تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834559474
پاسخ علی مطهری به نامه حائری شیرازی
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
علی مطهری در پاسخ به نامه اخیر آیت الله حائری شیرازی با تاکید بر لزوم پذیرش برخی اشتباهات در حوادث بعد از انتخابات 88، برخی از این اشتباهات را زمینهساز این حوادث دانست و گفت که اگر عدالت و انصاف حاکم باشد هرکس به حق خود میرسد در حالی که اگر لجاجت و خودخواهی حاکم باشد این موضوع به یک غده چرکین برای جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن کامل این نامه که علی مطهری آن را در اختیار خبرنگار پارلمانی ایسنا قرار داده به شرح زیر است: «بسم الله الرحمن الرحیم آیت الله حائری شیرازی دامت برکاته سلام علیکم نامه جنابعالی را در رسانهها دیدم و به دقت مطالعه کردم. از حسن توجه شما به عنوان یک عالم روشنبین اسلامی به مسائل و معضلات اجتماعی و سیاسی، که معمولا اقران حضرت عالی از ورود به آنها پرهیز میکنند و احیانا آن را در شأن خود نمیدانند، خرسند و مسرور شدم گرچه این امر مسبوق به سابقه است و قبلا نیز مطالب ارزشمندی در موضوع نظام خانوادگی اسلام برای رفع مشکلات جامعه خصوصا جوانان فرمودهاید و البته این، روش علمای ربانی است که صرفا از روی نصح و خیرخواهی و انجام وظیفه دینی خود وارد این میدانها می شوند و از ملامت ملامت کنندگان نمی ترسند. ورود علمای منصف و خوش سابقهای مانند حضرت عالی به موضوع فتنه سال 88 میتواند آن را از بن بست خارج کند و وحدت و همدلی را به جامعه بازگرداند. در تعلیل نوشتن نامه به اینجانب فرموده اید: «دیدم شما از دعوت مردم به خیابان در سال 88 دفاع میکنید» و سپس آن را با توجه به شرایط جامعه ما خلاف عقل اجتماعی دانستهاید. من به یاد ندارم که در مصاحبهای یا نامهای و یا نطقی از دعوت مردم به خیابان در آن ایام دفاع کرده باشم بلکه همیشه خلاف آن را گفته ام اما همواره تأکید کردهام که اگر مردمی به طور طبیعی و خودجوش به موضوعی اعتراض داشته باشند باید بتوانند حرف خود را در قالب تجمع یا راه پیمایی بزنند و صداوسیما و سایر رسانهها وظیفه دارند آن را منعکس کنند. اصل بیست و هفتم قانون اساسی میگوید: «تشکیل اجتماعات و راهپیماییها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.» پس از انتخابات سال 88 به دلیل نوع رفتار یکی از کاندیداها از چند ماه قبل خصوصا رفتارش در مناظره کذایی و نیز نوع اعلام نتیجه انتخابات و همچنین ادعای پیروزی کاندیدای دیگر، عده قابل توجهی از مردم اعتقاد به تقلب پیدا کردند و اعتراضاتی صورت گرفت. ما به جای آنکه این آتش را مهار کنیم و درجه هیجان طبیعی برآمده از رقابتهای انتخاباتی را پایین بیاوریم، برای پیروز انتخابات جشن ملی گرفتیم و در آن جشن کاندیدای پیروز حضور پیدا کرد و سخنان تحریک آمیز به زبان آورد. گویی برنامهای بود برای آنکه معترضان تحریک شوند. روز بعد مردم معترض برای پاسخگویی به آن جشن ملی به طور طبیعی و بدون آنکه دستوری دریافت کرده باشند. - گرچه ممکن است کاندیداهای معترض به اصرار مردم سخنی گفته باشند - راه پیمایی آرام کردند که البته در پایان آن و زمانی که راه پیمایان متفرق می شدند اتفاق تلخی افتاد که منجر به کشته شدن چند نفر شد. در اینجا طرفین یکدیگر را متهم میکنند. از جنابعالی سوال می کنم: اگر بعد از آن مناظره کذایی عکسالعمل مقتضی و قانونی از طرف مسئولان امر مانند شورای نگهبان نشان داده می شد و پس از شروع اعتراضات نیز به جای اعلام جشن ملی برای کاندیدای پیروز، موضوع منازعه به نظر شورای نگهبان موکول میگردید تا در فاصله زمانی مقرر هیجانها فروکش کند آیا اساسا فتنهای با این وسعت اتفاق می افتاد؟ پس نباید اقدامات طرف مقابل را نادیده گرفت و اشکال را در عدم رشد اجتماعی و سیاسی مردم دانست و گفت: «دعوت مردم به راهپیمایی آرام در پاریس و لندن با عقل اجتماعی سازگار است چون آنجا خاورمیانه نیست. مردم قرنها با حقوق اجتماعی خود زندگی می کنند.» من این مطلب را قبول ندارم. معتقدم مردم ایران پس از انقلاب اسلامی رشد قابل توجه اجتماعی و سیاسی پیدا کردهاند و دعوت مردم به راه پیمایی آرام نه تنها در پاریس و لندن بلکه در تهران و سایر شهرهای ایران نیز با عقل اجتماعی سازگار است، به شرط آنکه ما هر اعتراض مدنی را براندازی نظام معرفی نکنیم و بلافاصله منتسب به آمریکا و انگلیس و اسرائیل ننماییم بلکه آن را نشانه آزادی بیان و پیروی از سیره علی علیهالسلام در نقد حاکمان بدانیم. تا زمانی که ما نظام را مانند یک نهال لرزان و متزلزل تصور میکنیم که با هر نسیم اعتراضی به این سو و آن سو میرود و در نتیجه از هرتجمع و راه پیمایی هراس داریم، مطلب همان است که جنابعالی می فرمایید یعنی دعوت مردم به راه پیمایی آرام در ایران با عقل اجتماعی سازگار نیست، با این تفاوت که شما می گویید علت آن این است که مردم رشد کافی اجتماعی پیدا نکرده اند و من می گویم علت این است که برخی مسئولان تحلیل درستی از جامعه ایران ندارند و از قوت و استحکام نظام جمهوری اسلامی بی خبرند؛ لذا هر اعتراض مدنی را نقشه ای برای براندازی نظام می دانند. ریشه نظام جمهوری اسلامی در ایمان اسلامی مردم ماست و این ایمان چیزی نیست که به آسانی سست شود. همان مردمی که انتقادهای فراوان اقتصادی و فرهنگی و سیاسی دارند آنجا که پای دفاع از نظام اسلامی به میان می آید وارد میدان می شوند و آماده فداکاری هستند چون معتقدند این نظام از هر نظام دیگری بهتر است گرچه نیاز به اصلاح دارد. فرموده اید: «با توجه به حادثه حزب جمهوری اسلامی چه توقعی دارید که در یک راهپیمایی میلیونی به وسیله عوامل نفوذی خسارتهای جانی و مالی پیش نیاید؟ عقل اجتماعی می گوید این کار درست نیست.» با این منطق، در جمهوری اسلامی اساسا هرگونه تجمع و راه پیمایی و اعتراض امکان پذیر نیست چون ممکن است منافقین یا گروه های معاند دیگر حادثه بیافرینند، و اصل بیست و هفتم قانون اساسی نیز یک حشو زاید بوده و صرفا برای نمایش دموکراسی است و قابل اجرا نیست. اولا شرایط اول انقلاب را که منافقین مسلح در خیابانها رفت و آمد می کردند نباید به امروز تسری بخشید و به این وسیله حقی از حقوق مردم را که در قانون اساسی و شرع مقدس و سیره اولیاء دین به رسمیت شناخته شده است، یعنی حق نقد و انتقاد و نصیحت ائمه مسلمین به صورت آشکار را از آنها سلب کرد. ثانیا حفظ امنیت در اجتماعات و راه پیمایی ها اگر طرفین بخواهند، کار ساده ای است. مسئله این است که یک طرف نمی خواهد موضوع اعتراض و انتقاد آرام پا بگیرد. فرموده اید: «مسئله ای که باید با حضور کارشناسان حل شود (شبهه تقلب) وقتی به مردم واگذار شود مصیبت بار خواهد بود.» حرف درستی است اما وقتی به جای موکول کردن موضوع به نظر شورای نگهبان، اعلام جشن ملی می شود، به این معنی است که مسئله تمام شده و نظر شورای نگهبان نیز معلوم است. پس معترضان به کجا پناه ببرند؟ در این شرایط، اعتراض آنها مسموع و فرمان عقل اجتماعی است. اما عامل اصلی و حلقه مفقوده ای که باعث تداوم و پایان نیافتن مسئله فتنه سال 88 و موجب اظهارنظرهای شاذ شده است که یکی غیرمنصفانه سران معترضان را به موسولینی تشبیه میکند و جنابعالی حکیمانه به عقل اجتماعی متوسل میشوید این است که ما نمیخواهیم اعتراف کنیم که در این واقعه خطاهایی نیز از طرف برخی مسئولان صورت گرفته است و این مبتنی بر آن است که ما جمهوری اسلامی را در هالهای از قدس و در عالم ملکوت فرض میکنیم که نمیتوان خطایی را به آن نسبت داد. گرچه هر چیزی که رابطه و نسبتی با اسلام پیدا می کند از قداست برخوردار می شود اما مقدس بودن به معنی خطا ناپذیر بودن و نقد ناپذیری نیست. این امر خلاف عقل و خلاف سیره علی علیه السلام است که منادی نقد پنهان و آشکار حکومت بود و خلاف نظر امام خمینی(ره) و شهید آیت الله مطهری و رهبر گرامی انقلاب است. پس بیاییم ضمن آنکه کاندیداهای معترض را در اصرار بر ادامه اعتراضات مقصر معرفی می کنیم که باید زودتر تکلیف مسئله را روشن می کردند تا موجب سوءاستفاده دشمنان خارجی نشود، قبول کنیم که اشتباهاتی نیز از طرف برخی مسئولان صورت گرفت که معد و زمینهساز و دامن زننده به فتنه شد. با این نگاه مسئله قابل حل است چون عدالت و انصاف حاکم است و هرکس به حق خود می رسد اما اگر لجاجت و خودخواهی حاکم باشد این موضوع به یک غده چرکین برای جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد. بنابراین در این که دعوت به استمرار اعتراض نوعی پذیرش تفریق است با شما همداستانم؛ گرچه سران معترضان برآنند که پس از سخنان مقام رهبری در نماز جمعه 29 خرداد سعی وافری برای لغو راه پیمایی 30 خرداد مبذول داشته اند که به دلیل فرصت کم به طور کامل موفق نشده اند. به هرحال بسیاری از این مسائل با گفت و گو و اجازه دفاع دادن به متهمان قابل حل است به شرط آنکه صراحت به خرج دهیم و از مصانعه و ملاحظه کاری و رودربایستی پرهیز نماییم چنانکه امام علی علیه السلام فرمود: انما یقیم امرالله من لا یصانع و لایضارع و لا یتبع المطامع. مطلب آخر این که فرموده اید: «وقتی دیدم امام صادق علیه السلام می گوید انتظار دارم از دوست مظلومم که به دوست ظالمم بگوید: یا اخی أنا الظالم حتی یقطع التهاجر (برادرم! من ظالم هستم، تا کدورت از بین برود) برایم سنگین بود اما وقتی دیدم ماشینی در خط ما می آمد و راننده حق خود را به او داد و راه را به او واگذار کرد تا تصادف نشود، معنای مطلب آن حضرت را فهمیدم. آیا همین عقل اجتماعی که رانندگان خبر دارند و راه را به ناحق می دهند تا تصادف نشود، نباید الگوی ما در رفتار با طرف ما در میدان سیاست باشد؟» و بعد استناد به رفتار هارون علیه السلام و امام علی علیه السلام در گذشت از برخی مسائل به خاطر وحدت امت فرموده اید خصوصاکه آنجا بحث حق و باطل مطرح بوده و اینجا چنین نیست و به طریق اولی باید وحدت را حفظ کرد. ظاهرا نصیحت حضرتعالی متوجه هردو گروه است که به خاطر موضوع مهمتر یعنی وحدت و عدم تفرق در مقابل دشمنان خارجی باید از حق خود گذشت، که نصیحت درستی است اما به نظر می رسد حدیث امام صادق علیه السلام ناظر به حقوق فرد است نه حقوق اجتماع و حق الناس، و این دو با هم خلط شده اند. سیره پیامبر اسلام و امیرالمؤمنین نیز همین را تأیید می کند. آنها در مسائل فردی نرمش داشتند و از حقوق خود می گذشتند اما در مسائل اجتماعی صلابت داشتند و از حقوق اجتماع نمی گذشتند. گاهی کوتاه آمدن در مقابل ظالم به تجری او و ادامه ظلم منتهی می شود. امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق از خدا قدرت برای دفاع از حقوق اجتماع و در مقابل، توانایی برای نیکی کردن به کسانی که به او بدی کردهاند می خواهد، یعنی حوزه حقوق اجتماع و حقوق فرد از یکدیگر تفکیک شده است. در پایان بار دیگر از توجه حضرتعالی به مسائل اجتماعی و دغدغه نسبت به سرنوشت جامعه و آینده انقلاب اسلامی و نامه روشنگر و راه گشای آن عالم دلسوز و مصلح تشکر میکنم. با تقدیم احترام علی مطهری 17 آبان 93» انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
پاسخ علی مطهری با نامه حائری شیرازی
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۷ علی مطهری در پاسخ به نامه اخیر آیت الله حائری شیرازی با تاکید بر لزوم پذیرش برخی اشتباهات در حوادث بعد از انتخابات 88 برخی از این اشتباهات را زمینهساز این حوادث دانست و گفت که اگر عدالت و انصاف حاکم باشد هرکس به حق خود میرسد در حالی که اگر لجاجت و خودنامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری/ از دعوت به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید
نامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری از دعوت به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت به گزارش نامه نیوز متن این نامه به نقل از الف به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای مطهری نماینده محترم مبا انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفت توصیههای آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری درباره حمایتش از برخی مواضع
با انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفتتوصیههای آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری درباره حمایتش از برخی مواضع فتنه ۸۸آیتالله حائری شیرازی با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به علی مطهری از مواضع حمایتی وی نسبت به دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸ انتقاد کرد به گزارش حوزه احزاب خبرگزارینامه آیت الله حائری شیرازی به علی مطهری: از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید
نامه آیت الله حائری شیرازی به علی مطهری از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید سیاست > احزاب و شخصیتها - الف نوشت آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت متن این نامه به شرح زیر است «بسم الله الرحمن الرنامه آيتالله حائري شيرازي به علي مطهري
نامه آيتالله حائري شيرازي به علي مطهري آيتالله حائري شيرازي در نامهاي به علي مطهري نوشت از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نكنيد آيتالله حائري شيرازي در نامهاي به علي مطهري نوشت از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نكنيد به گزارش جوان آيتالله حائري شينامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۷ آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت به گزارش ایسنا متن این نامه به نقل از الف به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای مطهری نماینده محترم مجلس سلام علیکم چون دیدم شما از دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸نامه حائری شیرازی به علی مطهری |اخبار ایران و جهان
نامه حائری شیرازی به علی مطهری کد خبر ۴۴۷۱۱۸ تاریخ انتشار ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰ ۱۲ - 05 November 2014 سایت الف نوشت آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت متن این نامه به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای مطهری نماینده محترم مجلس سلامآیتالله حائری شیرازی: موسوی گفت اگر نامه به دست من برسد پاسخ آن مغتنم است/ مهدوی رییس شد چون هاشمی نیامد
آیتالله حائری شیرازی موسوی گفت اگر نامه به دست من برسد پاسخ آن مغتنم است مهدوی رییس شد چون هاشمی نیامد آیتالله حائری شیرازی گفت هر کسی با آقای هاشمی رقابت کرد شکست خورد آقای مهدوی کن نیز به دلیل این که آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندیدا نشد برگزیده شد آقای مهدوی در نانتقاد آیتالله حائری شیرازی از دفاع علی مطهری از تجمعات خیابانی ۸۸
با انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفت انتقاد آیتالله حائری شیرازی از دفاع علی مطهری از تجمعات خیابانی ۸۸ عضو مجلس خبرگان رهبری در نامهای سرگشاده نوشت وقتی نفوذی میفرستند که یکی را در راهپیمایی آرام بکشند تا بتوانند مأمورین را متهم کنند شما چطور مجوز راهپیمایی آرام میلیونی میدنامه کوبنده آیت الله حائری به علی مطهری درباره تجمعات خیابانی ۸۸
نامه کوبنده آیت الله حائری به علی مطهری درباره تجمعات خیابانی ۸۸ آیتالله حائری شیرازی با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به علی مطهری از مواضع حمایتی وی نسبت به دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸ انتقاد کرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جهان به نقل از نسیم آیتالله محی&zعلی مطهری پاسخ های وزیر ارشاد را نپذیرفت
علی مطهری پاسخ های وزیر ارشاد را نپذیرفت وزیر ارشاد برای پاسخ به سوال دو تن از نمایندگان مجلس در جلسه امروز کمیسیون فرهنگی حاضر شد که علی مطهری از پاسخ وزیر به سوال خود قانع نشد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیوزبه نقل از ایسنا وزیر ارشاد برای پاسخ به سوال دو تن انامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله محی الدین حائری شیرازی پیرامون "فتنه"88
نامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله محی الدین حائری شیرازی پیرامون فتنه 88 وبلاگ > زیباکلام صادق - نامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله محی الدین حائری شیرازی پیرامون فتنه 88 بسمه تعالی حضرت آیت الله محی الدین حائری شیرازی نماینده معززمجلس«زیباکلام» به «حائری شیرازی» نامه نوشت
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۸ صادق زیباکلام در نامهای به آیتالله حائری شیرازی چالشهایی را درباره برخی نکاتی از نامه اخیر وی به علی مطهری درباره حوادث پس از انتخابات سال 1388 مطرح کرده است به گزارش ایسنا در این نامه که خبرآنلاین آن را منتشر کرده آمده است بسمه تعالی حضرت آیتاروزنامه رسالت: علی مطهری دیگر نماینده مردم نیست/از سروش تا گوگوش از فتنه حمایت کردند
روزنامه رسالت علی مطهری دیگر نماینده مردم نیست از سروش تا گوگوش از فتنه حمایت کردند آفتاب روزنامه رسالت در سرمقاله خود ضمن اشاره به اظهارات اخیر آیت الله جنتی در باره فتنه 88 در یک برامه تلویزیونی نوشت آقاي علي مطهري باز دست به قلم شد و به اين بهانه پاسخي موهن و خارج از ادب وتوضیحات «زیباکلام» درباره نامهای که به علی مطهری نوشته بود
توضیحات زیباکلام درباره نامهای که به علی مطهری نوشته بود بنابراین عقل اجتماعی حکم میکند که ما از راهپیماییهای اعتراضی برای رسیدن به خواستههای مدنی سیاسیمان استفاده نکنیم چون در جامعه ما بزعم آیتالله حائری شیرازی همواره خطر نفوذ و سوءاستفاده عناصر نفوذی در تجمعات سیاسنامه سرگشاده یک وکیل دادگستری به دکترعلی مطهری
نامه سرگشاده یک وکیل دادگستری به دکترعلی مطهری وبلاگ > حاج محمود عطار پیمان - جناب آقای دکترعلی مطهرینماینده محترم مردم تهران درمجلس شورای اسلامیباسلام و عرض ارادت درخبرهاخواندم که حضرتعالی ازطرح حمایت ازآمرین به معروف و ناهیان ازمنکر پشتیبانی کردید ازخواندن این خبرنامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله حائری شیرازی پیرامون فتنه88: شما فرض گرفتهاید میلیونها معترض انتخابات
نامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله حائری شیرازی پیرامون فتنه 88 شما فرض گرفتهاید میلیونها معترض انتخابات آن سال چشم و گوششان به موسوی و کروبی بود اگر چه که جنابعالی اعتراضاتی که پس از اعلام نتایج انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ اتفاق افتاد را فتنه خطاب نکرده اید اما و در عین حال-
سیاسی
پربازدیدترینها