تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804238547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شبیه خوان ها در آستارا شکوه واقعه کربلا را به تصویر کشیدند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شبیه خوان ها در آستارا شکوه واقعه کربلا را به تصویر کشیدند آستارا ـ ایرنا - گروه های شبیه خوانی در روز عاشورا شکوه واقعه جانسوز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش را به تصویر کشیدند.


به گزارش شامگاه سه شنبه خبرنگار ایرنا ، شبیه خوانها در شهرستان آستارا که همانند سایر مناطق آذری زبان همه ساله روایتی تصویری و نمایشی نمادین از واقعه روز عاشورا را به تصویر می کشند ، امسال نیز جلوه های ایثار و شکوه ماندگار کاروان وفا و ایثار کربلا را روایت کردند.
آیین شبیه خوانی واقعه کربلا که در شهرستان آستارا سابقه دیرینه دارد ، همه ساله با تمرین گروه های نمایشی شبیه خوانی ، از چند روز مانده به روز عاشورا شروع می شود و در روز عاشورا به صورت نمادین ، واقعه کربلا شبیه خوانی و شبیه سازی می شود.
در این آیین نمایشی ، هر کدام از شخصیت های برجسته واقعه کربلا از جمله حضرت امام حسین(ع) ، حضرت امام سجاد(ع) ، حضرت زینب(س) ، حضرت قاسم ، حضرت ابوالفضل ، حضرت رقیه ، حضرت علی اصغر ، حضرت علی اکبر و حر بن یزید ریاحی و نیز شخصیت سپاهیان یزید ملعون از جمله شمر ، حرمله و عمر سعد دیالوگ و متن نمایشی مخصوص این آیین را که از سالهای گذشته به یادگار مانده است ، اجرا می کنند.
اغلب دیالوگها در این آیین نمایشی شعرگونه و موزون است و گاهی در حین اجرای نمایش ، مداحان برخی از احوالات واقعه کربلا را نیز به هنگام شهادت نمادین هر کدام از این شخصیت ها به صورت نوحه بیان می کنند.
در این آیین نمایشی که سعی زیادی برای مطابقت تاریخی آن با واقعه کربلا می شود ، هر کدام از شهدای والامقام کربلا که دارای متن و دیالوگ نمایشی هستند ، به صورت توالی تاریخی به میدان جنگ آمده و با نبرد و در نهایت شهادت خود ، سیاهپوشان عزای سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) را در ماتم و غم فرو می برند.
آیین شبیه خوانی روز عاشورا همه ساله در برخی روستاها و در چند محله شهر آستارا به اجرا در می آید و هر محله بر اساس سبک و سیاق مخصوص خود این آیین مذهبی را با همت و همکاری جوانان محله اجرا می کند.
کارگردانی و میدانداری این آیین نمایشی بر اساس رسم دیرینه با مدیریت چند تن از ریش سفیدان و پیشکسوتان عزاداری امام حسین(ع) انجام می شود.
بازیگران این آیین نمایش مذهبی نیز اغلب از میان جوانان و افراد خوشنام و خوش صدای محله انتخاب می شوند.
در آیین شبیه خوانی روز عاشورا گروه یاران امام حسین(ع) ـ امام خوان ها ـ با لباس سبز و گاهی آبی رنگ و گروه سپاهیان لشگر یزید ملعون نیز با لباس سرخرنگ و با تزیین های کلاه و زره مخصوص به خود وارد میدان نمایش می شوند.
در این آیین نمایشی افرادی که نقش حضرت امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) را اجرا می کنند ، برای پرهیز از هر گونه شبیه سازی چهره با آن بزرگواران ، نقاب پارچه ای و روبند بر صورت می کشند.
همچنین در این آیین نمایشی برای تداعی واقعه کربلا ، یاران امام حسین(ع) برای نشان دادن شکوه و عظمت مقام خود با اسب وارد میدان نمایش می شوند و لحظات شهادت آنها نیز با از اسب افتادن فرا می رسد.
مردم محل اجرای آیین شبیه خوانی روز عاشورا در آستارا نیز طبق یک قاعده و روش سنتی به صورت گرد در دور میدان محل اجرای نمایش که بزرگی آن به طول و عرض 30 متر است ، جمع شده و با اشک ریختن بر مظلومیت سرور شهیدان و یارانش باوفایش ، حلقه 10 روزه عزاداری دهه اول محرم را تکمیل می کنند.
صحنه های وداع یاران امام حسین(ع) و نیز صحنه های نمادین شهادت هر کدام از آنها و در نهایت صحنه آتش زدن خیمه گاه یاران امام حسین(ع) اوج این آیین نمایشی است و این اوج را می توان به خوبی از اشک های بر گونه نشسته حاضران تشخیص داد.
همزمان با برگزاری این آیین افرادی که نذری قربانی دارند ، قربانی های خود را به محل اجرای شبیه خوانی آورده و به هنگام ورود به میدان و شهادت حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین (ع) ، قربانی های خود را ذبح می کنند.
آیین نمایشی شبیه خوانی واقعه عاشورا در شهرستان آستارا با شهادت امام حسین(ع) و نیز با آتش زدن خیمه های برپا شده و در آخر با سینه زنی دسته جمعی حاضران سوگوار به پایان می رسد.ک/3
7105 / 535 / 695


13/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن