واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشاهیر فلسفه اسلامی/۲۰
چگونه «حسن حلی» علامه شد؟/ متعصبان اهل سنت بر کتب او ردیه نوشتند
علامه حلی پس از رسمیت یافتن شیعه و ریاست شیعیان توسط محقق حلی به دفاع منطقی از تشیّع پرداخت و از این رو لقب علامه بر او اطلاق شد، اینگونه شد که متعصبان اهل سنت بر کتب او ردیه نوشتند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حسن بن یوسف بن مطهر حلی معروف به علامه حلی که در سال 648 هجری در حله متولد شد و در سال 711 یا 726 هجری در همان جا درگذشت و در جوار قبر علی (ع) دفن شد. وی از خانواده علم و فقه و خواهرزاده محقق حلی است که ریاست شیعیان را به عهده داشت. او پس از مناظره با علمای زمان در محضر سلطان محمد خدابنده (نوه هلاکوخان مغول) در سال 707 هجری، باعث تشیع سلطان شد و آن را بر امرای لشکر اعلان کرده است. او در فقه، اصول، حکمت، کلام، طبیعیات، منطق و ادبیات عرب تبحر داشت و از اعجوبههای روزگار بود. روش فکری او ترکیبی از مشاء و اشراق و از روح تصوف به دور بوده است. در عین اینکه پیرو استاد خود خواجه طوسی است، استقلال رأی دارد و در پارهای از موارد برخلاف استاد، نظر داد که در شرح تجرید موجود است. او فلسفه را نزد خواجه نصیر، کاتبی قزوینی، ابن میثم بحرانی، سید جمالالدین احمد بن طاووس و برادرش سید رضی علی بن طاووس و دیگران آموخت. در بعد فلسفی اگر شرح تجرید او نبود، چه بسا فهم نظر خواجه، برای دیگران مشکل بوده به طوریکه قوشچی، دوانی و لاهیجی از راه شرح تجرید علامه، به فهم مطالب و منظور خواجه نایل آمدند. او پس از رسمیت یافتن شیعه و به ویژه پس از ریاست شیعیان توسط محقق حلی به دفاع منطقی از تشیع پرداخت و از این رو لقب علامه بر او اطلاق شد که به حق سزاوار آن بود. لذا متعصبین اهل سنت برکتب او ردیه نوشتند. از این میان میتوان به ابطال الباطل فضل بن روزبهان در رد نهج الحق علامه اشاره کرد. ابن تیمیه نیز کتابی در رد دلائل الصدق علامه نوشته است و نیز بر کتاب منهاج الکرامة حلی ردیه نوشت که قاضی نورالله شوشتری در پاسخ آن، کتاب احقاق الحق را نوشت. *تألیفات درباره آثار علامه باید گفت که از صد تا هزار اثر ار به او نسبت دادهاند. سبک تألیف علامه به عنوان روشی روان و آسان مورد توجه علمای رشتههای مختلف قرار گرفته به طوریکه کتابهای او در طی قرون جزء کتب درسی بودهاند. از این میان میتوان به شرح تجرید و کشف الفوائد در فلسفه و کلام،تذکرة و مختلف در فقه و آثاری نظیر خلاصة الاقوال در رجال و نهج الحق در کلام اشاره کرد. برخی از آثار دیگر عبارتاند از منتهی المطلب فی تحقیق المذهب در کلام، تلخیص المرام، ارشاد، مختلف الشیعه و تذکرة الفقها، انوار الملکوت فی شرح الیاقوت، نهایة المرام فی علم الکلام، الاسرار الخفیة فی العلوم العقلیه، حل المشکلات من کتاب التلویحات سهروردی، ایضاح التلبیس من کلام الرئیس، کشف الخطا من کتاب الشفاء و ... البته کتب و رسالات او زیاد است و به شرح مختصر آن اکتفا شده است. انتهای پیام/
93/09/21 - 14:48
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]