محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832639520
«زیباکلام» به «حائری شیرازی» نامه نوشت
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
صادق زیباکلام در نامهای به آیتالله حائری شیرازی، چالشهایی را درباره برخی نکاتی از نامه اخیر وی به علی مطهری درباره حوادث پس از انتخابات سال 1388 مطرح کرده است. به گزارش ایسنا، در این نامه که خبرآنلاین آن را منتشر کرده، آمده است: «بسمه تعالی حضرت آیتالله محیالدین حائری شیرازی نماینده معزز مجلس خبرگان رهبری دامت افاضاته با سلام و تحیات پاسخ حضرتعالی را در رسانهها به آقای دکتر علی مطهری در خصوص "فتنه 88" خواندم. به دو دلیل تصمیم گرفتم جسارت نموده و عرایضی در خصوص پاسختان به آقای مطهری معروض دارم. نخست ارادت شخصی که به شما دارم و جنابتان را مجتهدی پارسا، خداترس و عادل میدانم. ثانیاً اینکه در پاسختان به آقای مطهری دست به دامان ادبیات موسوم به "فتنه" نشدهاید. از دید بنده اتفاقاً ارزشمندترین نکته پاسختان به آقای مطهری دوری گزیدن از آن ادبیات میباشد. متجاوز از پنج سال است که یک جناح سیاسی شبانهروز این ادبیات را برای قلع و قمع منتقدینش بکار میبرد. دریغ از آنکه در این پنج سال پنج دقیقه به "متهمین فتنه" اجازه دفاع داده باشد. نفس اینکه جنابعالی در نامهتان حتی یکبار هم لغت "فتنه" را بکار نبردهاید از نظر بنده مبین آنست که پس خیلی هم به آن باور ندارید. از این بابت که سواره بر نشسته نتاختهاید در خور احترام هستید. اگرچه که جنابعالی اعتراضاتی که پس از اعلام نتایج انتخابات 22 خرداد 88 اتفاق افتاد را "فتنه" خطاب نکردهاید اما و در عین حال هم با آن اعتراضات صراحتاً مخالفت کردهاید. محض اطلاع عزیزانی که از مضمون نامه حضرتعالی به آقای مطهری آگاهی ندارند، بعرضشان بایستی برسانم که جنابعالی اساساً با نفس دعوت به راهپیمایی به منظور اعتراض به نتایج انتخابات 88 مخالفت نمودهاید. اساس استدلالتان هم تکیه بر روی مقولهای بنام "عقل اجتماعی" است. معتقدید که برخلاف جوامع توسعهیافته، مثلاً لندن یا پاریس که در آنها راهپیماییهای اعتراضی با "عقل اجتماعی" سازگار است (چون برخلاف خاورمیانه، مردم در این جوامع قرنهاست که با آزادی و حقوق اجتماعی آشنایی دارند)، در جامعه خودمان قدمت آزادی به بهمن 57 میرسد بنابراین "عقل اجتماعی" حکم میکند که ما از راهپیماییهای اعتراضی برای رسیدن به خواستههای مدنی سیاسیمان استفاده نکنیم. چون در جامعه ما (بزعم آیتالله حائری شیرازی) همواره خطر نفوذ و سوءاستفاده عناصر نفوذی در تجمعات سیاسی عمومی وجود دارد و آنها (دشمنان) از چنین اجتماعاتی بنفع مقاصدشان میتوانند سوءاستفاده نمایند. (و مثالهایی هم در تأیید نظرشان میآورند از جمله انفجار حزب جمهوری اسلامی در 7 تیر سال 60 و کشته شدن افرادی در راهپیماییهای اعتراضی سال 88). ایشان بدون نام بردن از آقایان مهندس موسوی و حجتالاسلام کروبی نتیجهگیری میکنند که دعوت آنان از مردم بمنظور برگزاری راهپیمایی اعتراضی به نتیجه انتخابات کار نادرستی بوده چون بواسطه فراهم نبودن شرایط اجتماعی (یا همان "عقل اجتماعی") در ایران برای این دست اعتراضات، عوامل نفوذی دشمن توانستند از آن راهپماییها بهرهبرداری نموده و عدهای از هموطنانمان کشته شدند. ایشان معتقدند که بجای دعوت به راهپیمایی، آن آقایان میبایستی از طرق دیگر در جهت تحقق خواستههایشان برمیآمدند. حضرت آیتالله حائری شیرازی، من وارد کم و کیف نتایج انتخابات 88، پیآمدهای بعد از اعلام نتایج آن انتخابات، رویکرد آقایان مهندس موسوی و جناب حجتالاسلام کروبی و بالاخره واکنش مسئولین به آن اعتراضات نمیشوم. بالاخره روزی جریانات سال 88 مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت. آنچه که برایم عجیب بود و در حقیقت اسباب نوشتن این نامه شد بکارگیری یا تکیه جنابعالی بر روی مقولهای بنام "عقل اجتماعی" در مخالفت با آقایان موسوی و کروبی بود. اولاً جنابعالی فرض گرفتهاید که میلیونها نفری که به نتایج آن انتخابات اعتراض داشتند از خود اراده و نظری نداشته و چشم و گوششان به آقایان موسوی و کروبی بود و به دعوت این آقایان بود که راهپیمایی اعتراضی موسوم به سکوت در عصر روز دوشنبه 25 خرداد را براه انداختند. این فرضتان کاملاً مورد مناقشه است. ثانیاً، این انتقادتان که ایشان و سایر معترضین میبایستی به نهاد رسمی برگزارکننده انتخابات مراجعه میکردند هم با توجه به تمایل و جانبداری آشکار شورای محترم نگهبان از یک طرف منازعه و بیطرف نبودن این نهاد توقعتان خیلی واقعبینانه و منصفانه نمیباشد. معترضین سال 88 به کنار، آیا خود جنابعالی شورای محترم نگهبان را بعنوان یک "داور منصف و بیطرف" تعریف میکنید؟ اما استدلال "عقل اجتماعی" جنابعالی از جهات دیگری هم برایم شگفتانگیز بود. حسب تعریف جنابعالی از "عقل اجتماعی"، اگر یک کنش سیاسی مثلاً یک راهپیمایی یا یک گردهمایی سیاسی به خیر و خوشی برگزار شود مطابق "عقل اجتماعی" میبوده اما اگر گرفتاریها و اتفاقات ناخوشایندی در جریان تحقق آن اتفاق بیافتاد در آنصورت مطابق "عقل اجتماعی" نمیشود. به بیان سادهتر، از پیش نمیتوان درستی یک کنش سیاسی را تعیین نمود و ما ملاک و معیاری برای "عقل اجتماعی" نداریم. جنابعالی میفرمایید که چون در راهپیمایی اعتراضی سال 88، خطر سوءاستفاده دشمنان بوده (و در عمل هم میفرمایید استفاده کردند)، لذا از همان ابتدا معترضین نمیبایستی بسمت آن شیوه برای بیان اعتراضاتشان میرفتند. فرض بگیریم که عناصر نفوذی از آن راهپیمایی سوءاستفاده نمیتوانستند بنمایند و بقول شما جامعه ما هم مثل جوامع پاریس یا لندن میبود، آیا در آنصورت از نظر جنابعالی آن راهپیمایی درست میبود؟ تبعات نظریه "عقل اجتماعی" بعنوان شاخص تعیینکننده درستی یا نادرستی کنشهای سیاسی، معلوم نیست بکجا ختم خواهد شد. اگر ملاک "عقل اجتماعی" این باشد که در جریان یک راهپمایی حادثه ناگواری اتفاق نیفتاد، در آنصورت در ایران تنها راهپیماییهایی که منطبق بر "عقل اجتماعی" میشوند راهپماییهای رسمی دولتی هستند چون در این دست راهپیماییها و تجمعات هیچ حادثه ناگواری اتفاق نمیافتاد. اما این همه مشکل نیست. بسیاری از کنشهای سیاسی تاریخی با این ضابطه به زیر سوال میروند. راهپیمایی 17 شهریور سال 57 هم که منجر به کشته و مجروح شدن صدها نفر شد درست نبوده. راهپیماییهای تاریخی تاسوعا و عاشورا سال 57 هم به زیر سوال میروند چون ممکن بود که بخشهایی از نیروهای نظامی و امنیتی رژیم شاه به سمت مردم تیراندازی میکردند (همچنانکه در بسیاری از راهپیماییها این اتفاق افتاد)، اعتراضات 14 و 15 خرداد سال 42، قیام 30 تیر سال 31 بنفع مرحوم دکتر مصدق و ... جملگی در عبور از چارچوب ضابطه "عقل اجتماعی" جنابعالی معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا میکردند. استدلال دیگرتان در دفاع از "عقل اجتماعی" مبنی بر اینکه برخلاف جوامع اروپایی ما از بهمن 57 با مفهوم آزادی آشنا شدهایم هم ایضاً با دشواریهای زیادی روبرست. ما در حقیقت از اواخر قرن نوزدهم و نهضت مشروطه با مدرنیته سیاسی و مفاهیمی همچون آزادی، آزادی بیان، آزادی اندیشه، حاکمیت قانون، حکومت منتخب مردم و... آشنا شدهایم. اینکه پس مشکل و گره کار پس از یک قرن در کجاست، بازمیگردد به شرایط تاریخی جامعهمان. در پایان باز هم ادب و ارادتم را به محضر بزرگوارتان معروض میدارم. ایام بکام باد صادق زیباکلام هفدهم آبانماه یکهزار و سیصد و نود و سه» انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
نامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله محی الدین حائری شیرازی پیرامون "فتنه"88
نامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله محی الدین حائری شیرازی پیرامون فتنه 88 وبلاگ > زیباکلام صادق - نامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله محی الدین حائری شیرازی پیرامون فتنه 88 بسمه تعالی حضرت آیت الله محی الدین حائری شیرازی نماینده معززمجلسنامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله حائری شیرازی پیرامون فتنه88: شما فرض گرفتهاید میلیونها معترض انتخابات
نامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله حائری شیرازی پیرامون فتنه 88 شما فرض گرفتهاید میلیونها معترض انتخابات آن سال چشم و گوششان به موسوی و کروبی بود اگر چه که جنابعالی اعتراضاتی که پس از اعلام نتایج انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ اتفاق افتاد را فتنه خطاب نکرده اید اما و در عین حالنامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۷ آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت به گزارش ایسنا متن این نامه به نقل از الف به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای مطهری نماینده محترم مجلس سلام علیکم چون دیدم شما از دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸نامه آیت الله حائری شیرازی به علی مطهری: از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید
نامه آیت الله حائری شیرازی به علی مطهری از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید سیاست > احزاب و شخصیتها - الف نوشت آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت متن این نامه به شرح زیر است «بسم الله الرحمن الرنامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری/ از دعوت به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید
نامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری از دعوت به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت به گزارش نامه نیوز متن این نامه به نقل از الف به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای مطهری نماینده محترم منامه زیباکلام به آیتالله حائری پیرامون فتنه۸۸
نامه زیباکلام به آیتالله حائری پیرامون فتنه ۸۸پیرو انتشار نامه آیت الله حائری شیرازی به دکتر علی مطهری که در الف نیز منتشر شد صادق زیبا کلام پاسخی به این نامه داده است که الف نیز برای کمک به فضای اطلاع رسانی اقدام به انتشار این نامه می کند تاریخ انتشار جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ ساعتاظهارات آیت الله حائری شیرازی درباره شهید رجایی,آیت الله منتظری,قبول قطعنامه 598 و نامه به موسوی
اظهارات آیت الله حائری شیرازی درباره شهید رجایی آیت الله منتظری قبول قطعنامه 598 و نامه به موسوی سیاست > احزاب و شخصیتها - عضو مجلس خبرگان رهبری در یک برنامه تلویزیونی به موضوعات آنچه در جلسه قبول قطعنامه گذشت و ارتباط شهید رجایی با خودش آیت الله منتظری و ماجرای مهزیباکلام به پادشاه عربستان نامه نوشت
زیباکلام به پادشاه عربستان نامه نوشتتاریخ انتشار شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۱ ۳۰ صادق زیباکلام در نامهای به پادشاه عربستان خواستار جلوگیری از اجرای حکم اعدام شیخ النمر شد به گزارش خبرآنلاین متن این نامه به شرح زیر است «بسمه تعالیحضرت خادم الحرمین شریفین پادشاه مملکت عنامه آيتالله حائري شيرازي به علي مطهري
نامه آيتالله حائري شيرازي به علي مطهري آيتالله حائري شيرازي در نامهاي به علي مطهري نوشت از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نكنيد آيتالله حائري شيرازي در نامهاي به علي مطهري نوشت از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نكنيد به گزارش جوان آيتالله حائري شينامه حائری شیرازی به علی مطهری |اخبار ایران و جهان
نامه حائری شیرازی به علی مطهری کد خبر ۴۴۷۱۱۸ تاریخ انتشار ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰ ۱۲ - 05 November 2014 سایت الف نوشت آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت متن این نامه به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای مطهری نماینده محترم مجلس سلامآیتالله حائری شیرازی: موسوی گفت اگر نامه به دست من برسد پاسخ آن مغتنم است/ مهدوی رییس شد چون هاشمی نیامد
آیتالله حائری شیرازی موسوی گفت اگر نامه به دست من برسد پاسخ آن مغتنم است مهدوی رییس شد چون هاشمی نیامد آیتالله حائری شیرازی گفت هر کسی با آقای هاشمی رقابت کرد شکست خورد آقای مهدوی کن نیز به دلیل این که آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندیدا نشد برگزیده شد آقای مهدوی در نبا انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفت توصیههای آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری درباره حمایتش از برخی مواضع
با انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفتتوصیههای آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری درباره حمایتش از برخی مواضع فتنه ۸۸آیتالله حائری شیرازی با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به علی مطهری از مواضع حمایتی وی نسبت به دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸ انتقاد کرد به گزارش حوزه احزاب خبرگزاریمحمد هاشمی در گفت و گو با روزنامه شرق: کارگزاران سرنوشت حزب مشارکت را پیدا میکند/ ترکیب کنونی «کارگزاران
محمد هاشمی در گفت و گو با روزنامه شرق کارگزاران سرنوشت حزب مشارکت را پیدا میکند ترکیب کنونی کارگزاران از شعارهای اولیه فاصله داردعضو سابق کارگزاران گفت آنچه اخیرا اتفاق افتاد و به استعفای من منجر شد ترکیب شورای مرکزی جدید بود بالاخره اشخاصی در این گروه الان حضور دارند که ازمحمدرضا شجریان به اولیای دم پرونده «ریحانه» نامه نوشت
محمدرضا شجریان به اولیای دم پرونده ریحانه نامه نوشت فرهنگ > موسیقی - هنرمند سرشناس ایرانی با انتشار متنی از اولیای دم پرونده ریحانه جباری درخواست کرد در تصمیم خود تجدید نظر کنند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین محمدرضا شجریان هنرمند و استاد آواز ایرانی با انتشار نامآخرین پیگیریهای مجلس از استخدام مربیان پیش دبستانی زاهدی: گزارش تحلیلی از استخدامهای آموزش و پرورش به دستمان
آخرین پیگیریهای مجلس از استخدام مربیان پیش دبستانیزاهدی گزارش تحلیلی از استخدامهای آموزش و پرورش به دستمان رسید به رئیس مجلس نامه نوشتمرئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی آخرین پیگیریهای مجلس از وضعیت استخدام مربیان پیشدبستانی و استخدام در آموزش و پرورش را تشریحدر شبنامه ای که علیه نیلی در مجلس منتشرشد، چه نوشته بود؟
در شبنامه ای که علیه نیلی در مجلس منتشرشد چه نوشته بود سیاست > مجلس - روزنامه اعتماد نوشت منتقدان دولت ديروز هم براي به كرسي نشاندن سخنانشان ميخواستند در صحن علني شبنامه پخش كنند متني كه نام آن را گذاشته بودند گزارشي از وضعيت دكتر نيلي به نمايندگان اچه کسانی برای دانشجویان پیروخط امام سخنرانی می کردند؟/از حسین شریعتمداری و حجاریان تا حائری شیرازی
چه کسانی برای دانشجویان پیروخط امام سخنرانی می کردند از حسین شریعتمداری و حجاریان تا حائری شیرازی آفتاب نظر به اهمیت مطالب مطرح شده در آن مصاحبه بخشهایی از آن بازنشر می شود از دانشگاه پلیتکنیک آقای میردامادی با من و آقای عباس عبدی صحبت کردند لاجرم ما اعضای-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها