تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805350043
![نمایش مجدد: موسیقی زیرزمینی دستپخت چه کسانی است؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
موسیقی زیرزمینی دستپخت چه کسانی است؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۷
![يغما گلرويي 1414329015927_123456789.jpg](http://media.isna.ir/content/1414329015927_123456789.jpg/2)
یغما گلرویی با انتقاد از شرایط حاکم بر ممیزی ترانه تاکید کرد که ممیزی ترانهها و اجازه ندادن به خوانده شدن ترانههای اجتماعی نوعی ترانه سطحی عاشقانه و لیلی و مجنونی را باب کرده است. او همچنین موسیقی زیرزمینی را نتیجه همین روند ممیزی خواند. این ترانهسرا در گفتوگو با خبرنگار ادبیات ایسنا، درباره وضعیت ترانه امروز گفت: در ترانههایی که این سالها به شکل مجاز در آلبومها منتشر شده، خلاقیت چندانی دیده نمیشود؛ اما این به این معنا نیست که ما ترانه پیشرو و خلاق نداریم. موضوع این است که وقتی در قالبی مینویسند که باید در شورای شعر و ترانه مجوز بگیرد، ترانهسرا دچار خودسانسوری میشود؛ منظورم از خودسانسوری حذف چیزهایی نیست که به مسائل اروتیک یا سیاسی بازمیگردد، بلکه منظورم این است که در همان چارچوب ترانههای رسمی هم ترانهسرا به خودسانسوری میافتد و نوآوری نمیکند؛ چون شورای شعر و ترانه درک درستی از ترانه ندارد و حتا اعضای آن نمیتوانند از روی بعضی از ترانهها بخوانند. آنها کلمههای امروزی چون چَت را نشنیدهاند، بنابراین هر ترانهای که واژههایی داشته باشد که آنها با آن ناآشنا باشند، مجوز نمیگیرد. بنابراین ترانه امروز وارد فضاهای امروزی و شهری نمیشود. ترانههایی که از فیلتر ممیزی میگذرند و منتشر میشوند، اتفاق خاصی درشان نیفتاده و در فرم و متن نوآوری ندارند؛ همین سبب شده که در ترانه مجاز این سالها هیچ نوآوریای رخ ندهد. گلرویی درباره ترانههایی که خوانده نمیشوند و در فضای مجازی به صورت متن منتشر میشوند هم گفت: متن ترانههایی که در فیسبوک، سایتها و وبلاگها منتشر میشود، نشان میدهد که ما با ترانهای بسیار پیشرو و خلاق روبهرو هستیم. اما فضای مجازی گسسته است و این امکان را به ترانهسرا نمیدهد که آثارش از سوی خوانندهها دیده و اجرا شود و این سبب میشود این نوع ترانه به اجرا نرسد و در متن جامعه ترانههایی سطحی که مجوز گرفته شنیده میشوند. او همچنین درباره وضعیت ممیزی ترانهها گفت: مسأله شورای شعر و ترانه این است که اعضای آن با ترانه امروز ناآشنا هستند و نمیدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن در آن است. مسأله اصلی لحن ترانه است که آنها با آن مشکل دارند. آنها از زبان ترانه امروز آگاهی ندارند و ترانه هنوز برایشان «به رهی دیدم برگ خزان» است و در جدیدترین شکلش «جان مریم چشماتو وا کن» را میشناسند. ترانه شهری را قبول ندارند و من بعید میدانم اعضای این شورا به فضای مجازی دسترسی داشته باشند. موضوع دیگر این است که آنها موسیقی مصرفی را دوست دارند و میخواهند که این نوع موسیقی باشد. متولیان فرهنگی سال 77 این دستگاه عریض و طویل را راه انداختند تا موسیقی پاپ آزاد شود، اما منظورشان موسیقی مترقی و اجتماعی و پیشرو نبود. نوع مصرفی آن بود برای خالی نبودن عریضه و برپایی کنسرت و اینکه جوانان را از گوش دادن به موسیقی لسآنجلسی دور کنند و پز بدهند که ما هم موسیقی مردمی داریم. یعنی غرض متولیان از آغاز دوباره موسیقی مردمی، بودن نوعی موسیقی به شکل گلخانهیی در محصور و در چهارچوب بود و حاصل همین فاجعه میشود. آنها راه خلاقیت و نوآوری را در ترانههای اجتماعی بستهاند و به ترانههای سطحی پر و بال دادهاند. اما هنر در محدودیت به بالیدن نمیرسد. یغما گلرویی درباره دلیل باب شدن ترانههای عاشقانه سطحی هم گفت: ترانه اجتماعی که اکنون اجازه انتشار ندارد و به طور کامل حذف میشود. من ترانهای اجتماعی کار کردم با نام «مش رمضون» درباره روستاییهایی که به شهر آمده بودند. بخشی از آن میگفت «کوپنفروش خسته میدون انقلاب شدیم» این عبارت حذف شد یا اینکه میگفتند عبارت «زندگیمون همین شده خنده کم و گریه زیاد» باید حذف شود. در ترانهای هم آورده بودم «همیشه برق افتخار سر میزنه از یه چپر» و بدون هیچ منطقی میگفتند باید واژه «چپر» حذف شود، چون آقایی که در شورای موسیقی بود از این واژه خوشش نمیآمد. در واقع ممیزی ترانه آنقدر سلیقهیی است که نمیشود درباره آن حرف زد. بنابراین در 10 سال اخیر هیچ ترانه اجتماعی نشنیدهام، حتی ترانههایی درباره اعتیاد، کودکآزاری و... هم منتشر نمیشود چون مجوز نمیگیرد. یعنی در کل موضوع ترانه شده عشقهای سطحی و لیلی و مجنونی که آن هم البته با هزار باید و نباید رخصت انتشار پیدا میکند. وقتی ترانههای اجتماعی شانس انتشار ندارند باید به یک ترانه عاشقانه سطحی که گاهی رگههای مذهبی هم دارد که معلوم نباشد مخاطبش کیست، مجوز انتشار داد. یعنی حتا عشق زمینی را طوری مینویسند که بشود به آسمان نسبتش داد و از سد ممیزی گذشت. در نتیجه در غیاب ترانه مترقی و ترانه اجتماعی این عاشقانههای سطحی بازار پیدا میکنند، مخاطب مییابند و حتا در کنسرتها گل میکنند. او در ادامه درباره داغ شدن بازار موسیقی زیرزمینی در سالهای اخیر گفت: وقتی ترانههایی با استعارههای اجتماعی مجال انتشار پیدا نمیکنند، بنابراین در موسیقی زیرزمینی به سمت رادیکال شدن میروند. اگر به همه کسانی که در حوزه موسیقی از روی زمین به زیر زمین رفتند نگاه کنید میبینید که خیلی حرفها در ترانهسرا مثل عقده و بغض شده و به شکلی پرخاشگر در آثار آنها خودش را نشان داده است. وقتی دهن کسی را ببندید و بعد از مدتی باز کنید او داد میزند و گاهی هم فحش میدهد. از نظر من موسیقی زیرزمینی که در 10 سال اخیر بستر به وجود آمدن مترقیترین نوع ترانه بوده دستپخت ندانمکاری همین دوستان شورای شعر و ترانه است. چه کسی دوست دارد ترانهاش را بدون هیچگونه برگشت مالی منتشر کند یا مجبور شود به خاطر هنرش از این سرزمین برود؟ آیا خوانندهای هست که دوست نداشته باشد در مملکتش کنسرت داشته باشد؟ کارورزان موسیقی زیرزمینی پیه همه چیز را - از خطر دستگیری و دیده نشدن و حتا برگشت مادی نداشتن - به خودشان میمالند که حرفشان را بزنند. این ترانهسراها و خوانندهها هم میتوانستند مانند برخی کسانی که با ترانه بیدار و اجتماعی شروع کردند و بعد فهمیدند گاهی پول و شهرت از شرافت مهمتر است، خودشان را با معیارهای شورای شعر و ترانه مطابقت بدهند و حتی مثل کارمند از شورای شعر و ترانه سفارش بگیرند و درباره موضوعات دلخواه آنها ترانه بنویسند و اجرا کنند. گلرویی درباره عملکرد صداوسیما در این حوزه هم گفت: رسانه ملی قرار است بازتابدهنده مردم باشد اما مرکز موسیقی آن در ماه 100 قطعه موسیقی تولید میکند که آرشیو میشود و کسی آنها را نمیشنود، مگر اینکه در مناسبتی پخش شوند. کسی چهره پاپی را نمیشناسد که از تلویزیون به مردم معرفی شده باشد. آنها باید بعد از این همه مدت فهمیده باشند که چرا کارهای آنها بین مردم نمیگیرد و مردم آنها را گوش نمیدهند. در طول این 20 سال صداوسیما درهایش را بسته است. آلبومهایی هم در صداوسیما ضبط کردهاند که به قول خودشان با پول بیتالمال تهیه شده، اما این آثار در خود تلویزیون هم پخش نمیشوند، چون مخاطب ندارند و خوانندههای مطرحی هم که از نظر خودشان مجاز هستند به تلویزیون نمیروند، بنابراین همه چیز در همین دایره بسته باقی میماند. البته موسیقی صداوسیما به بخشهای دیگرش میآید. وقتی هنوز در صداوسیما ساز نشان نمیدهند و جلوی نوازنده گلدان میگذارند که دیده نشود، دیگر حرفی نمیماند و خوانندهای که در تلویزیون میخواند اول به خودش بعد به مخاطبش توهین میکند و من در شگفتم آن نوازنده که پشت گلدان نشسته و ساز میزند چرا اجازه چنین توهینی را میدهد؟! یغما گلرویی همچنین درباره تأثیر مناسبات مالی در ترانه اظهار کرد: من مشکلی نمیبینم که جوانها آمدهاند و ترانهسرایی میکنند؛ مشکل این است که کسانی که قبلا ترانه را پست میشمردند دیدند که ترانهسراها دارند از شاعرها معروفتر میشوند و پول هم درمیآورند، بنابراین به سمت ترانهسرایی آمدند. البته این بد نیست چون هر کسی در هر سنی فکر کند اشتباه کرده اشکال ندارد، اما کاش آنها ترانههای خوبی منتشر میکردند؛ ترانههای آنها در حد مشق ترانهسراهای جوان است. اگر کسی از شعر به ترانه بیاید خیلی هم خوب است چون اصول شعر را میداند، اما وقتی آنها با این روش به سمت ترانه آمدند میفهمیم که فقط پول مهم بوده و به خاطر بازار و کاسبی به سمت ترانه کشیده شدهاند. مشکل این است. با ترانه میشود کاسبی کرد اما پشت کردن به این کسب و ترانه ماندگار و پیشرو نوشتن و پای عواقب این نوشتن ایستادن است که مهم است. من که به شخصه نزدیک به هشت سال است که از چرخه چرکِ موسیقی مجاز خود را کنار کشیدهام و با تمام عواقب این کار ساختهام تا ترانهام را از به سمت سطحی شدن رفتن نجات بدهم. بیشتر به انتشار ترانههایم به شکل کتاب مشغولم تا انتشار مجاز اجراهای آن، چرا که سالها ترانهسرایی این را به من آموخته که ترانه تنها بر روی کاغذ میتواند متعهد باشد. به تازگی مجموعه «من رؤیایی دارم» من که گزیدهای از 15 سال ترانهسرایی من است توسط انتشارات نگاه منتشر شده است که مخاطبانم میتوانند با مطالعه آن خط سیری از مسیری را که آمدهام رصد کنند. بالأخره یک روز تمام این ترانهها اجرا خواهند شد. مطمئنم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
کلماتی که ترانه را زیرزمینی کرد
سهشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۰ ترانه مکرم معتقد است ممنوعیت ترانهسراها و ممیزی واژگانی چون بوسه و آغوش سبب گسترش موسیقی زیرزمینی و رواج واژگانی شده است که پیشتر کسی جرئت استفاده از آنها را نداشت این ترانهسرای جوان در گفتوگو با خبرنگار ادبیات ایسنا درباره وضعیت ترانهسرایی در شکسانی که سفر نمیکنند...
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۶ یک استاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا گفت دنیا و گردشگری مانند یک کتاب است کسانی که سفر نمیکنند حتی یک برگ از این کتاب را هم نمیخوانند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اصفهان جعفر جعفری صبح امروز در مجمع عمومی اجلاس ICCN اظهار کربخش زیرزمینی ستونهای تئاترشهر باید بازبینی شود/ بررسی امکان پوسیدگی و زنگزدگی
فرهنگ و هنر تئاتر مدیر پروژه ساختمان مجلس در گفتگو با مهر بخش زیرزمینی ستونهای تئاترشهر باید بازبینی شود بررسی امکان پوسیدگی و زنگزدگی طراح و مدیر پروژه ساختمان مجلس شورای اسلامی در بهارستان که سابقه همکاری با مدیر پروژه ساخت تئاتر شهر را دارد درباره نکات کارشناسانه و تخصصیخانه سینما دیروز میزبان چه کسانی بود؟
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۱ نخستین نشست فصل پاییز باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران پنجشنبه 24 مهرماه در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد به گزارش ایسنا ایده موضوع محوری برنامههای پاییز این باشگاه است در ابتدای نشست سعید رحمانی از اعضای شورای مرکزیاجرای کنسرت هنر آموزان موسیقی در شیراز
اجرای کنسرت هنر آموزان موسیقی در شیراز شیراز - ایرنا - هشتاد و ششمین کنسرت موسیقی هنر آموزان کودک و نوجوان کانون فرهنگی هنری صبا شیراز در محل تالار صدرا و سینای این شهر برگزار شد به گزارش خبرنگار ایرنا در این برنامه فرهنگی هنری گروههای موسیقی کودک و نوجوان صبا گروه موسیقبرج میلاد تهران میزبان موسیقی قوالی
کوتاه از موسیقی برج میلاد تهران میزبان موسیقی قوالی تهران - ایرنا - برج میلاد تهران با همکاری سفارت پاکستان کنسرت موسیقی قوالی را با اجرای ویژه بدرعلی خان اجرا می کند به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا موسیقی قوالی یکی از فرم های موسیقی عرفانی است که به حمد و سپاس خداوندناصر وحدتی: رادیو و تلویزیون جذابیت موسیقی محلی را کمرنگ کردند
ناصر وحدتی رادیو و تلویزیون جذابیت موسیقی محلی را کمرنگ کردندناصر وحدتی گفت با ورود رادیو و تلویزیون جذابیت موسیقی محلی میان مردم کمرنگتر شده به ویژه از سال 1348 وقتی که تلویزیون در گیلان شروع به کار کرد دیگر فولکلور یا موسیقی مردمی خلق نشد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فدر قالب هفته فرهنگی ایران در تونس نوای موسیقی ایرانی با صدای «سراج» در کشور تونس پیچید
در قالب هفته فرهنگی ایران در تونسنوای موسیقی ایرانی با صدای سراج در کشور تونس پیچیددر ادامه برنامه های هفته فرهنگی ایران در تونس گروه موسیقی سنتی حسامالدین سراج در شهرهای تونس و سوسه به اجرای برنامه پرداخت به گزارش خبرگزاری فارس اجرای موسیقی سنتی ایرانی توسط گروه موسیقی حسامآلبوم موسیقی چی نها منتشر شد
آلبوم موسیقی چی نها منتشر شد تهران - ایران - آلبوم موسیقی بختیاری چی نها با صدای رضا احمدی از سوی انتشارات آوای همنواز در بازار موسیقی منتشر شد به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا در این اثر که هم اکنون در بازار موسیقی منتشر شده شامل 5 تصنیف 2 آواز ویک قطعه بدون کلام استتونسیها خواستار حضور موسیقیدانان سنتی ایران در کشورشان هستند
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی مدیر دفتر موسیقی به مهر گفت تونسیها خواستار حضور موسیقیدانان سنتی ایران در کشورشان هستند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ با اشاره به امضای توافقنامه میان ایران و تونس برای همکاری و تبادل هنر و هنرمندان موسیقی دو کشور از علاقه تونسیها برای حضکیتارو به شب پاییزی تهران نوای موسیقی بخشید/ Cocoro تقدیم به ایرانیان
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی مهر گزارش می دهد کیتارو به شب پاییزی تهران نوای موسیقی بخشید Cocoro تقدیم به ایرانیان شامگاه 23 مهرماه تالار وزارت کشور میزبان مردمی بود که با اشتیاق برای حضور در کنسرت ماسانوری تاکاهاشی کیتارو نوازنده مشهور جهانی آمده بودند به گزارش خبرنگابرترین های جشنواره موسیقی مناطق زاگرس نشین ایران مشخص شد
برترین های جشنواره موسیقی مناطق زاگرس نشین ایران مشخص شد شهرکرد-ایرنا-نفرات برتر هشتمین جشنواره موسیقی مناطق زاگرس نشین ایران در شهرستان بروجن روز پنجشنبه از سوی دبیرخانه این جشنواره اعلام شد به گزارش ایرنا در بخش گروه نوازی این جشنواره گروه سرانه به سرپرستی کیوان قلخانی ازموسيقي بختياري ظرفيت بالايي دارد
۲۳ مهر ۱۳۹۳ ۲۳ ۸ب ظ همايون شجريان موسيقي بختياري ظرفيت بالايي دارد خواننده موسيقي سنتي ايران گفت موسيقي بختياري از ظرفيت و اصالت بالايي برخوردار است به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان چهارمحال و بختياري همايون شجريان در ديدار مشبرگزاري افتتاحيه جشنواره موسيقي زاگرس نشينان ايران در بروجن
۲۳ مهر ۱۳۹۳ ۲۲ ۵۹ب ظ برگزاري افتتاحيه جشنواره موسيقي زاگرس نشينان ايران در بروجن آيين رسمي افتتاحيه هشتمين جشنواره موسيقي زاگرس نشينان ايران در فرهنگسراي بروجن چهارمحال و بختياري آغاز شد به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان چهارمحال وبرترین های جشنواره موسیقی مناطق زاگرس نشین ایران شناخته شدند
برترین های جشنواره موسیقی مناطق زاگرس نشین ایران شناخته شدند شهرکرد- ایرنا- نفرات برتر هشتمین جشنواره موسیقی مناطق زاگرس نشین ایران که در شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری پیگیری می شد روز پنجشنبه از سوی دبیرخانه این جشنواره معرفی شدند به گزارش ایرنا در بخش گروه نوازی اینموسیقی من از طبیعت الهام میگیرد/ من به ذات آدمی توجه دارم و سعی میکنم در آن نفوذ کنم
کیتارو در نشست خبری مطرح کرد موسیقی من از طبیعت الهام میگیرد من به ذات آدمی توجه دارم و سعی میکنم در آن نفوذ کنم نشست خبری کیتارو آهنگ ساز مطرح ژاپنی در سالن وحدت برگزار شد به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران صبح امروز نشست خبری کیتارو آهنگساز برجسته ژاپنی با حضور جشنواره موسیقی مناطق زاگرسنشین به کار خود پایان داد
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۲ هشتمین جشنواره موسیقی محلی مناطق زاگرس نشین در آیینی با حضور مسئولان کشوری و استانی به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری در فرهنگسرای ارشاد بروجن به کار خود پایان داد به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا -منطقه چهارمحال و بختیاری- پیروز ارجمن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها