تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804086965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه اندازي معاملات قرار دادهاي آتي کنجاله سويا در پاييز


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ مهر ۱۳۹۳ (۱۲:۳ب.ظ)
راه اندازي معاملات قرار دادهاي آتي کنجاله سويا در پاييز معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادي بورس کالاي ايران از راه اندازي معاملات قرارداد هاي آتي کنجاله سويا براي اولين بار در پاييز امسال خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، در جلسه هم انديشي مسوولان اين بورس با فعالان بازار کنجاله سويا و کارگزاران، علي پناهي با بيان اين که راه اندازي قراردادهاي آتي بر روي محصولات کشاورزي قطعاً به نفع توليد کننده و کشاورز است، گفت: بورس کالا براي راه اندازي معاملات قراردادهاي آتي کنجاله سويا، گزارش توجيهي تهيه کرده است.
وي در خصوص استانداردهاي اين محصول در بورس کالاي ايران گفت: مشخصات و جزئيات اين قراردادها با همکاري خود ذينفعان، کارگزاران و فعالان بازار به دقت مورد بررسي قرار گرفته و تهيه شده است.
تحليل و پيش بيني بازار کنجاله با قراردادهاي آتي
بر اساس اين گزارش، امين شکرريز، مدير کالايي کارگزاري سهم آشنا، نيز که در اين جلسه حضور داشت در خصوص مشخصات کنجاله سويا گفت: گريدهاي قابل تحويل کنجاله سويا با حداقل پروتئين 43 درصد، حداکثر رطوبت 12 درصد و خاکستر 7 درصد در مشخصات اين قراردادها در نظر گرفته شده است.
شکرريز با اشاره به تاريخچه معاملات قراردادهاي آتي در بورس کالاي ايران از سال 87 تا کنون و بر روي دارايي هاي پايه مثل شمش، مس مفتول، سکه طلا و زيره گفت: برخي امکاناتي که در اين ابزار مالي جديد وجود دارد در بازار سنتي کنجاله نيست و کارگزاري هاي بورس کالا به عنوان واسطه خريد و فروش، با تحليل، پيش بيني و تأمين مالي که با همکاري خود بورس انجام مي دهند، مي توانند اين ابزار معاملاتي جديد را به مراجعه کنندگان معرفي کرده و نسبت به انعقاد قراردادهاي آتي کنجاله سويا به سفارش مشتريان اقدام کنند.
لزوم تعامل کارگزاران و فعالان بازار
وي افزود: لازم است بين کارگزاران بورس کالا و فعالان بازار تعامل بيشتري باشد تا با شکل گيري يک زبان مشترک بتوانند نيازهاي مصرف کنندگان و توليد کنندگان را بهتر برطرف کنند.
شکرريز با اشاره به مزاياي اين قراردادها براي واردکنندگان کنجاله گفت: در بازار نقدي اگر واردکنندگان نقدينگي کافي نداشته باشند، براي پيش فروش کالا اقدام مي کنند. در صورتي که قراردادهاي آتي امکان تأمين اين نقدينگي را حتي در زماني که قيمت ها نوسان دارد، فراهم مي کند.
وي گفت: در قرار دادهاي آتي بورس کالا به دليل تعهدات معامله، امکان نکول معامله توسط طرف مقابل به صفر نزديک مي شود. وي با توجه به ديگر مزاياي اين قراردادها افزود: در صورت نبود نقدينگي مي توان از ابزارهاي مشتقه به عنوان يک اهرم مالي استفاده کرد؛ به اين ترتيب که با سرمايه اي نسبتاً کم مي توان به بازاري بزرگ نفوذ کرد و ديگر نيازي نيست به دنبال واسطه هاي خرد رفت.
سپس محمد ريحاني، مدير عامل اتحاديه مرغداران تخم گذار استان تهران، گفت: واردکنندگان کنجاله سويا بايد براي عرضه در بورس کالا ملزم شوند.
در ادامه اين نشست، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادي بورس کالا در توضيح اين موضوع که اگر اين قراردادها با استقبال واردکنندگان برزرگ مواجه نشود، گفت: ما نگران اين قسمت موضوع نيستيم؛ هر فردي که هدفش بهره مندي از معاملاتي شفاف در بازاري قانونمند باشد و به مرور مزاياي اين بازار را ببيند خود به خود جذب اين بازار خواهد شد. وي همچنين افزود: اين بازار از پشتيباني و حمايت دولت و در مورد اين ابزار مالي بر روي کنجاله سويا از حمايت وزارت جهاد کشاورزي برخوردار است.
قراردادهاي آتي کنجاله جايگزين بازار نقدي نيست
همچنين مدير توسعه بازار مشتقه بورس کالاي ايران نيز با تأکيد بر نقش مؤثر واردکنندگان اين محصول گفت: به دليل ويژگي هاي خاص اين بازار مالي، نبايد نگران عدم حضور واردکنندگان در اين بازار باشيم چون در نهايت تعهدکننده به عرضه بايد کالاي خود را در بورس عرضه کند و از اين جهت جاي نگراني نيست.
پدرام زادنو عزيري گفت: قراردادهاي آتي يک ابزار مالي است و جايگزين بازار نقدي نمي شود. وي توضيح داد: اين قراردادها همانطور که از نامش مشخص است از يک بازار نقدي مشتق شده است و واسطه هاي بازار نقدي را حذف نمي کند، بلکه به توليدکننده اي که براي توليد برنامه ريزي مي کند اين امکان را مي دهد که براي مصرف چند ماه بعد با يک قيمت مشخص خريد کند و سود و زيان خودش را پيش بيني کند.
وي افزود: ايجاد تعادل در نوسانات قيمت و پوشش ريسک خريداران يکي ديگر از مزاياي اين قراردادهاست و با وجود سقف موقعيت باز، امکان سرمايه گذاري کلان در اين قراردادها از بين مي رود. به اين ترتيب که سرمايه گذار بزرگ هم فقط مي تواند به اندازه 20 درصد کل بازار، سرمايه گذاري کند.
مدير توسعه بازار مشتقه بورس کالاي ايران در توضيح تضامين مربوط به قراردادهاي آتي کنجاله گفت: بورس کالا فرايند تحويل را در قراردادهاي آتي کنجاله متفاوت ديده است و سازوکار وجه تضمين تحويل به نحوي است که فعالاني که واقعا قصد تحويل کالا را دارند در بدترين شرايط که ممکن است نکولي صورت گيرد، مي توانند خسارت خود را دريافت کرده و کالاي مورد نياز خود را از بازار آزاد تهيه کنند.
مزاياي قرارداد آتي کنجاله براي واردکنندگان
زادنو عزيزي با اشاره به مزاياي اين قراردادها براي توليد کنندگان و واردکنندگان گفت: واردکنندگان کنجاله که عرضه کنندگان اوليه اين کالا خواهند بود مي توانند در شرايط کاهش قيمت بازار براي جلوگيري از زيان با ورود به معاملات آتي کنجاله سويا از خاصيت پوشش ريسک اين بازار استفاده کنند.
در ادامه، برزو بي غم، مدير عامل اتحاديه مرغداران گوشتي استان تهران، گفت: ما به عنوان خريداران کنجاله سويا نه براي سفته بازي و کسب سود و صرفاً به جهت رفع نياز و مصرف و براي برنامه ريزي در خصوص ميزان جوجه ريزي، تعيين قيمت تمام شده مرغ و هزينه هاي آن آماده انجام معامله هستيم.
ابوالفضل بهزادي، نماينده اتحاديه مرکزي مرغداران ميهن، نيز در اين نشست، گفت: بورس کالاي ايران برندي قابل اعتماد است و زماني که از معاملات در اين بورس سخن گفته مي شود ما اين باور را داريم که معاملات به درستي انجام مي شود.
بهزادي گفت: در بازارهاي دلالي و انحصاري کالاها، ممکن است يک شبه قيمت هاي ديگري اعلام شود و خريدار مجبور است براي رفع نياز خود آن معامله پُر زيان را بپذيرد، اما؛ اگر بورس کالا بتواند اين اعتماد را به خريدار بدهد که در سررسيد مقرر قطعاً کالاي مورد نياز خود را تحويل مي گيرد، به تدريج نظر خريداران را براي ورود به اين بازار جلب مي کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن