تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834317576
نامه آيتالله حائري شيرازي به علي مطهري
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نامه آيتالله حائري شيرازي به علي مطهري
آيتالله حائري شيرازي در نامهاي به علي مطهري نوشت: از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نكنيد.
آيتالله حائري شيرازي در نامهاي به علي مطهري نوشت: از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نكنيد.
به گزارش جوان، آيتالله حائري شيرازي پيرو مواضع اخير علي مطهري نامهاي خطاب به وي نوشت.
متن اين نامه به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي مطهري، نماينده محترم مجلس
سلام عليكم
چون ديدم شما از دعوت مردم به خيابان در سال ۸۸ دفاع ميكنيد، به دليل حسن ظني كه بايد به مؤمنين داشته باشيم، نظر شما را به يك مطلب عقلاني كه امام راحل (ره) به آن تأكيد داشته جلب مينمايم.
امام راحل بين مزاياي علمي و تقوي و عقل اجتماعي، محور اصلي را عقل اجتماعي ميدانست و ميفرمود كاستيهاي علم و تقوي را ميتوان با عقل اجتماعي جبران نمود اما كاستي عقل اجتماعي به وسيله علم و تقوي جبرانپذير نيست و به همين دليل افراد شاخص در عقل اجتماعي را ستون كارها قرار ميداد و در دفاع از استوانههاي عقل اجتماعي، خود سنگ تمام ميگذاشت و براي امنيت آنها از برخورد با نزديكترين دوستان خود كوتاه نميآمد.
عقل اجتماعي يعني التفات به عواقب و لوازم يك تصميم. دعوت مردم به راهپيمايي آرام در پاريس و لندن با عقل اجتماعي سازگار است؛ چون آنجا خاورميانه نيست و مردم قرنهاست با حقوق اجتماعي خود زندگي ميكنند.
سابقه آزادي در كشور ما بهمن ۵۷ است. در كشوري كه با نفوذ در يك تجمع حزبي، بيش از 70 تن از سران جامعه كه از سرمايههاي اساسي انقلابند از ميان ميروند، چه توقع داريد كه با فاصله ۳۱ سال در يك راهپيمايي ميليوني، بهوسيله عوامل نفوذي خسارتهاي جاني و مالي پيش نيايد؟ عقل اجتماعي ميگويد اين كار درست نيست.
بحث در علم و تقواي آقايان نيست. بحث در عقل اجتماعي ايشان است. اگر اعمال بدون صبر، صفر محسوب شوند، عقل اجتماعي، علامت مثبت است و نبود آن، به عمل امتياز منفي ميدهد.
اگر صبر براي ايمان مثل سر براي بدن است و مثل چند صفر است كه با يك عدد، يك عدد بزرگي ميشود و بدون آن، صفر ميماند، عقل اجتماعي، عدد را مثبت و نبود آن و خطاي آن، عدد را منفي و فايده را به ضرر تبديل ميكند و شما به همين دليل توصيه ميكرديد مديران انتخابات تبرز به تمايل به احدي از رقبا نكنند. قرآن درباره پيامبر اكرم فرمود: «وَ ما كنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيمِينِك إِذاً لاَرْتابَ اَلْمُبْطِلُونَ»(۱) انسان با سواد و كتابخوان هم صلاحيت پيامبري ميتواند داشته باشد اما سوء ظن مبطلين را چه بايد كرد؟
ميدانيد متقين علاقه شخصي خود را در مسئوليت دخيل نميدهند اما چه ميتوان كرد با بدگماني ديگران؟ عقل اجتماعي حكم ميكند قاضي بيطرفي خود را با اعمال و اقوال خود محرز نمايد.
عقل اجتماعي حكم ميكند دعوتكننده مردم به راهپيمايي سالم ميليوني مسئوليت تمام اتفاقات غير قابل اجتناب آن را بپذيرد.
در واگذاري مسئوليتها نيز بايد جانب عقل اجتماعي را از علم و تقوي بالاتر نگاه داشت به همين دليل استاد بزرگ، بوعلي سينا گفته است «اذا دارالامر بين الاعقل و الاعلم، الاولي هو الاعقل و يعاونه الاعلم» آنكه عواقب را واضحتر ميبيند امور بايد به او سپرده شود و آنان كه علم و تقوي دارند، معاونان او باشند.
عقل اجتماعي ميگويد آيا در انگلستان يا فرانسه و آلمان اتفاق افتاده كه سران حزبي در تالاري جمع شوند و نفوذيهاي حزب ديگر، تالار را با همه ساكنان آن منفجر كنند كه در كشور ما بعد از پيروزي انقلاب اتفاق افتاد؟ اگر نيروي انتظامي، شروران و عربدهكشان و قمهكشان را به حال خود رها كند يا آنان يك ساعت احساس كنند بيآنكه شناسايي شوند، ميتوانند از مردم زهر چشم بگيرند، چه خواهند كرد؟!
وقتي نفوذي ميفرستند كه يكي را در راهپيمايي آرام بكشند تا بتوانند مأمورين را متهم كنند، شما چطور مجوز راهپيمايي آرام ميليوني ميدهيد؟ اگر شما تصميمگيرنده در چنين موردي بوديد مسئوليت عواقب آن را به عهده ميگرفتيد؟
از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نكنيد. درست نيست فقط به دليل اينكه ناظر نهايي انتخابات تمايل خود را به يك طرف در جايي ابراز كرده باشد، راههاي قانوني كشف خلاف را مسدود بدانيم و براي گشايش مدار بسته، پاي مردم را به ميان بكشيم.
مسئلهاي كه بايد با حضور كارشناسان حل شود وقتي به مردم واگذار شود مصيبتبار خواهد بود. مگر غير از اين است كه اختلاف شيعه و سني كه ميبايست در جلسه علما مطرح شود، وقتي به مردم سپرده شد، كشتار بيرحمانه تكفيريها را بهدنبال دارد؟
از روز اول كه اعتصام به حبلالله - كه نص قرآن است - جدي گرفته نشد، اختلافها حل نشد، تفرقه روز به روز سختتر شد و تا زماني كه اعتصام به حبلالله عملياتي نشود، تفرقه دردي بيدرمان است. ما شيعيان كه خود را متمسك و معتصم بحبلالله ميدانيم، چرا متفرقيم؟ يا تفرقمان تفرق نيست يا اعتصاممان، اعتصام حقيقي نيست.
وقتي ديدم امام صادق (ع) ميگويد انتظار دارم از دوست مظلومم كه به دوست ظالمم بگويد: «يا اخي، انا الظالم حتي يقطع التهاجر» برايم سنگين بود؛ اما وقتي ديدم ماشيني در خط ما ميآمد و راننده حق خود را به او داد و راه را به او واگذار كرد تا تصادف نشود، معناي مطلب آن حضرت را فهميدم. آيا همين عقل اجتماعي كه رانندگان خبر دارند و راه را به ناحق ميدهند تا تصادف نشود، نبايد الگوي ما در رفتار با طرف ما در ميدان سياست باشد؟
هارون (ع) تجمل پيشروي سامري و اصحابش را بهتر از جدايي بين بني اسرائيل ميدانست و علي(ع) هم راه هارون (ع) را شيوه خود قرار داد و ميدانيم با آنكه هر دو مورد تفاوت حق و باطل بوده، تفريق و جدا كردن ممنوع بوده است. چگونه ممكن است تفاوتي كه از نوع تفاوت حق و باطل نيست، مجوز تفرق و جدايي باشد؟ آيا دعوت به راهپيمايي آرام اعتراضآميز و استمرار اعتراض، نوعي پذيرش تفريق نيست؟
والسلام
۱- تو هرگز پيش از اين كتابي نميخواندي و با دست خود چيزي نمينوشتي، مبادا كساني كه در صدد (تكذيب و) ابطال سخنان تو هستند، شك و ترديد كنند! (العنكبوت، 48)
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
با انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفت توصیههای آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری درباره حمایتش از برخی مواضع
با انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفتتوصیههای آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری درباره حمایتش از برخی مواضع فتنه ۸۸آیتالله حائری شیرازی با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به علی مطهری از مواضع حمایتی وی نسبت به دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸ انتقاد کرد به گزارش حوزه احزاب خبرگزارینامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۷ آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت به گزارش ایسنا متن این نامه به نقل از الف به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای مطهری نماینده محترم مجلس سلام علیکم چون دیدم شما از دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸نامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری/ از دعوت به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید
نامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری از دعوت به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت به گزارش نامه نیوز متن این نامه به نقل از الف به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای مطهری نماینده محترم مانتقاد آیتالله حائری شیرازی از دفاع علی مطهری از تجمعات خیابانی ۸۸
با انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفت انتقاد آیتالله حائری شیرازی از دفاع علی مطهری از تجمعات خیابانی ۸۸ عضو مجلس خبرگان رهبری در نامهای سرگشاده نوشت وقتی نفوذی میفرستند که یکی را در راهپیمایی آرام بکشند تا بتوانند مأمورین را متهم کنند شما چطور مجوز راهپیمایی آرام میلیونی میدنامه حائری شیرازی به علی مطهری |اخبار ایران و جهان
نامه حائری شیرازی به علی مطهری کد خبر ۴۴۷۱۱۸ تاریخ انتشار ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰ ۱۲ - 05 November 2014 سایت الف نوشت آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت متن این نامه به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای مطهری نماینده محترم مجلس سلامنامه آیت الله حائری شیرازی به علی مطهری: از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید
نامه آیت الله حائری شیرازی به علی مطهری از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید سیاست > احزاب و شخصیتها - الف نوشت آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت متن این نامه به شرح زیر است «بسم الله الرحمن الرنامه کوبنده آیت الله حائری به علی مطهری درباره تجمعات خیابانی ۸۸
نامه کوبنده آیت الله حائری به علی مطهری درباره تجمعات خیابانی ۸۸ آیتالله حائری شیرازی با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به علی مطهری از مواضع حمایتی وی نسبت به دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸ انتقاد کرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جهان به نقل از نسیم آیتالله محی&zآیتالله حائری شیرازی: موسوی گفت اگر نامه به دست من برسد پاسخ آن مغتنم است/ مهدوی رییس شد چون هاشمی نیامد
آیتالله حائری شیرازی موسوی گفت اگر نامه به دست من برسد پاسخ آن مغتنم است مهدوی رییس شد چون هاشمی نیامد آیتالله حائری شیرازی گفت هر کسی با آقای هاشمی رقابت کرد شکست خورد آقای مهدوی کن نیز به دلیل این که آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندیدا نشد برگزیده شد آقای مهدوی در نآیتالله حائری شیرازی در همایش استکبارستیزی: محل نزاع با استکبار در عقاید و اندیشههاست/ استکبار چهرهای دوگان
آیتالله حائری شیرازی در همایش استکبارستیزی محل نزاع با استکبار در عقاید و اندیشههاست استکبار چهرهای دوگانه داردعضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه استکبار چهرهای دوگانه دارد گفت محل نزاع با استکبار در عقاید و اندیشههاست و استکبارستیزی ما با آمریکا در این است که ما حرفی بمطهری درباره حصر به آیتالله جنتی نامه نوشت
علی مطهری در نامه سرگشادهای به آیتالله جنتی دبیر شورای نگهبان با اشاره به سخنان اخیر وی در یک برنامه تلویزیونی حصر شبیه حبس موسوی و کروبی را فاقد توجیه قانونی و شرعی و اخلاقی و خلاف اصول متعدد قانون اساسی دانست نماینده تهران در مجلس در این نامه عنوان کرده که تا زمانی که عمحمله روزنامه کیهان به علی مطهری درباره "حصر"
حمله روزنامه کیهان به علی مطهری درباره "حصر" روزنامه کیهان که از نامه علی مطهری نماینده مجلس به آیتالله جنتی درباره حصر موسوی و کروبی برآشفته شده است در مطلبی با عنوان دوران خوئینیها و محتشمیپورها سپری شده علی مطهری را عشق است به انتقاد تند از مطهری پرداخت روزنامه سرگشاده یک وکیل دادگستری به دکترعلی مطهری
نامه سرگشاده یک وکیل دادگستری به دکترعلی مطهری وبلاگ > حاج محمود عطار پیمان - جناب آقای دکترعلی مطهرینماینده محترم مردم تهران درمجلس شورای اسلامیباسلام و عرض ارادت درخبرهاخواندم که حضرتعالی ازطرح حمایت ازآمرین به معروف و ناهیان ازمنکر پشتیبانی کردید ازخواندن این خبرنطق سال 68 پس از انتخاب رهبر انقلاب/ ماجرای نامه به علی مطهری در مورد فتنه 88/ ارسال نامه به مقام معظم رهبری پ
آیتالله حائری شیرازی در برنامه شناسنامه مطرح کرد نطق سال 68 پس از انتخاب رهبر انقلاب ماجرای نامه به علی مطهری در مورد فتنه 88 ارسال نامه به مقام معظم رهبری پس از اقامه نماز جمعه تاریخی سال 88 آیتالله حائری شیرازی در برنامه شناسنامه گفت من به آقای مطهری نامهای نوشتم که هنوزمرجع مبارز علیه استعمار و کشف حجاب سی و یکمین سالگرد رحلت آیتالله شیرازی برگزار میشود
مرجع مبارز علیه استعمار و کشف حجابسی و یکمین سالگرد رحلت آیتالله شیرازی برگزار میشودسی و یکمین سالگرد ارتحال آیتالله حاج سیدعبدالله شیرازی از مبارزان علیه استعمار انگلیس و کشف حجاب برگزار میشود به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس همزمان با آغاز ماه محرمالحرام عاشورا ساعلی مطهری: در نامهنگاری تنها نیستم
علی مطهری در نامهنگاری تنها نیستم علی مطهری ساعاتی بعد از انتشار نامه اش به آیت الله جنتی در گفت وگویی کوتاه با روزنامه اعتماد درباره روند این نامه نگاری ها توضیحاتی ارایه کرد از جمله اینکه او معتقد است در این کار تنها نیست آفتاب اخیرا جنابعالی چند نامه شبیه نامه یی که بهروزنامه رسالت: علی مطهری دیگر نماینده مردم نیست، میخواهد از نمد فتنه کلاه بر سر مردم بگذارد /از سروش تا گوگوش
روزنامه رسالت علی مطهری دیگر نماینده مردم نیست میخواهد از نمد فتنه کلاه بر سر مردم بگذارد از سروش تا گوگوش از فتنه حمایت کردند نكته دیگر در پاسخ آقاي مطهري به آيتالله جنتي كه خيلي مهم است برداشت ايشان از ادامه حصر به عنوان يك معضل است تشخيص معضل سياسي و امنيتي را در قانونبرنامه محرمی«آیتالله مکارم شیرازی» روی آنتن شبکه یک
برنامه محرمیآیتالله مکارم شیرازی روی آنتن شبکه یکبرنامه تلویزیونینهضت سیدالشهداء بر مدار عقل و عدل با محوریت سخنرانی آیت الله جوادی آملی به مناسبت ایام محرم به روی آنتن شبکه یک سیما میرود به گزارش خبرگزاری فارس به مناسبت ایام حزن و اندوه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله ال-
سیاسی
پربازدیدترینها