تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821203824
حدیث حضرت عشق
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
نگاهی به غزلی از حافظ به مناسبت روز بزرگداشت او حدیث حضرت عشق وقتی شاعری، شعری مینویسد، درواقع مرواریدی را از دریای جان اندوهبار و ذهن و درون ژرف خود صید میکند، شعری که میتواند به آدمی، عصمت، عبرت، حکمت و همت نو به نو بخشد و او را به آفریننده و آفرینش، نزدیک و با صاحبان عشق و معرفت و اندیشه، همراه کند.
این گونه شعر، شعری است حقیقی و «شاعری» در این پایه؛ افروزندگی، رازگشایی و پرده برداری از زیبایی های زندگانی است. راز ابدی شدن شعر بزرگانی همانند حافظ نیز در داشتن همین ویژگی های برجسته حکمی و معرفتی است؛ معرفتی که شعر او را تا پایه ستایش و نیایش رسانیده و به صورت یک نیروی از میان نرفتنی و ازلی، در پیوند با هستی و وجود، ماندگار کرده است. حافظ در غزلی موزون و مقفا، خجستگی قدوم فرشته رویان عالم حقیقت را این گونه شرح داده است: «سمن بویان، غبار غم چو بنشینند، بنشانند / پری رویان، قرار از دل چو بستیزند، بستانند» وزن غزل: بحر هزج مثمن مسبغ (مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلان) است؛ این وزن، متناسب با آهنگ و وقار کلام شاعر در شرح دیدار انس و الفت و مجلس آرایی زیبا رویان عالم معرفت و عشق است؛ آنان که همدمی شان، گرد ملال را از چهره حال می زداید و بی مهری شان، آرامش و قرار از جان دلباختگان حقیقت می رباید و دل های پاک را در بند عشق و ارادت حقیقی گرفتار می کند، آنان که بوی عشق ازلی ـ بوی خدا ـ می دهند و چهره شان، به تابندگی و پاکی فرشته های الهی است، چه کسانی جز اولیای خدا و شیفته جانان حقیقت، می توانند در این بزم عاشقانه ـ حضرت عشق ـ حضور و مقامی داشته باشند؟ «به فتراک جفا، دل ها چو بربندند، بربندند / ز زلف عنبرین، جان ها چو بگشایند، بفشانند» وقتی زیبارویان حضرت عشق، گره از زلف می گشایند، لمعه ای از غیبت هویت حق را می نمایانند و از دشواری های سلوک می کاهند. «فتراک جفا» همان دام بلای عارفان حقیقی است و حافظ شاعر، عارف و صاحبدلی است در پی سلوک و طلب حقیقت حق. آیا گشودن گره های زلف عطرآگین که در حین سلوک، روی می دهد، نمی تواند پیدایی همان فروغ تجلی و وحدت عارفانه باشد؟ مگر دل حافظ در غزل های موزون و شورانگیز او، همواره به فتراک زلف اولیای خدا و واصلان حقیقت، بسته نیست؟ «به عمری یک نفس با ما چو بنشینند، برخیزند / نهال شوق در خاطر چو برخیزند، بنشانند» کسانی که پس از یک عمر، هنگامی که یک لحظه می نشینند، بی درنگ برمی خیزند و شوق دیدار دوباره را در دل و جان عاشقان خود ایجاد می کنند و عطر آگاهی و دانایی شان، اندوه حیرت و طلب را در پیروان از میان می برد و چهره شان، آینه تجلیات و لطف الهی، باقی می ماند. «سرشک گوشه گیران را چو دریابند، دٌر یابند / رخ مهر از سحرخیزان نگردانند، اگر دانند» دیگر گمانی باقی نمی ماند؛ شیفتگان حق و عشق یافتگان عالم معرفت، همین گوشه گیران و سحرخیزان نیستند؟ کسانی که در ابواب کثرات گرفتارند و در ریاضت و سلوک صادقانه، بیدار؟ آنانند که هرگاه، معنی اشک عاشقان و بیدلان حقیقت جو را می فهمند، آن را مانند مرواریدی گرامی می دارند و قدر عشق و آه و اشک آرزومندان سحرخیز و شب زنده داران حق طلب را می دانند و هرگز از محبت و عشق آنان، دست برنمی دارند. «ز چشمم، لعل رمانی چو می خندند، می بارند / ز رویم راز پنهانی چو می بینند، می خوانند» اینجا، دیگر از چشم سالکان و عاشقان حق، لعل رمانی (یاقوت سرخ) می بارد و جانشان در حضرت عشق، افشانده می شود و در وجودشان، «ظهورات» الهی رخ می نماید و می دانیم، آنجا که جان، افشانده شود و قرار از دل عاشق برود، تاریکی و کفر، شرک و نفاق، نابود و یگانگی و یکدلی و وفاق، بنیاد می شود. ترکیب وصفی «لعل رمانی» و صفت نسبی رمانی (اناری) رنگ بهشتی صحنه عشق و مجلس و بزم عارفانه را تابناک تر جلوه داده و حضور استعاری این ترکیب لفظی برای اشک خونین دلباختگان الهی و سالکان راه حق، جلا و جانی دوچندان به کلام حافظ بخشیده است. «دوای درد عاشق را کسی کو سهل پندارد / ز فکر آنان که در تدبیر درمانند، درمان اند» آنان که چاره درد عاشق را خیلی ساده می بینند و در اندیشه درمان آن هستند، درمانده می شوند؛ چراکه درد و درمان در حضرت عشق، یکی است. درد عاشق ـ شاعر ـ هم از عشق او پیدا شده و هم اوست که در اینجا، طاقت حمل آن را ندارد. مگر این ناآرامی و آشفتگی، سبب طلب عارفانه نیست؟ آیا کسی هست که به آسانی درد عاشق حقیقی را درمان کند؟ مگر اشک و درد و لعل رمانی نیست که نشانه فرمانبرداری، دلباختگی، آگاهی و بصیرت سالکانه است؟ «در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند، ناز آرند / که با این درد اگر در بند درمان اند، درمانند» در اینجا که هرگاه دوستداران حق، نیازمندانه به درگاه عشق، تمنا و نیاز اظهار کنند، معشوق بیشتر، بی نیازی و استغنا نشان می دهد و چه بسیار که در این سلوک، رهروان و مشتاقان آن حضرت، راه به جایی نخواهند برد؛ چراکه در این میدان، عٌجب و خودخواهی، حجاب و درماندگی آن می شود؛ پس چاره این است که از باد و بروت به در آیند و با خدای عشق یکی شوند تا همه، عشق حق شوند و همه، حق. این است حدیث شیرین مشتاقان وصل. این است غزل عشق و بوی دل انگیز و روح پرور آگاهی و اتصال. این است بارگاه قبول برای نیازمندان حضرت عشق و ناز. راز پنهان این غزل حافظ هم، همین شوق او و میل تمام نشدنی او برای یافتن محبوب است؛ همین داعیه لقای حقیقت و حضور . آیا مضمون کلی غزل، نمی تواند اشاره ای باشد به تبدلات و دگرگونی های سلسله برگزیدگان عالم و انسان های پری مانده و علف های یاسمن شده و بوی عشق ازلی یافته؟ «چو منصور از مراد، آنان که بردارند، بردارند / به این درگاه حافظ را چو می خوانند، می دانند» چرا حافظ را از این درگاه ـ حضرت عشق ـ دور می کنند؟ برای این که او هنوز شایستگی جان باختن و خدمتگزاری آستان الهی را ندارد؟ برای این که او مانند حسین بن منصور حلاج بیضاوی، عارف بزرگ «انالحق گو» نیست؟ منصوری که به دستور وزیر خلیفه عباسی در سال 307 هجری به شهادت می رسد و هنوز که هنوز است، داستان شهادت او و آهنگ زیبا و سرود: «اقتلونی یا ثقاتی ان فی قتلی حیاتی» او در گوش های رهروان و عاشقان حقیقی زنده است. ستیز آغاز کلام حافظ در شعرش در حقیقت، یکی از آزمون های الهی می تواند باشد که به گونه دشواری سلوک و سختی مجاهده، ظاهر شده است و «دار»، پلکان عروج سالک است تا بارگاه قبول و قدس و حافظ از این که نمی تواند مانند منصور حلاج، دعوت حق را لبیک گوید، اندوهگین است؛ اندوه مریدی منتظر. غمگینی حافظ در این غزل، از این است که سال ها می گذرد تا مرادی رخ نماید و پهنه وجود مریدان را عطرآگین کند؛ اما دیری نمی پاید که مراد، عزیمت می کند و از خود، بوی عشق و دلبستگی بر جا می گذارد و تازه، آنگاه است که درمی یابند، چه کسی را یافته بوده اند، قصه آرزومندی و همنشینی و مشتاقی حافظ هم در مرادخواهی مدام اوست. «مدامم مست می دارد نسیم جعد گیسویت / خرابم می کند هر دم فریب چشم جادویت» معانی و بیان و تعبیرهایی که مجموعه غزل حافظ را در ذهن و ضمیر ما ایجاد می کند، نمود آوایی و شکل و موسیقایی غزل، زیبایی های زبانی و ترنم دلنشین هماهنگی واژه ها، شعر را از سطح کارکرد نمادین و ادبی ـ هنری اش، فراتر برده، پیام و رسالتی عاشقانه ـ عارفانه را به وسیله آرایه های ادبی تشبیه، تصویرها، استعاره و دیگر شگردهای زبانی منتقل کرده است: «غبار غم»، «فتراک جفا»، «نهال شوق» و مفاهیمی از واژه های متضاد، «بستن و گشودن»، «نشستن و برخاستن» و «ناز و نیاز» و «درد و درمان» و واژه های «بردارند» و «بر دارند» که در مقام قافیه در نقش تجنیس مرکب تام و «دریابند» و «در یابند» که در مقام قافیه تجنیس مرکب ناقص، در اصطلاح ادبی اند، همه بیانگر این انتقال دوسویه که هم صوری است و به حس ما، پاسخ می دهد و هم معنوی است که اندیشه ما را برمی انگیزاند. تکاپوی حافظ، تکاپوی عارفانه انسانی است که در همنشینی ابدال و کاملان طریقت و صاحبان شریعت، در آرزوی رسیدن به حقیقت است. فراز و فرود، ستیز و سکون کلام حافظ در این غزل و ادراک عاشقانه او، شگفت انگیز است. هیچ چیز در این غزل، ساختگی و بی معنی نیست. تو گویی شاعر از آغاز تا انجام غزل خود، مواظب زیبایی سخن خود و هنر شاعری اش بوده است. واژه های کلیدی «منصور» و «گوشه گیران» و «ناز و نیاز» عارفانه حافظ، قلمرو فکری و معنایی غزل را برای ما روشن کرده و معنای «مراد داشتن» و به خدا پیوستن و جاودانه شدن را القا کرده است. آیا واژه «گوشه گیران» نمی تواند کنایه از صاحبدلان و عارفان باشد؟ هرچند که تکرار واژه مرکب «درمانند» در دو بیت این غزل در مقام قافیه، ما را به تردید «ایطای جلی» و عیب آشکار قافیه می اندازد، اما آنقدر، تازگی، طراوت و ترنم در کلام شاعر است که بی اختیار، جان نوازی تغزل شعر، ما را در خلوت آرامش و نور تعقل و تامل، نگاه می دارد؛ آیا کمال هنری حافظ و بالندگی و پایایی شعر و غزل او در همین نیست؟ عبدالحسین موحد / جام جم
یکشنبه 20 مهر 1393 2:00 بازدید:0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
کتاب «فاطمه نگین جهان و جنان» منتشر میشود نگاهی به حضرت فاطمه زهرا (س) در کتب تفسیری، حدیثی و تاریخ
کتاب فاطمه نگین جهان و جنان منتشر میشودنگاهی به حضرت فاطمه زهرا س در کتب تفسیری حدیثی و تاریخی اهل سنتبه مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی ع و حضرت زهرا س کتاب با عنوان فاطمه نگین جهان و جنان با موضوع حضرت فاطمه زهرا س در کتب تفسیری حدیثی و تاریخی اهل سنت منتشر و روانه بامسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه حضرت عباس(ع) اردبیل: کتاب «علمداران عشق» در همایش روحانیون رونمایی م
مسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه حضرت عباس ع اردبیل کتاب علمداران عشق در همایش روحانیون رونمایی میشودمسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه حضرت عباس ع استان اردبیل گفت همایش تجلیل از روحانیون رزمنده استان اردبیل در محل نمایشگاه رزمی فرهنگی دفاع مقدس برگزار میشود و در این همایش ازایوبی: کیارستمی به دفاع مقدس عشق میورزد |اخبار ایران و جهان
ایوبی کیارستمی به دفاع مقدس عشق میورزد رییس سازمان سینمایی ضمن تاکید بر اینکه جملات توهینآمیز درباره دفاع مقدس فقط از سوی عباس کیارستمی نقل شده و نظر خودش نیست میگوید با او در اینباره صحبت کرده و کیارستمی با تمام وجودش به دفاع مقدس عشق میورزد کد خبر ۴۳۸۱۷۴ تاریخ انتشارمیرامینی و ناجی به «عشق تعطیل نیست» پیوستند
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۹ حدیث میرامینی و رضا ناجی به جمع بازیگران سریال عشق تعطیل نیست به کارگردانی بیژن بیرنگ پیوستند این سریال هفته آینده کلید میخورد به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا پیشتولید این مجموعه که برای پخش از شبکه نمایش خانگی آماده میشود مدتی است آغازسریال مهران مدیری کلید خورد بازگشت غرور آفرین دکتر «بهروز عشقی»/ حضور دوقلوها در «اتاق عمل»
سریال مهران مدیری کلید خوردبازگشت غرور آفرین دکتر بهروز عشقی حضور دوقلوها در اتاق عملتصویربرداری مجموعه تلویزیونی اتاق عمل به کارگردانی مهران مدیری آغاز شد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس مجموعه تلویزیونی اتاق عمل امروز با ضبط سکانسهای خارجی آغاز شد بنا بر این گزارجوهرچی: برخوردهای غیرحرفه ای با «روزگاری عشق و خیانت» برآمده از نگاههای مغرضانه سیاسی به سینماست
جوهرچی برخوردهای غیرحرفه ای با روزگاری عشق و خیانت برآمده از نگاههای مغرضانه سیاسی به سینماست حسن جوهرچی بازیگر سینما و تلویزیون در پی برخوردهای ناشایست اخیر برخی با عوامل فیلم روزگاری عشق و خیانت به تهیه کنندگی روح الله شمقدری که در نشست نقد و بررسی آن در جشنواره فیلم مقاوشعری از رضا اسماعیلی اول عشقست ای جان! قل هوالله احد
شعری از رضا اسماعیلیاول عشقست ای جان قل هوالله احدرضا اسماعیلی از شاعران کشورمان به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان شعری سروده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس رضا اسماعیلی از شاعران کشورمان به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان شعری سروده است این شعر به شرح زیر است اومسیحیت تبشیری از زوایهای دیگر/۱ چرا حضرت مهدی(عج) را خشونتطلب معرفی میکنند
مسیحیت تبشیری از زوایهای دیگر ۱چرا حضرت مهدی عج را خشونتطلب معرفی میکنندطبیعی است که در جنگ رهبران الهی با سرپرستی حضرت مهدی موعود عج و یاوری حضرت مسیح ع علیه اهل باطل کشتارهایی نیز اتفاق بیفتد در این حالت صحیح نیست که بخواهیم تصویر خشنی را از این دو بزرگوار که در اوج رحمبرخورد حضرت علی (ع) با منحرفین + کلیپ صوتی
دهه ولایت و امامت برخورد حضرت علی ع با منحرفین کلیپ صوتی سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رفیعی پیرامون شیوه برخورد حضرت علی علیه السلام با محرفین را دانلود کنید و بشنوید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی محمدی در خصوص شیوه برخایوبی: کیارستمی به دفاع مقدس عشق میورزد
دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۷ رییس سازمان سینمایی ضمن تاکید بر اینکه جملات توهینآمیز درباره دفاع مقدس فقط از سوی عباس کیارستمی نقل شده و نظر خودش نیست میگوید با او در اینباره صحبت کرده و کیارستمی با تمام وجودش به دفاع مقدس عشق میورزد به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا حجتالله اهر روز صبح با یک حدیث از امام زمان (عج)
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّهَ اللَّهِ وَ دَلیلَ اِرادَتِهِ هر روز صبح با یک حدیث از امام زمان عج لینک معارف باشگاه خبرنگاران در نظر دارد هرروز صبح را با خواندن دعای فرج امام مهدی عج و حدیثی از ایشان آغاز کند باشد که مورد عنایت ایشان قرار گیرد به گزارش خبرنگار معارف باشگاهیادداشت مهمان/حجتالاسلام حسنلو درسهایی از سبک زندگی حضرت باقرالعلوم(ع)
یادداشت مهمان حجتالاسلام حسنلودرسهایی از سبک زندگی حضرت باقرالعلوم ع امام باقر ع سفارش میکند که در خانواده هم احسان و نیکی لازم است و هم اینکه این خوشرفتاری را به بهترین وجه ممکن ابراز کردن لذا میفرمایند هر کس با روشی نیکو و پسندیده به همسر و فرزندان خود نیکی کند عمرش طول«چهل چشمه» در فضائل حضرت علی (ع) جوشید
چهل چشمه در فضائل حضرت علی ع جوشیدمجموعه 40 مثنوی در مدح منقبت و فضائل حضرت امام علی ع در آستانه عید سعید غدیر با عنوان چهل چشمه و به اهتمام محسن غلامحسینی به بازار نشر آمد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس مجموعه 40 مثنوی در مدح منقبت و فضائل حضرت امام علی عزندگی پر ازعشق سیامک انصاری و همسرش +عکس
زندگی پر ازعشق سیامک انصاری و همسرش عکس اين گفتوگو در گالري اين زوج انجام شد ميان چوبهاي قديمي آينههاي نقاشي شده و طرحهاي نوستالژيك جايي كه ميشد از نقش گفتيم و فرش و لابد كمي عشق اين بار در پنجشنبه اتفاق افتاد هفت یا هشت بار از همه شنبههاي آمده و نيامده خيلي وقت بعگلشیفته فراهانی،کریستین بل و جوئل ادگورتون در فیلم حضرت موسی(ع) +عکس و پوستر فیلم
گلشیفته فراهانی کریستین بل و جوئل ادگورتون در فیلم حضرت موسی ع عکس و پوستر فیلمدومین همکاری گلشیفته فراهانی و ریدلی اسکاتخدایان و پادشاهان Exodus Gods and Kings ساخته کارگردان انگلیسی ریدلی اسکات با بازی کریستین بل گلشیفته فراهانی جوئل ادگورتون و در 12 دسامبر مصاعيد قربان و حديث دوست
عيد قربان و حديث دوست ويژه برنامه حديث دوست راديو دانش به مناسبت عيد قربان با حضور دكتر كريمی مدرس حوزه و دانشگاه به موضوع فلسفه قربانی كردن می پردازد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملی ويژه برنامه حديث دوست با حضور دكتر كريمگلدانهای ضریح جدید حرم حضرت عباس(ع) +عکس
گلدانهای ضریح جدید حرم حضرت عباس ع عکس چهار گلدان گوشههای ضریح حرم مطهر حضرت قمر بنی هاشم ع با دقت و ظرافت بالا ساخته شده و روی اسکلت چوبی ضریح جدید نصب گردید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران در ادامه تلاشهای خستگی ناپذیر هنرمندان کارگاه ضریح سازی حرم مط-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها