تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809936960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرش سبز بر بام‌های شیراز


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: فرش سبز بر بام‌های شیراز
‌آذر ماه 89 و زمانی که پیشنهاد بام‌های سبز در شورای سوم شهر شیراز مصوب شد، هدف توسعه فضای سبز شهری بود که زمانی در میان باغ‌ها محصور بود و اکنون از آن همه باغ تنها بخش اندکی مانده است و مسئولان از مدیریت آن بخش اندک هم ناتوان مانده‌اند.
آفتاب: آن زمان پیشنهاد اجرای طرح بام‌های سبز، از منظر شهرداری و شورای شهر خوب بود، اما امروز و علی‌رغم گذشت 4 سال از آن مصوبه، تنها 185 پلاک، آنهم در بخش شمالغرب شیراز، برای اجرای بام سبز با شهرداری وارد قرارداد شده‌اند.


پیشنهاد مصوب، به لحاظ شکل، محتوا و ابعاد فنی و مهندسی، اهداف تعریف شده و نحوه اجرا،‌ مشکلی نداشت، اما چرا استقبال از این طرح که زمینه اعمال تخفیف‌های قابل توجه در عوارض را برای شهروندان فراهم کرده، یا واگذاری تراکم اضافه به متقاضی را می‌دهد، هنوز با اقبال عمومی مواجه نشده است.


کارشناسان یکی از مشکلات اصلی شوراها را پیگیری نشدن مصوبات می‌دانند، مصوباتی که در زمان تصویب یک ایده‌آل به‌نظر می‌رسد، اما تنها به فاصله چند ماه بعد از تصویب، به بایگانی شورا و شهرداری سپرده شده و بی آنکه در راستای اجرا و اعمال آن تلاش شود، هر زمانی که یک متقاضی به سراغ شهرداری آمد، مطابق با آنچه تصویب شده، عمل می‌شود.


صاحب‌نظران مسائل شهری اعتقاد دارند زمانی شوراها می‌توانند کارآمدی خود را اثبات کنند که توان پیگیری و اجرایی کردن مصوبات خود را در بخش‌های مختلف داشته باشند، مصوباتی که گاه می‌تواند زمینه ایجاد تحولی را در بخشی از مسائل شهری که ارتباطی مستقیم یا غیرمستقیم با سطح رفاه شهروندان دارد، سامان دهد.


طرح بام سبز، یکی از طرح‌های خوب شورای شهر شیراز محسوب می‌شود که با هدف توسعه سرانه فضای سبز و با استفاده از نقطه‌نظرات کارشناسی و دقت نظر در خصوص شیوه اجرای کار، در شورای سوم مصوب شد.


مدیر کنترل و نظارت ساختمان شهرداری شیراز در این خصوص گفت: مصوبه بام سبز از سال 90 وارد فاز اجرایی شده و تاکنون 189 پلاک به وسعت 30 هزار مترمربع، اجرا شده است.


حمید‌رضا نجیمی با اشاره به پیش‌بینی‌های قانونی برای استقبال مردم از این طرح، گفت: از محل اجرای مصوبه بام سبز تاکنون 33 هزار مترمربع تراکم تشویقی به شهروندان تعلق ‌گرفته است.


این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه روف‌گاردن یا بام سبز، در سطح شهرهای بزرگ جهان رو به گسترش است، گفت: تمام وجوه فنی و مهندسی و قانونی این طرح مد نظر شورای شهر بوده است.


وی با تاکید براینکه تمام مراحل طرح زیرنظر کارشناسان شهرداری شیراز باید اجرا شود، خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواهند از مصوبه بام سبز استفاده کنند باید به شهرداری منطقه محل سکونت خود مراجعه کنند تا پس از عقد قرارداد و طی مراحل فنی، کمیسیون مربوطه میزان تراکم (طبقه اضافی) و نوع بام سبز را مشخص کند.


به گفته نجیمی، پلاک‌هایی که می‌خواهند بام سبز را اجرا کنند باید مساحتی بیش از 300 مترمربع داشته باشند و پس از طی مراحل اداری و قانونی، می‌توانند از مزایای در نظر گرفته شده شامل طبقات و تراکم بیشتر است، استفاده کنند.


وی یادآور شد که در نظر گرفتن مشوق مطابق با دستورالعمل‌ها و براساس فرمول‌های خاصی است که نوع ساختمان، مساحت آن و ... در این محاسبه آن دخیل است.


نجیمی خاطرنشان کرد: اجرای بام سبز در ساختمان‌ها زمینه افزایش قیمت ملک را به ازای هر مترمربع و به صورت میانگین 80 هزار تومان برای مجری فراهم می‌کند.


وی در عین‌حال توضیح داد: اگر پلاکی به شرط اجرای بام سبز، تراکم اضافی دریافت کرده باشد، این امر در زمان پایان کار کنترل می‌شود، ضمن اینکه مالک تا پنج سال مبلغی را براساس قانون و به‌عنوان ضمانت مالی نزد شهرداری خواهد داشت که هر سال بخشی از آن آزاد می‌شود.


این مدیر شهری پیش‌بینی 5 سال برای ضمانت مالی را براساس ارزیابی کارشناسی دانست و گفت: بعد از 5 سال بام سبز شکل گرفته است و احتمال از بین رفتن آن کم خواهد بود.


نجیمی با تصریح اینکه تمام ابعاد فنی موضوع از زمان ارائه طرح تا اجرای آن تحت نظر کارشناسان فنی شهرداری خواهد بود، گفت: در این طرح از سازه‌های مشخص و استانداردی استفاده می‌شود تا پشت بام سبز آسیبی در درازمدت به ساختمان وارد نکند.


وی تاکید کرد: تمام مسئولیت اجرا و نگهداری بام سبز تا پنج سال به مالک اصلی ساختمان باز می‌گردد و اینگونه نیست که به واسطه واگذاری تمام یا بخشی از ملک، مسئولیت از فرد سلب شده باشد.


عضو شورای شهر شیراز در این خصوص با بیان اینکه طرح بام سبز در بسیاری از کشورها در حال اجراست، گفت: این طرح می‌تواند در افزایش فضای سبز در سطح شهر مؤثر واقع شود.


ابراهیم شعرا بیان کرد: بر اساس گزارش شهرداری مبنی بر استقبال مثبت از این طرح، اما آثارکمی از آن در سطح شیراز مشاهده می‌شود.


وی با ابراز امیدواری از اینکه این طرح مانند دیگر کشورها در شیراز هم نمود عینی داشته باشد، تصریح کرد: شهرداری با کارشناسی‌های دقیق‌تری باید زمینه اجرای مطلوب این طرح را در آینده‌ای نزدیک فراهم کند.


به گزارش ایسنا، دیگر عضو دیگر شورای شهر شیراز نیز معتقد است که پیش از هر چیزی طرح بام شیراز سبب افزایش اکسیژن در سطح شهر خواهد شد.


رضا محمدیان گفت: در بسیاری از کلانشهرها از پشت بام‌ها برای کاشت‌های اقتصادی مانند صیفی‌جات استفاده می‌کنند و حتی در برخی موارد در زمینه گیاهان دارویی و مراکز تحقیقاتی، این طرح مورد استفاده قرار گرفته است.


وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورا در سال اول اجرای این طرح 200 مالک با اجرای طر بام سبز شیراز در ملک خود استقبال کرده‌اند.


عضو کمیسیون عمران شورای شهر شیراز ادامه داد: شهر شیراز به موجب اجرای این طرح به عضویت سازمان مردم نهاد بین‌المللی بام سبز درآمده است.


محمدیان طرح بام سبز را طرحی مطلوب به لحاظ عملکرد فنی و سیستم‌های موجود دانست و گفت: مباحث سازه‌های مهندسی فنی در این طر‌ح باید با پیش‌بینی‌های دقیق‌تری انجام شود.


به گزارش ایسنا، تردیدی در مثبت بودن اثرات اجرای طرح بام سبز نیست، اما یافتن راهکارهایی برای تسری این اقدام در نقاط مختلف شهر و افزایش اقبال عمومی نسبت به آن‌ باید در دستور کار قرار گیرد.


به‌حتم راهکارهایی برای آموزش شهروندان وجود دارد که بتوان با استفاده از آن زمینه اجرای طرح‌های تاثیرگذار شهری را فراهم کرد.


شیراز که زمانی باغ‌های فراوانی آن را احاطه کرده بود، امروز علی‌رغم آنکه سرانه فضای سبز را تا حد قابل توجهی نسبت به 5 سال گذشته افزایش یافته می‌بیند، اما همچنان و با توجه به سرعت رشد مناطق مسکونی و آپارتمان‌های مرتفع، لزوما باید توسعه فضای سبز را با استفاده از تدابیر مختلف در دستور کار قرار دهد.


تردیدی نیست که توجه به بام‌های سبز بیشتر از آنکه در نقاط هنوز سبز شیراز مد نظر باشد، باید در نقاط متراکم و میانی شهر و بافت‌های مرکزی مد نظر قرار گرفته و دنبال شود.






تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن