واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شیوه های نمایش سایه روشن به روایت کارگردان فرانسوی تهران-ایرنا- کارگردان فرانسوی، از شیوه های نمایش سایه روشن و کارگاه آموزشی اش در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان می گوید.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، "ژان لوک پنسو" استاد کارگاه های آموزشی "سایه خیال" در همدان که به صورت بداهه و با مشارکت تماشاگران، دو نمایش آرش کمان گیر و کدو قلقله زن را اجرا می کند، می گوید: تئاتر سایه باعث تقویت خلاقیت کودکان می شود.
وی که در بیست و یکمین جشنواره تئا تر بین المللی کودک و نوجوان همدان، کارگاه های آموزشی با عنوان "سایه خیال" را برگزار می کند، در رابطه با آشنایی و تسلط بر تکنیک های تئاتر سایه گفت: در موسسه نزدیک محل سکونت ام در فرانسه شروع به آموختن زبان چینی کردم.
وی افزود: معلم من، مرا تشویق به رفتن به شرق می کرد؛ می گفتند که در تایوان استاد بزرگی است که تئا تر عروسکی و سایه را می آموزد و من نیز به دلیل آشنایی با هنر تئا تر می توانم به آنجا برای آموختن بروم.
او با اشاره به تفاوت های تئا تر سایه شرق آسیا با دیگر نقاط جهان ادامه داد: تئا تر عروسکی در تایوان متفاوت بود و از تکنیک هایی بهره می برد که با آن می توانستم کارهای زیادی را انجام بدهم. این تکنیک ها باعث می شد که دیگر با چهار بازیگر کار نکنم که هر کدام از آن ها بخواهند عروسک ها را تکان بدهند. با این روش می توانستم خودم همراه با بازیگر دیگری چهار شخصیت را در آورم که این روشی بسیار جذاب بود.
پنسو، خاطرنشان کرد: در تمام تئاترهای عروسکی آنجا نوشته شده بود با دو دست می توانید هزار پرسوناژ را نشان بدهید و با دهانتان 100 زبان را حرف بزنید، براین اساس از این تئا تر استفاده کردم.
وی افزود: آن ها معتقدند تئا تر عروسکی اساس تئا تر در دنیا است و عروسک ها از هنرمندان تقلید نمی کنند، این هنرمندان هستند که از عروسک ها تقلید می کنند.
این کارگردان تئا تر درمورد بازخورد مخاطبان نسبت به اجرای تئا تر با بهره گیری از این تکنیک در کشور فرانسه بیان کرد: خیلی خوش شانس بودم با توجه به اینکه کار تازه ای را انجام داده بودم و تکنیکی را که استفاه می کردم در اروپا نا شناس بود، توانستم در بزرگ ترین تئا تر فرانسه شروع به کار کنم و هزاران نفر به دیدن کارهای من آمدند. البته جالب است که اروپائیان نیز تئا تر و تکنیک های شرقی برایشان بسیار جذاب است.
پنسو، با بیان اینکه نسبت به تئا تر ایران هیچ شناختی نداشته است عنوان کرد: در فرانسه موسسه ای به نام کالچر و پرفورمنس وجود دارد و من ازطریق خانم کاظمی مدیر این موسسه معرفی شدم.
وی افزود: البته کارم را برای حضورر در جشنواره تئا تر عروسکی تهران-مبارک ارائه داده بودم که متاسفانه رد شد، اما شرایطی به وجود آمد تا در جشنواره تئا تر کودک و نوجوان همدان کارگاه آموزشی را برگزار کنم و این تکنیک ها را به کودکان و نوجوانان ایرانی یاد بدهم.
پتسو، در بخش دیگری با بیان موضوع هایی که در کارگاه های آموزشی مطرح می شود، توضیح داد: دراین کارگاه ها با هر گروهی به صورت بداهه چیزی را بیان می کنیم و روی آن کار و تبدیل به داستان می شود. اما در جشنواره همدان ترجیح داده شد که روی موضوع آرش کمانگیر کار شود.
وی گفت: در واقع سایه خیال می خواهد خلاقیت کودکان را تقویت کند برای اینکه بتوانند خودشان موضوعی را بسازند؛ وقتی موضوع محدود شود، خلاقیت مدنظر ایجاد نمی شود. آنچه اهمیت دارد آن است که بچه ها در انتخاب موضوع آزاد باشند.
پنسو افزود: آن ها باید حس خوبی از بازی کردن داشته باشند؛اکنون این مسئله اتفاق نیفتاده است با این وجود علاقمندان حاضر در این کارگاه های آموزشی از استعداد فوق العاده ای برخوردارند.
وی اذعان کرد: ما از تکنیک سایه استفاده می کنیم و می توانیم بدون هیچ ابزار خاصی تصویرسازی کنیم، مانند اینکه با دو خط می توانیم کوه درست کنیم.
فراهنگ**3054**1933**1027
19/07/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]