تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804608020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همگرایی رسانه ای برای مهار افراط گرایی باید از حد حرف خارج شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیرکل اطلاع رسانی سازمان همکاری اسلامی در گفت و گو با ایرنا: همگرایی رسانه ای برای مهار افراط گرایی باید از حد حرف خارج شود تهران - ایرنا - «مها مصطفی عقیل» مدیرکل اطلاع رسانی سازمان همکاری اسلامی در گفت و گو با ایرنا، به کم کاری این سازمان در همگرایی رسانه یی بین کشورهای اسلامی برای مبارزه و مهار افراط گرایی مذهبی اذعان و تاکید کرد که برای تحقق همگرایی باید از حد حرف و کلیات خارج شویم و به دنبال اقدامات عملی باشیم.


این گفت و گو در حاشیه ی برگزاری دهمین اجلاس وزیران اطلاع رسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی صورت گرفت؛ اجلاسی که دیروز چهارشنبه 12 آذر در تهران به صورت رسمی آغاز به کار کرد و تا امروز نیز ادامه دارد.
مها عقیلِ عربستانی 6 سال پیش به عنوان مدیرکل اطلاع رسانی این سازمان انتخاب شد و در زمان حاضر افزون بر این مقام، سردبیری مجله ی سازمان همکاری اسلامی را نیز بر عهده دارد. او در گفت و گو با ایرنا به آسیب شناسی رویکردهای رسانه یی در کشورهای اسلامی نسبت به معضل افراط گرایی و تحرکات گروه های تروریستی پرداخت.
در ادامه مشروح کامل گفت و گوی ایرنا با مدیرکل اطلاع رسانی سازمان همکاری اسلامی آمده است:

**ایرنا: ارزیابی کلی شما از نشست تهران چطور بوده است؟
*عقیل: خیلی خوب. مایلم از دولت جمهوری اسلامی برای هماهنگی بسیار خوب این نشست تشکر کنم. تا به اینجا همه چیز بخوبی و با آرامش پیش رفته است.

**ایرنا: با در نظر گرفتن مباحث مطرح شده در نشست کارشناسان و وزیران، برگزاری چنین نشستی را در شرایط کنونی چقدر مهم می دانید؟
*عقیل: این کنفرانس از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه ما در زمان حاضر در شرایط بسیار حساسی قرار داریم و جهان اسلام با معضل هایی نظیر جنگ و خون ریزی، میلیون ها آواره، شیوع بیمار «ابولا» و هزاران معضل دیگر رو به رو است.

**ایرنا: با در نظر گرفتن تمرکز این نشست بر همگرایی رسانه یی، این موضوع را تا چه اندازه مهم می دانید؟
*عقیل: بدون شک رسانه در پوشش و انتشار و همچنین تحلیل این معضل ها نقش بسیار برجسته یی دارد. ما امیدوار هستیم که در نتیجه ی این کنفرانس و تلاش های مشابه، اعضا قادر باشند به برنامه و راهکارهایی مناسب برای بررسی و مقابله با این مشکل ها دست پیدا کنند. چیزی که در این میان مهم است تاکید بر نقش مثبت رسانه بجای برجسته سازی جنبه های منفی است. ما امیدوار هستیم که در نتیجه ی تلاش های ما در این دوره، ترغیب رسانه ها به اتخاذ این رویکرد مثبت برجسته تر شود.

**ایرنا: مشکل هایی که به آن ها اشاره کردید نه تنها جهان اسلام بلکه سایر کشورهای دنیا را نیز متاثر کرده است. ما در شرایطی قرار داریم که گروه های تکفیری و در صدر آن ها داعش با بهره گیری از پتانسیل رسانه یی بسیار دقیق، حضور و جایگاه خود را در این عرصه تقویت کرده اند. با در نظر گرفتن اینکه افرادی که امروز در این نشست شرکت دارند برای هماهنگی رسانه یی بیشتر در راستای مبارزه با چنین پدیده هایی در اینجا جمع شده اند، چطور می توان این اقدام را تسریع بخشید و با روند رو به رشد حضور داعش بر رسانه مقابله کرد؟
*عقیل: من با نکته یی که به آن اشاره کردید کاملا موافق هستم. داعش به شیوه ی بسیار پیچیده و کارشناسی شده یی از رسانه در راستای فریب مردم جهان و بویژه جوانانی که به این گروه می پیوندند استفاده می کند. حق با شما است. ما باید با رویکردی دقیق تر و البته با سرعت بسیار بیشتر با این گروه مقابله کنیم. پاسخ رسانه یی ما به این افراد نباید محدود به پوشش اقدامات آن ها باشد. ما باید با تمام قدرت با باورهایی که این گروه سعی در ترویج و ترغیب آن ها دارد مقابله کنیم. رسانه نقشی بسیار مهم در تحقق این هدف ها دارد. چراکه رسانه سریع ترین و در عین حال اثربخش ترین شیوه ی برقراری ارتباط و انتقال پیام است. ما باید با اتحاد با یکدیگر پیامی واحد و روشن را از حقیقت دنیای اسلام به جهانیان بفرستیم و از این حقیقت در مقابل گروه های تروریستی که اقدامات خود را با نام اسلام توجیه می کنند، پاسداری کنیم. بنابراین در کنار اینکه همه ی اعضای شرکت کننده در این کنفرانس مخالف اقدامات داعش و سایر گروه های تروریستی هستند و آن را محکوم می کنند، چیزی که ما در شرایط فعلی به آن نیازمند هستیم، اتحاد برای انتشار پیامی قدرتمند است تا زمانی که جامعه ی بین المللی ادعا کرد داعش نماینده ی اسلام است و برای مسلمانان می جنگد، بتوانیم با قدرت بگوییم که داعش گروهی بسیار کوچک است و نه تنها نماینده ی باورهای اسلامی نیست، بلکه گروهی کوچک و در حاشیه است. این ما اعضای سازمان همکاری اسلامی هستیم که باید نمایندگان اصلی اسلام و پاسدار باورهای دینی خود باشیم و این باید در همه ی سیاست ها و اقدامات ما نمود پیدا کند. تلاش ما در این خصوص باید از قالب کلام خارج شده و به مرحله عمل برسد.

**ایرنا: شما به این نکته که پاسخ جامعه ی اسلامی به افراطی گری و رسانه های این گروه ها باید صریح و فوری باشد اشاره کردید. برخی افراد این انتقاد را به سازمان همکاری اسلامی وارد می دانند که در راستای تحقق این هدف ها و بویژه تلاش برای اتحاد و هماهنگی بیشتر اعضا اندکی کند عمل کرده است. این سازمان چگونه می تواند این نقص را رفع و با وجود همه ی اختلاف های سیاسی و حتی مذهبی، به کشورهای عضو در راستای اتحاد رسانه یی کمک کند؟ آیا این اتحاد هرچند موقت و در راستای تحقق هدف بزرگی نظیر حذف داعش، زیر سایه ی این سازمان ممکن است؟
*عقیل: بله البته. ما همگی باید این نکته ی مهم را به یاد داشته باشیم که تفاوت ها و اختلاف های ما به اندازه یی که در راه همکاری و اتحادمان مانع ایجاد کنند مهم نیستند. این تفاوت ها نباید ما را از کار کردن با یکدیگر در راهی مشترک مایوس کنند. داعش دشمن مشترک همه ی ما است؛ بنابراین ما باید در راه مقابله و حذف این خطر بزرگ که ماهیت همه ی ما و تصویر اسلام به عنوان دینی صلح طلب را هدف گرفته متحد و همفکر باشیم. در راه دستیابی به چنین هدف والایی، تفاوت ها باید بی اهمیت و کوچک باشند.
شاید حق با شما است و سازمان همکاری اسلامی تا حدی در این راه عملکرد کند و ناموفقی داشته است. ولی این اقدام مستلزم همکاری و همیاری همه ی اعضای سازمان است و این همان هدفی است که ما امیدوار هستیم در نشست های جاری به آن دست پیدا کنیم. ما به توافق بر سر برنامه یا پیامی واحد امیدوار هستیم و در اکنون که ایران ریاست این دوره را بر عهده گرفته، امیدوار هستیم با حمایت و کمک این کشور به این هدف برسیم.

**ایرنا: با در نظر گرفتن فعالیت رسانه یی داعش در کنار تبلیغات گسترده ی اسلام هراسی در رسانه های غربی و همچنین نیاز به مقابله ی زودهنگام و اصولی با این اقدامات، تصور نمی کنید ارایه ی تصویری جدید از اسلام در رسانه ها امری ضروری است؟ آیا ما با محکومیت صرف می توانیم در مقابل پروژه ی اسلام هراسی یی که غرب مدت ها است کلید زده و اکنون داعش نیز به ضلع مهمی از آن تبدیل شده مقابله کنیم؟
*عقیل: بدون شک خیر. محکوم کردن این اقدام ها مهم است ولی کافی نیست. در خصوص داعش، همانطور که قبلا هم اشاره کردم، آن ها از رسانه در راستای ارایه ی تصویری زشت از سیاست ها و ایدیولوژی خود و نه اسلام استفاده می کنند. آن ها صدای بلندی برای خود ساخته اند و متاسفانه رسانه نیز در بسیاری از مواقع با رویکردی غلط، فرصت ابراز وجود و بیان خواسته هایشان را به آن ها می دهد. همین رویکرد باعث بزرگ شدن تصویر داعش و قدرت بخشی به آن ها شده است. در صورتی که رسانه های ما اقدام به پوشش کامل خبرهای مربوط به این گروه اعم از قتل عام و سر بریدن و حتی سخنرانی های رهبران آن ها نکنند، رسانه به مرور آن ها را از یاد خواهد برد و تصویر هراس آمیز این گروه مخدوش خواهد شد.
لازم است که رسانه ها با مسوولیت پذیری بیشتری در خصوص آنچه به مردم عرضه می کنند فعالیت کنند. چرا باید تمرکز خود را بر روی کوچک ترین اقدامات داعش بگذاریم در حالی که می توانیم بر روی برنامه های لازم در راستای افزایش گفتمان های فرهنگی میان کشورهای اسلامی تمرکز کنیم. داعش مستحق این همه توجه رسانه یی نیست. آن ها یک گروه تروریستی هستند و ما نباید در این حد برای آن ها تبلیغات کنیم. این همان چیزی است که داعش و رسانه های غربی بدنبال آن هستند. پس باید بر روی رویکردی متعادل در این خصوص تمرکز داشته باشیم و علاوه بر محکومیت، مخالفت خود را در مقابله ی رسانه یی به نمایش بگذاریم.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**ع.م**2054


13/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن