واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تهمینه میلانی برخی انتقادات به فیلمش را سیاسی دانسته و از جهاتی شبیه به فیلم بیضایی دانسته است. به گزارش راسخون یه نقل از شبکه ایران، کارگردان سوپراستار در مصاحبه ای نسبت به منتقدان فیلم آخرش انتقادات تازه ای را طرح کردهه است. "سوپر استار" نقد بی اخلاقی و هرزگی یک سوپراستار سینمایی است که به دلیل موقعیت اجتماعی اش دست به هرکار غیر اخلاقی میزند اما با ورود یک شخصیت فرشتهسان به فیلم، به تدریج اشتباهاتش را میپذیرد... «تهمینه میلانی» گفته: دقیقا کسانی به این حمله کردند که به لحاظ فساد شخصیتی کاملا شبیه به شخصیت «سوپراستار» من هستند و چون این افراد یک عده دنبالهرو دارند طبیعتا جوی منفی علیه فیلم به راه افتاد. او هم چنین به دفاع از بهرام بیضایی در برابر منتقدانش پرداخته و گفته: «بیضایی» اگر منتقد دولت بود، منتقدنماها او را نمیکوبیدند. نود درصد از منتقدان ما کم سواد هستند میلانی گفت: «سوپر استار» در مورد آدمهایی است که دچار خودشیفتگی میشوند و فکر میکنند به دلیل موقعیتی که جامعه به آنها میدهد، میتوانند چشم جامعه را دربیاورند. خیلی از افراد کاملا شخصی با موضوع فیلم برخورد کردند و حتی در برخی نقدها نوشته شد که تهمینه میلانی چهکار به زندگی خصوصی ما دارد؟ وی افزود: در نشست پرسش و پاسخ فیلم هم دقیقا کسانی به این حمله کردند که به لحاظ فساد شخصیتی کاملا شبیه به شخصیت «سوپراستار» من هستند و چون این افراد یک عده دنبالهرو دارند طبیعتا جوی منفی علیه فیلم به راه افتاد. متاسفانه باید قبول کنیم که در حال حاضر نزدیک به نود درصد از منتقدان ما کم سواد هستند و یادمان باشد که کمسوادها بسیار خطرناکتر از بیسوادها هستند. این افراد از هر وسیلهای استفاده میکنند که خودشان را مطرح کنند و این نکته را در نظر بگیرید که حمله به فیلمسازی نظیر «بهرام بیضایی» این افراد را بزرگ خواهد کرد. او ادامه داد: اگر دقت کنید در خیلی از فیلمهای من نظیر«نیمه پنهان»، «دو زن» و «واکنش پنجم» این اتفاق افتاده است. و هر طیفی که موضوعات فیلمهایم به آنها برخورد شروع کرد به جوسازی علیه فیلم و جاروجنجال به پا کردند. انگار فیلمهایی که من میسازم یکسری از آدمها را متلاطم می کند و گرنه مسئله که واضح و مبرهن این است که بازیها،کارگردانی، نور، صدا، دکور، میزانسن و ... همه خوب هستند، یعنی اینکه فیلمهای من سروشکل درستی دارند و کاملا سینمایی هستند و مخالفتها کاملا ایدئولوژیک هستند. منتقدانی که نوکران سرمایه اند میلانی منتقدان بیضایی را نیز از این گروه دانسته و معتقد است این افراد نوکر سرمایه اند! میلانی گفت: درباره فیلم «وقتی همه خوابیم» هم باید بگویم که اگر بیضایی به جای اینکه سرمایهداری را نقد کند، به دولت یا جریانی در وزارت ارشاد حمله میکرد از نظر این منتقدان کمسواد، آدمی بسیار رادیکال بود و فیلم این ایشان بهترین فیلم جشنواره میشد. کارگردان سوپر استار ادامه داد: چون این افراد فقط به دنبال جاروجنجالهای سیاسی هستند در حالی که نکتهای که آقای بیضایی در فیلمشان مطرح میکند به معنای واقعی کلمه درد سینمای ایران است. نمیگویم مشکلات سیاسی مهم نیست اما بنا به دلایلی ما نمیتوانیم خیلی واضح به آنها بپردازیم ولی دلیل ندارد که ما به مشکلات دیگر توجه نکنیم. وی در ادامه گفت: در مورد «وقتی همه خوابیم» میشود ایراداتی فنی از فیلم گرفت اما ایراد آن چیزهایی که منتقدان کمسواد مطرح کردند نبود. و اگر بخواهم خیلی صریح صحبت کنم، انگار این افراد نوکران سرمایه بودند که اینچنین واکنش نشان دادند! در جامعه سیاسی،فرهنگی،هنری و ورزشی ما، افرادی مانند "سوپراستار" وجود دارند میلانی تاکید کرد: این موضوع کاملا در سینمای ما وجود دارد... دقیقا مانند «سوپراستار» که نمیتوان منکر وجود چنین شخصیتهایی شد چرا که در جامعه سیاسی،فرهنگی،هنری و ورزشی ما چنین افرادی وجود دارند. وی اظهار داشت: من از روی یک آدم این فیلم را ننوشته بودم که مثلا بگویم من این فیلم را از روی شخصیت فلان آقا نوشتم. اما بالاخره کور که نیستیم و جامعه خودمان را میشناسیم و میبینیم که چه اتفاقی در آن میافتد. و به نظر این فیلمهایی که برخی را به درد آورد دقیقا به همین دلیل است که آنها خودشان را در قالب آن شخصیتها دیدهاند. سردبیر روزنامهای را میشناسم که گفته میلانی وارد زندگی خصوصی ما نشود میلانی ادامه داد: شما توجه کنید به بخشهایی جامعه منتقدان سینمایی ما که متاسفانه سواد کافی ندارد و اغلب آنها دنباله روی میکنند- بازهم تاکید میکنم که همه منتقدان را نمیگویم چرا که عدهای از منتقدان ما و بخصوص منتقدان جوان بسیار با شعور و فهمیده هستند- ولی اغلب طرز فکر خاصی ندارند و دنباله روی افراد موفق هستند، بنابراین از آنجائی که «سوپراستار» آدمهای خودخواهی را که از موقعیت خود در جامعه سوء استفاده میکنند، همذاتپنداری با این فیلم به شدت زیاد است و به همین دلیل به شدت با روان آدمها بازی میکند. این کارگردان سینما بدون ذکر نامی گفت: من سردبیر روزنامهای را میشناسم که بعد از نمایش فیلم در سالن مطبوعات با صدای بلند گفته است که حالا کار میلانی به جایی رسیده که وارد زندگی خصوصی ما میشود.در حالی که اصلا شخصیت اصلی من «سوپراستار» بود و سردبیر یک روزنامه نبود اما این آدم خودش را جای شخصیت اصلی فیلم احساس کرده بود و همین موضوع خوشایندشان نبود. علت استقبال مردم از سوپراستار میلانی درباره علت استقبال مردم از سوپراستار گفت: من فکر میکنم «سوپر استار» در کل فیلم مثبتی است و استقبالی هم که توسط مردم شد و واکنشهایی را که شخصا دیدم متوجه شدم که بسیار روی مخاطبان تاثیر گذاشت و فیلمی است که میشود با خانواده به سالن سینما رفت و به تماشای این فیلم نشست. فیلمی است که سن ندارد و هر کسی با یک بخشی از این فیلم ارتباط برقرار میکند و چنین چیزی به هیچ عنوان در سینما کار سادهای نیست. به وبژه اینکه اسم فیلم را هم گذاشتند معناگرا، چون وقتی که من این فیلم را ساختم نمی دانستم که قرار است معناگرا شود و هدفم فقط ساختن یک فیلمی بود که خانوداهها را به سالن سینما بکشاند. هم چنین این کارگردان سینما درباره مشکلات دریافت پروانه ساخت این فیلم گفت: نکته مهم دیگر در مورد «سوپراستار» این است که برخلاف سایر فیلمهای معناگرا که با هزینههای دولتی ساخته میشوند این فیلم کاملا با سرمایه شخصی ساخته شده است و این قبیل فیلمها معمولا هم نفروش هستند و در نهایت تلویزیون آنها را میخرد و نمایش میدهد. و «سوپراستار» شاید اولین فیلم معناگرا باشد که تهیهکننده و کارگردان کاملا مستقل دارد، کاری سفارشی نیست و از دلشان برآمده است و خودمان خواستیم که این فیلم را بسازیم و بسیار برای ساخت آن سختی کشیدیم به طوری که فقط ٧ ماه طول کشید تا پروانه ساخت فیلم صادر شود.و او ادامه داد: حتی با یکی از اعضای کانون کارگردانان که در شورای صدور پروانه ساخت بود درگیری لفظی پیدا کردم. چرا که معتقد بودم ایشان به عنوان یک سینماگر باید در مقابل دیگران از من دفاع کند و عجیب این است که ایشان هم به صف مخالفان صدور پروانه ساخت به «سوپراستار» پیوسته بود! بچه معروفها و پولدارهای تهران هم به نوعی «سوپراستار» هستند میلانی درباره دغدغه که به ساخت «سوپراستار» منجر شد گفت: من شخصا فردی بسیار اخلاقگرا هستم و اعتقاد دارم که اخلاق است که یک جامعه را نجات میدهد و نگه میدارد. متأسفانه آنچه را از جامعه متوجه شدم این است که اخلاق در جامعه دارد از بین میرود. وی افزود: اعتقاد ما به خداوند،بهشت و جهنم باعث شده است تا آدمهایی اخلاق مدار باشیم. امروز به دلایلی اعتقادات مذهبی برخی از جوانان و نوجوانان ما تضعیف شده است و چون اعتقادات ما از بین رفته در نتیجه اخلاقیات هم از بین رفته است. وی تاکید کرد: این مسئلهای که من این روزها میبینیم و در محیطهای هنری، ورزشی و جاهایی که با شهرت سروکار دارند حتی در زمینه سیاست، افراد به محض اینکه به یک جایگاه ویژهای میرسند نمایش بزرگتری از بیاخلاقی را میتوان در آنها دید و با توجه به این که شخصا به مساله اخلاق و خانواده علاقه زیادی دارم باعث شد من قصه «سوپراستار» را بنویسم و «سوپراستار»ها را زیر سوال ببرم. وی ادامه داد: البته منظور من از «سوپراستار» به معنای بازیگر نیست، بلکه «سوپراستار» از نظر من هر کسی میتواند باشد و حتی بچه معروفها و پولدارهای تهران هم به نوعی «سوپراستار» هستند. /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]