تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821059747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراحل تحقیقاتی پروژه تکثیر بنفشه معطر با کاربرد دارویی در اصفهان پایان یافت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مراحل تحقیقاتی پروژه تکثیر بنفشه معطر با کاربرد دارویی در اصفهان پایان یافت اصفهان-ایرنا- مدیر بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشورمستقر در اصفهان گفت: پروژه تکثیر و ریزازدیادی بنفشه معطر با کاربردهای دارویی در بخش کشت بافت گیاهی پس از انجام مراحل تحقیقاتی در نیمه اول امسال به اتمام رسید.


محمود اطرشی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تولید انبوه گیاه بنفشه معطر برای استحصال اسانس آن جهت استفاده در مصارف دارویی در شرکت های داروسازی است و نتایج این طرح تحقیقاتی به خوبی می تواند با بخش صنعت داروسازی مرتبط شود.
وی افزود: هم اکنون یک شرکت دارویی از این گیاه تولید شربت اودوراتا را برای درمان متاستاز تومورهای سرطانی در دست دارد و به کارگیری امکانات علمی و فنی موجود در داخل کشور برای تولید گیاه بنفشه معطر موجب جلوگیری خروج ارز از کشور و اشتغال زایی خواهد شد.
وی اضافه کرد: بنفشه معطر با نام علمیViola odorata گیاه دارویی علفی و خودرو و دارای گل های معطر به رنگ بنفش است که مهمترین ماده موثره این گیاه از گروه سایکلوتایدها است.
وی گفت : انواع جدیدی از سایکلوتایدها در گیاه بنفشه معطر کشف و به خواص سرطانی این مواد پی برده شده است.
اطرشی بیان کرد: این گیاه از نظر دارویی بسیار با اهمیت بوده و در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان سینه، دیابت، برونشیت، تنگی نفس، سرطان دهان و درمان زخم ها و کبودی ها استفاده می شود.
مسئول آزمایشگاه کشت بافت گیاهی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشور نیز گفت: شرکت های تولیدکننده داروهای گیاهی با مشکل پایین بودن میزان ماده مؤثره برای استحصال مواجه هستند.
آرش مختاری خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به اینکه بنفشه معطر در کشورمان هیچگونه سابقه کشت و کار ندارد و در طبیعت نیز خودرو ست ؛منابع مورد بررسی نیز فاقد هر گونه اطلاعات لازم در زمینه کشت و کار این گیاه است.
وی تاکید کرد: بنابراین انتخاب کلونی های پربازده و تکثیر آنها از طریق روش های بیوتکنولوژیکی، مناسب ترین راه برای حفظ لاینهای ژنتیکی آنهاست.
وی گفت: تکنیک کشت بافت گیاهی یکی از مهمترین روشهای قابل اعتماد است که منجر به تکثیر سریع کلونی این گیاه و در نتیجه استحصال مواد موثره در مقیاس صنعتی و تجاری خواهد شد.
مختاری افزود: بنابراین استفاده از تکنیک کشت بافت برای تولید انبوه بنفشه معطر و همچنین تولید گیاهانی با کیفیت بالا، همگن و عاری از عوامل بیماریزا می تواند نقش مهمی در جهت رفع مشکلات موجود در مسیر تولید و تکثیر، کاهش هزینه های اولیه در کشت و کار این گیاه، ترغیب تولیدکنندگان برای سرمایه گذاری در این زمینه و در نهایت ایجاد زمینه اشتغال داشته باشد.
ت/7143 م / 546


24/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن