واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: واكنش اعتراضآميز برخي فيلمسازان به نقد منتقدان، از جمله حواشي روزهاي پاياني جشنواره بيست و ششم جشنواره بوده است. در روز نهم جشنواره، همه چيز تحت تاثير اعلام نامزدهاي بخش مسابقه سينماي ايران (سوداي سيمرغ) قرار گرفت و البته در سينماي رسانههاي گروهي، نكته جالب اين بود كه اهل رسانه كه فيلمهاي متوسط و ضعيف ايراني را با بدترين صدا و تصوير و در كمترين زمان مشاهده كردهاند، در دو روز مانده به پايان جشنواره مورد اعتراض فيلمسازها هم قرار گرفتند! بنا بر اين گزارش، اهل رسانه و منتقدان، قبل از اعلام نامزدها، فيلمهايي مثل «استشهادي براي خدا» ، «خواب زمستاني» و «ديوار» را كه به هر سه اميد بسته بودند، ديدند اما اين سه فيلم، نظر بسياري از كارشناسان را جلب نكرد و به اذعان اهل رسانه وكارشناسان، تنها «ديوار» واجد ويژگيهايي بود كه انتظارها را بهطور نسبي از «محمدعلي طالبي» برآورده ميكرد. اهل رسانه در اين روز، همچنين منتظر بودند تا ببينند «محمد احمدي» بعد از «شاعر زبالهها» در «حقيقت گمشده» چه كرده است اما در پايان، مقايسه اين فيلم با «21 گرم» و «آبي» داغتر از بحث پيرامون خود فيلم بود. «جعبه موسيقي» نيز به دليل سابقه «فرزاد مؤتمن» در كار با ژانرهاي مختلف، خيل زيادي از منتقدان را به سالن سينماي رسانههاي گروهي كشاند اما اين فيلم نه تنها مورد توجه منتقدان قرار نگرفت، كه بسياري از آنها را پس زد. از حواشي ايجاد شد پيرامون نشستهاي رسانهاي روز نهم، ميتوان به نشست فيلم «خواب زمستاني» اشاره كرد. «سيامك شايقي» دو سال پيش و زمان نمايش فيلم «باغفردوس پنج بعدازظهر»، در پاسخ به پرسشي در مورد ريتم كند فيلم و در واكنش به برخي انتقادها، نشست را ترك كرد و حالا پس از دو سال، نشست «خواب زمستاني» نيز با همين پرسش شروع شد اما «شايقي» واكنش قبلي را تكرار نكرد و به اين پرسش با ذكر اين نكته كه «اگر بخواهم به اين متلك جواب جدي بدهم، يا ميگويم ريتم به طرز افراطي كند است يا اينكه ميگويم من اين ريتم كند را دوست دارم و در حقيقت ريتم خودم هم كند است!» پاسخ داد. در روز نهم همچنين «عليرضا اميني» كارگردان فيلم «استشهادي براي خدا» كه از انتقادات ناراضي بهنظر ميرسيد، خطاب به منتقدان گفت: شما بهتر است برويد «توفيق اجباري» را نقد كنيد! اين واكنشهاي غيرمنطقي در ادامه رفتار «پناهبرخدا رضايي» در روز هشتم جشنواره بود كه تلويحا منتقدان و اهل رسانه را به بيسوادي متهم ميكرد! اما، پس از اعلام نامزدهاي بخشهاي مختلف، بيشترين بحث پيرامون عدم حضور بازيگراني مثل ترانه عليدوستي(كنعان)، رضا كيانيان(هميشه پاي يك زن در ميان است)، حامد بهداد (حس پنهان) در فهرست نامزدها بود و البته با توجه به بضاعت جشنواره امسال، اهل رسانه،اكثرا با نامزدهاي اعلام شده در ساير رشتهها موافق بودند و با توجه به فاصله كيفي كارها، برندگان را هم قابل پيشبيني ميدانستند. كيفيت صدا و حتي تصوير سينما صحرا ، به قدري پائين و آزاردهنده است كه اهل رسانه و منتقدان، دعا ميكنند تا مشكلي براي سلامتيشان ايجاد نشده، جشنواره امسال هر چه زودتر به پايان برسد. در اين زمينه، ديروز يكي از منتقدان كه براي ديدن فيلم «كمال تبريزي» به سينما استقلال رفته بود، به تفاوتهاي واضح پخش صدا و تصوير اين دو سينما اشاره كرد و گفت: ما در سينما صحرا، حتي تيزر تبليغاتي مبارزه با قاچاق فيلمهاي غيرمجاز را نيز كه هر روز در شش سانس به نمايش در ميآيد، به اين خوبي كه در سينما استقلال پخش شد، نشنيده و نديده بوديم، چه برسد به صداي فيلمها! به گزارش فارس، نامه تند و تيز «اصغر فرهادي» به رسانهها در اعتراض به حذف فيلم همسرش (پريسا بختآور) از جشنواره، نامه «جواد كاسهساز» به «مجيد شاهحسيني» در مورد عدم حضور فيلم «سياهي روشن است» در جشنواره امسال كه با دعوت او به اكران خصوصي اين فيلم همراه بود، جرو بحث چندين باره اهل رسانه بر سر استعمال دخانيات، ابراز رضايت رسانهايها از اقدام جشنواره فيلم فجر در اختصاص سرويس آمد و شد به ميادين اصلي شهر در مجاورت سينما صحرا، حذف رسمي «خاك آشنا» و جايگزين شدن «سبز كوچك» به جاي آن فيلم، از جمله حاشيههاي جشنواره بود. همچون گذشته، يكي از نكات جشنواره امسال، زمزمههايي است در مورد توجه برخي تشكلها و نهادهاي بخش جنبي جشنواره (تجلي اراده ملي) به فيلمهاي ضعيفي كه صرفا به خاطر دربرگيري موضوع مورد نظر اين تشكلها قرار است مطرح شوند. چه بهتر كه در اين داوري هم «استانداردهاي سينمايي» در نظر گرفته شود!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]