تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860463825
![نمایش مجدد: انتقاد آیتالله حائری شیرازی از دفاع علی مطهری از تجمعات خیابانی ۸۸ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
انتقاد آیتالله حائری شیرازی از دفاع علی مطهری از تجمعات خیابانی ۸۸
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: با انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفت
انتقاد آیتالله حائری شیرازی از دفاع علی مطهری از تجمعات خیابانی ۸۸
عضو مجلس خبرگان رهبری در نامهای سرگشاده نوشت: وقتی نفوذی میفرستند که یکی را در راهپیمایی آرام بکشند تا بتوانند مأمورین را متهم کنند، شما چطور مجوز راهپیمایی آرام میلیونی میدهید؟ اگر شما تصمیم گیرنده در چنین موردی بودید مسئولیت عواقب آن را به عهده میگرفتید؟
![](http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1393/8/14/2719207_124.jpg)
به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیتالله "محیالدین حائری شیرازی" عضو مجلس خبرگان رهبری، نامهای سرگشاده خطاب به علی مطهری پیرامون حمایتش از برخی وقایع سال ۸۸ منتشر کرد که در ادامه متن کامل این نامه میآید:
بسماللهالرحمنالرحیم
جناب آقای مطهری نماینده محترم مجلس
سلام علیکم
چون دیدم شما از دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸ دفاع میکنید، به دلیل حسنظنی که باید به مؤمنین داشته باشیم، نظر شما را به یک مطلب عقلانی که امام راحل (ره) به آن تأکید داشته جلب مینمایم.
امام راحل بین مزایای علمی و تقوی و عقل اجتماعی، محور اصلی را عقل اجتماعی میدانست و میفرمود: "کاستیهای علم و تقوی را میتوان با عقل اجتماعی جبران نمود، اما کاستی عقل اجتماعی بوسیله علم و تقوی جبران پذیر نیست" و به همین دلیل افراد شاخص در عقل اجتماعی را ستون کارها قرار میداد و در دفاع از استوانههای عقل اجتماعی خود سنگ تمام میگذاشت و برای امنیت آنها از برخورد با نزدیکترین دوستان خود کوتاه نمیآمد.
عقل اجتماعی یعنی التفات به عواقب و لوازم یک تصمیم. دعوت مردم به راهپیمایی آرام در پاریس و لندن با عقل اجتماعی سازگار است؛ چون آنجا خاورمیانه نیست. مردم قرنها با حقوق اجتماعی خود زندگی میکنند.
سابقه آزادی در کشور ما به بهمن ۵۷ برمیگردد. در کشوری که با نفوذ در یک تجمع حزبی بیش از هفتاد تن از سران جامعه که از سرمایههای اساسی انقلاباند از میان میروند، چه توقع دارید که با فاصله ۳۱ سال در یک راهپیمایی میلیونی به وسیله عوامل نفوذی خسارتهای جانی و مالی پیش نیاید؟ عقل اجتماعی میگوید این کار درست نیست.
بحث در علم و تقوای آقایان نیست. بحث در عقل اجتماعی ایشان است. اگر اَعمال بدون صبر، صفر محسوب شوند، عقل اجتماعی، علامتِ مثبت است و نبود آن، به عمل امتیاز منفی میدهد.
اگر صبر برای ایمان مثل سر برای بدن است و مثل چند صفر است که [همراه] با یک عدد، یک عدد بزرگی میشود و بدون آن، صفر میماند، عقل اجتماعی [نیز]، عدد را مثبت و نبود آن و خطای آن، عدد را منفی و فایده را به ضرر تبدیل میکنند و شما به همین دلیل توصیه میکردید مدیران انتخابات تبرز به تمایل به احدی از رقبا نکنند. قرآن درباره پیامبر اکرم فرمود: «وَ ما کُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ کِتابٍ وَ لاٰ تَخُطُّهُ بِیَمِینِکَ إِذاً لاَرْتابَ اَلْمُبْطِلُونَ» [۱] انسان با سواد و کتابخوان هم صلاحیت پیامبری میتواند داشته باشد اما سوءظن مبطلین را چه باید کرد؟
میدانید [که] متقین علاقه شخصی خود را در مسئولیت دخیل نمیدهند. اما چه میتوان کرد با بدگمانی دیگران؟ عقل اجتماعی حکم میکند، قاضی بیطرفی خود را با اعمال و اقوال خود محرز نماید.
عقل اجتماعی حکم میکند دعوتکننده مردم به راهپیمایی سالم میلیونی مسئولیت تمام اتفاقات غیر قابل اجتناب آن را بپذیرد.
در واگذاری مسئولیتها نیز باید جانب عقل اجتماعی را از علم و تقوی بالاتر نگاه داشت. به همین دلیل استاد بزرگ، بوعلی سینا گفته است «اذا دارالامر بین الاعقل و الاعلم، الاولی هو الاعقل و یعاونه الاعلم» آنکه عواقب را واضحتر میبیند امور باید به او سپرده شود و آنان که علم و تقوی دارند معاونان او باشند.
عقل اجتماعی میگوید آیا در انگستان و یا فرانسه و آلمان اتفاق افتاده که سران حزبی در تالاری جمع شوند و نفوذیهای حزب دیگر تالار را با همه ساکنان آن منفجر کنند که در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اتفاق افتاد!
اگر نیروی انتظامی شروران و عربده کشان و قمهکشان را به حال خود رها کند و یا آنان یک ساعت احساس کنند بیآنکه شناسایی شوند، میتوانند از مردم زهر چشم بگیرند، چه خواهند کرد؟!
وقتی نفوذی میفرستند که یکی را در راهپیمایی آرام بکشند تا بتوانند مأمورین را متهم کنند، شما چطور مجوز راهپیمایی آرام میلیونی میدهید؟ اگر شما تصمیم گیرنده در چنین موردی بودید مسئولیت عواقب آن را به عهده میگرفتید؟
از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید. درست نیست فقط به دلیل اینکه ناظر نهایی انتخابات تمایل خود را به یک طرف در جایی ابراز کرده باشد، راههای قانونی کشف خلاف را مسدود بدانیم و برای گشایش مدار بسته پای مردم را به میان بکشیم.
مسألهای که باید با حضور کارشناسان حل شود وقتی به مردم واگذار شود مصیبتبار خواهد بود، مگر غیر از این است که اختلاف شیعه و سنی که میبایست در جلسه علما مطرح شود، وقتی به مردم سپرده شد، کشتار بیرحمانه تکفیریها را بدنبال دارد.
از روز اول که اعتصام بحبلالله - که نص قرآن است - جدی گرفته نشد، اختلافها حل نگردید، تفرقه روز به روز سختتر شد و تا زمانی که اعتصام به حبلالله عملیاتی نگردد، تفرقه دردی بیدرمان است. ما شیعیان که خود را متمسک و معتصم بحبلالله میدانیم، چرا متفرقیم؟ یا تفرقمان تفرق نیست و یا اعتصاممان، اعتصام حقیقی نیست.
وقتی دیدم امام صادق(ع) میگوید انتظار دارم از دوست مظلومم که به دوست ظالمم بگوید: «یا اخی، انا الظالم حتی یقطع التهاجر» برایم سنگین بود؛ اما وقتی دیدم ماشینی در خط ما میآمد و راننده حق خود را به او داد و راه را به او واگذار کرد تا تصادف نشود، معنای مطلب آن حضرت را فهمیدم.
آیا همین عقل اجتماعی که رانندگان خبر دارند و راه را به ناحق میدهند تا تصادف نشود، نباید الگوی ما در رفتار با طرف ما در میدان سیاست باشد؟
هارون(ع) تجمل پیش روی سامری و اصحابش را بهتر از جدایی بین بنیاسرائیل میدانست و علی(ع) هم راه هارون (ع) را شیوه خود قرار داد و میدانیم با آنکه هر دو مورد تفاوت حق و باطل بوده، تفریق و جدا کردن ممنوع گشته است. چگونه ممکن میشود، تفاوتی که از نوع تفاوت حق و باطل نیست مجوز تفرق و جدایی باشد؟
آیا دعوت به راهپیمایی آرام اعتراضآمیز و استمرار اعتراض، نوعی پذیرش تفریق نیست؟
والسلام
[۱] - تو هرگز پیش از این کتابی نمیخواندی، و با دست خود چیزی نمینوشتی، مبادا کسانی که در صدد (تکذیب و) ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند! ﴿العنکبوت، ۴۸﴾
انتهای پیام/
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
نامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری/ از دعوت به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید
نامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری از دعوت به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت به گزارش نامه نیوز متن این نامه به نقل از الف به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای مطهری نماینده محترم منامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۷ آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت به گزارش ایسنا متن این نامه به نقل از الف به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای مطهری نماینده محترم مجلس سلام علیکم چون دیدم شما از دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸نامه آیت الله حائری شیرازی به علی مطهری: از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید
نامه آیت الله حائری شیرازی به علی مطهری از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید سیاست > احزاب و شخصیتها - الف نوشت آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت متن این نامه به شرح زیر است «بسم الله الرحمن الربا انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفت توصیههای آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری درباره حمایتش از برخی مواضع
با انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفتتوصیههای آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری درباره حمایتش از برخی مواضع فتنه ۸۸آیتالله حائری شیرازی با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به علی مطهری از مواضع حمایتی وی نسبت به دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸ انتقاد کرد به گزارش حوزه احزاب خبرگزاریآیتالله حائری شیرازی: موسوی گفت اگر نامه به دست من برسد پاسخ آن مغتنم است/ مهدوی رییس شد چون هاشمی نیامد
آیتالله حائری شیرازی موسوی گفت اگر نامه به دست من برسد پاسخ آن مغتنم است مهدوی رییس شد چون هاشمی نیامد آیتالله حائری شیرازی گفت هر کسی با آقای هاشمی رقابت کرد شکست خورد آقای مهدوی کن نیز به دلیل این که آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندیدا نشد برگزیده شد آقای مهدوی در نآیتالله حائری شیرازی در همایش استکبارستیزی: محل نزاع با استکبار در عقاید و اندیشههاست/ استکبار چهرهای دوگان
آیتالله حائری شیرازی در همایش استکبارستیزی محل نزاع با استکبار در عقاید و اندیشههاست استکبار چهرهای دوگانه داردعضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه استکبار چهرهای دوگانه دارد گفت محل نزاع با استکبار در عقاید و اندیشههاست و استکبارستیزی ما با آمریکا در این است که ما حرفی بمرجع مبارز علیه استعمار و کشف حجاب سی و یکمین سالگرد رحلت آیتالله شیرازی برگزار میشود
مرجع مبارز علیه استعمار و کشف حجابسی و یکمین سالگرد رحلت آیتالله شیرازی برگزار میشودسی و یکمین سالگرد ارتحال آیتالله حاج سیدعبدالله شیرازی از مبارزان علیه استعمار انگلیس و کشف حجاب برگزار میشود به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس همزمان با آغاز ماه محرمالحرام عاشورا ساآیتالله حائریشیرازی: ولایت طاغوت از انسان ابنسعد میسازد
آیتالله حائریشیرازی ولایت طاغوت از انسان ابنسعد میسازدتاریخ انتشار چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۱ ۲۲ آیتالله حائری شیرازی گفت نماز و روزه و حج انسان نمیسازد بلکه اینها در کنار مسئله ولایت هستند که انسانساز میشوند به گزارش تسنیم آیتالله حائریانتقاد آیتالله مجتهدشبستری از افراط و تفریط در عزاداریها عزاداری تا نیمه شب به صلاح نیست/آزار و اذیت مر
انتقاد آیتالله مجتهدشبستری از افراط و تفریط در عزاداریهاعزاداری تا نیمه شب به صلاح نیست آزار و اذیت مردم حرام شرعی استنماینده ولی فقیه در آذربایجانشرقی با انتقاد از افراط و تفریط در عزاداریها تاکید کرد اینکه تا ساعت دو نیمه شب با طبل و بلندگو عزاداری شود به صلاح نبودهآیتالله مهدویکنی به ملکوت اعلی پیوست
آیتالله مهدویکنی به ملکوت اعلی پیوست ابراهیم انصاریان رئیس دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت آیتالله محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری صبح امروز سهشنبه به ملکوت اعلی پیوست آیتالله مهدویکنی 14 خرداد امسال پس از بازگشت از مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام ره در منزل دچاآیتالله مکارمشیرازی: آیتالله مهدویکنی نسبت به امام و رهبری کاملاً وفادار بود
آیتالله مکارمشیرازی آیتالله مهدویکنی نسبت به امام و رهبری کاملاً وفادار بودآیتالله مکارمشیرازى ضمن صدور پیام تسلیت برای درگذشت عالم مجاهد آیتالله مهدوىکنى گفت وی نسبت به امام و رهبری کاملاً وفادار بود به گزارش خبرگزاری فارس از قم در این پیام آمده است فقدان اسفناک عالمآیتالله مکارمشیرازی: موفقیت نصیب گروهی میشود که رسانه قویتر داشته باشد
آیتالله مکارمشیرازی موفقیت نصیب گروهی میشود که رسانه قویتر داشته باشدیکی از مراجع عظام تقلید گفت در دنیای امروز حرف اول را رسانهها میزنند چراکه هر گروهی رسانه قویتر و با محتوای بهتر داشته باشد موفقیت نصیب آن میشود به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومیآیت الله حائری شیرازی: منتظری ساده لوح بود
آیت الله حائری شیرازی منتظری ساده لوح بود همان که حضرت امام ره گفت کمی زودباور بود وی زمانی که به عده ای اعتماد می کرد به عده ای دیگر بدبین می شد خوش بینی ها سبب ایجاد بدبینی هایی به افراد می شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش مشرق مهمان امروز شناسنامه فردی است کهعلی محمدیاری مدال طلای خود را به آیتالله آملی لاریجانی اهدا کرد
علی محمدیاری مدال طلای خود را به آیتالله آملی لاریجانی اهدا کردعلی محمدیاری مدال طلای خود در بازیهای پاراآسیایی را به آیتالله آملی لاریجانی اهدا کرد به گزارش خبرگزاری فارس علی محمدیاری ورزشکار تیم ملی دوومیدانی جانبازان و معلولان که موفق به کسب 2 مدال طلا و نقره در دومین دوحمایت از انتقادهای قلعه نویی علیه تیم ملی
حمایت از انتقادهای قلعه نویی علیه تیم ملی مدیرعامل باشگاه استقلال گفت امیر قلعهنویی حق دارد که از وضعیت بازیکنان ملیپوشان استقلال ناراحت باشد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز بهرام افشارزاده درباره آخرین شرایط استقلال گفت با توجه به بردی که در اهواز بهگزارش تصویری - غبارروبی حرم شاهچراغ(ع) با حضور آیتالله مکارم شیرازی
غبارروبی حرم شاهچراغ ع با حضور آیتالله مکارم شیرازی عکس علی زمانی - ایسنا پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۵چه کسانی برای دانشجویان پیروخط امام سخنرانی می کردند؟ /از حسین شریعتمداری و حائری شیرازی تا کلاس نهج البلاغه ح
چه کسانی برای دانشجویان پیروخط امام سخنرانی می کردند از حسین شریعتمداری و حائری شیرازی تا کلاس نهج البلاغه حجاریان بچهها جز چند ساعت پاس و کشیک باقی ساعات روز کار خاصی نداشتند دوستانی که آنجا بودند کارهای تئوریک را خیلی دوست داشتند یک بحث تحلیل سیاسی بود که آقای سعید حجاریا-
سیاسی
پربازدیدترینها