تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819007308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجلاس تهران؛ همگرایی رسانه ای و مقابله با افراط گرایی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اجلاس تهران؛ همگرایی رسانه ای و مقابله با افراط گرایی تهران- ایرنا- همگرایی رسانه ای برای برقراری صلح و آرامش در جهان اسلام به عنوان شعار دهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی در تهران با توجه به شرایط موجود و تحولات حاکم برمنطقه و اقدامات گروه های تکفیری و تلاش محافل رسانه ای غرب برای اسلام هراسی، مهمترین راه مقابله با افراط گرایی به شمار می رود، اما تحقق این امر نیازمد اقدامات جدی و عملی است.


در همین راستا دست اندرکاران امور رسانه ای، مسئولان و مقام های کشورهای عضو "سازمان همکاری اسلامی" (OIC) همگرایی رسانه ای را مهمترین راه برای شناساندن اسلام اصیل به جهانیان و زدودن زنگار از چهره اسلام ناب و جلوگیری از برداشت های افراطی معرفی و بر همکاری های مشترک میان کشورهای اسلامی تاکید کرده اند.
از آنجا که رسانه های عمدتا غربی - صهیونیستی در دهه های اخیر همواره از اسلام چهره ای خشن به دنیا نشان داده و از این طریق اهداف خود را برای تسلط بر منابع عظیم کشورهای اسلامی پیش برده اند، این همگرایی رسانه های اسلامی بیشتر احساس می شود.
رسانه های مغرض غربی و بعضا منطقه ای ضمن بازتاب عقاید افراد تندرو و عملکرد برخی گروه های تکفیری مشکوک و نسبت دادن آنها به مسلمانان، همواره درصدد مخدوش کردن آموزه های اسلام به عنوان دین صلح و رحمت بوده اند.
این مهم در حالی است که مسلمانان به جای نشر اندیشه های اصیل اسلامی و آموزه های والای دین مبین اسلام و اشتراکات مذهبی از طریق راه اندازی رسانه هایی مستقل برای افکار عمومی جهان در این سالها اجازه داده اند تا رسانه های غربی-صهیونیستی با استفاده از خلاء موجود به تحریف اسلام پرداخته و با دروغ پراکنی و ایجاد اختلاف میان مسلمانان از هر شرایطی به نفع خود بهره برداری کنند.
در طول سالهای اخیر ترفندهایی مختلف محافل غربی و صهیونیستی و بنگاه های خبر پراکنی آنها علیه مصالح اسلامی، مسلمانان را از موضوعات اصلی جهان اسلام از جمله فلسطین و مسجد الاقصی به عنوان قبلگاه اول آنان بازداشته است.
علاوه بر این غربی ها هر روز با علم کردن موضوعی تازه و ایجاد اختلافات فرقه ای درصدد توطئه علیه جهان اسلام با هدف غارت منافع کشورهای اسلامی هستند.
تازه ترین نمونه آن را در عراق و سوریه می توان دید که ایجاد گروهک های تکفیری - تروریستی داعش هزینه های هنگفت جانی و مالی را بر ملت های منطقه تحمیل کرده و چهره خشنی از اسلام را مقابل جهانیان به نمایش گذاشته است.
به هر حال نبود رسانه های مورد توافق میان کشورهای اسلامی و مبتنی بر ترویج مبانی اصیل اسلامی و مشترکات مذهبی، فکری و اجتماعی و ... کاملا محسوس است و کارشناسان اسلامی و دست اندرکاران امور رسانه ای در این کشورها خود به آن اذعان دارند.
از سوی دیگر جلسات سازمان همکاری اسلامی در سال های اخیر نیز گویای همین مدعاست و نشست های مختلف این نهاد بین المللی در سال های اخیر نشان می دهد که این سازمان فقدان همگرایی رسانه ای و ضرورت تحقق آن را احساس کرده و پیگیر آن بوده است. برای مثال در چهل و یکمین نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی که ماه ژوئن 2014 در جده برگزار شد، همکاری های رسانه ای میان کشورهای عضو مورد تاکید قرار گرفت.
در آن نشست مواردی در زمینه همکاری های رسانه ای میان کشورهای عضو این سازمان به تصویت رسید. از جمله مصوب گردید که کشورهای اسلامی نسبت به راه اندازی شبکه تلویزونی تحت عنوان "OIC" اقدام کنند.
از سوی دیگر همکاری میان کشورهای عضو این سازمان با هدف تلاش برای خنثی سازی توطئه تبلیغ علیه اسلام در جهان از جمله در اروپا و آمریکای شمالی مورد تاکید قرار گرفت.
در نشست جده همچنین گسترش امور رسانه ای برای پیشتاز بودن سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با تبادل فرهنگی و گفت و گو میان فرهنگ ها نیز تصویب شد.
"ایاد امین مدنی" دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در سفر روز دوشنبه خود به اصفهان ابراز امیدواری کرد که ارتباطات فرهنگی کشورهای اسلامی بیش از پیش تقویت شود و در همه امور با یکدیگر همکاری جدی داشته باشند.
وی در بازدید بازدید از پلهای تاریخی خواجو، سی و سه پل، کاخ موزه چهلستون و تالار اشرف اصفهان، گفت: امیدوارم جوانان مسلمان با آموزشهای لازم بیش از پیش به زنده نگه داشتن و ارتقای هنرهای اسلامی که معنویت در آنها موج می زند دل ببندند.
از سوی دیگر "صالح المغیلیث" Saleh Almeghaileeth معاون وزیر اطلاع رسانی عربستان سعودی نیز با شاره به اهمیت همگرایی رسانه ای میان کشورهای اسلامی گفت: رسانه ها در دنیای امروز ابزار توانمندی هستند و می توانند فهم درست از اسلام را به جهانیان نشان دهند.
وی روز دوشنبه در حاشیه دهمین اجلاس کارشناسان اطلاع رسانی کشورهای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون دشمنان علیه دین اسلام وارد عمل شدند و همگرایی کشورهای اسلامی برای مقابله با آنها ضروری است.
وی با اشاره به راه اندازی شبکه ماهواره ای جهان اسلام که شورای همکاری اسلامی در این نشست پیگیر آن است، این موضوع را بسیار مهم دانست.
المغیلیث در باره هدف قرار دادن ارزشهای دین مبین اسلام گفت که همکاری کشورهای اسلامی در این زمینه کافی نیست و با ادامه این روند، مسلمانان در موضع ضعف قرار می گیرند.
وی با اشاره به تلاش برای نزدیکی تمامی کشورهای مسلمان به ویژه تهران و ریاض اظهار داشت: " منافع مشترک فراوانی بین ایران و عربستان سعودی وجود دارد."
معاون وزیر اطلاع رسانی عربستان، ایران را کشور بسیار مهم و قدرتمند دانست و خواستار همکاری بیشتر دو کشور شد.
وی گفت: نباید ایران را در تعاملات منطقه ای و جهان نادیده گرفت.
المغیلیث ادامه داد: ایران و دیگر کشورهای اسلامی باید علیه گروههای تروریستی که در صدد تخریب باورهای اسلامی هستند، متحد شوند.
معاون وزیر اطلاع رسانی عربستان در باره مبارزه با داعش گفت: گروههای تکفیری چهره اسلام را به شکل بدی به تصویر کشیده اند. این گروههای افراطی همچون داعش تاثیر منفی زیادی دارند و نباید آنها را در منطقه به حال خود رها کرد.
از این رو با توجه به ضرورت های موجود و تاکید بسیاری از دست اندکاران رسانه ای و مسئولان و مقام های کشورهای اسلامی و نیز شعاردهمین اجلاس وزیران اطلاع رسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(همگرایی رسانه ای برای صلح و آرامش در جهان)، تحقق این امر به تصمیم گیری و البته اقدام عملی کشورهای عضو بستگی دارد.
تهران ایرنا دهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی عضو سازمان همکاری اسلامی، با شعار «همگرایی رسانه ای برای استقرار صلح و آرامش در جهان » از 10 تا 13 آذر به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در هتل آزادی تهران برگزار می شود.
نشست وزیران اطلاع رسانی کشورهای اسلامی روزهای 12 و 13 آذر و نشست کارشناسان ارشد نیز امروز و فردا (10 و 11 آذر ) برگزار می شود.
**مترجمام**1480**1566


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن