودند اما از سال گذشته اتفاقات مثبتي رخ داده است. البته اين روزنامه، سينماگران حاضر در جشنواره‌هاي خارجي را به سه دسته خارج‌نشينان مانند بهمن قبادي، امير نادري، نادر تكميل‌همايون، شيرين نشاط، ايراني‌هايي كه ترجيح مي‌دهند در خارج فيلم بسازند مانند عباس كيارستمي و اصغر فرهادي و «سينماي غيررسمي ايراني تحت فشار دستگاه‌هاي نظارتي» مانند محمد رسول‌اف، جعفر پناهي و سامان سالور تقسيم كرده است.  الحيات در ادامه گزارش خود به فيلم «قصه‌ها» اشاره مي‌كند و مي‌نويسد: اين فيلم پس از ممانعت وزارت فرهنگ دولت احمدي‌نژاد به جشنواره فجر سال گذشته آمده بود و در نهايت اخيراً از اكران آن ممانعت شده است.  اين روزنامه به كارنامه رخشان بني‌اعتماد و حضور «قصه‌ها» در جشنواره‌هاي جهاني اشاره كرده و افزوده است: اين فيلم مسلماً بهترين فيلم اين كارگردان نيست و به نوعي يك مستند و آميزه‌اي از واقعيت‌هاي جامعه ايراني شامل مشكلات اعتياد، خشونت زناشويي، بروكراسي و درگيري‌هاي صنفي، زندان‌هاي سياسي و مشكلات اقتصادي است!
الحيات در ادامه گزارش خود به سراغ فيلم «ملبورن» ساخته نيما جاويدي كه اخيرا جايزه بهترين فيلم جشنواره بين‌المللي فيلم قاهره را دريافت كرده رفته است.  گزارشگر اين روزنامه «ملبورن» را فيلمي با روايت ساده، طرحي مضطرب و حوادثي پوچ دانسته كه اگر نگوييم تقليد مي‌توانيم آن را نزديك به زبان اصغر فرهادي بدانيم.  الحيات با اشاره به داستان فيلم «ملبورن» و گره‌هاي آن مي‌افزايد: به‌رغم تلاش فيلم براي نشان دادن درونيات شخصيت‌ها و واكنش‌هاي آنها و مشكلات در روابط اجتماعي و از بين رفتن اعتماد در درون جامعه، داستان اين فيلم از اساس داراي مشكل است؛ زيرا حوادثي كه پشت سر هم قرار مي‌گيرد در ايجاد تعليق موفق نيست.  گزارشگر اين روزنامه ادامه مي‌دهد: شخصيت‌هاي اين فيلم در فضاي تئاترگونه‌اي حركت مي‌كنند كه رفتارشان بيننده را راضي نمي‌كند و به نوعي بيننده اين سؤال برايش پيش مي‌آيد كه توجيه چنين اتفاقاتي چيست؟ شايد هر فيلمنامه‌نويسي بتواند چنين فيلمنامه‌اي بنويسد اما شرط اين است كه بيننده از نحوه اداره اين مشكلات لذت ببرد اما اين فيلم داراي حوادث بسيار خسته‌كننده‌اي است.
گزارشگر الحيات در ادامه با اشاره به موج سينماي فرهادي در روايت و ارائه فيلم تأكيد مي‌كند: تأثيرپذيري در همه‌جا به‌ويژه سينما وجود دارد چه اينكه در ايران به ياد داريم كه جعفر پناهي «بادكنك سفيد» خود را با تأثير واضحي از «خانه دوست كجاست» كيارستمي توليد كرد.
 الحيات افزوده است: اما جاويدي فراتر از يك تأثيرپذيري عادي متأثر از فرهادي است چه اينكه فيلم او چون فيلم «چهارشنبه‌سوري» فرهادي از عناصري مانند «حوادث پشت سر هم در مدت زماني كوتاه»، ‌«شخصيت‌هاي اندك در يك مكان» و «دكور فيلم در پخش بودن وسايل سفر كه گويا دكور فيلم فرهادي است» برخوردار است.
 گزارشگر الحيات كه گويا فيلم‌هاي جشنواره فجر در سال گذشته از جمله فيلم‌هاي بهروز افخمي، ابراهيم حاتمي‌كيا و كيومرث پوراحمد و البته كيانوش عياري را رصد كرده و از ديده نشدن آثار آنان در جشنواره‌هاي خارجي گلايه دارد، در پايان گزارش خود اين سؤال را مطرح مي‌كند كه چرا فيلم‌هاي حرفه‌اي ديگري غير از ملبورن نتوانسته‌اند مانند «ملبورن» به صورت جهاني مطرح شوند.   وي براي سؤال خود چند سؤال و احتمال را مطرح مي‌كند: آيا به اين دليل كه فيلم در مسير كارگرداني است كه مورد پذيرش جهاني قرار گرفته يا اين فيلم از يك سبك سخن مي‌گويد كه اگر در جشنواره‌اي مقبول افتاد به بقيه جشنواره‌ها مي‌رود يا اينكه تنها يك ذوق سينمايي در نظر بسياري است؟


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن