واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۳
«عصر عاشورا»، «حضرت علیاصغر (ع)» و «پرچمدار حق» سه تابلوی نگارگری محمود فرشچیان هستند که هر سال با فرارسیدن ماه محرم در موزهی آستان قدس رضوی بهنمایش درمیآیند. تابلوهایی که از معدود آثار نقاشی در زمینهی شخصیتهای دینی و بخصوص واقعهی عاشورا بهشمار میروند. مجید مهرگان - هنرمند نگارگر - درگفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، دربارهی تابلوهای فرشچیان با مضمون شخصیتهای حاضر در واقعهی کربلا، اظهار کرد: استاد فرشچیان یک هنرمند معاصر یگانه است. او در تمام زمینهها چه خلقوخو و چه هنر، انسان ارزشمندی است. تابلوی «عصر عاشورا»ی این هنرمند که نمونهی بارزی در هنر عاشورایی است، در سالهای قبل از انقلاب خلق شده و این به اعتقادات قلبی و دینی او برمیگردد.
تابلوی «عصر عاشورا» اثر فرشچیان
او ادامه داد: هنر ایرانی همواره میل به ساده کردن اشیا و عناصر داشته است. برخلاف هنر یونانی و غربی، هنر ایرانی از همان عهد باستان بهدنبال پیچیده کردن اجزای نقاشی نبوده است. تابلوی «عصر عاشورا» طوری خلق شده که از نظر طراحی، ترکیببندی و چگونگی قرار گرفتن المانها در فضای مستطیلی کاغذ، نمایانگر قدرت نقاش است. این نگارگر بیان کرد: کبوترهای زخمی در این تابلو که در انتهای اثر دیده میشوند، نمایانگر مظلومیت امام حسین (ع) هستند. همچنین ذوالجناح، اسب امام حسین (ع)، که با آن حالت خاص از میدان نبرد به میان زنان خیمهها بازگشته است، نابرابر بودن نبرد را نشان میدهد. مهرگان گفت: با اینکه تابلوهای «پرچمدار حق» که برای شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) خلق شده و همچنین تابلوی «حضرت علیاصغر (ع)» نیز آثار شاخص استاد فرشچیان هستند، اما تابلوی «عصر عاشورا» ارج و قرب خاصی دارد.
تابلوی «پرچمدار حق» اثر فرشچیان
این هنرمند دربارهی ویژگیهای تابلوی «حضرت علیاصغر (ع)» نیز اظهار کرد: فرشچیان برای بیان آنچه در ذهن داشته، در تابلوی «حضرت علیاصغر (ع)» از خط، بهرهی زیادی برده است و عنصر خط کمک کرده تا مصیبت و فاجعه، به کمال بیان شود. مسیر تیری که به گلوی کودک ششماهه خورده و آن خطی که این تیر را بهوجود آورده است و همچنین خطوطی که در لباسها بهکار رفته همه در مسیر بهتر شدن این اثر هنری بودهاند. او همچنین دربارهی کم بودن تعداد آثار مذهبی در رابطه با شخصیتهای دینی، گفت: از همان ابتدا یک قبحی نسبت به کشیدن تصاویر ائمه (علیهمالسلام) وجود داشته است. البته اینطور نبود که هنرمندان از کشیدن چهره منع شده باشند. در دورهی صفویه میبینیم که در کاخها و بناها و نقوش تزیینی، چهرهها وجود دارند، اما حرمتی که برای این شخصیتها قائل میشدند باعث میشد تعداد این تصاویر کم باشد. مهرگان اضافه کرد: البته در تصاویری هم که کشیده شده است، ما شاهد یک چهرهی زمینی و انسانی نیستیم، بلکه چهرهها کاملا سادهشده هستند و حالت شماتیک دارند. هنر نقاشی ایرانی هنر طبیعتگرا نیست که همهچیز را عین به عین تصویر کند، بلکه هرچه روح پاکتر باشد به طرف سادگی کشیده میشود. انتهای پیام
تابلوی «حضرت علیاصغر (ع)» اثر فرشچیان
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]