تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815185006




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انگ زدن به بیماران مبتلا به ایدز ممنوع!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: انگ زدن به بیماران مبتلا به ایدز ممنوع! تهران- ایرنا- روزنامه «اطلاعات» در گزارشی به موضوع بیماری مهلک «ایدز» و برخورد صحیح با مبتلایان به آن و اجتناب از انگ و اتهام زنی به این گروه از بیماران پرداخته و نوشته است: ایدز بیماری مهلکی است که متأسفانه پیوسته بر تعداد قربانیانش افزوده می شود و این در حالی است که مبتلایان به ایدز علاوه بر درد و رنج بیماری و هزینه های درمان با انگ، تبعیض، طرد از اجتماع و عدم تامین مالی هم روبرو هستند و این مسائل شرایط زندگی را برایشان سخت تر می کند.


اطلاعات می نویسد: بر اساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی، برآورد می شود که شمار مبتلایان به «اچ آی وی» ایدز در ایران حدود 80 هزار نفر است، ولی اختلاف تعداد بیماران برآورد شده و شناسایی شده، می تواند ناشی ازانگ بیماری در جامعه باشد که در نتیجه بسیاری از افراد با رفتارهای پرخطر، از مراجعه برای انجام آزمایش و تشخیص بیماری امتناع می ورزند.‏
کارشناسان معتقدند، پیشرفت های درمانی باعث بهبود وضع سلامت مبتلایان به «اچ آی وی» ایدز و افزایش طول عمر آنان می شود و نیز نتایج منفی بیماری روی سلامت روان افراد تاثیر می گذارد و سبب بروز عوارض روانی در بیماران می شود که در نهایت کیفیت زندگی آنان را کاهش می دهد و موجب افزایش روابط جنسی غیر ایمن و رفتارهای انتقال دهنده ایدز می شود.

* شیوع افسردگی و اعتیاد در بیماران مبتلا به ایدز
بررسی های انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد که تعداد زیادی از مبتلایان به ایدز از بروز اختلالات روانی به دنبال بیماری رنج می برند واین که «افسردگی»
مهمترین علت مشاوره روانپزشکی در این بیماران است، به طوری که بین 4 تا40 درصد بیماران مبتلا به ایدز از افسردگی رنج می برند که علایم آن هم با توجه به نوع شخصیت، داشتن تاریخچه موقعیت روانی استرس زا، در افراد مختلف متفاوت است. بیماران مبتلا به عفونت ویروس ایدز به اختلال اضطرابی مبتلا می شوند که با پیشرفت بیماری ایدز در بیمار، احتمال افزایش افسردگی بالا می رود و در کنار آن، شیوع اعتیاد و وابستگی های دارویی نیز در این دسته از بیماران، افزایش می یابد.
بر اساس این گزارش، نیمی از کسانی که به تازگی متوجه بیماری خود شده اند، اعتیاد دارویی داشته اند، به طوری که کنترل مصرف مواد و دارو را از دست داده اند. شیوع جنون در مراحل انتهایی ایدز حدود 1تا5 درصد است که علل آن در بیماران مبتلا به ایدز شامل اختلالات روانشناختی اولیه (اسکیزوفرنی، دوقطبی)، اختلالات روانشناختی ثانویه (مصرف مواد مخدر)، مسمومیت عصبی روانی ثانویه با مصرف داروهای ضد ویروس،شیمی درمانی و عفونت های قارچی،ویروسی و باکتریایی است.‏

* علل انگ زدن به بیماران ‏
دکتر مدبر آراسته ـ روانپزشک در مورد انگ زدن به بیماران مبتلا به ایدز به گزارشگر روزنامه اطلاعات می گوید: ما دیدگاهی در مورد «انگ» یا «استیگما» داریم که به شدت غلط است و باعث می شود که از کسانی که انگ خورده اند، فاصله بگیریم و برداشت های بسیار نابه جایی در مورد آنان داشته باشیم و مسائلی را به آنان نسبت بدهیم که در عالم واقع وجود ندارد.
وقتی به بیماران ایدزی انگ می زنیم، رفتار خودمان را توجیه می کنیم و با این کار سبب ترس در دیگران می شویم تا آنان هم رفتار ما را انجام دهند و از بیماران مبتلا به ایدز فاصله بگیرند. ‏
وی با بیان این مطلب که بیماری ایدز در اواخر قرن بیستم میلادی مشکلات روانی بسیاری را برای مردم بوجود آورد، می افزاید: ما چون آگاهی و دانشی در مورد ایدز نداریم، به مبتلایان آن انگ می زنیم و چون اطلاع کافی نداریم، دید گاه های عجیب و غریبی در مورد این افراد پیدا می کنیم و در نتیجه می کوشیم از آنان فاصله بگیریم. به عنوان مثال، بیماری طاعون در سده های گذشته سبب مرگ عده زیادی از مردم شد و شهرهایی را از جمعیت خالی کرد و دیدگاهی که اغلب ما امروز در مورد ایدز داریم، آن زمان مردم در مورد طاعون داشتند، زیرا که علت و راه های درمان آن را نمی شناختند. ‏

* باورهای نادرست درباره بیماران ‏
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان یاد آوری می کند: در زمان های دور مردم معتقد بودند که دلیل ابتلا به برخی بیماری ها، نفرین خدا به علت گناهانی است که مرتکب شده اند.
این قضیه در حال حاضر با توجه به اینکه دانش و آگاهی مردم در مورد علت بیماری ها بیشتر شده، روبه کاهش است. اما همچنان این دیدگاه در میان گروه هایی از افراد دیده می شود، به طوری که اهالی یک روستا جای قدم های فردی را که مبتلا به هپاتیت بود، با بنزین آتش می زدند تا بیمار نشوند و این دیدگاه غلط در مورد بیماری ایدز نیز متأسفانه در گوشه و کنار کشور دیده می شود.
وی با تاکید بر اینکه، انگی که به بیماران مبتلا به ایدز زده می شود به دلیل دانسته ها یا شنیده های غلط در مورد این بیماری است، می گوید: مردم در مورد بیماری ها گفته ها و شنیده هایی را از طریق افراد مختلف و یا اطلاعاتی را از اینترنت به دست می آورند که فکر می کنند علمی است، حال آن که شبه علمی و نادرست است و نباید به این قبیل مطالب استناد کرد. زیرا همین اطلاعات ناقص و غلط باعث می شود به بیماران انگ بزنند و از آنان دور شوند. ‏
دکتر آراسته می افزاید: یکی از باور های غلطی که همچنان در مورد بیماران مبتلا به ایدز وجود دارد، این است کسی که مبتلا به این بیماری است، مشکل اخلاقی دارد و با توجه به اینکه همجنس بازی در جامعه مطرود و منفور است بیماران این انگ را می خورند و از این رو مردم از آنان دوری کنند یا به چشم گناهکار به آنان می نگرند. وقتی نام ایدز برده می شود، عده ای روابط نامشروع جنسی را به یاد می آورند و چون این روابط در جامعه ما گناه شمرده می شود، ابتلا به ایدز را ناشی از خشم و غضب خدا می دانند و مکافات کشیدن این بیماران را خشم الهی تفسیر می کنند!‏

* ابتلا به بیماری به دلیل انتقال خون آلوده ‏
دکتر آراسته با بیان این مطلب که مردم در مورد مسایل جنسی بسیار حساس هستند، زیرا سرخوردگی ها و تنش های جنسی در جامعه ما زیاد است، یادآوری می کند: وقتی بیماری فردی ناشی از مسایل جنسی باشد، این مساله در اذهان مردم خیلی بیشتر از آنچه که هست، خودش را نشان می دهد و باعث می شود که آن سرخوردگی ها و خشم های فروخورده جنسی که در برخی افراد وجود دارد، به صورت انزجار و تنفر به بیماران نسبت داده شود و این که ابتلا به بیماری ایدز، به علت روابط جنسی نامشروع بوده است، حال آن انتقال خون آلوده می تواند دلیل ابتلا به ایدز باشد.
این روانپزشک همچنین می گوید: مساله دیگری که از دانش کم افراد سرچشمه می گیرد، این است که بیماری ایدز به سادگی قابل انتقال است و این امر سبب ترس دیگران می شود در نتیجه انگی به بیمار زده می شود که مطلوب جامعه نیست و خطرناک است.
مسأله دیگر پیدا نکردن درمان قطعی بیماری ایدز است و دید عمومی نسبت به کسی که ایدز می گیرد، این است که قطعاً خواهد مرد! این ترس ذاتی بشر از فرآیند مرگ است و هرچه با مرگ در ارتباط است از جمله رفت و آمد اقوام و دوستان با افرادی که در حال مرگ هستند، کمتر می شود و اغلب مردم از آنان دوری می کنند. این برخورد به خاطر خود فرد نیست و بلکه به دلیل ترس ما از مرگ است و وقتی ارتباط مان را با بیماران کم می کنیم، نا خودآگاه ترسی که از مرگ داریم، کم و سبب می شود برخی از بیماران انگ بخورند و مردم از آنان فاصله بگیرند.

* جلوگیری از انگ زدن
دکتر آراسته در مورد خودداری از انگ زدن به بیماران مبتلا به ایدز می افزاید: مهمترین کاری که در این مورد می توان انجام داد، اطلاع رسانی در مورد بیماری ایدز و راه های انتقال آن است و اینکه این بیماری عجیب و غریب نیست علت ترس ما جدید بودن آن است و چون هنوز درمان قطعی برای ایدز وجود ندارد، از آن می ترسیم. حال آن که روزی فرا خواهد رسید که ایدز مانند آبله، انفلوانزا و دیفتری به راحتی درمان شود و این اطلاعات باید در اختیار مردم قرار بگیرد تا بدانند که بیماری ایدز هیچ ارتباطی با خشم و غصب الهی و گناهکار بودن افراد ندارد و خیلی از موارد انتقال ایدز به صورت اتفاقی بوده است.
به عنوان مثال، پزشکی که هنگام جراحی آلوده می شود یا پرستاری که هنگام خونگیری ایدز می گیرد و یا بیمارانی که خون آلوده دریافت کرده اند و به ایدز مبتلا شده اند، دلیل بر گناهکار بودن آنان نیست، همانطور که زلزله یک رخداد طبیعی است که در شرایط خاصی پدیدار می شود.‏
این روانپزشک با بیان این مطلب، آموزش هایی که در مورد ایدز داده می شود خیلی مهم است آنچه را که می توانیم به سهولت انجام دهیم، روش های پیشگیری است یادآوری می کند: وقتی راه های پیشگیری از ایدز را درست آموزش دهیم وراه های انتقال آن را نیز برای مردم بیان کنیم، خیلی از ترس ها ریخته می شود.
مردم وقتی متوجه شوند که یک روبوسی معمولی و یا استفاده از وسایل مشترک باعث ابتلا به بیماری ایدز نمی شود، ترس شان از بین می رود. باید افراد جامعه با زندگی بیماران و مبتلا به ایدز مشکلات شان آشنا شوند. شاید در حال حاضر علاجی به طور قطعی برای این بیماری وجود ندارد، ولی قطعاً در یکی دو دهه آینده درمانی برای آن به دست می آید و ایدز به یک بیماری معمولی تبدیل می شود.‏

* نحوه بر خورد با بیماران ‏
دکتر رضا حسینی ـ روانشناس در مورد نحوه برخورد با بیماران مبتلا به ایدز به گزارشگر روز نامه اطلاعات می گوید: یک فرد به محض آگاه شدن از ابتلای خود به بیماری ایدز می کوشد آن را از خانواده اش پنهان کند، چون به دنبال اطلاع خانواده از آن، جامعه نیز به این موضوع پی می برد که در این شرایط متاسفانه به فرد بیمار انگ زده می شود و هیچ کس از او حمایت نمی کند.
وی با بیان این مطلب که دراوایل ابتلای افراد به ایدز، وضعیت این بیماران خوب است، اظهار می دارد: جامعه نیز باید نگاه مثبتی به مبتلایان به ایدز داشته باشد و مانند دیگر بیماران به آنان بنگرد، به این افراد انگ نزند و بین آنان و دیگران تبعیض قائل نشود.
بیماران مبتلا به ویروس ایدز حق دارند زندگی عادی را بدون داشتن برچسب های منفی و رفتارهای تبعیض آمیز اجتماعی داشته باشند که این امر طیف وسیع این بیماران در همه گروه های سنی و هر جنسیتی را شامل می شود.
دکتر حسینی با تأکید بر این که مبتلایان و آسیب دیدگان از این بیماری را باید حمایت کرد، یادآوری می کند: فردی که به هر دلیل مبتلا به بیماری ایدز شده است، عملاً دیگر جایی در جامعه ندارد، اگر از مبتلایان به ایدز به اندازه کافی حمایت شود و این بیماران بتوانند کار و فعالیت داشته باشند، در زمینه کاهش انتقال این بیماری همکاری می کنند، اما در صورت طرد شدن از جامعه ممکن است درصدد انتقام برآیند و تا زمانی که علایم بیماری در آنان ظاهر نشده است، افراد زیادی را آلوده کنند.
وی با اشاره به این مطلب که وجود احساس تعلق به یک گروه حمایتی ایدز، به بیماران کمک می کند تا با انگ و تبعیضی که در جامعه احساس می کنند مقابله کنند، می گوید: حمایت مسئولین از ایجاد گروه های حمایت کننده از افرادی که با «اچ آی وی» زندگی می کنند، به رفع انگ و تبعیض از بیماران کمک می کند و این درحالی است که مطالعات نشان داده در جوامعی که انگ زدن زیاد است، سطح بالایی از ترس مرضی وجود دارد و از این رو برای رفع انگ زدن، بیشتر از آموزش به کارهای فرهنگی در این زمینه نیاز است.‏

* پوشش بیمه ای مبتلایان
به گفته دکتر حسینی، بررسی ها نشان می دهد که به منطور رفع انگ و تبعیض از بیماران مبتلا به ایدز، آگاهی جامعه و کادر درمانی باید ارتقا یابد که قطعا برای رسیدن به این هدف، آموزش های همگانی و مکرر رسانه های ارتباط جمعی تاثیر بسزایی خواهد داشت.‏
همچنین باید با تشویق و حمایت مسئولین از تشکیل گروه های حمایتی در خصوص ایدز، به رفع انگ و تبعیض از بیماران در جامعه کمک شود. در نهایت این که پوشش بیمه همگانی و جامع در بهره مندی بیشتر مبتلایان از خدمات درمانی تخصصی، تاثیر به سزایی دارد که این امر با تغییر در سیاست گذاری و برنامه ریزی های مسئولان، میسر خواهد شد.‏
وی در مورد چگونگی خبر دادن درست به بیمارانی که دچار ایدز شده اند، می گوید: نوع خبر دادن در مورد ابتلا به بیماری های سخت و صعب العلاج مانند ایدز، سرطان یا «ام اس» به افراد مبتلا خیلی سخت است و در مورد بیماری ایدز، بهتر است خود متخصصی که این بیماری را تشخیص داده است، این کار را انجام دهد.‏
گاهی در افرادی که خبر بدی مانند ابتلا به یک بیماری سخت و به خصوص ایدز به آنان داده می شود، اختلال انطباقی بروز می کند.
بیماران مبتلا به ایدز معمولا پس از شنیدن خبر بیماری شان دچار خشم، اضطراب شدید و حتی افسردگی می شوند و به همین دلیل تمامی آنان برای ادامه زندگی و پذیرفتن شرایط جدید، به مشاوره های روان پزشکی نیاز دارند. در جلسه های مشاوره، بیماری و روند درمان آن کاملاً شرح داده می شود و به تدریج و با گذشت زمان، فرد مبتلا می تواند با بیماری، راه های درمان و پیشگیری از انتقال عفونت آشنا شود.
این استادیار دانشگاه با بیان این مطلب که بسیاری از زوجین حتی پس از شنیدن خبر ابتلای همسر به ایدز تمایل دارند به زندگی مشترکشان ادامه دهند، می افزاید: این زوج ها باید تحت مشاوره زوج درمانی قرار بگیرند تا آموزش های لازم را برای ادامه زندگی مشترک ببینند. اما متاسفانه گاهی بیماری ایدز تا حدی پیشرفت می کند که فرد را به سمت مرگ می کشاند. ‏
وی یادآوری می کند: معمولاً بیمارانی که به بیماری های سخت مبتلا هستند و می دانند که روزهای آخر عمرشان را سپری می کنند، دچار افسردگی های شدید می شوند و برای کم کردن درد و رنج آنان، در ماه ها و روزهای آخر زندگی جلسه های مشاوره برایشان ترتیب می دهند.
ممکن است برای بیماران مبتلا به ایدز، نوعی اختلال مغزی منجر به فراموشی رخ دهد. این نوع فراموشی با تاثیر ویروس ایدز بر مغز ایجاد می شود و به درمان جداگانه نیاز دارد. از سوی دیگر، داروهایی که این بیماران مصرف می کنند، قوی هستند و ممکن است عوارضی مانند افسردگی و اضطراب داشته باشند که درمان آن ها نیز ضروری است. ضمن آن که بخش خیلی مهم از درمان های روانشناسی، در مورد خانواده های افراد مبتلا به ایدز انجام می شود. ‏
منبع: اطلاعات/ بیتا مهدوی
اول**1368**


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن