محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843316516
نامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله حائری شیرازی پیرامون فتنه88: شما فرض گرفتهاید میلیونها معترض انتخابات آن سال چشم و گوششان به موسوی و کروبی بود؟
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: نامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله حائری شیرازی پیرامون "فتنه"88: شما فرض گرفتهاید میلیونها معترض انتخابات آن سال چشم و گوششان به موسوی و کروبی بود؟
اگر چه که جنابعالی اعتراضاتی که پس از اعلام نتایج انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ اتفاق افتاد را "فتنه" خطاب نکرده اید اما و در عین حال هم با آن اعتراضات صراحتا مخالفت کرده اید.
به گزارش نامه نیوز متن نامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله محی الدین حائری شیرازی پیرامون "فتنه"88 به شرح ذیل است؛
بسمه تعالی
حضرت آیت الله محی الدین حائری شیرازی
نماینده معززمجلس خبرگان رهبری دامت افاضاته
با سلام و تحیات پاسخ حضرتعالی را در رسانه ها به آقای دکترعلی مطهری در خصوص "فتنه ۸۸" خواندم. به دو دلیل تصمیم گرفتم جسارت نموده و عرایضی در خصوص پاسختان به آقای مطهری معروض دارم. نخست ارادت شخصی که به شما دارم و جنابتان را مجتهدی پارسا،خداترس و عادل می دانم. ثانیا اینکه در پاسختان به آقای مطهری دست به دامان ادبیات موسوم به "فتنه" نشده اید. از دید بنده اتفاقا ارزشمندترین نکته پاسختان به آقای مطهری دوری گزیدن از آن ادبیات می باشد.متجاوز از پنج سال است که یک جناح سیاسی شبانه روز این ادبیات را برای قلع و قمع منتقدینش بکار می برد. دریغ ازآنکه در این پنج سال پنج دقیقه به "متهمین فتنه" اجازه دفاع داده باشد. نفس اینکه جنابعالی در نامه تان حتی یکبار هم لغت "فتنه" را بکار نبرده اید از نظر بنده مبین آنست که پس خیلی هم به آن باور ندارید.از این بابت که سواره بر نشسته نتاخته اید در خور احترام هستید.
اگر چه که جنابعالی اعتراضاتی که پس از اعلام نتایج انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ اتفاق افتاد را "فتنه" خطاب نکرده اید اما و در عین حال هم با آن اعتراضات صراحتا مخالفت کرده اید. محض اطلاع عزیزانی که از مضمون نامه حضرتعالی به آقای مطهری آگاهی ندارند بعرضشان بایستی برسانم که جنابعالی اساسا با نفس دعوت به راهپیمایی به منظور اعتراض به نتایج انتخابات ۸۸ مخالفت نموده اید. اساس استدلال تان هم تکیه برروی مقوله ایی بنام "عقل اجتماعی" است.معتقدید که برخلاف جوامع توسعه یافته، مثلا لندن یا پاریس که در آنها راهپیمایی های اعتراضی با "عقل اجتماعی" سازگار است( چون برخلاف خاورمیانه، مردم در این جوامع قرن هاست که با آزادی و حقوق اجتماعی آشنایی دارند)، در جامعه خودمان قدمت آزادی به بهمن ۵۷ می رسد بنابراین "عقل اجتماعی" حکم می کند که ما از راهپیمایی های اعتراضی برای رسیدن به خواسته های مدنی سیاسی مان استفاده نکنیم. چون در جامعه ما (بزعم آیت الله حائری شیرازی) همواره خطر نفوذ و سوء استفاده عناصر نفوذی در تجمعات سیاسی عمومی وجود دارد و آنها(دشمنان) از چنین اجتماعاتی بنفع مقاصد شان می توانند سوءاستفاده نمایند.(ومثال هایی هم در تایید نظرشان می آورند از جمله انفجار حزب جمهوری اسلامی در۷ تیر سال ۶۰ و کشته شدن افرادی در راهپیمایی های اعتراضی سال ۸۸ ).
ایشان بدون نام بردن از آقایان مهند س موسوی و حجت الاسلام کروبی نتیجه گیری میکنند که دعوت آنان از مردم بمنظوربرگزاری راهپیمایی اعتراضی به نتیجه انتخابات کار نادرستی بوده چون بواسطه فراهم نبودن شرایط اجتماعی( یا همان "عقل اجتماعی") در ایران برای این دست اعتراضات،عوامل نفوذی دشمن توانستند از آن راهپمایی ها بهره برداری نموده و عده ایی از هموطنان مان کشته شدند. ایشان معتقدند که بجای دعوت به راهپیمایی، آن آقایان می بایستی از طرق دیگر در جهت تحقق خواسته هایشان بر می آمدند.
حضرت آیت الله حائری شیرازی ، من وارد کم و کیف نتایج انتخابات ۸۸، پی آمدهای بعد از اعلام نتایج آن انتخابات،رویکرد آقایان مهندس موسوی و جناب حجت الاسلام کروبی و بالاخره واکنش مسئوولین به آن اعتراضات نمی شوم. بالاخره روزی جریانات سال ۸۸ مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت. آنچه که برایم عجیب بود و در حقیقت اسباب نوشتن این نامه شد بکار گیری یا تکیه جنابعالی بر روی مقوله ایی بنام "عقل اجتماعی" در مخالفت با آقایان موسوی و کروبی بود. اولا جنابعالی فرض گرفته اید که میلیونها نفری که به نتایج آن انتخابات اعتراض داشتند از خود اراده و نظری نداشته و چشم و گوششان به آقایان موسوی و کروبی بود. و به دعوت این آقایان بود که راهپیمایی اعتراضی موسوم به سکوت در عصر روز دوشنبه ۲۵ خرداد را براه انداحتند.این فرضتان کاملا مورد مناقشه است.ثانیا،این انتقادتان که ایشان و سایر معترضین می بایستی به نهاد رسمی برگزار کننده انتخابات مراجعه می کردند هم با توجه به تمایل و جانبداری آشکار شورای محترم نگهبان از یک طرف منازعه و بیطرف نبودن این نهاد توقع تان خیلی واقع بینانه و منصفانه نمی باشد. معترضین سال ۸۸ بکنار، آیا خود جنابعالی شورای محترم نگهبان را بعنوان یک "داور منصف و بیطرف" تعریف می کنید؟
اما استدلال "عقل اجتماعی" جنابعالی از جهات دیگری هم برایم شگفت انگیز بود.حسب تعریف جنابعالی از "عقل اجتماعی"، اگر یک کنش سیاسی مثلا یک راهپیمایی یا یک گرد همایی سیاسی به خیر و خوشی برگزار شود مطابق "عقل اجتماعی" می بوده. اما اگر گرفتاری ها و اتفاقات ناخوشایندی در جریان تحقق آن اتفاق بیافتاد در آنصورت مطابق "عقل اجتماعی" نمی شود.به بیان ساده تر،از پیش نمی توان درستی یک کنش سیاسی را تعیین نمود و ما ملاک و معیاری برای "عقل اجتماعی" نداریم.جنابعالی می فرمایید که چون در راهپیمایی اعتراضی سال ۸۸، خطر سوء استفاده دشمنان بوده( و در عمل هم می فرمایید استفاده کردند)، لذا از همان ابتداء معترضین نمی بایستی بسمت آن شیوه برای بیان اعتراضات شان می رفتند.فرض بگیریم که عناصر نفوذی از آن راهپیمایی سوء استفاده نمی توانستند بنمایند و بقول شما جامعه ما هم مثل جوامع پاریس یا لندن می بود،آیا در آنصورت از نظر جنابعالی آن راهپیمایی درست می بود؟ تبعات نظریه "عقل اجتماعی" بعنوان شاخص تعیین کننده درستی یا نادرستی کنش های سیاسی، معلوم نیست بکجا ختم خواهد شد. اگر ملاک "عقل اجتماعی" این باشد که در جریان یک راهپمایی حادثه ناگواری اتفاق نیفتاد،در آنصورت در ایران تنها راهپیمایی هایی که منطبق بر "عقل اجتماعی" می شوند راهپمایی های رسمی دولتی هستند.چون در این دست راهپیمایی ها و تجمعات هیچ حادثه ناگواری اتفاق نمی افتاد. اما این همه مشکل نیست. بسیاری از کنش های سیاسی تاریخی با این ضابطه بزیر سئوال می روند. راهپیمایی ۱۷ شهریور سال ۵۷ هم که منجر به کشته و مجروح شدن صدها نفر شد درست نبوده. راهپیمایی های تاریخی تاسوعا و عاشورا سال ۵۷ هم بزیر سئوال می روند چون ممکن بود که بخش هایی از نیروهای نظامی و امنیتی رژیم شاه بسمت مردم تیراندازی می کردند(همچنانکه در بسیاری از راهپیمایی ها این اتفاق افتاد)، اعتراضات ۱۴ و ۱۵ خرداد سال ۴۲، قیام ۳۰ تیر سال ۳۱بنفع مرحوم دکتر مصدق و.....جملگی در عبور از چارچوب ضابطه "عقل اجتماعی " جنابعالی معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا می کردند. استدلال دیگرتان در دفاع از "عقل اجتماعی" مبنی بر اینکه برخلاف جوامع اروپایی ما از بهمن ۵۷ با مفهوم آزادی آشنا شده ایم هم ایضا با دشواری های زیادی روبرست. ما در حقیقت از اواخر قرن نوزدهم و نهضت مشروطه با مدرنیته سیاسی و مفاهیمی همچون آزادی، آزادی بیان، آزادی اندیشه، حاکمیت قانون، حکومت منتخب مردم و....آشنا شده ایم. اینکه پس مشکل و گره کار پس از یک قرن در کجاست باز میگردد به شرایط تاریخی جامعه مان. در پایان باز هم ادب و ارادتم را به محضر بزرگوارتان معروض می دارم.
ایام بکام باد
صادق زیباکلام
هفدهم آبانماه یکهزاروسیصدونودوسه
منبع: خبرآنلاین
۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
نامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله محی الدین حائری شیرازی پیرامون "فتنه"88
نامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله محی الدین حائری شیرازی پیرامون فتنه 88 وبلاگ > زیباکلام صادق - نامه سرگشاده صادق زیباکلام به آیت الله محی الدین حائری شیرازی پیرامون فتنه 88 بسمه تعالی حضرت آیت الله محی الدین حائری شیرازی نماینده معززمجلسبا انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفت توصیههای آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری درباره حمایتش از برخی مواضع
با انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفتتوصیههای آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری درباره حمایتش از برخی مواضع فتنه ۸۸آیتالله حائری شیرازی با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به علی مطهری از مواضع حمایتی وی نسبت به دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸ انتقاد کرد به گزارش حوزه احزاب خبرگزارینامه آیت الله حائری شیرازی به علی مطهری: از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید
نامه آیت الله حائری شیرازی به علی مطهری از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید سیاست > احزاب و شخصیتها - الف نوشت آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت متن این نامه به شرح زیر است «بسم الله الرحمن الرنامه آیت الله حائری شیرازی به علی مطهری
نامه آیت الله حائری شیرازی به علی مطهری آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت خبرگزاری ایسنا آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت متن این نامه به نقل از الف به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیمجناب آاظهارات آیت الله حائری شیرازی درباره شهید رجایی,آیت الله منتظری,قبول قطعنامه 598 و نامه به موسوی
اظهارات آیت الله حائری شیرازی درباره شهید رجایی آیت الله منتظری قبول قطعنامه 598 و نامه به موسوی سیاست > احزاب و شخصیتها - عضو مجلس خبرگان رهبری در یک برنامه تلویزیونی به موضوعات آنچه در جلسه قبول قطعنامه گذشت و ارتباط شهید رجایی با خودش آیت الله منتظری و ماجرای مهنامه آيتالله حائري شيرازي به علي مطهري
نامه آيتالله حائري شيرازي به علي مطهري آيتالله حائري شيرازي در نامهاي به علي مطهري نوشت از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نكنيد آيتالله حائري شيرازي در نامهاي به علي مطهري نوشت از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نكنيد به گزارش جوان آيتالله حائري شيآیتالله حائری شیرازی: موسوی گفت اگر نامه به دست من برسد پاسخ آن مغتنم است/ مهدوی رییس شد چون هاشمی نیامد
آیتالله حائری شیرازی موسوی گفت اگر نامه به دست من برسد پاسخ آن مغتنم است مهدوی رییس شد چون هاشمی نیامد آیتالله حائری شیرازی گفت هر کسی با آقای هاشمی رقابت کرد شکست خورد آقای مهدوی کن نیز به دلیل این که آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندیدا نشد برگزیده شد آقای مهدوی در ننامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری/ از دعوت به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید
نامه آیتالله حائری شیرازی به علی مطهری از دعوت به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید آیتالله حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامهای خطاب به وی نوشت به گزارش نامه نیوز متن این نامه به نقل از الف به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای مطهری نماینده محترم مآیت الله حائری شیرازی: سال ۸۴ می خواستم به هاشمی رای دهم/ سر پسرم کلاه گذاشتند/ منتظری زود باور بود
آیت الله حائری شیرازی سال ۸۴ می خواستم به هاشمی رای دهم سر پسرم کلاه گذاشتند منتظری زود باور بود نماینده مجلس خبرگان رهبری در برنامه شناسنامه به بیان نکاتی از زندگی شخصی و مشی سیاسی و انقلابی خود پرداخت به گزارش نامه نیوز مهمان امروز شناسنامه فردی است که به عنوان شخصیتی اخلاآیت الله حائری شیرازی: منتظری ساده لوح بود
آیت الله حائری شیرازی منتظری ساده لوح بود همان که حضرت امام ره گفت کمی زودباور بود وی زمانی که به عده ای اعتماد می کرد به عده ای دیگر بدبین می شد خوش بینی ها سبب ایجاد بدبینی هایی به افراد می شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش مشرق مهمان امروز شناسنامه فردی است کهصادق زیباکلام اینگونه شیفته آیتالله هاشمی شد/ دوست دارم تیم فوتبال ایران ببازد /دست رییس زندان را ماچ می کنم
صادق زیباکلام اینگونه شیفته آیتالله هاشمی شد دوست دارم تیم فوتبال ایران ببازد دست رییس زندان را ماچ می کنم اگر صادق زیباکلام در کیهان مقاله نوشت که چرا گفتیم بعد از شاه نوبت آمریکاست یک بار یواشکی به آقای سروش گفتم می دانید چقدر آدم را اخراج کرده اند گفت چاره ای نیست آقایبرنامه محرمی«آیتالله مکارم شیرازی» روی آنتن شبکه یک
برنامه محرمیآیتالله مکارم شیرازی روی آنتن شبکه یکبرنامه تلویزیونینهضت سیدالشهداء بر مدار عقل و عدل با محوریت سخنرانی آیت الله جوادی آملی به مناسبت ایام محرم به روی آنتن شبکه یک سیما میرود به گزارش خبرگزاری فارس به مناسبت ایام حزن و اندوه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الآیتالله حائری شیرازی در همایش استکبارستیزی: محل نزاع با استکبار در عقاید و اندیشههاست/ استکبار چهرهای دوگان
آیتالله حائری شیرازی در همایش استکبارستیزی محل نزاع با استکبار در عقاید و اندیشههاست استکبار چهرهای دوگانه داردعضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه استکبار چهرهای دوگانه دارد گفت محل نزاع با استکبار در عقاید و اندیشههاست و استکبارستیزی ما با آمریکا در این است که ما حرفی بآیتالله حائریشیرازی: ولایت طاغوت از انسان ابنسعد میسازد
آیتالله حائریشیرازی ولایت طاغوت از انسان ابنسعد میسازدتاریخ انتشار چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۱ ۲۲ آیتالله حائری شیرازی گفت نماز و روزه و حج انسان نمیسازد بلکه اینها در کنار مسئله ولایت هستند که انسانساز میشوند به گزارش تسنیم آیتالله حائرینامه کوبنده آیت الله حائری به علی مطهری درباره تجمعات خیابانی ۸۸
نامه کوبنده آیت الله حائری به علی مطهری درباره تجمعات خیابانی ۸۸ آیتالله حائری شیرازی با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به علی مطهری از مواضع حمایتی وی نسبت به دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸ انتقاد کرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جهان به نقل از نسیم آیتالله محی&zبرنامه محرمی«آیتالله مکارم شیرازی» روی آنتن شبکه یک
برنامه محرمی آیتالله مکارم شیرازی روی آنتن شبکه یک خبرگزاری پانا برنامه تلویزیونی نهضت سیدالشهداء بر مدار عقل و عدل با محوریت سخنرانی آیت الله جوادی آملی به مناسبت ایام محرم به روی آنتن شبکه یک سیما میرود ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان ساعت 08 49 به گزارش سرویس فرهنگی پانا به مناسبانتقاد آیتالله حائری شیرازی از دفاع علی مطهری از تجمعات خیابانی ۸۸
با انتشار نامهای سرگشاده صورت گرفت انتقاد آیتالله حائری شیرازی از دفاع علی مطهری از تجمعات خیابانی ۸۸ عضو مجلس خبرگان رهبری در نامهای سرگشاده نوشت وقتی نفوذی میفرستند که یکی را در راهپیمایی آرام بکشند تا بتوانند مأمورین را متهم کنند شما چطور مجوز راهپیمایی آرام میلیونی مید-
سیاسی
پربازدیدترینها