تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798952672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونق استان بوشهر با ایجاد منطقه آزاد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رونق استان بوشهر با ایجاد منطقه آزاد پایگاه اطلاع رسانی نسیم جنوب روز چهارشنبه نوزدهم آذر درمطلبی با عنوان "رونق استان بوشهر با ایجاد منطقه آزاد" به قلم " محمدعلی عبدالشیخی" نوشت: یکی از این راه ها برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال درکشور، کاهش موانع قانونی است از که طریق تاسیس مناطق آزاد تجاری صنعتی امکان پذیر است.


در ادامه این مطلب آمده است: طرح مساله منطقه آزاد بوشهر و دعوای بین مخالفان و موافقان آن چند ماهی است که نقل محافل سیاسی و اقتصادی استان شده است.
به طور کلی اهداف و فلسفه شکل گیری مناطق آزاد در جهان را به صورت زیر می توان بیان کرد:
عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، جذب سرمایه های خارجی، ایجاد فرصت های شغلی جدید سالم و مولد ، کسب درآمد ارزی ، افزایش سرمایه گذاری ، افزایش صادرات ، دست یابی به فناوری پیشرفته ، کاهش نرخ مهاجرت و در نتیجه هدف نهایی را در توانمند سازی اقتصادی و ارتقاء سطح زندگی مردم می بیند. در کنار این اهداف در شکل گیری مناطق آزاد تسهیلاتی را نیز برای حصول نتیجه مثبت در نظر می گیرند، که در این بین می توان به موارد زیر اشاره داشت:
معافیت های مالیاتی 15 ساله برای برای دریافت کنندگان مجوز فعالیت اقتصادی، امکان ورود اتباع خارجی بدون رویداد، کارایی سرعت و خدمات کامل بانک های دولتی ، خصوصی و شرکت های بیمه ، عدم محدودیت در انتقال ارز به دیگر مناطق آزاد ایران یا سایر کشورها، ثبت ساده و آسان شرکت ها و موسسات صنعتی و فرهنگی و مالکیت معنوی ، امکان ورود و خروج کالا از منطقه به خارج از کشور بدون تشریفات اداری طبق جدول عوارض گمرک، معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی واحدهای تو لیدی، ارائه تسهیلات شماره گذاری به خودروها بدون دریافت عوارض و ...
با توجه به آمار ارائه شده از مناطق آزاد کشور و اهداف ایجاد آن ها و در کنار ان تسهیلات قانونی، این مناطق با مشکلات و چالش های بسیاری روبرو می باشند و به بسیاری از اهداف خود نرسیده اند. در بخش صادرات، مناطق آزاد کشور با مشکلاتی جدی مواجه می باشند. به طوری که این مناطق به پایگاه هایی برای ورود کالا به کشور تبدیل شده اند. قسمت اعظم مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته شده صنایع مستقر در مناطق آزاد، وارداتی هستند، از سوی دیگر، صنایع داخلی نیز دارای ساختاری وابسته می باشد. بدین لحاظ نمی توان خالص صادرات چندانی را از مناطق آزاد انتظار داشت، مضافاً بر اینکه عملکرد فعلی مناطق، عمدتاً بر فعالیت های تجاری تکیه دارد. همچنین در زمینه اشتغال نیز مناطق آزاد کشور نتوانسته اند به اهداف مورد نظر خود دست یابند. بیشترین فعالیت در مناطق آزاد بخش خدماتی می باشد. بنابر برخی از نظرات تاکنون هیچ یک از مناطق آزاد کشور نتوانسته اند به اهداف خویش برسند.
در این بین چند سال از وعده و وعیدهای مسئولین استانی پیرو تبدیل بندر بوشهر به منطقه آزاد می گذرد و این مهم در دولت های قبلی نیز پیگیری می شد ، ولی تا به امروز منتج به نتیجه خاصی نشده است و این خواست و آرزوی دیرینه ی مردم استان بوشهر جامعه عمل به خود نپوشانیده است.
با آغاز به کار دولت فعلی و انتخاب دکتر سالاری به عنوان نفر اول استان ، این موضوع و خواست مجددا در دستور کار مسئولین، علی الخصوص مدیریت ارشد استان قرار گرفت تا با عزمی جدی و همگانی در استان این مهم رنگ واقعیت به خود ببیند.
مراحل درخواست تاسیس منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر به همراه دو منطقه آزاد جاسک در استان هرمزگان و منطقه ویژه اقتصادی دارویی در استان البرز در یک کارگروه تخصصی و هم چنین شورای عالی مناطق آزاد که با حضور معاون اول ریاست جمهوری و چهارده نفر از وزرای عضو کابینه در جلسه 5/6/1393 به طور کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت و پس از موافقت به هیئت دولت ارسال شد که در آنجا نیز مورد تصویب دولت قرار گرفت.
اما در این کش و قوس، ریاست جمهوری لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی جاسک در استان هرمزگان و منطقه ویژه اقتصادی دارویی در استان البرز که به تصویب هیئت وزیران رسیده بود، در مورخه 6/8/1393 برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی نمود، ولی نام بوشهر ، ولو موقتا از قلم افتاد و از فهرست حذف شد. این در حالی بود که خبر عدم ارسال لایحه منطقه آزاد بوشهر به مجلس بازتاب های وسیعی را در استان به دنبال داشت.
با همه این موارد این در حالی است که بندر بوشهر به عنوان یکی از اولویت دارترین مکان ها برای تاسیس مناطق آزاد در سطح کشور شناخته می شود و کوچکترین ظرفیت های اقتصادی بندر بوشهر با قوی ترین شاخص هایی که مناطق آزاد شده اند ، براستی می تواند رقابت کند. برای اثبات این مدعا می توان به امتیازاتی همانند دسترسی به نیروی کار و توانایی اقتصادی مناسب ، دسترسی مطمئن به صنایع همگانی و خدماتی ، دسترسی به انرژی ارزان ، دسترسی به راه های آبی بین المللی ، دسترسی به بازارهای منطقه ای ، منابع معدنی ، فراهم بودن اراضی کافی و مطمئن و ... اشاره داشت.

اما با وجود عدم ارسال منطقه آزاد بوشهر به مجلس ، نکته امیدوارکننده پابرجا بودن منطقه آزاد بوشهر است. با توجه به این که با وجود ظرفیت های انرژی فراوان دراستان بوشهر، کمک شایانی به رونق و اشتغال جوانان این استان نکرده است، ایجاد منطقه آزاد بوشهر آن هم به صورت کارشناسی و حساب شده می تواند رونقی دو چندان به استان ببخشد، که این امر تلاش و همت بیشتر و مضاعف تر مسئولین ، علی الخصوص نمایندگان مجلس را می طلبد. ک/1
539


19/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن