محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843624967
اثری نامتعارف؛ روایت پنهان نیستانگاری، یا نمایش مدرنیته ایرانی! +تصاویر
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
درباره آخرین اثر حمید نعمتالله؛
اثری نامتعارف؛ روایت پنهان نیستانگاری، یا نمایش مدرنیته ایرانی! +تصاویر
اگر «آرایش غلیظ» را اثری درباره «نیستانگاری» ایرانی ندانیم، میتوان آن را نمایشی منسجم در فرم و محتوا از «مدرنیته شلوغ، بیمنطق، بیمبنا و سطحی ایرانی» تلقی کرد!
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، «آرایش غلیظ» - درست مانند نام عجیباش - با حجم غلیظی از تفسیر مواجه است. به همان میزان که مخاطب چه رویکردی به چنین آثاری داشته باشد، بازخورد اثر در ذهن یا جان او به همان میزان متفاوت و متنوع خواهد بود. بنابراین هر تحلیل یا نقدی از چنین آثاری بهتر است از همان ابتدا مشخص کند که رویکردش چیست! «آرایش غلیظ» از همین رو میتواند از منظرهای مختلفی چون اخلاق، مردمشناسی، تاریخ سینما، زیباشناسی و... مورد پرداخت قرار گیرد و حرفهای بامعنی هم درباره آن زد! اما آنچه در اینجا به عنوان «منظر» انتخاب شده، دیدگاهی تقریبا تاریخی - فلسفی است که نیمنگاهی به مسائل اجتماعی طرح شده در آخرین اثر حمید نعمتالله دارد. با یک رویکرد «تاریخی» و «فلسفی» که هر دو فضا را به شدت برای «تاویل» باز میکنند، «آرایش غلیظ» حول یک موضوع محوری میچرخد و این چرخش با روش تقریبا متناسب با همان موضوع شکل گرفته است، بدینترتیب به نظر میرسد نخستین نکته ایجابی درباره «آرایش غلیظ» این است که این اثر در خصوص ارتباط «فرم» و «محتوا» تقریبا خوب و منسجم عمل کرده است! پیشفرض نظری نگارنده در خصوص محتوای اصلی «آرایش غلیظ» انگارهای فلسفی - اخلاقی است که در ادامه تلاش میشود به نگاهی به آرایش غلیظ بسط پیدا کند. این پیشفرض به طور صریح چنین است: آرایش غلیظ درباره «نیستانگاری» و «انحطاط» و «پوچی» است. همانطور که پیشتر اشاره شد ساختار و فرم اثر هم تا حدی موید چنین نیستانگاری و پوچیای است؛ بینظمی، شلوغی، عدم ارتباط و انسجام معمول در روایت و معرفی اجزاء اثر، ناتوانی مخاطب یا منتقد برای تشخیص ژانر یه به عبارت دیگر نابسنده بودن هر تعیین ژانر برای آن از جمله ژانر طنز، اجتماعی و... از جمله نشانههایی است که نوعی پوچی یا انحطاط فرمیک و ساختاری را اعلام میکند.
مایکل آلن گیلسپی گیلسپی استاد فلسفه آمریکایی در یکی از مقالاتش، نیستانگاری را داری دو معنای کاملا وابسته به هم میداند؛ «معنای مابعدالطبیعی» و «معنای اخلاقی». تو نوضیح میدهد که نیستانگاری در مابعدالطبیعه بدین معنا است که هیچ اساس دگرگوننشدنی، هیچ خداوند یا وجود بیآغاز و انجامی که شالوده سیلان تجربه باشد، وجود ندارد، و چیزهایی که به تجربه ما، دارای ثبات و دگرگونناپذیری دریافته میشوند، در واقع فقط به نظر میرسد که اینگونهاند، حقیقت این است که پیوسته تغییر میکنند و با شیوهای آمیخته با هرج و مرج و به کل پیشبینی ناپذیر «چیزی میشوند، غیر از آنچه هستند»! بنا بر توضیح گیلسپی بدون چنین اساس یا بنیادی ثابت و دگرگونیناپذیر برای سیلان مداوم همه چیز، دشوار میتوان به امکان «حقیقت»، «عدالت»، «اخلاق» و... باور پیدا کرد. اگر همه چیز مطلقا در حال صیرورت است و تنها «شدن» وجود دارد و اگر به قول نیچه «خدا مرده است»، دیگر هیچ معیار یا حقیقت ازلی و ابدی وجود ندارد و لذا آنگونه که داستایفسکی و نیچه هر دو تشخیص دادند «همه چیز رواست»، بدینترتیب نیستانگاری اخلاقی، تالی و پیامد نیستانگاری مابعدالطبیعی است. یعنی نتیجهی انکار بنیاد یا وجود ازلی و ابدی، نابودی همه معیارهای ثابت و دگرگونیناپذیر خیر و شر و والایی و پستی و بنابراین نابودی اساس هرگونه قانون کلی اخلاق یا ملاک طبیعی علو و برتری انسان است. همچنین از این منظر، همه معیارها به لحاظ تاریخی نسبی و موقتیاند و اذعان به چنین نسبیتی نتیجهای در بر دارد که به خوبی در «آرایش غلیظ» نمود سینمایی دارد؛ نسبی تلقی کردن معیارها به ترک همه آرزوهای بلند انسانی میانجامد، زیرا نهایتا هیچ چیزی ارزشمندتر از چیز دیگری نیست و لذا برای تلاش و فداکاری برای رسیدن به هدفهای دشوار و دور از دسترس دلیلی وجود ندارد؛ نتیجه لذتجویی مبتذلی است که تنها آسانترین راه را بر میگزیند و بدین ترتیب به راهنمایی هر میل و خواهشی که در هر لحظه غلبه دارد پیش میرود. ارتباط نقش حامد بهداد و طناز طباطبایی در «آرایش غلیظ»، فریب و دروغهایی که اولی برای جلب نظر دومی ترتیب میدهد و استفاده ابزاری اولی از دومی و در نهایت رها کردن او همه، چنین ایدههای را نشان به ذهن متبادر میکنند.
کمتر کسی انکار میکند که «آرایش غلیظ» اثری عجیب و چندپاره است که تلاش میکند نوع خاصی از «روایت متکثر، شلوغ و تا حدی ساختارشکن» را به سینمای ایرانی وارد کند. البته این اصلا به آن معنا نیست که اثر اخیر نعمتالله در این حوزه اثری آوانگار است، پیشتر هم آثاری از این دست با ویژگیهای خاص خودشان ساخته شدهاند، اما «آرایش غلیظ» بسیار بیشتر از آثار مشابه خود «امروزی» و «بومی» است و این هم میتواند دیگر نکته ایجابی درباره این فیلم باشد! شاید بیمعنا نباشد اگر بگوئیم عموم آثاری که پیش از «آرایش غلیظ» با موضوع محوری «انحطاط» یا «عصر بیمعنایی» در سینمای ایران ساخته شدهاند، نشانگر نوعی «تاثّر» - بدون هر معنای منفی - از فضا، فرهنگ و سینمای غیر ایرانی شکل گرفتند، اما «آرایش غلیظ» از بسیاری جهات نمایانگر درک فرمی و محتوایی خاص ایرانی از «نیستانگاری» دوران مدرن است؛ در آرایش غلیظ هنوز «نیستانگاری» تمامیت نیافته و «پوچی» (ابزوردیته) شکل مسلط و متعارف خود را ندارد. «بیمعنایی» هنوز به عمق جان و حیات همگان نفوذ نکرده و مشخص است که نویسنده یا سازنده اثر و شاید هر دو، با امری تقریبا گنگ، ناآشنا و تازه، طرف شده اند تا جایی که حتی ممکن است نسبت دادن موضوع «نیستانگاری» به اثرشان را برنتابند. بحث درباره اثبات اینکه صاحبان ایده «آرایش غلیظ»، آن را خودآگاهانه یا به طور ناخودآگاه حول محور عصر بیمعنایی و نیستانگاری لذتبخش ایرانی (که مخاطبان نشسته بر صندلیهای سینما را بارها و بارها به خنده وا میدارد) ساختهاند یا نه، کاملا غیرضروری است، بهتر است خالقان آثار هنری به کار خود مشغول باشند و بگذارند تحلیلگران هم کار خود را بکنند.
وجود شخصیتهای انسانی عجیب و غریب و تعریفناپذیر که اگر خیلی به آنها نزدیک شوید «برق» شما را خواهد گرفت، دیالوگهای صریح و جسورانه، عصبیت، تلخی و ناعقلانیتی که به صورت بارز و غلیظ مورد تاکید قرار میگیرد، تنها یک وجه از «آرایش غلیظ» است؛ در کنار آن وجوه دیگری هم هست، مثلا در اوج تاریکی مادیگرایانه، فریب و نیرنگهای پیچیده راهیافته به منش عصر جدید برخی از ایرانیان، هنوز هم میتوان از کسانی سراغ گرفت که اختلاطی با «نور» دارند و میتوان با قدرت اتصالشان لامپ هم روشن کرد! این اتصالی که کاملا نمادگرایانه در «آرایش غلیظ» مورد استفاده قرار میگیرد، دیگر نه اتصالی شهودی و معنوی، بلکه اتصالی است که آن هم صورتی مدرن یافته و از رهگذر «الکتریسیته» به عنوان پدیدهای که فرایند تسلط مدنیزاسیون را سرعت بخشیده است، رخ میدهد؛ «آقا برقی» آرایش غلیظ در سکانس «کوپه قطار» هنوز هم از «معنا» سخن میگوید، با همه سادگی و احیانا بیسوادیاش از نظر دیگر شخصیتها! از «مبنا»یی که فقدان آن به شدت احساس میشود و از «ارزش»هایی که دیگر قابل فهم نیستند، حرف میزند، اما چهره هاج و واج یا بیتفاوت شخصیتهای اصلیتر فیلم که در کوپه حضور دارند نشان میدهد که هیچ کدام از حرفهای «آقا برقی» برایشان معنایی ندارد. در جای دیگر وقتی به آقا برقی «پول» پیشنهاد میشود و حتی یک چکپول به او داده میشود، او صریحا به نامتعارف بودن خودش نسبت به جریانی که تسلط یافته اشاره میکند و میگوید: «پول به بدن من نمیسازد»! آقا برقی «آرایش غلیظ» به شدت معناگرا و حتی از فرط معناگرایی، رازآمیز و لذا غیرقابل درک به نظر میرسد. شاید به همین دلیل هم هست که برای مخاطب امروزی کاراکتری «طنز» دریافته میشود. آقا برقی نه تنها توصیفات به شدت تراژیک و رومانتیکی از گذشته و دریافتهایش ارائه میدهد بلکه حتی زمانی که «عینک جوشکاری» را به چشمانش میزند، شعر عرفانی بابا طاهر عریان را زمزمه میکند که «زنم بر دیده تا دل گردد آزاد!» حتی در فیلم القا میشود که همین معناگرایی عامل، بیماری آقا برقی است و او را به موجوی غیرقابل درک و ناجور در جریان معمول زندگی جدید تبدیل کرده است. این خود از اساسیترین ویژگیهای تسلط نیستانگاری بر زمانهای است! آقا برقی که به معنایی نامتعارف قدرتی ماوراء الطبیعی دارد، آنگونه که شخصیتپردازی میشود، فردی نیازمند و عاجز تصویر میشود که به نیرو یا معنایی مافوق خود وابسته و نیازمند است در حالی که شخصیت اصلی فیلم که «نیستانگاری» و «بیمعنایی» ایرانی با وجوه فریبکارانه و غیراخلاقیاش در او صورت نماد پیدا کرده، با همه ضعفهایش و ناکامی در انجام کاری که از آغاز تا انتهای فیلم برای آن تلاش میکند، بسیار «خودبنیاد» و «مملو از اعتماد به نفس» تصویر میشود؛ انسان معتادی که خود را به عنوان چهرهای متشخص و «باکلاس» و حتی فرهنگی معرفی میکند. او در آغاز ماموریتش میگوید دیگران کار آزاد کردن «محموله فشفشه و...» را بیش از 1 یا 2 هفته طول میدهند، اما او قادر است در 2 یا 3 روز انجامش دهد.
اما این نیستانگاری لایههای دیگری هم در فیلم دارد؛ سطحینگری، زود باوری، اخلاق ارزشگریز (در جایی از فیلم دیالوگی درباره معنای «توهین» و به چالش کشیدن نگاه متعارف به آن صورت میگیرد) و تاکید بر اینکه معنای بسیاری از ارزشهای اخلاقی نسبی هستند (در سکانسی طناز طباطبایی از بیغیرتی نقش حامد بهداد عصبانی میشود) ، چندپارهگی و شلوغی ذهنی - اجتماعی نهفته در شخصیتها و اتفاقات فیلم، تنهایی انسان دورافتاده از «مبنا»ی ارزشها (در سکانسی از فیلم طناز طباطبایی رو به آسمان و جایی که دوربین هم همانجا قرار دارد، از خدا میخواد که «تنها» نباشد)، خواستههای متناقض و متغیر، عدم تشخیص ماهیت «خیرات» در دیالوگی که از مصرف پول در «امور خیریه» به جای مصرف آن در «امور شرعیه» سخن گفته میشود و چندین و چند نشانه دیگر همه معرف نفوذ نوع نیستانگاری عجیب و ایرانی شده در «آرایش غلیظ» است. همچنین این فیلم تلاش میکند در پسِ معدود اتفاقات جدی و معناداری که در زندگی اتفاق میافتد یا در پشتِ معدود شخصیتهای انسانی تقریبا جدی این زندگی، لایهای سطحی و مبتذل را نشان دهد که معمولا هم پنهان میمانند. جدای از اینکه نقش حامد بهداد در آرایش غلیظ این ویژگی را دارد، باید گفت بهترین نمونه برای این ادعا کاجرای «همایش»ی است که در فیلم برگزار میشود و «دکتر»ی که جزء مهمانان برجسته این همایش است. لایه سخیف و مبتذل همایش، حضور و سخنرانی دکتر در آن است که از قضا در غرب تحصیل کرده و اتفاقا دارای پرستیژ سنگین اجتماعی است، اما به شیوه عجیبی معتاد به مخدر است و تا جایی پیش میرود که نقش سازنده و تامینکننده مواد مخدر برای یک بزهکار اجتماعی را بازی میکند. مخصوصا اینکه در فیلم بر روی «دکتر» بودن او تاکید میشود.
نکتهای که نگارنده مایل است در پایان به آن اشاره کند، این است که اگر بپذیریم «آرایش غلیظ» موضوع محوری «نیستانگاری» یا «پوچی اجتماعی» و «عصر بیمعنایی» جامعه کنونی را طرح میکند، باید بپذیریم که این طرح موضوع و پرداخت به آن، بسیار هوشمندانه و زیرکانه اتفاق افتاده است، زیرا نمایش چنین موضوع اساسیای در سینمای ایرانی میتوانست بسیار حساسیتسازتر از چیزی باشد که اکنون هست، حمید نعمتالله و هادی مقدمدوست نهایتا در بدترین حالت دچار نوعی از حاشیه میشوند که محور آن تنها اظهار به «ضعف و بیمعنایی» آرایش غلیظ است، نه «سیاهنمایی» یا «اعتراض» یک اثر سینمایی است. حتی با همه اینها، اگر هم در وجهی خوشبینانه آرایش غلیظ را اثری درباره «نیستانگاری» ایرانی ندانیم، میتوان آن را نمایشی منسجم در فرم و محتوا از «مدرنیته شلوغ، بیمنطق، بیمبنا و سطحی ایرانی» تلقی کرد، خواه این مدنیته را همراه با نوعی از نیستانگاری بدانیم یا نه! اگر چه به نظر میرسد اثبات شق نخست آسانتر از شق دوم است! تسنیم 115
۰۸/۰۷/۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]
صفحات پیشنهادی
نمایش «نویسنده بودن» در سالن سینماحقیقت/روایتی پرتره از زندگی جلال آلاحمد
نمایش نویسنده بودن در سالن سینماحقیقت روایتی پرتره از زندگی جلال آلاحمددر بیست و یکمین برنامه از دوره جدید کانون فیلم سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فیلم مستند نویسنده بودن ساخته سیّدمصطفی آلاحمد عصر فردا یکشنبه ششم مهرماه به نمایش عمومی درآمده و مورد نقد و«ملکه» در شانزدهمین جلسه سینما روایت به نمایش در آمد باشهآهنگر: در «ملکه» از خودم چیزی نگ
ملکه در شانزدهمین جلسه سینما روایت به نمایش در آمدباشهآهنگر در ملکه از خودم چیزی نگفتم و جمله امام ره را نقل کردمکارگردان فیلم ملکه تاکید کرد بدانید که من هیچ چیز از خودم نگفتم و جمله امام ره را نقل کردم و آن را در فیلم اجرایی کردم نعوذبالله اگر امام اشتباه کرده بیایید بگ«آیت ولایت» به نمایشگاه کتاب دفاع مقدس رسید روایتی از مدرک تحصیلی نامعتبر «بنیصدر»!
آیت ولایت به نمایشگاه کتاب دفاع مقدس رسیدروایتی از مدرک تحصیلی نامعتبر بنیصدر بنیصدر گفت این اصراری که شما دارید برای ولایت فقیه بیفایده است ولایت فقیه منجر به دیکتاتوری میشود ما نباید ولایت فقیه را در قانون اساسی بگنجانیم چون مردم رئیس جمهور را انتخاب میکنند بنابرایننمایش فیلمهای موبایلی هنرمندان/ «سفرنامه» سینایی روایت شد
فرهنگ و هنر سینمای ایران دومین روز جشنواره همراه تهران نمایش فیلمهای موبایلی هنرمندان سفرنامه سینایی روایت شد روز یکشنبه 23 شهریورماه و در دومین روز از برگزاری جشنواره فیلم و عکس همراه تهران در پردیس سینمایی ملت جلسات نقد و بررسی فیلم ها برگزار شد و مردم از گالری های عگزارش فارس از نمایشگاه «هنر برای صلح» هادی: هنر میتواند نگاه صلحآمیز ایران را به جهان نشان دهد/اثر
گزارش فارس از نمایشگاه هنر برای صلحهادی هنر میتواند نگاه صلحآمیز ایران را به جهان نشان دهد اثری از حمید عجمی برای صلحاستاد سهراب هادی میگوید زبانی که میتواند حقیقت صلح را از نگاه جمهوری اسلامی ایران به جامعه جهانی مطرح کند نگاه خلاق هنرمندانه است به گزارش خبرنگار هنرهای توحید فرجی در گفتوگو با فارس عنوان کرد قربانیان جنگ ویتنام در مستند «عنصر نارنجی»/ روایتی از جنایت آمریکا در ج
وحید فرجی در گفتوگو با فارس عنوان کردقربانیان جنگ ویتنام در مستند عنصر نارنجی روایتی از جنایت آمریکا در جنگ علیه ویتنام تصاویرمستند عنصر نارنجی روایتی است از قربانیان کوچک و بزرگ جنگ ویتنام و جنایاتی که از سوی آمریکا علیه مردم این کشور صورت گرفت وحید فرجی کارگردان مستند عماه هزار تکه؛ نیمه پنهان شهید رجایی به روایت کیهان
ماه هزار تکه نیمه پنهان شهید رجایی به روایت کیهان فرهنگ > کتاب - همزمان با هفته دولت کتاب ماه هزار تکه به قلم پروین نخعی از مجموعه نیمه پنهان از سوی انتشارات کیهان روانه بازار نشر شد به گزارش خبرآنلاین در کتاب «ماه هزار تکه» نویسنده بر خلاف دیگر کتمستند «تنگه هرمز» آماده نمایش شد/روایتی تصویری از آبراه هرمز
مستند تنگه هرمز آماده نمایش شد روایتی تصویری از آبراه هرمزمستند تنگه هرمز از جدیدترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی شهرام حیدریان پس از اتمام مراحل فنی تولید آماده نمایش عمومی شد به گزارش خبرگزاری فارس شهرام حیدریان درباره ساخت فیلم مستند تنگه هرمز اظهبا حضور مسئولان بازگشایی نخستین نمایشگاه صنایعدستی و سوغات محلی دهدشت +تصاویر
با حضور مسئولانبازگشایی نخستین نمایشگاه صنایعدستی و سوغات محلی دهدشت تصاویربه مناسبت هفته میراث فرهنگی نخستین نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی کهگیلویه در کاروانسرای بافت قدیم دهدشت گشایش یافت به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه به مناسبت هفته گردشگری و به همت اداره میراث فرهمهمترین عناوین خبری روزنامههای امروز جزئیات درخواست پنهانی آمریکا از ایران/حکم رحیمی به روایت وکیلش/تحویل 13
مهمترین عناوین خبری روزنامههای امروزجزئیات درخواست پنهانی آمریکا از ایران حکم رحیمی به روایت وکیلش تحویل 13 هزار مسکن مهر پرند تا پایان شهریور ماهصبح امروز در ویترین دکههای روزنامه فروشی تیترهای متنوعی از جزئیات درخواست پنهانی آمریکا از ایران و حکم رحیمی به روایت وکیلش تا تحاکران نمايشگاه پوستر مديريت به سبك شهدا در ایستگاه های مترو/خاطرات خاکریزها با لایههای پنهان جنگ زنده می شود
اکران نمايشگاه پوستر مديريت به سبك شهدا در ایستگاه های مترو خاطرات خاکریزها با لایههای پنهان جنگ زنده می شود معاونت فرهنگی اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس از برپایی نمایشگاه پوستر زندگی به سبک شهدا در ایستگاه های مترو تهران خبر داد صائبیچادر«خرم سلطان»در نمایشگاه مد ایرانی +تصاویر
چادر خرم سلطان در نمایشگاه مد ایرانی تصاویر تنها گشتی ساده در این نمایشگاهها و مهجور افتادن غرفههای مختص مد و لباس و گم شدن آنها میان غرفههای لوازم تحریر به خوبی نشان میدهد که دولت مد ایرانی- اسلامی را هم جدی نگرفته است حتی در یکی از غرفههای این نمایشگاه چادری با عنوان چبه مناسبت هفته دفاع مقدس نمایشگاه روایت عشق در طبس برپا شد
به مناسبت هفته دفاع مقدسنمایشگاه روایت عشق در طبس برپا شدمسئول برپایی نمایشگاه گفت نمایشگاه روایت عشق در شهرستان طبس از پنجم مهر ماه جاری به مدت سه روز دایر است به گزارش خبرگزاری فارس از طبس اسماعیل رمضانیثانی شامگاه جمعه در مراسم افتتاح نمایشگاه روایت عشق در طبس اظهار کرد ننمایش اقتدار نیروهای مسلح در کرمانشاه وقتی تحریمها در مقابل توانمندیهای نیروهای مسلح ایران زانو میزنند+تصاو
نمایش اقتدار نیروهای مسلح در کرمانشاهوقتی تحریمها در مقابل توانمندیهای نیروهای مسلح ایران زانو میزنند تصاویرنمایشگاه توانمندیهای نیروهای مسلح ایران در شهر کرمانشاه نشان از به زانو درآمدن تحریمها در مقابل توان داخلی متخصصان ایرانی دارد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه نمامدیرکل ارشاد اسلامی کرمان خبر داد اجرای برنامه نمایشی روایتی با موضوع دفاع مقدس توسط هنرمندان کرمانی
مدیرکل ارشاد اسلامی کرمان خبر داداجرای برنامه نمایشی روایتی با موضوع دفاع مقدس توسط هنرمندان کرمانیمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت برنامه نمایشی روایتی با موضوع دفاع مقدس توسط هنرمندان کرمانی طی هفته دفاع مقدس اجرا میشود به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان فرشید فلاروایت جالب یک عکس از رهبر انقلاب +تصاویر
روایت جالب یک عکس از رهبر انقلاب تصاویر بهزاد پروین قدس یکی از عکاسانی است که علاوه بر حضور در لشکر ۳۱ عاشورا عکس های زیادی را از جنگ ثبت کرده است بخشی از این عکس ها مربوط به حضور رهبر معظم انقلاب در جبهه های نبرد است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس مقاومتروایت رضایی از دیپلماسی پنهان جنگ |اخبار ایران و جهان
روایت رضایی از دیپلماسی پنهان جنگ کد خبر ۴۳۸۳۸۹ تاریخ انتشار ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹ ۱۰ - 29 September 2014 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا در کشور را از هم فروپاشیده توصیف کرد و گفت دو جناح سیاسی باید نوسازی شوند به گزارش خبرآنلاین محسن رضایی عضو مجمع تش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها