تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804505526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزی روزگاری با عه بدوللا سور، داستان یک قرن معماری در سقز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: روزی روزگاری با "عه بدوللا سور"، داستان یک قرن معماری در سقز ایرنا - سقز - سنندج - استاد عبدالله مشهور به "عه بدوللا سور" از معماران کهنه کار و قدیمی شهرستان سقز است و در شهرهایی از جمله اصفهان، تبریز، مراغه، سنندج و سقز کارکرده است.


به گزارش ایرنا، استاد عبدالله اصالتاً اهل بانه است و به خاطر عدم ثبات سیاسی در اواخر دوره قاجار مدت زیادی در آوارگی بسر برده و به گفته خودش معماری مسجد از جمله کارهای وی بوده است، هر چند بسیاری از مساجدی که وی معمارشان بوده است هم اکنون براثر گذشت زمان از بین رفته اند یا در آستانه تخریب هستند و یا به دلیل تغییر کاربری نابود شده اند.
از کارهای برجسته وی که می توان گفت مشهورترین اثر وی نیز هست علاوه بر معماری یک مسجد در سقز، معماری دبیرستان دکتر حسابی در بانه است.
استاد عبدالله در سبک معماری مساجد که برگرفته از سبک معماری اسلامی دوره صفویه است، نقش ذوق و استعداد خود را در این میان کم اهمیت بر نمی شمارد و می گوید: در معماری این دو مسجد، کمتر نیازی به نقشه داشتم و در این زمینه ذهن خود را بهترین نقشه برای خود دانستم.
پای صحبت ها و خاطرات یک قرن زندگی پر فراز و نشیب این استاد معمار نشستیم و با وی گفت و گویی انجام دادیم.
- معماری را کجا و نزد چه کسانی یاد گرفتید؟ و چه کسانی شاگرد شما بودند؟
نمی توانم بگویم نزد شخص خاصی یاد گرفته ام. من ابتدا در آجر تراشی مشغول بکار بودم و باید طبق رسوم هندسی اندازۀ دقیق آجرها را به دست می آوردم در نتیجه به واسطۀ دقت و ظرافتی که در کارم به خرج می دادم و همچنین عشق و علاقه ای که به این کارم داشتم توانستم معماری را به بهترین نحو ممکن یاد بگیرم. شاگردان زیادی هم داشتم اما به خاطر سخت گیری من و لزوم دقتی که باید به خرج می دادن کمتر نزد من می ماندند.
-در کدام شهرها کار کرده اید و بناهای مشهور و بنامی که انجام داده اید کدام اند؟
در شهرهای زیادی از جمله اصفهان، تبریز، مراغه، سنندج، بانه ، سقز، روستاهای اطراف و خیلی جاهای دیگری که هم اکنون به یاد ندارم. اما آنچه که اکنون می توانم نام ببرم مسجد عُمر بن خطاب، قسمتی از هنرستان شهید بیدهندی، پاساژ فیض نژاد، ساختمان قدیم شهرداری، طاق های بازار تاجوانچی، مسجد چند روستای اطراف از جمله روستای دایه سلیمان و مشهورتر از همه قلعه بهنام دژ در اطراف سقز که در شهریور سال 1320 انجام دادم می توان نام برد.
- مناره های مشهور مسجد عُمر بن خطاب را چگونه طراحی کردید و چقدر زمان صرف این کار شد؟
برای انجام این کار معتمدین شهر از جمله مرحوم احمد رحیم زاده و مجیدخان وکیلی سراغم آمدند، اما من به این شرط قبول کردم که نباید کسی در کار من دخالت کند و نهایتاً کار را با آنچه در ذهن خودم بود شروع کردم و این درحالی بود که بیش از 80 سال سن داشتم و این نشان از عشق و علاقه ام به این کار بود. کار می بایست در عرض یکسال تمام می شد. اما باید بگویم که کار هنوز ناتمام است چرا که مابین دومناره باید به هم متصل می شد و قرار بر این بود که از طرف ورودی سنندج این نما که لفظ « لا اله الا الله، محمد رسول الله» در بین دو مناره منقّش شود. همچنین دو منارۀ مسجد هم باید سه متر دیگر به ارتفاع آن افزوده می شد. اما به دلایلی این کار به سرانجام نرسید ولی به خاطر عشق و علاقه ام به این کار حاضرم برای اتمام کار، روزانه حداقل یک ساعت را برای اتمام کار اختصاص دهم اما شرایطم به گونه ایست که انجام این کار برایم ممکن نیست. در این هنگام بغض گلوی استاد را می گیرد که با ذکر الفاظی به خود آرامش می دهد.
- تا چند سالگی به کار ادامه دادید و آخرین کار شما کدام است؟
هم اکنون که بیش از صد سال سن دارم حدود 10 سال است که از معماری دست کشیده ام اما همچنان به آن علاقمندم و آخرین کارم دبیرستان دکتر حسابی بود در شهر بانه.
- آیا پسرانت به شغل شما ادامه دادند؟
یکی از پسرانم که هم اکنون در اروپا به سر می برد به این کار علاقمند بوده و هست و اتفاقاً تبحر خاصی هم در این زمینه دارد اما به خاطر کار اصلی خود نتوانسته ادامه دهد.
-با این هنری که در این مدت زمان طولانی به خرج داده اید آیا تابحال از شما تقدیری به عمل آمده است؟
در طول این سالیان دراز دریغ از یک تقدیر از سوی یکی از مسوولین و این در حالی است که حتی از نعمت بیمه هم محروم بوده ام تا در این روزگار کمک حالی باشد برای دوران پیری ام.
در آخر اگر سخنی دارید؟
در اینجا لازم است از تمام مردمی که سالیان سال مرا مورد لطف و مرحمت خود قرار داده اند سپاس گذارم.ک/4
533


17/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن